Het zoveelste hoe maak je schoon topic

Gestart door Oscar, 18-11-2019 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 01-12-2019  15:18 uJe ik heb zo'n apparaatje. Ik heb dat gebruikt niet met star san maar met puro oxi.

Dan heb ik zo mijn twijfels:

- Wordt de contacttijd van 5 minuten gehaald als je de binnenkant even sproeit en daarna de flesjes onmiddellijk laat uitlekken?
- Het product laat een witte waas achter die nog moeilijk te verwijderen is.
- Helemaal erg is het als je beugelflesjes gebruikt, die beugels zien er niet meer uit als ze in contact geweest zijn met oxi.
- De werkingstijd van oxi is ook beperkt (tot een half uur?)
- Het water met de oxi in het apparaatje moet 60° zijn/blijven.
- De buitenkant van de flesjes is niet ontsmet.
- De flessenboom zelf kan bron zijn van infecties.

Al die problemen heb je niet als je de flesjes even laat opkoken in een ketel vlak voor het bottelen.

Ik heb het over Star San, niet over oxi. De flesjes hoeven aan de buitenkant niet ontsmet te worden.
De flessenboom spuit ik ook even in met Star San.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 01-12-2019  17:10 uIk heb het over star san, niet over oxi. De flesjes hoeven aan de buitenkant niet ontsmet te worden.
De flessenboom spuit ik ook even in met star san.

Ja, dat had ik begrepen. Dus ben ik het product Star San aan het exploreren. Dan hierover wat vraagjes.

- Waarom heeft een fles Star San twee schroefdoppen?  Het lijkt erop of je twee componenten moet samenvoegen op het ogenblik van gebruik?

- Voor Star San is slechts een contacttijd nodig van 1 minuut voor oxi is dat 5 minuten?

- Star San schuimt en oxi niet ?

- Star San laat geen witte waas achter op flesjes?

- Star San is niet schadelijk voor de beugels van beugelflesjes?

- Ik heb begrepen dat een oplossing van chemipro oxi of puro oxi slechts tijdelijk bruikbaar is. Kan je een oplossing met Star San een week of een maand later ook nog gebruiken?

- Kan je Star San ook gebruiken in een sproeifles / plantenspuit?

- Voor zover ik begrijp hoeft Star San niet nagespoeld te worden?

- Ik gebruik alcohol in een sproeifles. Kan je de voor- en nadelen scherp stellen tussen alcohol en Star San als ontsmettingsmiddel?

- Zijn er nog andere belangrijke verschillen tussen oxi-producten en Star San?

- Moet je Star San oplossen in warm/heet water of is koud water ook goed?

- Zijn er materialen die je niet mag reinigen met Star San?

- Zijn er andere merken van hetzelfde product. Ik zie dat er ook chemipro San bestaat, is dat hetzelfde product?

- Hoelang kom je toe met een fles Star San en hoeveel kost het?


Jacques


Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 01-12-2019  22:01 uhttps://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/stabiliseren-reinigen/reinigingsmiddelen/d/chemipro-san-1-l?gaCategory=search

Verder is er over Star San veel geschreven op dit forum. Zie ook de tag star san...

Hmm, tja, je eerste link levert een verkooppraatje op ivm een product, maar beantwoordt bijlange niet alle gestelde vragen door mij hierboven over dat product.

Bij je tweede link kom ik terecht in een oerwoud van meningen en opinies waar van alles en het volstrekte tegendeel van alles wordt gezegd en beargumenteerd.

Als beginneling heb ik daar niet zoveel aan en zoek ik vooral naar duidelijke, praktische en correcte informatie over allerlei producten en de wijze van gebruik, maar die kan ik nergens vinden.  Niet op de verpakking en niet op dit forum, iedereen roept maar wat.

Maar goed, ik heb toch een 1 liter verpakking van Chemipro San besteld via de link die je op gaf. We zullen wel zien waar we uitkomen.

