Het zoveelste hoe maak je schoon topic

Gestart door Oscar, 18-11-2019 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Citaat van: hobbybob op 21-11-2019  20:12 uIn 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Gewoon droog bewaren
Behalve dat je al 20 jaar brouwt zegt dat natuurlijk niet veel.  :biersmile:

Martijn0172

Ik maak schoon met afwasmiddel of enzybrew, afhankelijk hoe vervuild het is of hoe schoon ik het wel hebben. Alles wat na de kook in aanraking komt met het (jong)bier ontsmet ik met purosan en soms saniclean. Gebruikte flesjes ontsmet ik, nieuwe flesjes niet. Kroonkurken niet, champagne doppen daarentegen wel.

HuygenMeester

Citaat van: hobbybob op 21-11-2019  20:12 uIn 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Gewoon droog bewaren
Helemaal mee eens
Nooit een beschimmeld bier daardoor gekregen. :)
 :degroeten:
Huygenmeester

hobbybob

Citaat van: Biertje1985 op 22-11-2019  07:44 uBehalve dat je al 20 jaar brouwt zegt dat natuurlijk niet veel.  :biersmile:
Pfff OK, nog nooit een infectie gehad in al die 20 jaar!

Zo goed?

Erwin Warners

Iedereen weet dat je schoon moet werken maar soms lees ik dingen wat in mijn ogen een beetje over de top is.
Wanneer je flessen en doppen schoon opslaat en flessen na gebruik even spoelt hoef je ze daarna lang zo intensief niet schoon te maken.
En ik heb nog nooit een infectie in mijn bier gehad.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 23-11-2019  09:20 uEn ik heb nog nooit een infectie in mijn bier gehad.

En hoeveel brouwsels heb je op je teller staan?

Goed reinigen van flessen is noodzakelijk, vroeg of laat heeft het infectieduveltje je te pakken...  >:D

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 24-11-2019  22:31 uEn hoeveel brouwsels heb je op je teller staan?

Goed reinigen van flessen is noodzakelijk, vroeg of laat heeft het infectieduveltje je te pakken...  >:D

Het is ook een kunst van goed lezen Jacues.
Er staat nergens dat je flessen niet goed schoon moeten zijn. Ik heb het over hoe intensief je ze moet schoonmaken wanneer je ze al schoon wegzet.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 25-11-2019  19:07 uHet is ook een kunst van goed lezen Jacques.
Er staat nergens dat je flessen niet goed schoon moeten zijn. Ik heb het over hoe intensief je ze moet schoonmaken wanneer je ze al schoon wegzet.

Dat had ik begrepen. En die stelling klopt helemaal.

Blijft de vraag hoeveel brouwsels je gemaakt hebt? Als je het hebt over dat je nog nooit een infectie hebt gehad maakt het uit hoe vaak je gebrouwen hebt...

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 25-11-2019  21:39 uDat had ik begrepen. En die stelling klopt helemaal.

Blijft de vraag hoeveel brouwsels je gemaakt hebt? Als je het hebt over dat je nog nooit een infectie hebt gehad maakt het uit hoe vaak je gebrouwen hebt...

Een kleine 40 brouwsels

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 25-11-2019  21:57 uEen kleine 40 brouwsels

Dat zijn er al redelijk veel.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 25-11-2019  22:52 uDat zijn er al redelijk veel.

Ik brouw wat vaker in kleinere volumes.
Zo kan ik wat vaker zaken uitproberen en bijstellen.
Deze week 3 in de planning.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 25-11-2019  23:15 uIk brouw wat vaker in kleinere volumes.
Zo kan ik wat vaker zaken uitproberen en bijstellen.
Deze week 3 in de planning.

Goed bezig!

