Het zoveelste hoe maak je schoon topic

Gestart door Oscar, 18-11-2019 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: EBC op 19-11-2019  23:38 uOpen laten om te luchten! En dan goed reinigen voor gebruik.

Brrr..... :nut: Je zal maar zo'n installatie hebben  :o :-[ ;) :brouwen:

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 20-11-2019  00:03 uBrrr..... :nut: Je zal maar zo'n installatie hebben  :o :-[ ;) :brouwen:

Wie weet is het lekker paddestoelen bier ;D :nut: :proost:

Erwin Warners

Citaat van: EBC op 19-11-2019  23:45 uTrek die deksel er maar eens af na een paar weken.

En als je dan enkel gereinigd hebt op z'n Oscars, dan zal je het merken.

Toch die handschoentjes maar aantrekken!

Oscar brouwt zoveel zijn ketels koelen niet eens meer af dus die heeft er geen last van ;D ;D :nut:

hobbybob

Die " chinese"  ketels zet je ook gewoon even op zijn kop, dan loopt het pompje ook gewoon leeg, en... .

Na het schoonmaken en drogen opbergen met alle kranen OPEN!

GeBaxke

Ik brouw met de BIAB methode.

Na het maischen gaat de BIAB zak uit de ketel en wordt de zak schoon gespoeld. Die gaat de wasmachine in tussen de witte onderbroeken.

Het gistvat wordt gevuld met PURO caustic samen met de benodigde slangen.
Dit vat wordt voor het wort erin gaat goed nagespoeld met water.

Na het brouwen wordt de ketel in de vaatwasser gezet. Programma 70 graden met een normale vaatwastablet.

Flesjes zet ik in een ton in Puro caustic en spoel ik met water goed na.

Biertje1985

Citaat van: Oscar op 19-11-2019  22:18 uDat is vragen om problemen... :nut:
Poeh dat zal snel gaan stinken!

Serge VL

Citaat van: hobbybob op 20-11-2019  08:51 uNa het schoonmaken en drogen opbergen met alle kranen OPEN!

Bolkranen best half open zetten en niet volledig open, als je die half open zet drogen die ook achter de bol, bij volledige open stand blijft er sowieso vocht achter de bol zitten. (Of het moesten aseptische bolkranen zijn waar geen dode ruimte achter de bol aanwezig is).
Ik blaas gewoon na het reinigen dadelijk alle leidingen, slangen, kranen enz.. droog met olievrije perslucht.

IONOX

Nog niet eerder gehoord dat iemand op deze manier z'n flessen schoonmaakt, maar ik doseer een klein beetje Star San in iedere fles en spuit met een stoomreiniger in iedere fles voor een seconde of 30. Zo zorg ik er voor dat iedere fles onder een flink hoge temperatuur blootgesteld is en heb ik met Star San hopelijk alle aanwezige bacteriën gedood. Nadat ik de flessen af heb laten koelen (gewoon via lucht, niet onder koud water want anders barsten ze denk ik), spoel ik ze nog een keer met lauw water. Neemt best wat tijd in beslag maar ik heb graag dat mijn flessen niet mijn mooi gebrouwen bier contamineren.

Ansius

Schoonmaken met Dubro en Caustic.
De Caustic erg kort bij RVS.

Steriel maken het liefst met stoom of 75% alcool.

En soms azijn tegen de kalk.

Lange1985

Na het brouwen gaan de ketels/hopspider/roerdwerk etc op 70 graden door de vaatwasser, maischketel is dan al klaar voordat de kookketel er in moet.
Flessen gaan schoon de krat in en dan met krat en al de dag voor gebruik ook op 70 graden door de vaatwasser. voor het bottelen krijgen ze een paar shotjes Star San met de flessenspoeler inclusief hals. Ook de kroonkurken liggen te soppen in de Star San voordat ik ze er op zet.

marnox

Citaat van: IONOX op 20-11-2019  14:53 uNog niet eerder gehoord dat iemand op deze manier z'n flessen schoonmaakt, maar ik doseer een klein beetje star san in iedere fles en spuit met een stoomreiniger in iedere fles voor een seconde of 30. Zo zorg ik er voor dat iedere fles onder een flink hoge temperatuur blootgesteld is en heb ik met star san hopelijk alle aanwezige bactieren gedood. Nadat ik de flessen af heb laten koelen (gewoon via lucht, niet onder koud water want anders barsten ze denk ik), spoel ik ze nog een keer met lauw water. Neemt best wat tijd in beslag maar ik heb graag dat mijn flessen niet mijn mooi gebrouwen bier contamineren.

30 seconden stoom moet denk ik al ruim voldoende zijn om alle bacteriën te doden. Tegen biersteen doet het natuurlijk niets, maar daar doet StarSan ook niets op. Volgens mij kan je de Star San dus besparen als je stoom gebruikt.

Link naar website van CDC (Centers for Disease Control, de Amerikaanse RIVM):

EDIT
Ik zie nu dat de contacttijd voor stoomsterilisatie wel wat langer is dan 30 seconden, afhankelijk van het materiaal. Kan zo snel niet vinden wat de gewenste tijd is voor glas, maar mogelijk wel langer dan 30 sec.
https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/sterilization/steam.html

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 19-11-2019  23:40 uDus als hij al goed droog is kan het deksel er gewoon op.
Het zal dat er niks ontwikkeld maar als er een beetje water een maand in blijft staan lijkt me toch niet fris.

Niet iedereen gebruikt een bouwautomaat. Er zijn ook ketels zonder deksel...

