Het zoveelste hoe maak je schoon topic

Gestart door Oscar, 18-11-2019 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Dit is een afgesplitst topic.
Voor het originele topic, dat over de verkrijgbaarheid van een vervangend middel voor PBW gaat, zie hier



In deze discussie ben ik eigenlijk wel benieuwd...

* Wat maken jullie schoon met welk middel?
* Wat maken jullie schoon en wanneer?
* Wat maken jullie schoon en waarom?

* Wanneer desinfecteren jullie wat? En waarom? En waarmee?  :weetniet:

Mijn antwoorden:

* voor het brouwen maak ik NIETS schoon!
* tijdens het koken heb ik mijn gistvat al schoon (warm water) en desinfecteer het met sulfiet+citroenzuur
  - Ik vul deze dan met warm water en voeg deze middelen toe en leg hierin ook mijn koeler en slangen.
* Voor het koelen leeg ik mijn gistvat en doe ik het water (sulfiet+citroenzuur) in een ander vat (inclusief slangen en koeler)
* Na het brouwen maak ik mij pan schoon met een schuursponsje en een sopje en de rest spoel ik met water na.. en zet je droog (uitlekken) weg* Na de vergisting maak ik mijn gistvat schoon met een schuursponsje en eventueel een sopje en zet deze droog weg....

In het gehele verhaal geen spoortje loog of wat dan ook... ;) ;) :brouwen:   En nu jij... ^-^

#reinigen #schoonmaken #desinfecteren

Erwin Warners

* Wat maken jullie schoon met welk middel ?
Bij sterke vervuling maak ik schoon met PBW
Lichte vervuiling met puro oxi
Voor de rest maak ik schoon met de reguliere schoonmaakmiddelen.
* Wat maken jullie schoon en wanneer ?
Alles wordt na een brouw- botteldag gelijk helemaal schoongemaakt gen als het droog is opgeborgen.
Verder voor het brouwen en bottellen controleer ik alles spoel het nog eens na en indien nodig nog maals schoongemaakt.
* Wat maken jullie schoon en waarom ?
Alles wat vuil is geworden wordt weer schoongemaakt.

* Wanneer desinfecteren jullie wat ? en waarom ? en waarmee ?  :weetniet:
Desinfecteren doe ik met alcohol of citroenzuur afhankelijk van de hoeveelheid en wat het is.

middelaersch

Citaat van: Oscar op 18-11-2019  23:37 uIn deze discussie ben ik eigenlijk wel benieuwd....

* Wat maken jullie schoon met welk middel ?
* Wat maken jullie schoon en wanneer ?
* Wat maken jullie schoon en waarom ?

* Wanneer desinfecteren jullie wat ? en waarom ? en waarmee ?  :weetniet:

Mijn antwoorden :

* voor het brouwen maak ik NIETS schoon !
* tijdens het koken heb ik mijn gistvat al schoon (warm water) en desinfecteer het met sulfiet+citroenzuur
  - Ik vul deze dan met warm water en voeg deze middelen toe en leg hierin ook mijn koeler en slangen.
* Voor het koelen leeg ik mijn gistvat en doe ik het water (sulfiet+citroenzuur) in een ander vat (inclusief slangen en koeler)
* Na het brouwen maak ik mij pan schoon met een schuursponsje en een sopje en de rest spoel ik met water na.. en zet je droog (uitlekken) weg* Na de vergisting maak ik mijn gistvat schoon met een schuursponsje en eventueel een sopje en zet deze droog weg....

In het gehele verhaal geen spoortje loog of wat dan ook.... ;) ;) :brouwen:   En nu jij .... ^-^

En je flessen? Of gebruik je altijd nieuwe flessen?

seed7

Citaat van: Oscar op 18-11-2019  23:37 u[]... een sopje ...[]... geen spoortje loog ...?

Na het brouwen wordt alles gespoeld en gaat het in de kookketel met heet water en twee vaatwasblokjes en staat rustig een dag of twee. Daarna goed spoelen, drogen en wegzetten. De maischketel wordt voornamelijk met heet water gespoeld en krijgt soms een lichte zuurbehandeling om wat aanslag te verwijderen.
Gistingsvaten gaan in de vaatwasser na een goede handmatige reiniging en worden voor gebruik gedesinfecteerd, vroeger Star San, nu perazijnzuur. De platenkoeler wordt ook met een van de twee gedesinfecteerd.

Ingo

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 17-11-2019  22:57 uHet klopt dat natriumloog veel gebruikt wordt in de industrie. Dit neemt niet weg dat het puur natriumloog (NaOH) een gevaarlijk goedje is.

PBW heeft als basis natriumpercarbonaat en is een stuk veiliger in gebruik. Toevoegingen zorgen er voor dat de werking wordt versterkt.

In natriumloogoplossing van 1% steek ik mijn hand niet in. Elk schrammetje dat je hebt doet pijn. Niet voor niets wordt NaOH ook bijtende soda genoemd.
In een aanbevolen concentratie van PBW (tussen de 10 en 20 g per liter) is er geen centje pijn. Wel krijg ik na een dag last van het vervellen van mijn vingers. Bij NAOH is dat overigens veel heftiger.

Natriumloog mag dan wel goedkoop zijn, maar een veiliger reinigingsmiddel is mij veel waard.

Wel eens opgemerkt dat natroloog een vettig laagje achterlaat, dat komt omdat je huisHUID bij contact wat oplost, niet gezond wel schone handen.
In sterkere concentraties moet je erg oppassen met dat spul. Hoe hoger de temperatuur hoe krachtiger het werkt. Zeker met kinderen en huisdieren in de buurt. Daarom gebruik ik Natronlooghoudende middelen tegenwoordig wat minder of bij voorkeur in afgesloten (oude) moutemmers.

Toch is het inderdaad het allermakkelijkste en goedkoopste spul om bijvoorbeeld erlemeyers en ander lastig materiaal goed schoon en steriel te krijgen.

Daarbij niet zo slecht voor het milieu, in verdunde toestand.

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 19-11-2019  07:34 u... en worden voor gebruik gedesinfecteerd, vroeger Star San, nu perazijnzuur. De platenkoeler wordt ook met een van de twee gedesinfecteerd.
Je zal je platenkoeler toch niet desinfecteren met perazijnzuur neem ik aan?

Ik heb die fout ooit een keer gemaakt en een reactie met het koper is gegarandeerd. Alle vloeistoffen die er daarna uit komen zijn smurfen blauw.

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-11-2019  23:37 u* voor het brouwen maak ik NIETS schoon!

Ik mag hopen dat je dit wel doet...