Kiekeboe

Ik mis  in bovenstaande topic nog wat attributen die ik zelf gebruik voor reinigen / ontsmetten.

a) haardroger: Allerlei ketels en gistingsvaten laat ik na reinigen (met huishoudelijk afwasmiddel) en daarna goed spoelen eerst uitlekken, daarna verder drogen met een propere keukenhanddoek (gewassen op 60°) en laatst gebruik ik een krachtige haardroger om de moeilijk bereikbare plekken verder te drogen. Daarna berg ik alles op maar zorg ervoor dat er nog overal lucht bij kan zodat het allerlaatste vocht kan verdampen en ontsnappen (kraantjes).

b) elektriciteitsveer: Voor het reinigen/drogen van slangetjes aan de binnenkant gebruik ik een elektriciteitsveer dat is een instrument om elektriciteitskabels door dito buisjes te trekken in de muur. Ik duw die elektriciteitsveer door het slangetje en maak dan een stukje keukenpapier vast aan die veer met behulp van een verbogen paperclip. Vlak voor gebruik spoel ik ze nog eens met puro oxi.

c) boormachine: Voor het reinigen van flesjes vul ik ze gedeeltelijk met kokend water waarin enkele vaatwastabletten zijn opgelost. Na een tijdje weken worden ze grondig geborsteld met behulp van een flessenborstel gemonteerd op een boormachine. Daarna worden ze uitgespoeld en mogen ze ondersteboven een tijdje uitlekken, waarna ik ze rechtop wegzet in hun bierbak.

d) steriliseerketel: Zoals dat gebeurt met papflesjes voor babys steriliseer ik de (vooraf grondig gereinigde) flesjes vlak voor het vullen en bottelen door ze te laten opkoken in een steriliseerketel (is dezelfde als de maisch- en de brouwketel).

Voor het last minute ontsmetten van allerlei attributen zoals lepels / kraantjes, ... en dergelijke gebruik ik een sproeifles met alcohol. Dus de gebruikte reinigingsmiddelen zijn huishoudelijk vaatwasmiddel, huishoudelijke vaatwastabletten, puro oxi en alcohol.

Al die andere producten die voortdurend genoemd worden op dit forum ken ik niet of ik weet niet hoe ik ze moet gebruiken. Bovendien ben ik een beetje bang van agressieve stoffen waarvan gezegd wordt dat je beschermende kledij moet gebruiken en zorgen dat je ze niet inademt enz..

Stoffen waarvan ik niet weet of ik ze mag gebruiken zijn:

a) Azijn: Ik denk dat dit nuttig kan zijn omdat er in het gistvat na vergisting een ring met laagje steenachtig / kalkachtige aanslag achterblijft (ter hoogte van het bieroppervlak tijdens vergisting), aanslag die tamelijk hardnekkig is en aangezien je kunststof vaten niet mag reinigen met een schuursponsje dacht ik eraan om azijn te gebruiken. 

b) Huishoudelijke soda: dat gebruik ik in de afwas om glazen af te wassen omdat het een goede ontvetter is, maar of ik ook soda mag gebruiken voor het reinigen van brouwattributen dat weet ik niet.

c) Javel/bleekwater, dat gebruik ik om mijn handen en allerlei andere te ontsmetten bij het maken van kaas. Bij het brouwen heb ik dat nog niet gebruikt hoewel ik een aantal attributen zowel voor het bier brouwen als het kaas maken gebruik, dus sommige lepels en ketels zijn wel in aanraking geweest met bleekwater.

Probleem blijven de kraantjes die ik alleen maar kan spoelen al dan niet met afwasmiddel of puro oxi.

Rinus

ik gebruik naar alle tevredenheid een natronloog oplossing. Mijn hoofdvergisting doe ik in carboy vaten, deze vertonen daarna hardnekkige harde bruine afzetting langs de oppervlakte waar de gist het meest actief was.
Vullen met water en natriumhydroxide, goed schudden en enkele dagen laten staan, alle aanslag verdwijnt als sneeuw voor de zon, althans alles weekt los en lost op in het water. Af en toe schud ik nog het vat.
Daarna leeg laten lopen op een klein beetje na, doekje erin en rond slingeren / draaien zodat het doekje de wanden raakt (dit is optioneel, niet echt nodig denk ik).
Daarna in het uitgespoelde vat een beetje azijn plus water schudden en daarna naspoelen, goed drogen en perfect schoon voor de volgende batch. (azijn/zuur neutraliseert de NaOH oplossing).
Bij gebruik voordat het wort erin gaat nog even desinfecteren met Star San (oid).

