Het zoveelste hoe maak je schoon topic

Gestart door Oscar, 18-11-2019 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tanteemmie

Om alles maar in het schoonmaak topic te houden, wat is dit voor aanslag in het flesje?

Kiekeboe

Volgens mij heeft daar Haribo kikker-bier in gezeten.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  16:21 uOm alles maar in het schoonmaak topic te houden, wat is dit voor aanslag in het flesje?

Geen idee. Het lijkt een beetje op gelatine. Heb je een klaringsmiddel gebruikt?

Kiekeboe

Lijkt ook op een flesje dat op zijn kop in de vaatwasser heeft gezeten.

tanteemmie

Citaat van: Kiekeboe op 09-05-2020  17:15 uLijkt ook op een flesje dat op zijn kop in de vaatwasser heeft gezeten.
Dat is het precies, wat is het, want het is niet met kokend water of wat anders eruit te krijgen.

Kiekeboe

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  17:44 uDat is het precies, wat is het, want het is niet met kokend water of wat anders eruit te krijgen.

Volgens Jacques gaan eiwitten verharden als ze een hittebehandeling krijgen (vaatwasser op hete stand of kokend water of stomen).

Heet water is goed om vetten te doen smelten, maar niet voor eiwitten. In bier zitten geen vetten maar wel eiwitten. Het kan wel dat er vetten in de vaatwasser zitten afkomstig van de andere vaat die je mee wast.

Het lijkt erop dat het flesje op de foto aan de binnenkant nog niet helemaal droog is?


tanteemmie

Citaat van: Kiekeboe op 09-05-2020  18:32 uVolgens Jacques gaan eiwitten verharden als ze een hittebehandeling krijgen (vaatwasser op hete stand of kokend water of stomen).

Heet water is goed om vetten te doen smelten, maar niet voor eiwitten. In bier zitten geen vetten maar wel eiwitten. Het kan wel dat er vetten in de vaatwasser zitten afkomstig van de andere vaat die je mee wast.

Het lijkt erop dat het flesje op de foto aan de binnenkant nog niet helemaal droog is?
Het is wel droog en de vaatwasser stond op 60 graden.
Is het er nog uit te krijgen met iets, of gewoon nieuwe flesjes kopen?

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  18:51 uHet is wel droog en de vaatwasser stond op 60 graden.
Is het er nog uit te krijgen met iets, of gewoon nieuwe flesjes kopen?

Je kunt een poging doen met Enzybrew 10 en/of een sterk zuur.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 09-05-2020  22:27 uJe kunt een poging doen met Enzybrew 10 en/of een sterk zuur.
Hm dat klinkt voor mij als gewoon nieuwe flesjes kopen. Zo duur is het niet.

Kiekeboe

Het  sterkt me wel in mijn opinie dat een vaatwasser niet erg geschikt is om bierflesjes aan de binnenkant te reinigen. De waterstralen en de zeep van de vaatwasser bereiken de binnenkant van de flesjes niet echt.

De hete lucht stroom aan het einde van het afwasproces om de vaat te drogen, die zorgt er nog eens extra voor dat achtergebleven restanten aan de binnenkant worden vastgebakken.

Nochtans is de vaatwasser een veel gebezigde methode om flesjes te reinigen als ik de tussenkomsten op dit forum mag geloven.

Kiekeboe

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  22:47 uHm dat klinkt voor mij als gewoon nieuwe flesjes kopen. Zo duur is het niet.

Dat is een zwaktebod. Niet zo snel opgeven. De methode die ik al een aantal keren gebezigd heb is de volgende. Ik zet een pan water van 6 liter op het fornuis en voeg twee vaatwasblokjes toe. Daarna vul ik alle flesjes van een krat bier met een trechtertje voor drie kwart. Dan laat ik dat een tijdje weken om vervolgens alle flesjes na te borstelen met een flessenborstel op een boormachine. Vervolgens kieper ik de flesjes leeg, spoel ze na met koud water en laat ze op hun kop uitlekken in een flessenrek. Een boormachine en een flessenborstel hebben de meeste hobbybrouwers wel in huis. Mechanisch borstelen en naspoelen duurt een kwartier per krat. 