Jacques

De eerste link geeft productinformatie. De tweede link verwijst inderdaad naar discussies over het middel. Hierin kun je ervaringen lezen.

Overigens hoeven er niet twee componenten gemengd te worden. De ingrediënten van Star San zijn door de producent gemengd.
Star San laat geen witte waas achter en kan koud gebruikt worden.
Het is mogelijk om het middel in een spuitfles te gebruiken.
Een Star San oplossing kan bewaard worden en blijft goed zolang de pH onder de 3 ligt.

Chemipro San is het vervangende middel voor Star San omdat dit middel (tijdelijk) niet geïmporteerd mag worden.

Door even te zoeken vind je nog veel meer...  ;D

Lucidix

Voor het brouwen spoel ik mijn ketel af met warm water en ga ik er nog eens met een vod door. Alles wat steriel moet zijn doe ik met Chemipro Oxi.

Na het brouwen was ik alle gebruikte spullen goed af en verwijder ik al het zichtbare vuil. Ik heb tot nu toe nooit Dreft of andere zeep gebruikt omdat ik niet goed weet of dit kwaad kan of niet. Voor mijn RSV ketel lijkt me dat geen probleem, maar mijn kunststof gist- en bottelvaten weet ik het niet zo goed omdat die nogal snel een geur vasthouden.

Voor het bottelen heb ik meestal een heleboel flesjes staan die ik na leegdrinken had omgespoeld met warm water. Ik doe ze allemaal in de gootsteen met warm water en laat ze daar een tijd weken voor etiketten los te weken. Daarna spoel ik ze altijd om en inspecteer elk flesje op visueel vuil of onzuiverheden. Indien dit in orde is gaan ze allemaal 10 minuten de stoomoven in op 100°C zodat alles steriel is. Ik laat ze dan even afkoelen op kamertemperatuur en bottel daarna meteen.

Jacques

Citaat van: Lucidix op 04-12-2019  12:56 u...maar mijn kunststof gist- en bottelvaten weet ik het niet zo goed omdat die nogal snel een geur vasthouden.

Voor het bottelen heb ik meestal een heleboel flesjes staan die ik na leegdrinken had omgespoeld met warm water. Ik doe ze allemaal in de gootsteen met warm water en laat ze daar een tijd weken voor etiketten los te weken. Daarna spoel ik ze altijd om en inspecteer elk flesje op visueel vuil of onzuiverheden. Indien dit in orde is gaan ze allemaal 10 minuten de stoomoven in op 100°C zodat alles steriel is. Ik laat ze dan even afkoelen op kamertemperatuur en bottel daarna meteen.

Om geurtjes te verwijderen kun je het beste Chemipro Caustic of Puro Caustic gebruiken (zelfde werkzame stoffen). Dit middel maakt zeer effectief schoon en desinfecteert gelijktijdig. Wel goed naspoelen, restanten kunnen heel vervelende smaakafwijkingen geven.

Door flessen te stomen desinfecteer je maar maak je niet schoon... Het vervelende is namelijk dat na verloop van tijd aan de binnenkant van je flessen een aanslag ontstaat dat je niet verwijderd door alleen te spoelen. Je hebt hiervoor een middel nodig dat organische verontreinigen oplost zoals  Chemipro Caustic of Puro Caustic dan wel natronloog. Natronloog beveel ik niet aan vanwege de veiligheidsrisico's.
Door flessen met een aanslag te verhitten worden de organische verontreinigingen min of meer vastgebakken aan de wand van de fles. Een groot deel van de verontreinigingen bestaan uit eiwitten. Als die verhit worden verandert de structuur. Dit verschijnsel is iedereen bekend die een eitje heeft gebakken. Als in de pan geen boter zit krijg je het ei heel moeilijk uit de koekenpan...



Aanslag in flessen

Rinus

Zoals gezegd gebruik ik wel graag een NaOH oplossing, maar eerlijk gezegd doe ik ook maar wat qua dosering...