Restanten in je brouwketel kunnen infecteren en vervelende bijsmaakjes geven.
Je brouwketel hoort huishoudelijk schoon te zijn. Desinfecteren is inderdaad nergens voor nodig. Ook mout is niet steriel, iets wat vaak vergeten wordt.

Oscar

Citaat van: Jacques op 19-11-2019  21:44 uIk mag hopen dat je dit wel doet...

Restanten in je brouwketel kunnen infecteren en vervelende bijsmaakjes geven.

Dat doen we na het brouwen... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-11-2019  21:45 uDat doen we na het brouwen... ;)

Dat is het juiste moment voor het schoonmaken van brouwketels en alles wat je gebruikt aan de warme kant van het brouwproces. Als alle voedingstoffen weg zijn loop je nagenoeg geen enkel risico op infecties en rare smaakjes. Het beste is je brouwspullen zonder vocht te bewaren. Even drogen kan geen kwaad.

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 19-11-2019  21:45 uDat doen we na het brouwen... ;)

Logisch neem toch aan dat niemand zijn ketel vuil wegzet en als hij dicht is blijft hij schoon.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 19-11-2019  22:07 uLogisch neem toch aan dat niemand zijn ketel vuil wegzet en als hij dicht is blijft hij schoon.

Niet iedereen maakt zijn spullen meteen schoon...

De ketel hoeft niet afgedekt te worden na het schoonmaken. Niet afdekken kan het drogen bevorderen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 19-11-2019  22:17 uNiet iedereen maakt zijn spullen meteen schoon...

Dat is vragen om problemen... :nut:

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 19-11-2019  22:17 uNiet iedereen maakt zijn spullen meteen schoon...

De ketel hoeft niet afgedekt te worden na het schoonmaken. Niet afdekken kan het drogen bevorderen.

Dat is niet helemaal waar van het niet afdekken.
Zodra hij droog is gaat bij mij het deksel erop dan komt er geen vuil van buiten in. Is wel zo handig als je ketel in een schuur staat waar ook nog andere zaken gebeuren dan alleen brouwen. En dat je hem droog weg zet is ook logisch anders gaat het zo lekker broeien en krijg je alsnog bacterien.

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-11-2019  22:18 uDat is vragen om problemen... :nut:

Helemaal mee eens. Toch brengt niet iedereen deze discipline op heb ik gemerkt.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 19-11-2019  22:22 uHelemaal mee eens. Toch brengt niet iedereen deze discipline op heb ik gemerkt.

Gaat dan vanzelf een keer mis lijkt me. En het is nog meer gedoe om hem voor het brouwen nog schoon te moeten maken lijkt me.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 19-11-2019  22:22 uDat is niet helemaal waar van het niet afdekken.
Zodra hij droog is gaat bij mij het deksel erop dan komt er geen vuil van buiten in. Is wel zo handig als je ketel in een schuur staat waar ook nog andere zaken gebeuren dan alleen brouwen. En dat je hem droog weg zet is ook logisch anders gaat het zo lekker broeien en krijg je alsnog bacteriën.

Als alle voedingstoffen weg zijn kunnen er geen bacteriën groeien...

Stof is geen probleem. Dat schud je zo nodig uit de pan. Je ketel hoeft niet steriel te zijn. Zoals ik al schreef is de mout dat ook niet... Door het brouwproces wordt alles gedesinfecteerd.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 19-11-2019  22:28 uAls alle voedingstoffen weg zijn kunnen er geen bacteriën groeien...

Stof is geen probleem. Dat schud je zo nodig uit de pan. Je ketel hoeft niet steriel te zijn. Zoals ik al schreef is de mout dat ook niet... Door het brouwproces wordt alles gedesinfecteerd.

Water is echt niet steriel dus daar kunnen ook gewoon weer bacterien in komen. En het is niet alleen stof ik spoel niet voor niks mijn ketel eerst even om voor ik hem gebruik.

EBC

Zet je brouwautomaat maar eens droog weg, hihi.

Oscar

Citaat van: EBC op 19-11-2019  22:58 ubrouwautomaat

Daar gaat het al fout... ;) :nut: :P

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 19-11-2019  22:50 uWater is echt niet steriel dus daar kunnen ook gewoon weer bacteriën in komen. En het is niet alleen stof ik spoel niet voor niks mijn ketel eerst even om voor ik hem gebruik.

Het is niet voor niets dat ik schrijf dat het goed is de ketel even droog te maken. Zo nodig zet je de ketel op zijn kop.
Overigens zitten er geen bierschadelijke bacteriën in leidingwater. En zonder voedingstoffen kan er zich niets ontwikkelen.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-11-2019  22:58 uZet je brouwautomaat maar eens droog weg, hihi.

Geen enkel probleem. Even op zijn kop om leeg te laten lopen.
Bij een Braumeister wordt geadviseerd om de pomp open te draaien. Dat doe ik trouw en droog het binnenwerk van de pomp met een doek.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-11-2019  23:08 uToch valt het mij op dat ik niks hoor over enzybrew.

Gebruikt niemand dat spul?

Ja. Erg tevreden over ondanks het feit dat het zeer prijzig is.
Het maakt echt heel goed schoon.

EBC

Citaat van: Jacques op 19-11-2019  23:06 uGeen enkel probleem. Even op zijn kop om leeg te laten lopen.
Bij een Braumeister wordt geadviseerd om de pomp open te draaien. Dat doe ik trouw en droog het binnenwerk van de pomp met een doek.

Ja, jij hebt een Braumeister. Dat is de Rolls Royce.

Maar met die Chinese dingen blijft er toch vocht in de pomp waar je niet bij kan zonder de hele machine te demonteren.

Die zet je beter niet weg met het deksel erop. Open laten om te luchten! En dan goed reinigen voor gebruik.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 19-11-2019  23:03 uHet is niet voor niets dat ik schrijf dat het goed is de ketel even droog te maken. Zo nodig zet je de ketel op zijn kop.
Overigens zitten er geen bierschadelijke bacteriën in leidingwater. En zonder voedingstoffen kan er zich niets ontwikkelen.

Dus als hij al goed droog is kan het deksel er gewoon op.
Het zal dat er niks ontwikkeld maar als er een beetje water een maand in blijft staan lijkt me toch niet fris.

EBC

Citaat van: Erwin Warners op 19-11-2019  23:40 uDus als hij al goed droog is kan het deksel er gewoon op.
Het zal dat er niks ontwikkeld maar als er een beetje water een maand in blijft staan lijkt me toch niet fris.

Trek die deksel er maar eens af na een paar weken.