Behalve met vaatwasblokjes heb ik ook al chemipro caustic gebruikt als reinigingsmiddel, maar ik had de subjectieve indruk dat vaatwasblokjes beter werkten.  Jacques beveelt enzybrew als reinigingsmiddel aan hierboven. Dat valt ook te proberen. Ik heb ook chemipro acid in huis (maar nog nooit gebruikt). Voor zover ik er iets van begrijp is chemipro caustic en enzybrew goed voor organische verontreinigingen en chemipro acid voor anorganische verontreinigingen (kalkaanslag / biersteen). Afwasblokjes zijn overal goed voor.

Volgens sommigen bevatten afwasblokjes schadelijke producten voor het bier, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn als je nadien goed naspoelt alvorens je de flesjes laat uitlekken en drogen.

Als dat allemaal niet helpt dan denk ik dat ik tante Emmie naar tante Kaat moet sturen. 





Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  22:47 uHm dat klinkt voor mij als gewoon nieuwe flesjes kopen. Zo duur is het niet.

Zo duur zijn Enzybrew 10 en zoutzuur ook weer niet.
En zuur kun je van het ene flesje overgieten in het andere. Het hoeft niet voedselveilig zuur te zijn, als je maar goed naspoelt.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 09-05-2020  23:39 uZo duur zijn Enzybrew 10 en zoutzuur ook weer niet.
En zuur kun je van het ene flesje overgieten in het andere. Het hoeft niet voedselveilig zuur te zijn, als je maar goed naspoelt.
Het is meer dat het door de gootsteen gaat en ik het niet in huis heb. Het is vooralsnog op flesjes die ik hergebruikt heb op mijn eigen flesjes zit het niet. Eerder werkte ik met de methode om oxi in heet water en dan de flesjes daar een kwartier in te leggen. Totdat ik las op het forum dat de vaatwasser goed was. Dus dat eens geprobeerd. Ik spoel de flesjes altijd na gelijk na uitschenken. En mijn vaatwasser laat ik niet drogen dus ik heb hem alleen op het was programma staan. Maar deze flesjes (het zijn er 8 ) gaan gewoon weg en de rest doe ik weer op de oude methode. Met oxi. Of zoals ik lees met een vaatwastablet.

Bedankt voor jullie hulp het is erg leerzaam want ik dacht eerst dat het biersteen kon zijn.

Kiekeboe

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  23:56 uMet oxi.

Niet doen, dan krijg je een witte waas op je flesjes die je er enkel met een zuur afkrijgt.

tanteemmie

Citaat van: Kiekeboe op 10-05-2020  00:02 uNiet doen, dan krijg je een witte waas op je flesjes die je er enkel met een zuur afkrijgt.
Toch alleen als je dat te lang laat staan. Als je de beschrijving volgt niet toch?
Verder las ik ook dat je een vaatwastablet kan gebruiken omdat dat ook tegen biersteen helpt, dus dat vind ik ook een optie.

Andert

Citaat van: Kiekeboe op 10-05-2020  00:02 uNiet doen, dan krijg je een witte waas op je flesjes die je er enkel met een zuur afkrijgt.
Alleen als je het er (veel) te lang in laat zitten. Naspoelen is niet nodig als je de flessen meteen vult.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  23:56 uHet is meer dat het door de gootsteen gaat en ik het niet in huis heb. Het is vooralsnog op flesjes die ik hergebruikt heb op mijn eigen flesjes zit het niet. Eerder werkte ik met de methode om oxi in heet water en dan de flesjes daar een kwartier in te leggen. Totdat ik las op het forum dat de vaatwasser goed was. Dus dat eens geprobeerd. Ik spoel de flesjes altijd na gelijk na uitschenken. En mijn vaatwasser laat ik niet drogen dus ik heb hem alleen op het was programma staan. Maar deze flesjes (het zijn er 8 ) gaan gewoon weg en de rest doe ik weer op de oude methode. Met oxi. Of zoals ik lees met een vaatwastablet.

Bedankt voor jullie hulp het is erg leerzaam want ik dacht eerst dat het biersteen kon zijn.

Met oxi verwijder je geen biersteen...

Gossi

Flesjes schoonmaken kan op heel veel verschillende manieren blijkt maar weer eens.