Ik denk aan 2 of 3 schoonmaakstappen (met de 24 flessenspoeler die ik onlangs gekocht heb)

1. Eerst spoelen met een NaOH oplossing, maar ik zou graag willen weten welke concentratie ik mag gebruiken.
2. Een zuur neutraliseert NaOH, dus ik dacht na het NaOH bad de flessenspoeler in een ander bad te zetten en te spoelen met een azijnoplossing, maar welke concentratie moet ik dan gebruiken?
3. Flessenspoeler in schoon water en spoelen met water, maar is dat nog wel nodig als ik punt 2 toevoeg?

Echt een vraag voor iemand met scheikundige rekenexpertise.

middelaersch

Citaat van: Rinus op 05-12-2019  17:09 uZoals gezegd gebruik ik wel graag een NaOH oplossing, maar eerlijk gezegd doe ik ook maar wat kwa dosering...

Ik denk aan 2 of 3 schoonmaakstappen (met de 24 flessenspoeler die ik onlangs gekocht heb)

1. Eerst spoelen met een NaOH oplossing, maar ik zou graag willen weten welke concentratie ik mag gebruiken.
2. Een zuur neutraliseert NaOH, dus ik dacht na het NaOH bad de flessenspoeler in een ander bad te zetten en te spoelen met een azijnoplossing, maar welke concentratie moet ik dan gebruiken?
3. Flessenspoeler in schoon water en spoelen met water, maar is dat nog wel nodig als ik punt 2 toevoeg?

Echt een vraag voor iemand met scheikundige rekenexpertise

En dan zou ik ook nog graag een vraag willen toevoegen: hoe lang moet je spoelen met zo'n flessenspoelapparaat met bv chemipro caustic?
(Natronloog heb ik het persoonlijk niet zo op begrepen...)

Joreb

Ik had een tijdje geleden gemerkt dat niet al mijn bieren hetzelfde smaakte (met soms een zuurtje/gushing erbij). Hierdoor ben ik meer gaan richten op het schoonmaken van flessen. Uiteraard doe ik dit ruim van te voren voordat ik ga bottelen.

- na gebruik spoel ik de flessen met warm water (buitenkant fles moet niet gebruikt uitzien), daarna uitlekken.
- om de etiketten te verwijderen, doe ik ze in een afwaskuip met een vaatwastablet, daarna goed schrobben aan buitenkant om de lijmresten te verwijderen en tevens goed spoelen aan binnenkant. Daarna weer uitlekken.
- Als mijn vaatwasmachine nog wat ruimte over heeft, doe ik er wat etiketloze flessen bij (maar ik maak de flessen eerst goed schoon met flessenborstel met een accuboormachine uiteraard ;) )
- Voor het bottelen doe ik meestal avond van te voren de flessen in een cementkuip met Caustic (uiteraard erna goed uitspoelen), op botteldag zelf spuit ik ze nog met star san en laat dat even staan en spoel ze om met koud water net voordat ik de flessen ga bottelen (ik hou niet zo van chemicaliën in mijn bier, vandaar het spoelen). 
- De bierdoppen doe ik in een schaal met alcohol (p3 alcodes) tijdens het bottelen.

Het schoonmaken ziet er misschien enorm overdreven uit. Maar aan ander kant, ik merk wel duidelijk het verschil. Ook let ik een beetje op de kleur van de fles, want dat kan ook best van kleur verschillen.

Rinus

Citaat van: middelaersch op 05-12-2019  19:34 uEn dan zou ik ook nog graag een vraag willen toevoegen: hoe lang moet je spoelen met zo'n flessenspoelapparaat met bv chemipro caustic?
(Natronloog heb ik het persoonlijk niet zo op begrepen....)

Goede vraag, omdat ik er nog geen ervaring mee heb en het eigenlijk vanzelf gaat zou ik zeggen een minuut of 10-15? Zomaar vanuit gevoel moet dat volgens mij meer dan genoeg zijn.
Immers met mijn "Flessenspoelapparaat Blast" is het maar 1 a 2 keer voor een paar seconden met kraantjeswater. (daarna wel in de oven maar die stap wil ik dan nu voortaan over gaan slaan).