En als je dan enkel gereinigd hebt op z'n Oscars, dan zal je het merken.

Toch die handschoentjes maar aantrekken!

Oscar

Citaat van: EBC op 19-11-2019  23:38 uOpen laten om te luchten! En dan goed reinigen voor gebruik.

Brrr..... :nut: Je zal maar zo'n installatie hebben  :o :-[ ;) :brouwen:

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 20-11-2019  00:03 uBrrr..... :nut: Je zal maar zo'n installatie hebben  :o :-[ ;) :brouwen:

Wie weet is het lekker paddestoelen bier ;D :nut: :proost:

Erwin Warners

Citaat van: EBC op 19-11-2019  23:45 uTrek die deksel er maar eens af na een paar weken.

En als je dan enkel gereinigd hebt op z'n Oscars, dan zal je het merken.

Toch die handschoentjes maar aantrekken!

Oscar brouwt zoveel zijn ketels koelen niet eens meer af dus die heeft er geen last van ;D ;D :nut:

hobbybob

Die " chinese"  ketels zet je ook gewoon even op zijn kop, dan loopt het pompje ook gewoon leeg, en... .

Na het schoonmaken en drogen opbergen met alle kranen OPEN!

GeBaxke

Ik brouw met de BIAB methode.

Na het maischen gaat de BIAB zak uit de ketel en wordt de zak schoon gespoeld. Die gaat de wasmachine in tussen de witte onderbroeken.

Het gistvat wordt gevuld met PURO caustic samen met de benodigde slangen.
Dit vat wordt voor het wort erin gaat goed nagespoeld met water.

Na het brouwen wordt de ketel in de vaatwasser gezet. Programma 70 graden met een normale vaatwastablet.

Flesjes zet ik in een ton in Puro caustic en spoel ik met water goed na.

Biertje1985

Citaat van: Oscar op 19-11-2019  22:18 uDat is vragen om problemen... :nut:
Poeh dat zal snel gaan stinken!

Serge VL

Citaat van: hobbybob op 20-11-2019  08:51 uNa het schoonmaken en drogen opbergen met alle kranen OPEN!

Bolkranen best half open zetten en niet volledig open, als je die half open zet drogen die ook achter de bol, bij volledige open stand blijft er sowieso vocht achter de bol zitten. (Of het moesten aseptische bolkranen zijn waar geen dode ruimte achter de bol aanwezig is).
Ik blaas gewoon na het reinigen dadelijk alle leidingen, slangen, kranen enz.. droog met olievrije perslucht.

IONOX

Nog niet eerder gehoord dat iemand op deze manier z'n flessen schoonmaakt, maar ik doseer een klein beetje Star San in iedere fles en spuit met een stoomreiniger in iedere fles voor een seconde of 30. Zo zorg ik er voor dat iedere fles onder een flink hoge temperatuur blootgesteld is en heb ik met Star San hopelijk alle aanwezige bacteriën gedood. Nadat ik de flessen af heb laten koelen (gewoon via lucht, niet onder koud water want anders barsten ze denk ik), spoel ik ze nog een keer met lauw water. Neemt best wat tijd in beslag maar ik heb graag dat mijn flessen niet mijn mooi gebrouwen bier contamineren.

Ansius

Schoonmaken met Dubro en Caustic.
De Caustic erg kort bij RVS.

Steriel maken het liefst met stoom of 75% alcool.

En soms azijn tegen de kalk.

Lange1985

Na het brouwen gaan de ketels/hopspider/roerdwerk etc op 70 graden door de vaatwasser, maischketel is dan al klaar voordat de kookketel er in moet.
Flessen gaan schoon de krat in en dan met krat en al de dag voor gebruik ook op 70 graden door de vaatwasser. voor het bottelen krijgen ze een paar shotjes Star San met de flessenspoeler inclusief hals. Ook de kroonkurken liggen te soppen in de Star San voordat ik ze er op zet.

marnox

Citaat van: IONOX op 20-11-2019  14:53 uNog niet eerder gehoord dat iemand op deze manier z'n flessen schoonmaakt, maar ik doseer een klein beetje star san in iedere fles en spuit met een stoomreiniger in iedere fles voor een seconde of 30. Zo zorg ik er voor dat iedere fles onder een flink hoge temperatuur blootgesteld is en heb ik met star san hopelijk alle aanwezige bactieren gedood. Nadat ik de flessen af heb laten koelen (gewoon via lucht, niet onder koud water want anders barsten ze denk ik), spoel ik ze nog een keer met lauw water. Neemt best wat tijd in beslag maar ik heb graag dat mijn flessen niet mijn mooi gebrouwen bier contamineren.

30 seconden stoom moet denk ik al ruim voldoende zijn om alle bacteriën te doden. Tegen biersteen doet het natuurlijk niets, maar daar doet StarSan ook niets op. Volgens mij kan je de Star San dus besparen als je stoom gebruikt.

Link naar website van CDC (Centers for Disease Control, de Amerikaanse RIVM):

EDIT
Ik zie nu dat de contacttijd voor stoomsterilisatie wel wat langer is dan 30 seconden, afhankelijk van het materiaal. Kan zo snel niet vinden wat de gewenste tijd is voor glas, maar mogelijk wel langer dan 30 sec.
https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/sterilization/steam.html

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 19-11-2019  23:40 uDus als hij al goed droog is kan het deksel er gewoon op.
Het zal dat er niks ontwikkeld maar als er een beetje water een maand in blijft staan lijkt me toch niet fris.

Niet iedereen gebruikt een bouwautomaat. Er zijn ook ketels zonder deksel...

Zet eerst je ketel op zijn kop om zo veel mogelijk water uit te laten lekken. Maak vervolgens je ketel droog, dat kan met een theedoek. Als je ketel droog is kan zich niets ontwikkelen. Micro-organismen hebben voedingstoffen en vocht nodig.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 20-11-2019  13:52 uBolkranen best half open zetten en niet volledig open, als je die half open zet drogen die ook achter de bol, bij volledige open stand blijft er sowieso vocht achter de bol zitten. (Of het moesten aseptische bolkranen zijn waar geen dode ruimte achter de bol aanwezig is).
Ik blaas gewoon na het reinigen dadelijk alle leidingen, slangen, kranen enz.. droog met olievrije perslucht.

Helemaal mee eens. Kranen half open zetten en zo geopend spoelen. Vervolgens zo laten drogen.
Niet vergeten de kraan dicht te zetten als je de ketel in gebruik neemt...

