Het zoveelste hoe maak je schoon topic

Gestart door Oscar, 18-11-2019 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Neetje

Meerdere flesjes bekeken,
Een aantal dat gebruikt is en 3x omgespoeld (wacht op een Dreft-soppie) staan droog en vertonen een wazige aanslag.
De Dreft flesjes, ook droog, waarvan de meeste meerdere keren gebruikt geven een glans en zijn helder. Zowel bodem als de mantel.
Alle flesjes bekeken met licht zowel vanaf de zijkant als via de binnenkant.
Zonder het beter te willen weten zie ik geen noodzaak om van Dreft af te stappen en dus voorlopig zeker niet met loog oid ga werken.
Wel blijf ik de flesjes controleren op aanslag.

Voor bottelen spoel ik de flesjes altijd nog 1x met Star San. Mss heeft dit nog pos. invloed.
En tijd (24uur) in het Dreft soppie is volgens mij belangrijk. Na één dag drijft er altijd wat op het water. Geen olie maar wel een soortgelijke vlek. Ik weet niet of dit vanuit de zeep komt, dan wel uit de flessen.

In het verleden heb ik wel eens flessen gekregen die langere tijd hadden gestaan en niet waren omgespoeld. Dan wordt het wat lastiger om ze mooi helder te krijgen. (Aanslag, schimmel en een sort van vel/paddestoelachtig). Dus na gebruik altijd dezelfde dag spoelen met water.

Jacques

Citaat van: Neetje op 07-12-2019  11:27 uMeerdere flesjes bekeken,
Een aantal dat gebruikt is en 3x omgespoeld (wacht op een Dreft-soppie) staan droog en vertonen een wazige aanslag.
De Dreft flesjes, ook droog, waarvan de meeste meerdere keren gebruikt geven een glans en zijn helder. Zowel bodem als de mantel.
Alle flesjes bekeken met licht zowel vanaf de zijkant als via de binnenkant.
Zonder het beter te willen weten zie ik geen noodzaak om van Dreft af te stappen en dus voorlopig zeker niet met loog oid ga werken.
Wel blijf ik de flesjes controleren op aanslag.

Voor bottelen spoel ik de flesjes altijd nog 1x met Star San. Mss heeft dit nog pos. invloed.
En tijd (24uur) in het Dreft soppie is volgens mij belangrijk. Na één dag drijft er altijd wat op het water. Geen olie maar wel een soortgelijke vlek. Ik weet niet of dit vanuit de zeep komt, dan wel uit de flessen.

In het verleden heb ik wel eens flessen gekregen die langere tijd hadden gestaan en niet waren omgespoeld. Dan wordt het wat lastiger om ze mooi helder te krijgen. (Aanslag, schimmel en een sort van vel/paddestoelachtig). Dus na gebruik altijd dezelfde dag spoelen met water.

Het is een kwestie van tijd...
Over een tijdje zie je een aanslag. Dreft is een ontvetter en werkt niet effectief genoeg om biersteen te verwijderen.

marnox

Citaat van: Kiekeboe op 26-11-2019  23:34 ub) elektriciteitsveer: Voor het reinigen/drogen van slangetjes aan de binnenkant gebruik ik een elektriciteitsveer dat is een instrument om elektriciteitskabels door dito buisjes te trekken in de muur. Ik duw die elektriciteitsveer door het slangetje en maak dan een stukje keukenpapier vast aan die veer met behulp van een verbogen paperclip. Vlak voor gebruik spoel ik ze nog eens met puro oxi.

Voor het droogmaken van slangen heb ik nog een tip. Hang de slang aan of tegen je radiator, met de open eindes naar boven toe. Hiervoor pak ik meestal even een stuk keukentouw waarmee ik de slang in een soort "worstvorm" opbind met de open eindes naar boven. Als de slang vervolgens warm wordt door de warmte van de radiator verdampt al het water er zo uit. Zoals al veel vaker benoemd is het voornamelijk belangrijk dat na schoonmaken en evt steriliseren materialen droog worden opgeborgen. De meeste bacteriën hebben vocht nodig om te kunnen blijven leven. (Sporenvormende bacteriën uitgezonderd).