Blijft toch boeiend dat we zoveel tools kunnen kopen die ons helpen, maar dat er niet echt een eenduidige werkwijze is voor het gebruik ervan. Dat gaat eigenlijk ook wel op voor meer van onze brouwspullen. Bijzondere wereld waarin wij leven....
Overigens vind ikzelf afwijken middels experimenten t.o.v. van de aanbevolen werkwijze wel altijd reuze interessant hoor, maar je moet toch ergens een beginpunt of referentie hebben?!

EBC

Citaat van: middelaersch op 05-12-2019  19:34 uEn dan zou ik ook nog graag een vraag willen toevoegen: hoe lang moet je spoelen met zo'n flessenspoelapparaat met bv chemipro caustic?
(Natronloog heb ik het persoonlijk niet zo op begrepen...)

Caustic is ook loog, niks mis mee, maar je moet het vooral weken. Dus flessen in  het geheel onderdompelen. 30 minuten is genoeg.

Puro Caustic is wel superspul voor je flessen. Oxi is pruts in vergelijking. En oxi werkt na 30 minuten al niet meer 100 %. Met daarbij de aanslag.

EBC

Citaat van: Rinus op 05-12-2019  20:42 uBlijft toch boeiend dat we zoveel tools kunnen kopen die ons helpen, maar dat er niet echt een eenduidige werkwijze is voor het gebruik ervan.

Die is er wel en al vele vele jaren. Maar de nieuwe generatie wil telkens het wiel uitvinden.
Ook gij Rinus!  ;D

Ach ja en de oeroude generatie blijft maar neuzelen over sulfiet en zo. Dat maakt het niet gemakkelijk.

Caustic voor flessen en alles wat met koud wort in aanraking komt (na gebruik). Ja ook inox/rvs.
Star/Puro San om te ontsmetten voor gebruik.
Meer niet.

Rob Q


Kiekeboe

Citaat van: Lucidix op 04-12-2019  12:56 uIk heb tot nu toe nooit Dreft of andere zeep gebruikt omdat ik niet goed weet of dit kwaad kan of niet.

Ik heb hetzelfde onbevestigde aanvoelen dat er iets mis is met Dreft. Ik zou wel eens willen weten van de gevorderde hobbybrouwers of het klopt dat je geen Dreft mag gebruiken voor het reinigen van brouwspullen.

Neetje

Ik zet mijn flesjes altijd 24 uur in een emmer met Dreft oplossing. Daarna spoel ik ze 2x met schoon water en laat ze op hun kop uitdruipen/drogen.
Perfect schone flessen, ook na vele keren gebruik. Geen smaak of reuk na spoelen aanwezig.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 05-12-2019  22:41 uIk heb hetzelfde onbevestigde aanvoelen dat er iets mis is met Dreft. Ik zou wel eens willen weten van de gevorderde hobbybrouwers of het klopt dat je geen Dreft mag gebruiken voor het reinigen van brouwspullen.

Brouwspullen die je gebruikt aan de warme kant van het brouwproces horen huishoudelijk schoon te zijn. Dat kan kan prima met Dreft.

De spullen die je gebruikt aan de koude kant van het brouwproces zoals je gistvat en hevelslangen dienen super schoon te zijn en ook gedesinfecteerd te worden. Dit betekent dat alleen Dreft gebruiken niet voldoende is. Dreft haalt geen biersteen weg. Daarvoor hebt je effectievere reinigers voor nodig zoals Chemipro/Puro Caustic. Als je biersteen niet uit flessen verwijderd kan dat op termijn voor gushers zorgen.

middelaersch

Citaat van: EBC op 05-12-2019  22:09 uCaustic is ook loog, niks mis mee, maar je moet het vooral weken. Dus flessen in  het geheel onderdompelen. 30 minuten is genoeg.