Jacques

Citaat van: IONOX op 20-11-2019  14:53 uNog niet eerder gehoord dat iemand op deze manier z'n flessen schoonmaakt, maar ik doseer een klein beetje Star San in iedere fles en spuit met een stoomreiniger in iedere fles voor een seconde of 30. Zo zorg ik er voor dat iedere fles onder een flink hoge temperatuur blootgesteld is en heb ik met Star San hopelijk alle aanwezige bacteriën gedood. Nadat ik de flessen af heb laten koelen (gewoon via lucht, niet onder koud water want anders barsten ze denk ik), spoel ik ze nog een keer met lauw water. Neemt best wat tijd in beslag maar ik heb graag dat mijn flessen niet mijn mooi gebrouwen bier contamineren.

Een nadeel van het gebruik van hitte voor het desinfecteren is dat eiwitten van structuur veranderen waardoor deze moeilijker verwijderd kunnen worden. Vergelijk het met het koken van een ei.

Jacques

Citaat van: Lange1985 op 20-11-2019  17:50 uOok de kroonkurken liggen te soppen in de Star San voordat ik ze er op zet.

Met het desinfecteren van kroonkurken ben ik heel wat jaren geleden gestopt. Mijn kroonkurken worden droog bewaard. Het niet desinfecteren van kroonkurken levert in de praktijk geen probleem op. Op de kroonkurken zit geen voeding voor micro-organismen en doordat de kroonkurken droog zijn kan er niets op ontwikkelen...

In heel veel professionele brouwerijen worden de kroonkurken niet gedesinfecteerd voor gebruik...

Jacques

Citaat van: marnox op 20-11-2019  21:01 u... Tegen biersteen doet het natuurlijk niets, maar daar doet Star San ook niets op.

Als de contacttijd wat langer is helpt Star San wel bij het verwijderen van biersteen. Een oplossing van Star San hoort een pH-waarde te hebben dat onder de 3 ligt. Bij deze pH-waarde worden anorganische stoffen die oplosbaar zijn in zuur verwijderd.
Voor de goede orde biersteen (dat wil zeggen de bruine aanslag in bierflessen) bestaat uit organische en anorganische componenten.

EBC

Citaat van: Jacques op 20-11-2019  22:52 uMet het desinfecteren van kroonkurken ben ik heel wat jaren geleden gestopt. Mijn kroonkurken worden droog bewaard. Het niet desinfecteren van kroonkurken levert in de praktijk geen probleem op. Op de kroonkurken zit geen voeding voor micro-organismen en doordat de kroonkurken droog zijn kan er niets op ontwikkelen...

In heel veel professionele brouwerijen worden de kroonkurken niet gedesinfecteerd voor gebruik...

Gedesinfecteerde kroonkurken gaan eerder roesten, indien je ze eenmaal op de fles niet goed naspoelt. En dat geeft een ijzeroxide op de flesrand. Je gaat het proeven als metaalsmaak in je bier bij uitschenken.

Ik ben mees met Jacques.

Lange1985

Citaat van: EBC op 21-11-2019  00:15 uGedesinfecteerde kroonkurken gaan eerder roesten, indien je ze eenmaal op de fles niet goed naspoelt. En dat geeft een ijzeroxide op de flesrand. Je gaat het proeven als metaalsmaak in je bier bij uitschenken.

Ik ben mees met Jacques.
Goed idee om eens te proberen bij de volgende sessie  :brouwen:

hobbybob

In 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Gewoon droog bewaren

Rinus

ik heb begrepen dat kroonkurken beter afsluiten als ze nat geplaatst worden, zit toch iets in want minder / geen wrijving...

Erwin Warners

Citaat van: Rinus op 21-11-2019  20:16 uik heb begrepen dat kroonkurken beter afsluiten als ze nat geplaatst worden, zit toch iets in want minder / geen wrijving...

Waar ontstaat wrijving dan?

Oscar

Citaat van: hobbybob op 21-11-2019  20:12 uIn 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Dit dus... doen ze bij grote brouwerij ook echt niet hoor... ;)  Wie dat ooit bedacht heeft... :nut: :nut: :nut:

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 21-11-2019  22:49 uDit dus... doen ze bij grote brouwerij ook echt niet hoor... ;)  Wie dat ooit bedacht heeft... :nut: :nut: :nut:

Dacht altijd dat ze bij Eanske dop voor dop ontsmetten en oppoetsen :nut: ;D ;D

Oscar

Citaat van: Erwin Warners op 21-11-2019  23:26 uDacht altijd dat ze bij Eanske dop voor dop ontsmetten en oppoetsen :nut: ;D ;D
Ja... en in de magnetron nadat ze uitgekookt zijn ... :nut: ;D ;D ;D

EBC

Citaat van: Oscar op 21-11-2019  23:28 uJa... en in de magnetron nadat ze uitgekookt zijn ... :nut: ;D ;D ;D

En toch ook nog in sulfiet, niet?

Biertje1985

Citaat van: hobbybob op 21-11-2019  20:12 uIn 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Gewoon droog bewaren
Behalve dat je al 20 jaar brouwt zegt dat natuurlijk niet veel.  :biersmile:

Martijn0172

Ik maak schoon met afwasmiddel of enzybrew, afhankelijk hoe vervuild het is of hoe schoon ik het wel hebben. Alles wat na de kook in aanraking komt met het (jong)bier ontsmet ik met purosan en soms saniclean. Gebruikte flesjes ontsmet ik, nieuwe flesjes niet. Kroonkurken niet, champagne doppen daarentegen wel.

HuygenMeester

Citaat van: hobbybob op 21-11-2019  20:12 uIn 20 jaar hobbybrouwen nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Gewoon droog bewaren
Helemaal mee eens
Nooit een beschimmeld bier daardoor gekregen. :)
 :degroeten:
Huygenmeester

hobbybob

Citaat van: Biertje1985 op 22-11-2019  07:44 uBehalve dat je al 20 jaar brouwt zegt dat natuurlijk niet veel.  :biersmile:
Pfff OK, nog nooit een infectie gehad in al die 20 jaar!

Zo goed?

Erwin Warners

Iedereen weet dat je schoon moet werken maar soms lees ik dingen wat in mijn ogen een beetje over de top is.
Wanneer je flessen en doppen schoon opslaat en flessen na gebruik even spoelt hoef je ze daarna lang zo intensief niet schoon te maken.
En ik heb nog nooit een infectie in mijn bier gehad.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 23-11-2019  09:20 uEn ik heb nog nooit een infectie in mijn bier gehad.

En hoeveel brouwsels heb je op je teller staan?

Goed reinigen van flessen is noodzakelijk, vroeg of laat heeft het infectieduveltje je te pakken...  >:D

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 24-11-2019  22:31 uEn hoeveel brouwsels heb je op je teller staan?

