Hey hallo goedenavond iedereen,
Ben over het algemeen wat meer een lichte bieren drinker, dus ik brouw dan ook meestal bieren die <6% zijn. Ik heb nu een Session IPA op de planning staan en vroeg me af wat jullie van het recept vonden. Kleine beargumentering van gemaakte keuzes:
Profiel van de session ipa is fruitig en fris. Ik heb gekozen voor een drietal hopsoorten die alle drie sterk deze karakteristieken delen. Hopgifte met name om de fruitigheid te maximaliseren dus vooral gericht op smaak en aroma. De hops blijven whirlpoolen gedurende het koelen naar kamertemperatuur.
Beslagdikte 3 L/kg en maischtemperatuur op 69 graden om goed gebalanceerde amylase te laten verlopen, maar toch iets meer op alpha voor het zoete contrast op de bitterheid. M21 gebruikt in mijn laatste witbier en geeft mooie fruitige tonen af. Dacht dat het opnieuw een mooie combi voor deze brouwsessie zou zijn.
Paar twijfels zijn er nog met betrekking tot de IBU's. Is 32 incl. whirlpool te laag of juist wel toepasselijk. Ik wil echt dat het een goede doordrinker wordt, maar wel de session karakteristiek houdt. Ik ben niet zo'n fan van caramelmouten (smaak vind ik niet zo bijzonder, tarwe juist wel aangenaam) en heb daardoor een deel van de stort tarwe gemaakt. Ik zie het als een adequate vervanging omdat het toch wat schuimhoudbaarheid en moutsmaak meegeeft. De afwezige helderheid maakt me niet zo veel uit. Alcohol komt uit op 4,1%.
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | 4 |
Naam recept | Session IPA |
Brouwdatum | 19-11-2019 |
Bierstijl | Session IPA |
Volume | 20,0 l |
Begin SG | 1,043 SG |
Berekende kleur (Morey) | 7 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 32 IBU |
Brouwzaalrendement | 75,0 % |
Kooktijd | 60 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediėnt | 11,39 l | Water uit Bergen |
14,34 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 45 mg/l | 7 mg/l | 62 mg/l | 0 mg/l | 89 mg/l | 38 mg/l |
Vergistbare ingrediėntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 0,75 kg | WhiteSwaen tarwemout | De Swaen | 4 EBC | 20,0 % |
3,00 kg | Pilsmout | Dingemans | 3 EBC | 80,0 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | | 69,0 °C | 5 min. | 75 min. | 3,0 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 7,0 g | Cascade | pellets | 5,5% | 15 min. | 2,7 IBU |
7,0 g | Citra | pellets | 12,0% | 15 min. | 5,8 IBU |
7,0 g | Simcoe | pellets | 12,9% | 15 min. | 6,3 IBU |
20,0 g | Cascade | pellets | 5,5% | 5 min. | 3,1 IBU |
20,0 g | Citra | pellets | 12,0% | 5 min. | 6,7 IBU |
20,0 g | Simcoe | pellets | 12,9% | 5 min. | 7,2 IBU |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 10,0 g | Belgian Wit (M21) | bovengist |