Citaat van: Kiekeboe op 01-12-2019  18:17 uWaarom heeft een fles Star San twee schroefdoppen?  Het lijkt erop of je twee componenten moet samenvoegen op het ogenblik van gebruik?

Die twee doppen zijn voor gemakkelijk doseren. De fles heeft twee compartimenten die zijn verbonden door een soort "buisje". Als je goed kijkt is er op het kleine compartiment een schaalverdeling aangebracht. Als je het dopje van het kleine compartiment losdraait, en je knijpt vervolgens in het grote compartiment, dan "pomp" je via het buisje de vloeistof van het grote naar het kleine compartiment. Hier kan je vrij nauwkeurig de hoeveelheid benodigde StarSan in afmeten, en vervolgens uitschenken. Zo hoef je niet zelf met een maatbeker aan de gang.

Citaat van: Kiekeboe op 01-12-2019  18:17 uIk gebruik alcohol in een sproeifles. Kan je de voor- en nadelen scherp stellen tussen alcohol en Star San als ontsmettingsmiddel?

Definieer alcohol. Ik neem aan dat je isopropylalcohol bedoelt? Ik denk dat met name de contacttijd van alcohol een probleem kan zijn. Alcohol moet meestal drogen aan de lucht om goed bactericide te zijn. Daarnaast is Star San schuimend en blijft daardoor beter "plakken" aan de oppervlakten van bijvoorbeeld de binnenzijde van een flesje. Hiermee is de benodigde contacttijd van 90sec gemakkelijker te bereiken.

Mocht je interesse hebben in de bactericide danwel bacteriostatische eigenschappen van verschillen chemicaliën, raad ik de website van de CDC aan:
https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/disinfection-methods/chemical.html

Kiekeboe

Citaat van: marnox op 08-12-2019  14:10 uVoor het droogmaken van slangen heb ik nog een tip. Hang de slang aan of tegen je radiator, met de open eindes naar boven toe. Hiervoor pak ik meestal even een stuk keukentouw waarmee ik de slang in een soort "worstvorm" opbind met de open eindes naar boven. Als de slang vervolgens warm wordt door de warmte van de radiator verdampt al het water er zo uit. Zoals al veel vaker benoemd is het voornamelijk belangrijk dat na schoonmaken en evt steriliseren materialen droog worden opgeborgen. De meeste bacteriën hebben vocht nodig om te kunnen blijven leven. (Sporenvormende bacteriën uitgezonderd).


Een beetje om dezelfde reden van verdamping zet ik -in tegenstelling tot de meeste adviezen op dit forum- de bierflesjes na reiniging niet weg op hun kop maar gewoon rechtop. Weliswaar nadat ze eerst een half uur op hun kop hebben kunnen uitlekken. Ik heb ook het gevoel dat het laatste vocht in het flesje makkelijker verdampt als er bovenaan ipv onderaan een vrije opening is. Maar of die redenering helemaal juist is weet ik niet.

Kiekeboe

Citaat van: marnox op 08-12-2019  14:10 uDie twee doppen zijn voor gemakkelijk doseren. De fles heeft twee compartimenten die zijn verbonden door een soort "buisje". Als je goed kijkt is er op het kleine compartiment een schaalverdeling aangebracht. Als je het dopje van het kleine compartiment losdraait, en je knijpt vervolgens in het grote compartiment, dan "pomp" je via het buisje de vloeistof van het grote naar het kleine compartiment. Hier kan je vrij nauwkeurig de hoeveelheid benodigde StarSan in afmeten, en vervolgens uitschenken. Zo hoef je niet zelf met een maatbeker aan de gang.

Jah, ik was daar ondertussen achter, omdat ik zelf nu ook zo'n fles gekocht heb en van nabij bekeken. Toch lijkt me de dop zonder doseervakje nog overbodig. Maar mogelijks is dat vooral handig voor het vullen van de fles alvorens wij ze gaan leeg maken. Bij het vullen in de fabriek zal dat doseercompartimentje mogelijks een hinder zijn.

Neetje

Citaat van: Jacques op 07-12-2019  21:37 uHet is een kwestie van tijd...
Over een tijdje zie je een aanslag. Dreft is een ontvetter en werkt niet effectief genoeg om biersteen te verwijderen.