Goed reinigen van flessen is noodzakelijk, vroeg of laat heeft het infectieduveltje je te pakken...  >:D

Het is ook een kunst van goed lezen Jacues.
Er staat nergens dat je flessen niet goed schoon moeten zijn. Ik heb het over hoe intensief je ze moet schoonmaken wanneer je ze al schoon wegzet.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 25-11-2019  19:07 uHet is ook een kunst van goed lezen Jacques.
Er staat nergens dat je flessen niet goed schoon moeten zijn. Ik heb het over hoe intensief je ze moet schoonmaken wanneer je ze al schoon wegzet.

Dat had ik begrepen. En die stelling klopt helemaal.

Blijft de vraag hoeveel brouwsels je gemaakt hebt? Als je het hebt over dat je nog nooit een infectie hebt gehad maakt het uit hoe vaak je gebrouwen hebt...

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 25-11-2019  21:39 uDat had ik begrepen. En die stelling klopt helemaal.

Blijft de vraag hoeveel brouwsels je gemaakt hebt? Als je het hebt over dat je nog nooit een infectie hebt gehad maakt het uit hoe vaak je gebrouwen hebt...

Een kleine 40 brouwsels

Jacques


Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 25-11-2019  22:52 uDat zijn er al redelijk veel.

Ik brouw wat vaker in kleinere volumes.
Zo kan ik wat vaker zaken uitproberen en bijstellen.
Deze week 3 in de planning.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 25-11-2019  23:15 uIk brouw wat vaker in kleinere volumes.
Zo kan ik wat vaker zaken uitproberen en bijstellen.
Deze week 3 in de planning.

Goed bezig!

Kiekeboe

Ik mis  in bovenstaande topic nog wat attributen die ik zelf gebruik voor reinigen / ontsmetten.

a) haardroger: Allerlei ketels en gistingsvaten laat ik na reinigen (met huishoudelijk afwasmiddel) en daarna goed spoelen eerst uitlekken, daarna verder drogen met een propere keukenhanddoek (gewassen op 60°) en laatst gebruik ik een krachtige haardroger om de moeilijk bereikbare plekken verder te drogen. Daarna berg ik alles op maar zorg ervoor dat er nog overal lucht bij kan zodat het allerlaatste vocht kan verdampen en ontsnappen (kraantjes).

b) elektriciteitsveer: Voor het reinigen/drogen van slangetjes aan de binnenkant gebruik ik een elektriciteitsveer dat is een instrument om elektriciteitskabels door dito buisjes te trekken in de muur. Ik duw die elektriciteitsveer door het slangetje en maak dan een stukje keukenpapier vast aan die veer met behulp van een verbogen paperclip. Vlak voor gebruik spoel ik ze nog eens met puro oxi.

c) boormachine: Voor het reinigen van flesjes vul ik ze gedeeltelijk met kokend water waarin enkele vaatwastabletten zijn opgelost. Na een tijdje weken worden ze grondig geborsteld met behulp van een flessenborstel gemonteerd op een boormachine. Daarna worden ze uitgespoeld en mogen ze ondersteboven een tijdje uitlekken, waarna ik ze rechtop wegzet in hun bierbak.

d) steriliseerketel: Zoals dat gebeurt met papflesjes voor babys steriliseer ik de (vooraf grondig gereinigde) flesjes vlak voor het vullen en bottelen door ze te laten opkoken in een steriliseerketel (is dezelfde als de maisch- en de brouwketel).

Voor het last minute ontsmetten van allerlei attributen zoals lepels / kraantjes, ... en dergelijke gebruik ik een sproeifles met alcohol. Dus de gebruikte reinigingsmiddelen zijn huishoudelijk vaatwasmiddel, huishoudelijke vaatwastabletten, puro oxi en alcohol.

Al die andere producten die voortdurend genoemd worden op dit forum ken ik niet of ik weet niet hoe ik ze moet gebruiken. Bovendien ben ik een beetje bang van agressieve stoffen waarvan gezegd wordt dat je beschermende kledij moet gebruiken en zorgen dat je ze niet inademt enz..

Stoffen waarvan ik niet weet of ik ze mag gebruiken zijn:

a) Azijn: Ik denk dat dit nuttig kan zijn omdat er in het gistvat na vergisting een ring met laagje steenachtig / kalkachtige aanslag achterblijft (ter hoogte van het bieroppervlak tijdens vergisting), aanslag die tamelijk hardnekkig is en aangezien je kunststof vaten niet mag reinigen met een schuursponsje dacht ik eraan om azijn te gebruiken. 

b) Huishoudelijke soda: dat gebruik ik in de afwas om glazen af te wassen omdat het een goede ontvetter is, maar of ik ook soda mag gebruiken voor het reinigen van brouwattributen dat weet ik niet.

c) Javel/bleekwater, dat gebruik ik om mijn handen en allerlei andere te ontsmetten bij het maken van kaas. Bij het brouwen heb ik dat nog niet gebruikt hoewel ik een aantal attributen zowel voor het bier brouwen als het kaas maken gebruik, dus sommige lepels en ketels zijn wel in aanraking geweest met bleekwater.

Probleem blijven de kraantjes die ik alleen maar kan spoelen al dan niet met afwasmiddel of puro oxi.

Rinus

ik gebruik naar alle tevredenheid een natronloog oplossing. Mijn hoofdvergisting doe ik in carboy vaten, deze vertonen daarna hardnekkige harde bruine afzetting langs de oppervlakte waar de gist het meest actief was.
Vullen met water en natriumhydroxide, goed schudden en enkele dagen laten staan, alle aanslag verdwijnt als sneeuw voor de zon, althans alles weekt los en lost op in het water. Af en toe schud ik nog het vat.
Daarna leeg laten lopen op een klein beetje na, doekje erin en rond slingeren / draaien zodat het doekje de wanden raakt (dit is optioneel, niet echt nodig denk ik).
Daarna in het uitgespoelde vat een beetje azijn plus water schudden en daarna naspoelen, goed drogen en perfect schoon voor de volgende batch. (azijn/zuur neutraliseert de NaOH oplossing).
Bij gebruik voordat het wort erin gaat nog even desinfecteren met Star San (oid).

