b) elektriciteitsveer: Voor het reinigen/drogen van slangetjes aan de binnenkant gebruik ik een elektriciteitsveer dat is een instrument om elektriciteitskabels door dito buisjes te trekken in de muur. Ik duw die elektriciteitsveer door het slangetje en maak dan een stukje keukenpapier vast aan die veer met behulp van een verbogen paperclip. Vlak voor gebruik spoel ik ze nog eens met puro oxi.
Voor het droogmaken van slangen heb ik nog een tip. Hang de slang aan of tegen je radiator, met de open eindes naar boven toe. Hiervoor pak ik meestal even een stuk keukentouw waarmee ik de slang in een soort "worstvorm" opbind met de open eindes naar boven. Als de slang vervolgens warm wordt door de warmte van de radiator verdampt al het water er zo uit. Zoals al veel vaker benoemd is het voornamelijk belangrijk dat na schoonmaken en evt steriliseren materialen
droog worden opgeborgen. De meeste bacteriën hebben vocht nodig om te kunnen blijven leven. (Sporenvormende bacteriën uitgezonderd).
Waarom heeft een fles Star San twee schroefdoppen? Het lijkt erop of je twee componenten moet samenvoegen op het ogenblik van gebruik?
Die twee doppen zijn voor gemakkelijk doseren. De fles heeft twee compartimenten die zijn verbonden door een soort "buisje". Als je goed kijkt is er op het kleine compartiment een schaalverdeling aangebracht. Als je het dopje van het kleine compartiment losdraait, en je knijpt vervolgens in het grote compartiment, dan "pomp" je via het buisje de vloeistof van het grote naar het kleine compartiment. Hier kan je vrij nauwkeurig de hoeveelheid benodigde StarSan in afmeten, en vervolgens uitschenken. Zo hoef je niet zelf met een maatbeker aan de gang.
Ik gebruik alcohol in een sproeifles. Kan je de voor- en nadelen scherp stellen tussen alcohol en Star San als ontsmettingsmiddel?
Definieer alcohol. Ik neem aan dat je isopropylalcohol bedoelt? Ik denk dat met name de contacttijd van alcohol een probleem kan zijn. Alcohol moet meestal drogen aan de lucht om goed bactericide te zijn. Daarnaast is Star San schuimend en blijft daardoor beter "plakken" aan de oppervlakten van bijvoorbeeld de binnenzijde van een flesje. Hiermee is de benodigde contacttijd van 90sec gemakkelijker te bereiken.
Mocht je interesse hebben in de bactericide danwel bacteriostatische eigenschappen van verschillen chemicaliën, raad ik de website van de CDC aan:
https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/disinfection-methods/chemical.html