Jacques

Citaat van: Rinus op 27-11-2019  19:32 uik gebruik naar alle tevredenheid een natronloog oplossing. Mijn hoofdvergisting doe ik in carboy vaten, deze vertonen daarna hardnekkige harde bruine afzetting langs de oppervlakte waar de gist het meest actief was.
Vullen met water en natriumhydroxide, goed schudden en enkele dagen laten staan, alle aanslag verdwijnt als sneeuw voor de zon, althans alles weekt los en lost op in het water. Af en toe schud ik nog het vat.
Daarna leeg laten lopen op een klein beetje na, doekje erin en rond slingeren / draaien zodat het doekje de wanden raakt (dit is optioneel, niet echt nodig denk ik).

Natronloog is een effectieve reiniger maar ook een gevaarlijk goedje. Zo mag je nooit heet water over korrels met natriumhydroxide gieten. Altijd persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken wanneer je natronloog gebruikt. Kleine wondjes aan je handen doen veel pijn als deze in contact komen met natronloog. De huid van je hand verzeept bij contact. Ze worden glad waardoor makkelijk spullen uit je vingers glippen. Na onbeschermd gebruik worden je handen na gebruik heel schraal. Je moet altijd goede handschoenen dragen bij gebruik van natronloog.

Er zijn veel veiligere reinigers zoals oxiproducten. Voor zeer stevige verontreinigen kun je Enzybrew 10 gebruiken. Dit middel is weliswaar een stuk duurder dan natronloog maar veel veiliger in gebruik en is een erg goede reiniger.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Natronloog heb ik gebruikt, maar vanwege de negatieve kanten van dit middel is het lang geleden verbannen uit mijn hobbybrouwerij.

Rinus

Citaat van: Jacques op 27-11-2019  21:48 uNatronloog is een effectieve reiniger maar ook een gevaarlijk goedje. Zo mag je nooit heet water over korrels met natriumhydroxide gieten. Altijd persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken wanneer je natronloog gebruikt. Kleine wondjes aan je handen doen veel pijn als deze in contact komen met natronloog. De huid van je hand verzeept bij contact. Ze worden glad waardoor makkelijk spullen uit je vingers glippen. Na onbeschermd gebruik worden je handen na gebruik heel schraal. Je moet altijd goede handschoenen dragen bij gebruik van natronloog.

Er zijn veel veiligere reinigers zoals oxiproducten. Voor zeer stevige verontreinigen kun je Enzybrew 10 gebruiken. Dit middel is weliswaar een stuk duurder dan natronloog maar veel veiliger in gebruik en is een erg goede reiniger.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Natronloog heb ik gebruikt, maar vanwege de negatieve kanten van dit middel is het lang geleden verbannen uit mijn hobbybrouwerij.

Helemaal mee eens Jacques, bedankt voor het opnemen van de waarschuwingen. Ik gebruik natrium hydroxide al voordat ik 10 jaar oud was omdat ik toen al bezig was met het ontwikkelen van printplaten waarbij je dit goedje gebruikt om belichte printplaten te ontwikkelen. Voor mij is het "normaal" goed maar mensen die er niet zoals ik mee opgegroeid zijn:

Ben aub voorzichtig met het gebruik hiervan, bescherm je handen en huid, maar beter nog bescherm je ogen!!!