Jacques

Citaat van: Rinus op 27-11-2019  19:32 uik gebruik naar alle tevredenheid een natronloog oplossing. Mijn hoofdvergisting doe ik in carboy vaten, deze vertonen daarna hardnekkige harde bruine afzetting langs de oppervlakte waar de gist het meest actief was.
Vullen met water en natriumhydroxide, goed schudden en enkele dagen laten staan, alle aanslag verdwijnt als sneeuw voor de zon, althans alles weekt los en lost op in het water. Af en toe schud ik nog het vat.
Daarna leeg laten lopen op een klein beetje na, doekje erin en rond slingeren / draaien zodat het doekje de wanden raakt (dit is optioneel, niet echt nodig denk ik).

Natronloog is een effectieve reiniger maar ook een gevaarlijk goedje. Zo mag je nooit heet water over korrels met natriumhydroxide gieten. Altijd persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken wanneer je natronloog gebruikt. Kleine wondjes aan je handen doen veel pijn als deze in contact komen met natronloog. De huid van je hand verzeept bij contact. Ze worden glad waardoor makkelijk spullen uit je vingers glippen. Na onbeschermd gebruik worden je handen na gebruik heel schraal. Je moet altijd goede handschoenen dragen bij gebruik van natronloog.

Er zijn veel veiligere reinigers zoals oxiproducten. Voor zeer stevige verontreinigen kun je Enzybrew 10 gebruiken. Dit middel is weliswaar een stuk duurder dan natronloog maar veel veiliger in gebruik en is een erg goede reiniger.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Natronloog heb ik gebruikt, maar vanwege de negatieve kanten van dit middel is het lang geleden verbannen uit mijn hobbybrouwerij.

Rinus

Citaat van: Jacques op 27-11-2019  21:48 uNatronloog is een effectieve reiniger maar ook een gevaarlijk goedje. Zo mag je nooit heet water over korrels met natriumhydroxide gieten. Altijd persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken wanneer je natronloog gebruikt. Kleine wondjes aan je handen doen veel pijn als deze in contact komen met natronloog. De huid van je hand verzeept bij contact. Ze worden glad waardoor makkelijk spullen uit je vingers glippen. Na onbeschermd gebruik worden je handen na gebruik heel schraal. Je moet altijd goede handschoenen dragen bij gebruik van natronloog.

Er zijn veel veiligere reinigers zoals oxiproducten. Voor zeer stevige verontreinigen kun je Enzybrew 10 gebruiken. Dit middel is weliswaar een stuk duurder dan natronloog maar veel veiliger in gebruik en is een erg goede reiniger.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Natronloog heb ik gebruikt, maar vanwege de negatieve kanten van dit middel is het lang geleden verbannen uit mijn hobbybrouwerij.

Helemaal mee eens Jacques, bedankt voor het opnemen van de waarschuwingen. Ik gebruik natrium hydroxide al voordat ik 10 jaar oud was omdat ik toen al bezig was met het ontwikkelen van printplaten waarbij je dit goedje gebruikt om belichte printplaten te ontwikkelen. Voor mij is het "normaal" goed maar mensen die er niet zoals ik mee opgegroeid zijn:

Ben aub voorzichtig met het gebruik hiervan, bescherm je handen en huid, maar beter nog bescherm je ogen!!!

Kiekeboe

Citaat van: Kiekeboe op 26-11-2019  23:34 uIk mis  in bovenstaande topic nog wat attributen die ik zelf gebruik voor reinigen / ontsmetten.

a) haardroger: Allerlei ketels en gistingsvaten laat ik na reinigen (met huishoudelijk afwasmiddel) en daarna goed spoelen eerst uitlekken, daarna verder drogen met een propere keukenhanddoek (gewassen op 60°) en laatst gebruik ik een krachtige haardroger om de moeilijk bereikbare plekken verder te drogen. Daarna berg ik alles op maar zorg ervoor dat er nog overal lucht bij kan zodat het allerlaatste vocht kan verdampen en ontsnappen (kraantjes).

b) elektriciteitsveer: Voor het reinigen/drogen van slangetjes aan de binnenkant gebruik ik een elektriciteitsveer dat is een instrument om elektriciteitskabels door dito buisjes te trekken in de muur. Ik duw die elektriciteitsveer door het slangetje en maak dan een stukje keukenpapier vast aan die veer met behulp van een verbogen paperclip. Vlak voor gebruik spoel ik ze nog eens met puro oxi.

c) boormachine: Voor het reinigen van flesjes vul ik ze gedeeltelijk met kokend water waarin enkele vaatwastabletten zijn opgelost. Na een tijdje weken worden ze grondig geborsteld met behulp van een flessenborstel gemonteerd op een boormachine. Daarna worden ze uitgespoeld en mogen ze ondersteboven een tijdje uitlekken, waarna ik ze rechtop wegzet in hun bierbak.

d) steriliseerketel: Zoals dat gebeurt met papflesjes voor babys steriliseer ik de (vooraf grondig gereinigde) flesjes vlak voor het vullen en bottelen door ze te laten opkoken in een steriliseerketel (is dezelfde als de maisch- en de brouwketel).

Voor het last minute ontsmetten van allerlei attributen zoals lepels / kraantjes, ... en dergelijke gebruik ik een sproeifles met alcohol. Dus de gebruikte reinigingsmiddelen zijn huishoudelijk vaatwasmiddel, huishoudelijke vaatwastabletten, puro oxi en alcohol.

Al die andere producten die voortdurend genoemd worden op dit forum ken ik niet of ik weet niet hoe ik ze moet gebruiken. Bovendien ben ik een beetje bang van agressieve stoffen waarvan gezegd wordt dat je beschermende kledij moet gebruiken en zorgen dat je ze niet inademt enz..

Stoffen waarvan ik niet weet of ik ze mag gebruiken zijn:

a) Azijn: Ik denk dat dit nuttig kan zijn omdat er in het gistvat na vergisting een ring met laagje steenachtig / kalkachtige aanslag achterblijft (ter hoogte van het bieroppervlak tijdens vergisting), aanslag die tamelijk hardnekkig is en aangezien je kunststof vaten niet mag reinigen met een schuursponsje dacht ik eraan om azijn te gebruiken. 

b) Huishoudelijke soda: dat gebruik ik in de afwas om glazen af te wassen omdat het een goede ontvetter is, maar of ik ook soda mag gebruiken voor het reinigen van brouwattributen dat weet ik niet.

c) Javel/bleekwater, dat gebruik ik om mijn handen en allerlei andere te ontsmetten bij het maken van kaas. Bij het brouwen heb ik dat nog niet gebruikt hoewel ik een aantal attributen zowel voor het bier brouwen als het kaas maken gebruik, dus sommige lepels en ketels zijn wel in aanraking geweest met bleekwater.

Probleem blijven de kraantjes die ik alleen maar kan spoelen al dan niet met afwasmiddel of puro oxi.