Puro Caustic is wel superspul voor je flessen. Oxi is pruts in vergelijking. En oxi werkt na 30 minuten al niet meer 100 %. Met daarbij de aanslag.

Duidelijk, bedankt!

Kiekeboe

Citaat van: EBC op 05-12-2019  22:12 uCaustic voor flessen en alles wat met koud wort in aanraking komt (na gebruik). Ja ook inox/rvs.
Star/Puro San om te ontsmetten voor gebruik. Meer niet.

Interessant advies, vooral omwille van zijn eenvoud. Dat is wel nuttig voor beginners die door het bos de bomen niet meer kunnen zien.

Ik zal me verder eens verdiepen in de toepassingsmodaliteiten van san en caustic.

Mbt. San kreeg ik al summiere info van Jacques hierboven.

Mbt. caustic zou ik wel willen weten:

Hoeveel gram per liter water?
Is de temperatuur van het water van belang?
Hoe aanbrengen?  Weken in een bad of met een plantenspuit/sproeifles?
Hoe naspoelen?
Welke bescherming nodig? Handschoenen, kledij, verluchting, enz.?
Nodige contacttijd?

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 05-12-2019  22:50 uBrouwspullen die je gebruikt aan de warme kant van het brouwproces horen huishoudelijk schoon te zijn. Dat kan kan prima met Dreft.

De spullen die je gebruikt aan de koude kant van het brouwproces zoals je gistvat en hevelslangen dienen super schoon te zijn en ook gedesinfecteerd te worden. Dit betekent dat alleen Dreft gebruiken niet voldoende is. Dreft haalt geen biersteen weg. Daarvoor hebt je effectievere reinigers voor nodig zoals Chemipro/Puro Caustic. Als je biersteen niet uit flessen verwijderd kan dat op termijn voor gushers zorgen.

Dat is duidelijk! Dreft is mogelijks onvoldoende effectief, maar ook niet schadelijk voor het brouwproces.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-12-2019  22:09 uCaustic is ook loog

In caustic zit een aandeel loog (25-35%) maar ook andere bestanddelen die zorgen voor een goede werking van het middel. Door het lagere gehalte aan loog is het een veiligere reiniger dan 100% natriumhydroxide.

Zie de Material Safety Data Sheet

Neetje

Ik ken de verhalen van biersteen in flesjes. Daarom kijk ik regelmatig in de flessen met een lamp aan de buitenzijde om de bodem en wanden te beoordelen op uiterlijk.
Na meer dan 10x gebruik zien ze er nog steeds fris uit dus voorlopig hou ik deze werkwijze aan.

Welke factoren biersteenopbouw versnellen/vertragen weet ik niet.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 05-12-2019  22:58 uMbt. caustic zou ik wel willen weten:

Hoeveel gram per liter water?
Is de temperatuur van het water van belang?
Hoe aanbrengen?  Weken in een bad of met een plantenspuit/sproeifles?
Hoe naspoelen?
Welke bescherming nodig? Handschoenen, kledij, verluchting, enz.?
Nodige contacttijd?

Allemaal te vinden
https://www.mr-malt.it/media/upload/pdf/CHEMIPRO_CAUSTIC_technical.pdf

EBC

Citaat van: Neetje op 05-12-2019  23:10 uIk ken de verhalen van biersteen in flesjes. Daarom kijk ik regelmatig in de flessen met een lamp aan de buitenzijde om de bodem en wanden te beoordelen op uiterlijk.
Na meer dan 10x gebruik zien ze er nog steeds fris uit dus voorlopig hou ik deze werkwijze aan.

Welke factoren biersteenopbouw versnellen/vertragen weet ik niet.

Kijk vooral naar droge flesjes, zijn ze nat, dan zie je het niet.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-12-2019  23:14 uKijk vooral naar droge flesjes, zijn ze nat, dan zie je het niet.

Klopt helemaal. Hou de flessen goed tegen het licht. Grote kans dat je een waas ziet.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.