Kiekeboe

Citaat van: Kiekeboe op 26-11-2019  23:34 uIk mis  in bovenstaande topic nog wat attributen die ik zelf gebruik voor reinigen / ontsmetten.

a) haardroger: Allerlei ketels en gistingsvaten laat ik na reinigen (met huishoudelijk afwasmiddel) en daarna goed spoelen eerst uitlekken, daarna verder drogen met een propere keukenhanddoek (gewassen op 60°) en laatst gebruik ik een krachtige haardroger om de moeilijk bereikbare plekken verder te drogen. Daarna berg ik alles op maar zorg ervoor dat er nog overal lucht bij kan zodat het allerlaatste vocht kan verdampen en ontsnappen (kraantjes).

b) elektriciteitsveer: Voor het reinigen/drogen van slangetjes aan de binnenkant gebruik ik een elektriciteitsveer dat is een instrument om elektriciteitskabels door dito buisjes te trekken in de muur. Ik duw die elektriciteitsveer door het slangetje en maak dan een stukje keukenpapier vast aan die veer met behulp van een verbogen paperclip. Vlak voor gebruik spoel ik ze nog eens met puro oxi.

c) boormachine: Voor het reinigen van flesjes vul ik ze gedeeltelijk met kokend water waarin enkele vaatwastabletten zijn opgelost. Na een tijdje weken worden ze grondig geborsteld met behulp van een flessenborstel gemonteerd op een boormachine. Daarna worden ze uitgespoeld en mogen ze ondersteboven een tijdje uitlekken, waarna ik ze rechtop wegzet in hun bierbak.

d) steriliseerketel: Zoals dat gebeurt met papflesjes voor babys steriliseer ik de (vooraf grondig gereinigde) flesjes vlak voor het vullen en bottelen door ze te laten opkoken in een steriliseerketel (is dezelfde als de maisch- en de brouwketel).

Voor het last minute ontsmetten van allerlei attributen zoals lepels / kraantjes, ... en dergelijke gebruik ik een sproeifles met alcohol. Dus de gebruikte reinigingsmiddelen zijn huishoudelijk vaatwasmiddel, huishoudelijke vaatwastabletten, puro oxi en alcohol.

Al die andere producten die voortdurend genoemd worden op dit forum ken ik niet of ik weet niet hoe ik ze moet gebruiken. Bovendien ben ik een beetje bang van agressieve stoffen waarvan gezegd wordt dat je beschermende kledij moet gebruiken en zorgen dat je ze niet inademt enz..

Stoffen waarvan ik niet weet of ik ze mag gebruiken zijn:

a) Azijn: Ik denk dat dit nuttig kan zijn omdat er in het gistvat na vergisting een ring met laagje steenachtig / kalkachtige aanslag achterblijft (ter hoogte van het bieroppervlak tijdens vergisting), aanslag die tamelijk hardnekkig is en aangezien je kunststof vaten niet mag reinigen met een schuursponsje dacht ik eraan om azijn te gebruiken. 

b) Huishoudelijke soda: dat gebruik ik in de afwas om glazen af te wassen omdat het een goede ontvetter is, maar of ik ook soda mag gebruiken voor het reinigen van brouwattributen dat weet ik niet.

c) Javel/bleekwater, dat gebruik ik om mijn handen en allerlei andere te ontsmetten bij het maken van kaas. Bij het brouwen heb ik dat nog niet gebruikt hoewel ik een aantal attributen zowel voor het bier brouwen als het kaas maken gebruik, dus sommige lepels en ketels zijn wel in aanraking geweest met bleekwater.

Probleem blijven de kraantjes die ik alleen maar kan spoelen al dan niet met afwasmiddel of puro oxi.

Hmm, als ik een halve doctoraatscriptie schrijf -zoals hierboven- over de door mij gebezigde reinigings- en ontsmettingsmethodes tijdens het brouwproces, dan verwacht ik dat mensen die beter op de hoogte zijn dan ikzelf hier op reageren.

Ik zou op zijn minst willen weten of detergent/afwasmiddel/vaatwastabletten, alsook huishoudelijke soda, alsook azijn, alsook bleekwater/javel geoorloofd zijn als reinigings-/ontsmettingsmiddel voor allerlei brouwspulllen.