Ik vermoed dat mijn werkwijze wel minimaliseert. Gisteren gebotteld en tevens de helft van mijn flessen gecontroleerd. Wel enkele met lichte aanslag gevonden. Dus het wordt tijd om de andere helft ook eens na te kijken.

Citaat van: Kiekeboe op 08-12-2019  15:49 uEen beetje om dezelfde reden van verdamping zet ik -in tegenstelling tot de meeste adviezen op dit forum- de bierflesjes na reiniging niet weg op hun kop maar gewoon rechtop. Weliswaar nadat ze eerst een half uur op hun kop hebben kunnen uitlekken. Ik heb ook het gevoel dat het laatste vocht in het flesje makkelijker verdampt als er bovenaan ipv onderaan een vrije opening is. Maar of die redenering helemaal juist is weet ik niet.

Ook mijn idee. Alleen laat ik ze 24 uur op de kop hangen in een druiprek en dan de kist in.

Kiekeboe

Ik heb ondertussen een poging ondernomen om een aantal -door hobbybrouwers veel gebruikte- reinigings- en ontsmettingsmiddelen met elkaar te vergelijken. Hopelijk zijn er enkele mensen die met kennis van zaken mijn overzichtje willen corrigeren en verder aanvullen.


Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 08-12-2019  15:49 uEen beetje om dezelfde reden van verdamping zet ik -in tegenstelling tot de meeste adviezen op dit forum- de bierflesjes na reiniging niet weg op hun kop maar gewoon rechtop. Weliswaar nadat ze eerst een half uur op hun kop hebben kunnen uitlekken. Ik heb ook het gevoel dat het laatste vocht in het flesje makkelijker verdampt als er bovenaan ipv onderaan een vrije opening is. Maar of die redenering helemaal juist is weet ik niet.

Het kan niet met alle kratten, maar er zijn kratten waarbij de hals van een fles ondersteboven door de bodem van het krat gestoken kan worden. Dat is ideaal. Door diffusie verdampt het laatste beetje water uit de fles. Daarbij maakt het niet uit of de fles rechtop staat of op zijn kop. Doordat de flessen  ondersteboven hangen kan er niets invallen. Hierdoor kun je ze meteen gebruiken, ook al zijn ze enkele weken eerder gedesinfecteerd.
Wel heb je een extra krat nodig om te zorgen dat de mond van de flessen vrij is. Anders gezegd: zet een krat met omgekeerde flessen die schoongemaakt en gedesinfecteerd zijn op een krat zonder flessen.

Kiekeboe

Ja, maar waterdamp stijgt toch altijd omhoog (cfr regenwolken die gevormd worden door verdamping vanaf de aarde of de zee) dan moet die waterdamp toch langs boven weg kunnen en niet langs onder.

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:33 uJa, maar waterdamp stijgt toch altijd omhoog (cfr regenwolken die gevormd worden door verdamping vanaf de aarde of de zee) dan moet die waterdamp toch langs boven weg kunnen en niet langs onder.

Waterdamp is opgelost in lucht, en kan daarom net als lucht alle kanten op, dus net zo goed omlaag als omhoog. Je flesjes worden prima droog als je ze op de kop zet.
Maar wat erger is: schimmels en bacteriën die in de lucht zitten bewegen door de zwaartekracht (vooral) omlaag, en komen dan in je flesjes terecht als je ze niet op de kop hebt staan.

Ik heb mijn lege flesjes altijd op de kop staan.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 10-12-2019  21:37 uWaterdamp is opgelost in lucht, en kan daarom net als lucht alle kanten op, dus net zo goed omlaag als omhoog. Je flesjes worden prima droog als je ze op de kop zet.

Ja, maar water gaat alleen verdampen als het in aanraking komt met warme lucht en warme lucht stijgt naar boven zoals een luchtballon.

CiteerMaar wat erger is: schimmels en bacteriën die in de lucht zitten bewegen door de zwaartekracht (vooral) omlaag, en komen dan in je flesjes terecht als je ze nietop de kop hebt staan.