Ik doe het als volgt:
Nieuwe commerciële flesjes:
Na drinken drie keer uitspoelen met koud water en op de kop in het krat.
Bij gebruik in de vaatwasser, schoon spoelen, uit laten lekken en vullen.

Gebruikte flesjes:
Na drinken drie keer uitspoelen met koud water en op de kop in het krat.
Bij gebruik, heet water, vaatwastablet en weken.
Met de boormachine en borstel poetsen en naspoelen met heet schoon water.
Visuele inspectie tegen lamplicht op waas. (biersteen)
Indien goed uit laten lekken en vullen.
Indien een waas terug voor statiegeld. Meestal na gebruik van 6 x of meer.

Het blijft veel werk, maar dat is niet anders.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 10-05-2020  16:10 uMet oxi verwijder je geen biersteen...
Maar een vaatwasblokje wel toch? Want dan gooi ik er een in heet water en leg ik de flesjes erin

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 10-05-2020  16:56 uMaar een vaatwasblokje wel toch? Want dan gooi ik er een in heet water en leg ik de flesjes erin

Voor het verwijderen van biersteen hoor je zowel een alkalische als zure reiniger gebruiken.

In de praktijk werkt enkel Chemipro/Puro Caustic ook goed.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 10-05-2020  17:14 uVoor het verwijderen van biersteen hoor je zowel een alkalische als zure reiniger gebruiken.

In de praktijk werkt enkel Chemipro/Puro Caustic ook goed.
Bedankt! Dan gebruik is oxi en als er biersteen in zit caustic zoals ik begrijp.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 10-05-2020  18:20 uBedankt! Dan gebruik is oxi en als er biersteen in zit caustic zoals ik begrijp.

Ik gebruik standaard Chemipro/Puro Caustic. De aangroei van biersteen gaat namelijk geleidelijk aan.

Opaslof

Dan wordt het voor mijn Herms installatie met een mix van koper en rvs waarschijnlijk:
- reinigen van alles vóór de kookketel (rvs, koper, siliconenslangen, Iwaki Pomphuis, messing koppelingen: trinatriumfosfaat (na langere tijd niet gebrouwen te hebben), dan enzybrew (eens in de paar keer, vanwege dat verhaal van biofilm van bacteriën (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40499.msg611763.html#msg611763), dan azijnzuur om de koperoxide weg te spoelen en tevens te voorkomen dat de enzybrew de schuimhoudbaarheid van het bier vermindert. En als laatste doorspoelen met water.
- voor alles na de kookketel (rvs pan met koperen filter, koperen tegenstroomkoeler, siliconen slangen, messing koppelingen: hetzelfde als hierboven (TSP, enzybrew, azijnzuur, water).
- voor alle gistemmers: enzybrew, dan caustic, dan azijnzuur en naspoelen.
- voor benodigdheden (roerstaven, hydrometer, borstels, watersloten, overhevelslang) tijdens het brouwen een brouwemmer met daarin San of caustic (Naspoelen!)
- voor de gist-/bierflessen doe ik altijd een speciekuip met vaatwastabletten (beter vaatwaspoeder begrijp ik uit deze draad), naspoelen. En misschien azijnzuur tegen de biersteen heb ik net geleerd.
- bierdoppen gaan er droog bovenop

Leukste zou zijn als ik de emmer met san/caustic oplossing voor de benodigdheden kan laten staan vanaf de brouwdag naar de overhevelingen na hoofdvergisting en navergisting. Maar als ik het goed heb begrepen kan dat wel met caustic of san. dat scheelt weer chemicaliën.

Na de brouw opruimen en spoelen met water. Met een beetje mazzel kan ik dan de TSP gebruiken die ik had opgevangen van de reiniging voorafgaand aanhet brouwen. En naspoelen misschien met azijnzuur maar in elk geval met water. Laten drogen op de kop.

En voor de rvs bierspiraal en de koperen tegenstroomkoeler spiraal dan maar even doorblazen met perslucht zodat er geen water in blijft staan. Ik weet alleen niet hoe je de perslucht olievrij kan maken.

Phoeh. Gauw maar weer eens brouwen. Kijken of dit alles een beetje te doen is. Ik heb meestal iets van: kan niet schoon genoeg, maar ik wil ook niet zinloos aan het poetsen zijn. Vooral met die verschillende materialen is het lastig kiezen welke middelen op alles passen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.