Hmm, als ik een halve doctoraatscriptie schrijf -zoals hierboven- over de door mij gebezigde reinigings- en ontsmettingsmethodes tijdens het brouwproces, dan verwacht ik dat mensen die beter op de hoogte zijn dan ikzelf hier op reageren.

Ik zou op zijn minst willen weten of detergent/afwasmiddel/vaatwastabletten, alsook huishoudelijke soda, alsook azijn, alsook bleekwater/javel geoorloofd zijn als reinigings-/ontsmettingsmiddel voor allerlei brouwspulllen.

Erwin Warners

Citaat van: Kiekeboe op 30-11-2019  21:59 uHmm, als ik een halve doctoraatscriptie schrijf -zoals hierboven- over de door mij gebezigde reinigings- en ontsmettingsmethodes tijdens het brouwproces, dan verwacht ik dat mensen die beter op de hoogte zijn dan ikzelf hier op reageren.

Ik zou op zijn minst willen weten of detergent/afwasmiddel/vaatwastabletten, alsook huishoudelijke soda, alsook azijn, alsook bleekwater/javel geoorloofd zijn als reinigings-/ontsmettingsmiddel voor allerlei brouwspulllen.

Zou niet weten waarom niet het gaat erom dat het schoon wordt het en dat lukt hiermee wel. Verder ben ik wel van mening dat enkele van deze middelen ook redelijk agressief zijn en dat je zeker met bleekwater moet oppassen. Bij chloor houdende middelen kunnen bij verkeerd gebruik ook dampen vrijkomen waar je nou niet echt van opknapt.

middelaersch

Hoe ik over het gebruik van een boormachine in combinatie met water denk, dat heb ik je geloof ik al eens laten weten...
Of gebruik je inmiddels een accuboormachine?

Verder gebruik ik vooral afwasmiddel en vaatwasblokjes.
Mocht ik problemen krijgen om flesjes goed schoon te krijgen dan ga ik daarvoor denk ik puro caustic o.i.d. gebruiken.

Slangen maak ik schoon door ze met schoon water goed door te spoelen. Vervolgens voor gebruik er wat Star San doorheen spuiten. Als je er met een trekveer doorheen gaat dan denk ik dat je krassen aan de binnenkant van de slang kunt krijgen, en dan is het middel denk ik erger dan de kwaal.

Ontsmetten doe ik meestal met star san en soms met 70% alcohol.

Je 'doctoraalscriptie' lezende denk ik dat je het moeilijker en ingewikkelder maakt dan het is.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 30-11-2019  21:59 uHmm, als ik een halve doctoraatscriptie schrijf -zoals hierboven- over de door mij gebezigde reinigings- en ontsmettingsmethodes tijdens het brouwproces, dan verwacht ik dat mensen die beter op de hoogte zijn dan ikzelf hier op reageren.

Ik zou op zijn minst willen weten of detergent/afwasmiddel/vaatwastabletten, alsook huishoudelijke soda, alsook azijn, alsook bleekwater/javel geoorloofd zijn als reinigings-/ontsmettingsmiddel voor allerlei brouwspulllen.

Er zijn heel veel manieren van reinigen en desinfecteren.
Het belangrijkste is dat je al je spullen goed huishoudelijk schoonmaakt kort na gebruik. En daarna je spullen droog bewaard. Als je dat doet heb je weinig kans op groei van ongewenste micro-organismen.
Voor gebruik even desinfecteren met geëigend middel zoals Star San of de huidige vervanger en je hebt niets te vrezen.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 01-12-2019  11:29 uHoe ik over het gebruik van een boormachine in combinatie met water denk, dat heb ik je geloof ik al eens laten weten...Of gebruik je inmiddels een accuboormachine?

Yep, ik heb je advies helemaal opgevolgd. Het nieuwe apparaatje is nog een stuk lichter en handiger, ook geen last van kabels en je kan het rechtop wegzetten, het is ook mogelijk om met een heel laag toerental te werken in vergelijking met het vorige apparaat. Als je het wat beredeneerd aanpakt dan kan je een hele bierbak met flesjes grondig reinigen zonder ook maar een druppel water te morsen.

CiteerVerder gebruik ik vooral afwasmiddel en vaatwasblokjes.

Ok, ik dacht hier al ergens gelezen te hebben dat gewoon afwasmiddel afgeraden werd. Je moet natuurlijk bij alle produkten goed naspoelen.

CiteerMocht ik problemen krijgen om flesjes goed schoon te krijgen dan ga ik daarvoor denk ik puro caustic o.i.d. gebruiken.

Probeer eens met een flessenborstel op een boormachine, je zal versteld staan van het resultaat.

CiteerSlangen maak ik schoon door ze met schoon water goed door te spoelen. Vervolgens voor gebruik er wat Star San doorheen spuiten. Als je er met een trekveer doorheen gaat dan denk ik dat je krassen aan de binnenkant van de slang kunt krijgen, en dan is het middel denk ik erger dan de kwaal.

Daar zit iets in. Het is eigenlijk geen veer maar een soort kunststof kabel. Ik doe het ook niet systematisch. Ik heb ook geprobeerd om de slangetjes droog te blazen met perslucht, maar dat apparaat maakte zoveel lawaai dat ik bang was om problemen te krijgen met de buren.

CiteerOntsmetten doe ik meestal met Star San en soms met 70% alcohol.

Hoe je met Star San moet werken weet ik niet. Alcohol gebruik ik wel soms.

CiteerJe 'doctoraalscriptie' lezende denk ik dat je het moeilijker en ingewikkelder maakt dan het is.

 ;D

En hoe zit het met flesjes steriliseren? Dat lijkt me toch een heel efficiënte manier om te ontsmetten op grootmoeders wijze, maar blijkbaar doet geen enkele hobbybrouwer dit.

Kiekeboe

Citaat van: Erwin Warners op 01-12-2019  06:28 uZou niet weten waarom niet het gaat erom dat het schoon wordt het en dat lukt hiermee wel. Verder ben ik wel van mening dat enkele van deze middelen ook redelijk agressief zijn en dat je zeker met bleekwater moet oppassen. Bij chloor houdende middelen kunnen bij verkeerd gebruik ook dampen vrijkomen waar je nou niet echt van opknapt.