Kan je dan niet beter gewoon een keukenpapiertje bovenop de (rechtopstaande) flesjes leggen om te voorkomen dat er iets in valt?



Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:51 uJa, maar water gaat alleen verdampen als het in aanraking komt met warme lucht en warme lucht stijgt naar boven zoals een luchtballon.

Ook bij een lage temperatuur verdampt water. Het duurt alleen wat langer. Ook in de wintermaanden droogt de was als je die buiten ophangt.

CiteerKan je dan niet beter gewoon een keukenpapiertje bovenop de (rechtopstaande) flesjes leggen om te voorkomen dat er iets in valt?
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Door de flessen op hun kop weg te zetten loop je geen risico's op infecties. Heel wat hobbybrouwers hebben dat ervaren.

Kiekeboe

Citaat van: Kiekeboe op 09-12-2019  19:53 uIk heb ondertussen een poging ondernomen om een aantal -door hobbybrouwers veel gebruikte- reinigings- en ontsmettingsmiddelen met elkaar te vergelijken. Hopelijk zijn er enkele mensen die met kennis van zaken mijn overzichtje willen corrigeren en verder aanvullen.



Er heeft nog niemand gereageerd op mijn embryonale poging tot oplijsting van diverse reinigings- en ontsmettingsmiddelen met wijze van gebruik, temperatuur, voor- en nadelen, enz.

Maar misschien is dat ook helemaal niet nodig. Ik kan me niet voorstellen dat er nog nooit een hobbybrouwer op het idee gekomen is om eenzelfde vergelijking op te stellen. Is er iemand in het bezit van een tabel waar diverse reinigings- en ontsmettingsmiddelen met elkaar vergeleken worden?

Er zijn heel veel filmpjes op het internet waar de stappen in het brouwproces worden uitgelegd en geïllustreerd, maar nauwelijks filmpjes over wat er voor en na het brouwen moet gebeuren op vlak van reiniging en ontsmetting. Ook allerlei boeken over bier brouwen voor amateurs blijven op dit vlak in gebreke.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 11-12-2019  19:59 uOok allerlei boeken over bier brouwen voor amateurs blijven op dit vlak in gebreke.

Dan heb je het boek Bierbrouwen voor dummies nog niet goed bekeken...  :)
In dit boek ben ik vrij uitgebreid ingegaan op de voor- en nadelen van veel reinigings- en desinfecteermiddelen.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 11-12-2019  22:24 uDan heb je het boek Bierbrouwen voor dummies nog niet goed bekeken...  :)
In dit boek ben ik vrij uitgebreid ingegaan op de voor- en nadelen van veel reinigings- en desinfecteermiddelen.

Oh? Ik zie hoofdstuk 12 van pg 115 tot 123 "Het verborgen ingrediënt" is het dat? Ik zal dat hoofdstuk de komende dagen bij leven en welzijn eens wat grondiger lezen/bestuderen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:33 uJa, maar waterdamp stijgt toch altijd omhoog
Dat klopt. Watermoleculen (H20) zijn lichter dan luchtmoleculen (80% N2 en 20% O2) dus lucht met waterdamp is lichter dan lucht met minder waterdamp. maar  Iets op zijn kop zetten heeft ook voordelen dat er geen stof invalt zoals Jacques ook al aangaf. en door diffusie verdampt het toch wel.

 

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 11-12-2019  22:45 uOh? Ik zie hoofdstuk 12 van pg 115 tot 123 "Het verborgen ingrediënt" is het dat? Ik zal dat hoofdstuk de komende dagen bij leven en welzijn eens wat grondiger lezen/bestuderen.

Inderdaad. In dat hoofdstuk worden reinigings- en desinfecteermiddelen besproken...

GvB84

Hoe zit het eigenlijk met het schoonmaken van flessen?
Ik spoel na het nuttigen van een fles bier  het flesje 2x om met warm water. Daarna vul ik de fles met kokend water uit de Quooker. Dit laat ik staan totdat de fles is afgekoeld. De lege fles zet ik omgekeerd in een krat in de garage. Als ik ga bottelen maak ik de flessen schoon met puro oxi. En spoel ik ze om. Is het schoonmaken met puro oxi nog nodig? De flessen gaan brandschoon de garage in. Puro oxi laat een witte waas achter op mijn flessen. 