Zet eerst je ketel op zijn kop om zo veel mogelijk water uit te laten lekken. Maak vervolgens je ketel droog, dat kan met een theedoek. Als je ketel droog is kan zich niets ontwikkelen. Micro-organismen hebben voedingstoffen en vocht nodig.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 20-11-2019  13:52 uBolkranen best half open zetten en niet volledig open, als je die half open zet drogen die ook achter de bol, bij volledige open stand blijft er sowieso vocht achter de bol zitten. (Of het moesten aseptische bolkranen zijn waar geen dode ruimte achter de bol aanwezig is).
Ik blaas gewoon na het reinigen dadelijk alle leidingen, slangen, kranen enz.. droog met olievrije perslucht.

Helemaal mee eens. Kranen half open zetten en zo geopend spoelen. Vervolgens zo laten drogen.
Niet vergeten de kraan dicht te zetten als je de ketel in gebruik neemt...

Jacques

Citaat van: IONOX op 20-11-2019  14:53 uNog niet eerder gehoord dat iemand op deze manier z'n flessen schoonmaakt, maar ik doseer een klein beetje Star San in iedere fles en spuit met een stoomreiniger in iedere fles voor een seconde of 30. Zo zorg ik er voor dat iedere fles onder een flink hoge temperatuur blootgesteld is en heb ik met Star San hopelijk alle aanwezige bacteriën gedood. Nadat ik de flessen af heb laten koelen (gewoon via lucht, niet onder koud water want anders barsten ze denk ik), spoel ik ze nog een keer met lauw water. Neemt best wat tijd in beslag maar ik heb graag dat mijn flessen niet mijn mooi gebrouwen bier contamineren.

Een nadeel van het gebruik van hitte voor het desinfecteren is dat eiwitten van structuur veranderen waardoor deze moeilijker verwijderd kunnen worden. Vergelijk het met het koken van een ei.

Jacques

Citaat van: Lange1985 op 20-11-2019  17:50 uOok de kroonkurken liggen te soppen in de Star San voordat ik ze er op zet.

Met het desinfecteren van kroonkurken ben ik heel wat jaren geleden gestopt. Mijn kroonkurken worden droog bewaard. Het niet desinfecteren van kroonkurken levert in de praktijk geen probleem op. Op de kroonkurken zit geen voeding voor micro-organismen en doordat de kroonkurken droog zijn kan er niets op ontwikkelen...

In heel veel professionele brouwerijen worden de kroonkurken niet gedesinfecteerd voor gebruik...

Jacques

Citaat van: marnox op 20-11-2019  21:01 u... Tegen biersteen doet het natuurlijk niets, maar daar doet Star San ook niets op.

Als de contacttijd wat langer is helpt Star San wel bij het verwijderen van biersteen. Een oplossing van Star San hoort een pH-waarde te hebben dat onder de 3 ligt. Bij deze pH-waarde worden anorganische stoffen die oplosbaar zijn in zuur verwijderd.
Voor de goede orde biersteen (dat wil zeggen de bruine aanslag in bierflessen) bestaat uit organische en anorganische componenten.

EBC

Citaat van: Jacques op 20-11-2019  22:52 uMet het desinfecteren van kroonkurken ben ik heel wat jaren geleden gestopt. Mijn kroonkurken worden droog bewaard. Het niet desinfecteren van kroonkurken levert in de praktijk geen probleem op. Op de kroonkurken zit geen voeding voor micro-organismen en doordat de kroonkurken droog zijn kan er niets op ontwikkelen...

In heel veel professionele brouwerijen worden de kroonkurken niet gedesinfecteerd voor gebruik...

Gedesinfecteerde kroonkurken gaan eerder roesten, indien je ze eenmaal op de fles niet goed naspoelt. En dat geeft een ijzeroxide op de flesrand. Je gaat het proeven als metaalsmaak in je bier bij uitschenken.

Ik ben mees met Jacques.

Lange1985

Citaat van: EBC op 21-11-2019  00:15 uGedesinfecteerde kroonkurken gaan eerder roesten, indien je ze eenmaal op de fles niet goed naspoelt. En dat geeft een ijzeroxide op de flesrand. Je gaat het proeven als metaalsmaak in je bier bij uitschenken.

Ik ben mees met Jacques.
Goed idee om eens te proberen bij de volgende sessie  :brouwen:

hobbybob

In 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Gewoon droog bewaren

Rinus

ik heb begrepen dat kroonkurken beter afsluiten als ze nat geplaatst worden, zit toch iets in want minder / geen wrijving...

Erwin Warners

Citaat van: Rinus op 21-11-2019  20:16 uik heb begrepen dat kroonkurken beter afsluiten als ze nat geplaatst worden, zit toch iets in want minder / geen wrijving...

Waar ontstaat wrijving dan?

Oscar

Citaat van: hobbybob op 21-11-2019  20:12 uIn 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Dit dus... doen ze bij grote brouwerij ook echt niet hoor... ;)  Wie dat ooit bedacht heeft... :nut: :nut: :nut:

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 21-11-2019  22:49 uDit dus... doen ze bij grote brouwerij ook echt niet hoor... ;)  Wie dat ooit bedacht heeft... :nut: :nut: :nut:

Dacht altijd dat ze bij Eanske dop voor dop ontsmetten en oppoetsen :nut: ;D ;D

Oscar

Citaat van: Erwin Warners op 21-11-2019  23:26 uDacht altijd dat ze bij Eanske dop voor dop ontsmetten en oppoetsen :nut: ;D ;D
Ja... en in de magnetron nadat ze uitgekookt zijn ... :nut: ;D ;D ;D

EBC

Citaat van: Oscar op 21-11-2019  23:28 uJa... en in de magnetron nadat ze uitgekookt zijn ... :nut: ;D ;D ;D

En toch ook nog in sulfiet, niet?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.