Hallo allemaal, na een succesvolle AIPA te hebben gebrouwen, wil ik graag een andere favoriet van mij proberen te brouwen. Heb al een poging gedaan(met totaal andere mouten, maar was naar mijn smaak toch wel mislukt te noemen). Ik heb hieronder het recept genoteerd wat ik tot dusver heb, ben heel benieuwd of iemand nog toevoegingen of aanpassingen kan bedenken. Mijn doel is een Chocolate achtige porter te maken. Wil 2/4e deel op Cacaonibs leggen en wil 1/4e deel experimenteren met koudhoppen of met een flinke flameout gift en het laatste deed wil ik naturel laten.
Verder heb ik nog een vraagje; Ik zie veel porter recepten met extra Amber, Special B en/of Dark Munchener malt. Zou dit nog een toevoeging hebben op mijn recept, of maak ik het dan te complex? Ik heb met mijn vorige porter een flink aandeel biscuit gebruikt en denk dat ik deze mede om die reden niet lekker vond.
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | |
Naam recept | Chocolate porter |
Brouwdatum | 11-11-2019 |
Bierstijl | Porter (Robust) |
Volume | 15,0 l |
Begin SG | 1,071 SG |
Berekende kleur (Morey) | 106 EBC |
Berekende bitterheid (Rager) | 28 IBU |
Brouwzaalrendement | 70,0 % |
Kooktijd | 60 min. |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 3,98 kg | Pale mout. Maris Otter | Thomas Fawcett and Sons | 5 EBC | 72,0 % |
0,83 kg | Cara 120 | Dingemans | 120 EBC | 15,0 % |
0,55 kg | Pale Chocolate mout | Thomas Fawcett and Sons | 525 EBC | 10,0 % |
0,17 kg | Chocolademout | Dingemans | 900 EBC | 3,0 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | | 69,0 °C | 2 min. | 45 min. | 2,8 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 15,0 g | E.K. Golding | pellets | 5,7% | 60 min. | 16,8 IBU |
20,0 g | E.K. Golding | pellets | 5,7% | 30 min. | 11,5 IBU |
Overige ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Type | Gebruik | 150,00 g | Cacao nibs | smaakstof | nagisting/lagering |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 11,5 g | SafAle English Ale (S-04) | bovengist |
Schiet maar raak!