EBC

Citaat van: GvB84 op 13-12-2019  12:10 uHoe zit het eigenlijk met het schoonmaken van flessen?
Ik spoel na het nuttigen van een fles bier  het flesje 2x om met warm water. Daarna vul ik de fles met kokend water uit de Quooker. Dit laat ik staan totdat de fles is afgekoeld. De lege fles zet ik omgekeerd in een krat in de garage. Als ik ga bottelen maak ik de flessen schoon met puro oxi. En spoel ik ze om. Is het schoonmaken met puro oxi nog nodig? De flessen gaan brandschoon de garage in. Puro oxi laat een witte waas achter op mijn flessen.

Omspoelen is goed. Kokend water is niet nodig. Gebruik Puro Caustic in plaats van Oxi.

JJohaN

Hoe maken jullie de leidingen van het pompgedeelte van de easybrew schoon?

Ik zet er nu eerst de tuinslang op en pomp daarna een sopje of wat verdunde schoonmaak azijn rond. Maar merk dat er toch wel wat aanslag achterblijft en zit nu te twijfelen of het noodzakelijk is deze een keer te demonteren zodat ik er een prop/borstel doorheen kan halen.

EBC

Citaat van: JJohaN op 13-12-2019  20:06 uHoe maken jullie de leidingen van het pompgedeelte van de easybrew schoon?

Ik zet er nu eerst de tuinslang op en pomp daarna een sopje of wat verdunde schoonmaak azijn rond. Maar merk dat er toch wel wat aanslag achterblijft en zit nu te twijfelen of het noodzakelijk is deze een keer te demonteren zodat ik er een prop/borstel doorheen kan halen.

Tja dat zijn de geneugten van een brouwautomaat.

Vele wegen, en omwegen, vrees ik.

Jacques

Citaat van: EBC op 13-12-2019  12:19 uOmspoelen is goed. Kokend water is niet nodig. Gebruik Puro Caustic in plaats van Oxi.

Mee eens. Wel altijd Chemipro of Puro Caustic goed naspoelen. Het liefst 2 keer. Kleine restantjes geven vervelende bijsmaakjes.
Het op zijn kop wegzetten na schoonmaken zorgt er voor dat je alle vloeistoffen kwijt rijkt.

Jacques

Citaat van: JJohaN op 13-12-2019  20:06 uHoe maken jullie de leidingen van het pompgedeelte van de easybrew schoon?

Ik zet er nu eerst de tuinslang op en pomp daarna een sopje of wat verdunde schoonmaak azijn rond. Maar merk dat er toch wel wat aanslag achterblijft en zit nu te twijfelen of het noodzakelijk is deze een keer te demonteren zodat ik er een prop/borstel doorheen kan halen.

Ik heb hele goede ervaringen met Enzybrew 10 voor het schoonmaken van een brouwautomaat (in mijn geval een Braumeister). Goed naspoelen en daarna een sopje met verdund schoonmaakazijn. Je automaat ziet er daarna uit als nieuw.

Kiekeboe

Ik heb op basis van het boekje van Jacques (Bier brouwen voor dummies, hoofdstuk 12, Het verborgen ingrediënt, pg. 115 - 123), geprobeerd om een overzichtje te maken van verschillende reinigings- en ontsmettingsproducten die door hobbybrouwers worden gebezigd. Is er iemand die zich geroepen voelt om hierop commentaar, verbeteringen of aanvullingen te geven?




hansHalberstadt

Mbt alcohol gebruik ik bio ethanol van de Action wat ik 1 x destilleer om de bitterstoffen eruit te halen en daarna verdun tot 70% voor optimale sterilisatie. inclusief destilleren kom ik dan op ca 1.50 euro per liter van 70 vol%.
Dat vind ik niet duur. Kleine zaken steriliseer ik met nevelspuit. Maar je kunt er ook een gistingsvat mee steriliseren. Daarna vang je het weer op en zo kun je het een aantal keren gebruiken. Wel heel goed uitkijken met vuur/vonken.   


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.