Session IPA

Gestart door IONOX, 20-11-2019 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

IONOX

Hey hallo goedenavond iedereen,

Ben over het algemeen wat meer een lichte bieren drinker, dus ik brouw dan ook meestal bieren die <6% zijn. Ik heb nu een Session IPA op de planning staan en vroeg me af wat jullie van het recept vonden. Kleine beargumentering van gemaakte keuzes:
Profiel van de session ipa is fruitig en fris. Ik heb gekozen voor een drietal hopsoorten die alle drie sterk deze karakteristieken delen. Hopgifte met name om de fruitigheid te maximaliseren dus vooral gericht op smaak en aroma. De hops blijven whirlpoolen gedurende het koelen naar kamertemperatuur.
Beslagdikte 3 L/kg en maischtemperatuur op 69 graden om goed gebalanceerde amylase te laten verlopen, maar toch iets meer op alpha voor het zoete contrast op de bitterheid. M21 gebruikt in mijn laatste witbier en geeft mooie fruitige tonen af. Dacht dat het opnieuw een mooie combi voor deze brouwsessie zou zijn.

Paar twijfels zijn er nog met betrekking tot de IBU's. Is 32 incl. whirlpool te laag of juist wel toepasselijk. Ik wil echt dat het een goede doordrinker wordt, maar wel de session karakteristiek houdt. Ik ben niet zo'n fan van caramelmouten (smaak vind ik niet zo bijzonder, tarwe juist wel aangenaam) en heb daardoor een deel van de stort tarwe gemaakt. Ik zie het als een adequate vervanging omdat het toch wat schuimhoudbaarheid en moutsmaak meegeeft. De afwezige helderheid maakt me niet zo veel uit. Alcohol komt uit op 4,1%.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptSession IPA
Brouwdatum19-11-2019
BierstijlSession IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,043 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
11,39 lWater uit Bergen
14,34 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l7 mg/l62 mg/l0 mg/l89 mg/l38 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,75 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC20,0 %
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C5 min.75 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gCascadepellets5,5%15 min.2,7 IBU
7,0 gCitrapellets12,0%15 min.5,8 IBU
7,0 gSimcoepellets12,9%15 min.6,3 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%5 min.3,1 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%5 min.6,7 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%5 min.7,2 IBU

Gist
[row]
HoeveelheidNaamType10,0 gBelgian Wit (M21)bovengist


ramon86

Je basis ziet er goed uit :) Ik gebruik dezelfde hopsoorten in een session IPA die me goed bevalt, daar doe ik echter wel wat Cascade gedurende 60 minuten voor wat bitterheid en flink wat van diverse fruitige hopsoorten als koudhop. Vooral dat laatste is denk ik wel het overwegen waard als je er een hoppige IPA van wilt maken, maar dat hangt van je smaak af natuurlijk.

Ik heb zelf overigens geen ervaring met de Belgian Wit gist, maar het affiche lijkt me niet direct iets voor een IPA? Ik heb goede ervaringen met US-05 hiervoor, maar wellicht is dit juist wel leuk om te proberen (of wellicht hebben anderen er sowieso al goede ervaring mee voor deze stijl :)).

ciesvandekwis

Je verliest veel aroma door nog je late hopgiften 5' mee te koken. Ik zou ze gewoon na koelen onder de 80° toevoegen en dan half uurtje op die temperatuur laten.
En als je nog wat over hebt: dryhop à rato van 4 g/liter in de lagering.

IONOX

Citaat van: ramon86 op 21-11-2019 &nbsp;14:11 uJe basis ziet er goed uit :) Ik gebruik dezelfde hopsoorten in een session IPA die me goed bevalt, daar doe ik echter wel wat Cascade gedurende 60 minuten voor wat bitterheid en flink wat van diverse fruitige hopsoorten als koudhop. Vooral dat laatste is denk ik wel het overwegen waard als je er een hoppige IPA van wilt maken, maar dat hangt van je smaak af natuurlijk.

Ik heb zelf overigens geen ervaring met de Belgian Wit gist, maar het affiche lijkt me niet direct iets voor een IPA? Ik heb goede ervaringen met US-05 hiervoor, maar wellicht is dit juist wel leuk om te proberen (of wellicht hebben anderen er sowieso al goede ervaring mee voor deze stijl :)).

Thanks, dryhoppen heb ik nog nooit gedaan, maar gezien de andere reactie is het dus toch wat moeite waard om daar me in te gaan lezen. Hoor zo vaak dat het fout gaat en oxidatie je bier verpest. Ik laat het daarom het liefst alles lekker in de emmer vergisten zonder bijkomst van lucht in het plaatsen en uithalen.
Ja ik ga het gewoon met de gist proberen en dan zie ik wel!

Citaat van: ciesvandekwis op 21-11-2019 &nbsp;15:02 uJe verliest veel aroma door nog je late hopgiften 5' mee te koken. Ik zou ze gewoon na koelen onder de 80° toevoegen en dan half uurtje op die temperatuur laten.
En als je nog wat over hebt: dryhop à rato van 4 g/liter in de lagering.

Wat is het grote verschil in de hop op 80 graden toevoegen dan in de laatste 5 minuten koken? Kook je toch nog heel veel aroma's weg?

ciesvandekwis

Ik zie dat je pellets gebruikt, dus voor dryhop niet teveel zorgen maken over dryhoppen. Bloemen hebben inderdaad wat meer lucht tussen de blaadjes. Alles stevig koud zetten laatste 2 dagen, dan zakt prut mooi uit in je gistkoek.

Koken is koken, ergo verdampen. En je krijgt extra bitterheid. Onder de 80° gaat er veel minder van die hopolie de lucht in.

middelaersch

Ik vind je gistkeuze opmerkelijk, en dat bedoel ik niet negatief.
Ik ben benieuwd, het zou wel eens een verrassend lekker biertje kunnen worden. :proost:
 

knifeman

Gistkeuze goed. Geeft wat banaan en andere fruitjes, zal een session zeker kunnen gebruiken om de smaak voller te krijgen

IONOX

Citaat van: ciesvandekwis op 22-11-2019 &nbsp;13:36 uIk zie dat je pellets gebruikt, dus voor dryhop niet teveel zorgen maken over dryhoppen. Bloemen hebben inderdaad wat meer lucht tussen de blaadjes. Alles stevig koud zetten laatste 2 dagen, dan zakt prut mooi uit in je gistkoek.

Koken is koken, ergo verdampen. En je krijgt extra bitterheid. Onder de 80° gaat er veel minder van die hopolie de lucht in.

Dank voor de tip, ik gebruik pellets inderdaad. Weet je ook wat de invloed op de IBU's is bij de 2e afgifte op deze manier? Is de hoeveelheid IBU's veel minder? Enig idee hoeveel procent? Probeer op die manier te onderzoeken of ik dan niet wat extra in de eerste afgifte moet zetten, omdat er anders weer te weinig bitterheid is om het echt een 'session IPA' te maken.

Leuk om de reacties te zien over de gistkeuze. Ik zal jullie een update geven als ik hem op de fles heb. Volgende week zaterdag staat de brouwsessie op de planning.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.