Hoeveelheid suiker bij koud bottelen

Gestart door Tony79, 20-11-2019 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tony79

Ik heb een paar weken terug een rye wine gebrouwen. Vergisting is prima verlopen. Voordat ik tijd heb gehad om te bottelen had ik de vergistingskast nodig voor een volgend bier dus het bier staat nu in het brouwerijtje op een graad of 6-8 te wachten. Nu begrijp ik dat je minder bottelsuiker moet gebruiken als je koud bottelt. Ik heb hier een berekening gemaakt:
https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/



Die geeft wel een erg laag advies: 2,3 gram tafelsuiker per liter bier voor 1.9 vol CO2 bij 7 graden. Heeft er iemand ervaring met zo koud bottelen, en gebruik je dan echt ZO weinig bottelsuiker? Ik heb bij warm bottelen nog nooit onder de 6 gram per liter gebruikt.

Tony79

BTWexcuses als dit onderwerp al ergens eerder besproken is. kon het niet vinden, maar dat lag vast aan de gebruikte zoektermen.

CeesM

Als het een bovengistend bier is zou ik het bottelen met 6-7 gram/liter en op kamertemperatuur weg zetten. Bij 6-8 graden doet je gist niet veel meer.

middelaersch

Citaat van: CeesM op 20-11-2019  21:39 uAls het een bovengistend bier is zou ik het bottelen met 6-7 gram/liter en op kamertemperatuur weg zetten.

Doe ik ook  altijd zo. Van die brewersfriend calculator begrijp ik niks...  :weetniet:

Tony79

Citaat van: CeesM op 20-11-2019  21:39 uAls het een bovengistend bier is zou ik het bottelen met 6-7 gram/liter en op kamertemperatuur weg zetten. Bij 6-8 graden doet je gist niet veel meer.

Thnx! Als het bier op fles is gaat de temperatuur natuurlijk weer omhoog.

hansHalberstadt

Mbt bottelsuiker is het enige criterium de hoeveelheid opgeloste koolzuur einde hoofdgisting. Bij lage temperatuur kan er iets meer koolzuur oplossen dan bij kamertemperatuur. Bij kamertemperatuur lost er 0.17 gram koolzuur per liter en bij 5 graden is dat 0.28 gram koolzuur per liter. Dat is een verschil van 0.11 gram per liter en dat vertaalt zich naar 0.22 g bottelsuiker per liter. dus voor 5 graden bezinken gedurende een week ipv 20 graden kun je corrigeren door 0.22 g /liter minder bottelsuiker te nemen. op de 7 of 8 g per liter is dat vrijwel verwaarloosbaar.

Tony79

Bedankt voor de info! Ik ga afvullen met iets minder suiker dan gebruikelijk maar duidelijk meer dan Brewersfriend aangeeft.

emiel1

Citaat van: Tony79 op 21-11-2019  11:46 umaar duidelijk meer dan Brewersfriend aangeeft

Dat hangt er maar net van af wat je met de info onder de asterisk doet...

Citeer* Temperature of Beer used for computing dissolved CO2:
The beer you are about to package already contains some CO2 since it is a naturally occurring byproduct of fermentation. The amount is temperature dependent. The temperature to enter is usually the fermentation temperature of the beer, but might also be the current temperature of the beer. If the fermentation temperature and the current beer temperature are the same life is simple.

However, if the beer was cold crashed, or put through a diacetyl rest, or the temperature changed for some other reason... you will need to use your judgment to decide which temperature is most representative. During cold crashing, some of the CO2 in the head space will go back into the beer. If you cold crashed for a very long time this may represent a significant increase in dissolved CO2. There is a lot of online debate about this and the internet is thin on concrete answers backed by research. We are open to improving the calculator so please let us know of any sources that clarify this point.

hansHalberstadt

' If you cold crashed for a very long time this may represent a significant increase in dissolved CO2. There is a lot of online debate about this and the internet is thin on concrete answers backed by research. '

Dat 'significantly' had ik dacht ik net toegelicht als zijnde 'verwaarloosbaar' nl scheelt 0.2 gram bottelsuiker per liter.

' concrete answers backed by research' zijn gewoon de oplosbaarheidsgegevens van CO2 in water of bier. Daar is niets geheimzinnigs aan.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.