Erwin Warners

Citaat van: Kiekeboe op 30-11-2019  21:59 uHmm, als ik een halve doctoraatscriptie schrijf -zoals hierboven- over de door mij gebezigde reinigings- en ontsmettingsmethodes tijdens het brouwproces, dan verwacht ik dat mensen die beter op de hoogte zijn dan ikzelf hier op reageren.

Ik zou op zijn minst willen weten of detergent/afwasmiddel/vaatwastabletten, alsook huishoudelijke soda, alsook azijn, alsook bleekwater/javel geoorloofd zijn als reinigings-/ontsmettingsmiddel voor allerlei brouwspulllen.

Zou niet weten waarom niet het gaat erom dat het schoon wordt het en dat lukt hiermee wel. Verder ben ik wel van mening dat enkele van deze middelen ook redelijk agressief zijn en dat je zeker met bleekwater moet oppassen. Bij chloor houdende middelen kunnen bij verkeerd gebruik ook dampen vrijkomen waar je nou niet echt van opknapt.

middelaersch

Hoe ik over het gebruik van een boormachine in combinatie met water denk, dat heb ik je geloof ik al eens laten weten...
Of gebruik je inmiddels een accuboormachine?

Verder gebruik ik vooral afwasmiddel en vaatwasblokjes.
Mocht ik problemen krijgen om flesjes goed schoon te krijgen dan ga ik daarvoor denk ik puro caustic o.i.d. gebruiken.

Slangen maak ik schoon door ze met schoon water goed door te spoelen. Vervolgens voor gebruik er wat Star San doorheen spuiten. Als je er met een trekveer doorheen gaat dan denk ik dat je krassen aan de binnenkant van de slang kunt krijgen, en dan is het middel denk ik erger dan de kwaal.

Ontsmetten doe ik meestal met star san en soms met 70% alcohol.

Je 'doctoraalscriptie' lezende denk ik dat je het moeilijker en ingewikkelder maakt dan het is.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 30-11-2019  21:59 uHmm, als ik een halve doctoraatscriptie schrijf -zoals hierboven- over de door mij gebezigde reinigings- en ontsmettingsmethodes tijdens het brouwproces, dan verwacht ik dat mensen die beter op de hoogte zijn dan ikzelf hier op reageren.

Ik zou op zijn minst willen weten of detergent/afwasmiddel/vaatwastabletten, alsook huishoudelijke soda, alsook azijn, alsook bleekwater/javel geoorloofd zijn als reinigings-/ontsmettingsmiddel voor allerlei brouwspulllen.

Er zijn heel veel manieren van reinigen en desinfecteren.
Het belangrijkste is dat je al je spullen goed huishoudelijk schoonmaakt kort na gebruik. En daarna je spullen droog bewaard. Als je dat doet heb je weinig kans op groei van ongewenste micro-organismen.
Voor gebruik even desinfecteren met geëigend middel zoals Star San of de huidige vervanger en je hebt niets te vrezen.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 01-12-2019  11:29 uHoe ik over het gebruik van een boormachine in combinatie met water denk, dat heb ik je geloof ik al eens laten weten...Of gebruik je inmiddels een accuboormachine?

Yep, ik heb je advies helemaal opgevolgd. Het nieuwe apparaatje is nog een stuk lichter en handiger, ook geen last van kabels en je kan het rechtop wegzetten, het is ook mogelijk om met een heel laag toerental te werken in vergelijking met het vorige apparaat. Als je het wat beredeneerd aanpakt dan kan je een hele bierbak met flesjes grondig reinigen zonder ook maar een druppel water te morsen.

CiteerVerder gebruik ik vooral afwasmiddel en vaatwasblokjes.

Ok, ik dacht hier al ergens gelezen te hebben dat gewoon afwasmiddel afgeraden werd. Je moet natuurlijk bij alle produkten goed naspoelen.

CiteerMocht ik problemen krijgen om flesjes goed schoon te krijgen dan ga ik daarvoor denk ik puro caustic o.i.d. gebruiken.

Probeer eens met een flessenborstel op een boormachine, je zal versteld staan van het resultaat.

CiteerSlangen maak ik schoon door ze met schoon water goed door te spoelen. Vervolgens voor gebruik er wat Star San doorheen spuiten. Als je er met een trekveer doorheen gaat dan denk ik dat je krassen aan de binnenkant van de slang kunt krijgen, en dan is het middel denk ik erger dan de kwaal.

Daar zit iets in. Het is eigenlijk geen veer maar een soort kunststof kabel. Ik doe het ook niet systematisch. Ik heb ook geprobeerd om de slangetjes droog te blazen met perslucht, maar dat apparaat maakte zoveel lawaai dat ik bang was om problemen te krijgen met de buren.

CiteerOntsmetten doe ik meestal met Star San en soms met 70% alcohol.

Hoe je met Star San moet werken weet ik niet. Alcohol gebruik ik wel soms.

CiteerJe 'doctoraalscriptie' lezende denk ik dat je het moeilijker en ingewikkelder maakt dan het is.

 ;D

En hoe zit het met flesjes steriliseren? Dat lijkt me toch een heel efficiënte manier om te ontsmetten op grootmoeders wijze, maar blijkbaar doet geen enkele hobbybrouwer dit.

Kiekeboe

Citaat van: Erwin Warners op 01-12-2019  06:28 uZou niet weten waarom niet het gaat erom dat het schoon wordt het en dat lukt hiermee wel. Verder ben ik wel van mening dat enkele van deze middelen ook redelijk agressief zijn en dat je zeker met bleekwater moet oppassen. Bij chloor houdende middelen kunnen bij verkeerd gebruik ook dampen vrijkomen waar je nou niet echt van opknapt.

OK, alles kan dus als je tegelijk je verstand blijft gebruiken. Dat je met bleekwater problemen kan krijgen weet ik. Ik herinner me iets van 40 jaar geleden toen mijn moeder javel en (ik denk) één of andere allesreiniger had gemengd. Dan krijg je gevaarlijke gassen.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 01-12-2019  13:26 uEr zijn heel veel manieren van reinigen en desinfecteren.
Het belangrijkste is dat je al je spullen goed huishoudelijk schoonmaakt kort na gebruik. En daarna je spullen droog bewaard. Als je dat doet heb je weinig kans op groei van ongewenste micro-organismen.
Voor gebruik even desinfecteren met geëigend middel zoals Star San of de huidige vervanger en je hebt niets te vrezen.

Ja Star San daar moet ik ook eens mee leren werken, want dat gebruikt blijkbaar iedereen.

middelaersch

Flessen ontsmetten: voor het bottelen een beetje Star San in zo'n apparaatje:

https://www.braumarkt.com/flessenspoelapparaat-eco

Even daarmee spoelen, op de kop in een flessenboom laten uitdruppelen, klaar.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 01-12-2019  14:50 uFlessen ontsmetten: voor het bottelen een beetje Star San in zo'n apparaatje:

https://www.braumarkt.com/flessenspoelapparaat-eco

Even daarmee spoelen, op de kop in een flessenboom laten uitdruppelen, klaar.

Je ik heb zo'n apparaatje. Ik heb dat gebruikt niet met star san maar met puro oxi.

Dan heb ik zo mijn twijfels:

- Wordt de contacttijd van 5 minuten gehaald als je de binnenkant even sproeit en daarna de flesjes onmiddellijk laat uitlekken?
- Het product laat een witte waas achter die nog moeilijk te verwijderen is.
- Helemaal erg is het als je beugelflesjes gebruikt, die beugels zien er niet meer uit als ze in contact geweest zijn met oxi.
- De werkingstijd van oxi is ook beperkt (tot een half uur?)
- Het water met de oxi in het apparaatje moet 60° zijn/blijven.
- De buitenkant van de flesjes is niet ontsmet.
- De flessenboom zelf kan bron zijn van infecties.

Al die problemen heb je niet als je de flesjes even laat opkoken in een ketel vlak voor het bottelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.