OK, alles kan dus als je tegelijk je verstand blijft gebruiken. Dat je met bleekwater problemen kan krijgen weet ik. Ik herinner me iets van 40 jaar geleden toen mijn moeder javel en (ik denk) één of andere allesreiniger had gemengd. Dan krijg je gevaarlijke gassen.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 01-12-2019  13:26 uEr zijn heel veel manieren van reinigen en desinfecteren.
Het belangrijkste is dat je al je spullen goed huishoudelijk schoonmaakt kort na gebruik. En daarna je spullen droog bewaard. Als je dat doet heb je weinig kans op groei van ongewenste micro-organismen.
Voor gebruik even desinfecteren met geëigend middel zoals Star San of de huidige vervanger en je hebt niets te vrezen.

Ja Star San daar moet ik ook eens mee leren werken, want dat gebruikt blijkbaar iedereen.

middelaersch

Flessen ontsmetten: voor het bottelen een beetje Star San in zo'n apparaatje:

https://www.braumarkt.com/flessenspoelapparaat-eco

Even daarmee spoelen, op de kop in een flessenboom laten uitdruppelen, klaar.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 01-12-2019  14:50 uFlessen ontsmetten: voor het bottelen een beetje Star San in zo'n apparaatje:

https://www.braumarkt.com/flessenspoelapparaat-eco

Even daarmee spoelen, op de kop in een flessenboom laten uitdruppelen, klaar.

Je ik heb zo'n apparaatje. Ik heb dat gebruikt niet met star san maar met puro oxi.

Dan heb ik zo mijn twijfels:

- Wordt de contacttijd van 5 minuten gehaald als je de binnenkant even sproeit en daarna de flesjes onmiddellijk laat uitlekken?
- Het product laat een witte waas achter die nog moeilijk te verwijderen is.
- Helemaal erg is het als je beugelflesjes gebruikt, die beugels zien er niet meer uit als ze in contact geweest zijn met oxi.
- De werkingstijd van oxi is ook beperkt (tot een half uur?)
- Het water met de oxi in het apparaatje moet 60° zijn/blijven.
- De buitenkant van de flesjes is niet ontsmet.
- De flessenboom zelf kan bron zijn van infecties.

Al die problemen heb je niet als je de flesjes even laat opkoken in een ketel vlak voor het bottelen.

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 01-12-2019  15:18 uJe ik heb zo'n apparaatje. Ik heb dat gebruikt niet met star san maar met puro oxi.

Dan heb ik zo mijn twijfels:

- Wordt de contacttijd van 5 minuten gehaald als je de binnenkant even sproeit en daarna de flesjes onmiddellijk laat uitlekken?
- Het product laat een witte waas achter die nog moeilijk te verwijderen is.
- Helemaal erg is het als je beugelflesjes gebruikt, die beugels zien er niet meer uit als ze in contact geweest zijn met oxi.
- De werkingstijd van oxi is ook beperkt (tot een half uur?)
- Het water met de oxi in het apparaatje moet 60° zijn/blijven.
- De buitenkant van de flesjes is niet ontsmet.
- De flessenboom zelf kan bron zijn van infecties.

Al die problemen heb je niet als je de flesjes even laat opkoken in een ketel vlak voor het bottelen.

Ik heb het over Star San, niet over oxi. De flesjes hoeven aan de buitenkant niet ontsmet te worden.
De flessenboom spuit ik ook even in met Star San.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 01-12-2019  17:10 uIk heb het over star san, niet over oxi. De flesjes hoeven aan de buitenkant niet ontsmet te worden.
De flessenboom spuit ik ook even in met star san.

Ja, dat had ik begrepen. Dus ben ik het product Star San aan het exploreren. Dan hierover wat vraagjes.

- Waarom heeft een fles Star San twee schroefdoppen?  Het lijkt erop of je twee componenten moet samenvoegen op het ogenblik van gebruik?

- Voor Star San is slechts een contacttijd nodig van 1 minuut voor oxi is dat 5 minuten?

- Star San schuimt en oxi niet ?

- Star San laat geen witte waas achter op flesjes?

- Star San is niet schadelijk voor de beugels van beugelflesjes?

- Ik heb begrepen dat een oplossing van chemipro oxi of puro oxi slechts tijdelijk bruikbaar is. Kan je een oplossing met Star San een week of een maand later ook nog gebruiken?

- Kan je Star San ook gebruiken in een sproeifles / plantenspuit?

- Voor zover ik begrijp hoeft Star San niet nagespoeld te worden?

- Ik gebruik alcohol in een sproeifles. Kan je de voor- en nadelen scherp stellen tussen alcohol en Star San als ontsmettingsmiddel?

- Zijn er nog andere belangrijke verschillen tussen oxi-producten en Star San?

- Moet je Star San oplossen in warm/heet water of is koud water ook goed?

- Zijn er materialen die je niet mag reinigen met Star San?

- Zijn er andere merken van hetzelfde product. Ik zie dat er ook chemipro San bestaat, is dat hetzelfde product?

- Hoelang kom je toe met een fles Star San en hoeveel kost het?


Jacques


Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 01-12-2019  22:01 uhttps://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/stabiliseren-reinigen/reinigingsmiddelen/d/chemipro-san-1-l?gaCategory=search

Verder is er over Star San veel geschreven op dit forum. Zie ook de tag star san...

Hmm, tja, je eerste link levert een verkooppraatje op ivm een product, maar beantwoordt bijlange niet alle gestelde vragen door mij hierboven over dat product.

Bij je tweede link kom ik terecht in een oerwoud van meningen en opinies waar van alles en het volstrekte tegendeel van alles wordt gezegd en beargumenteerd.

Als beginneling heb ik daar niet zoveel aan en zoek ik vooral naar duidelijke, praktische en correcte informatie over allerlei producten en de wijze van gebruik, maar die kan ik nergens vinden.  Niet op de verpakking en niet op dit forum, iedereen roept maar wat.

Maar goed, ik heb toch een 1 liter verpakking van Chemipro San besteld via de link die je op gaf. We zullen wel zien waar we uitkomen.

Jacques

De eerste link geeft productinformatie. De tweede link verwijst inderdaad naar discussies over het middel. Hierin kun je ervaringen lezen.

Overigens hoeven er niet twee componenten gemengd te worden. De ingrediënten van Star San zijn door de producent gemengd.
Star San laat geen witte waas achter en kan koud gebruikt worden.
Het is mogelijk om het middel in een spuitfles te gebruiken.
Een Star San oplossing kan bewaard worden en blijft goed zolang de pH onder de 3 ligt.

Chemipro San is het vervangende middel voor Star San omdat dit middel (tijdelijk) niet geïmporteerd mag worden.

Door even te zoeken vind je nog veel meer...  ;D

Lucidix

Voor het brouwen spoel ik mijn ketel af met warm water en ga ik er nog eens met een vod door. Alles wat steriel moet zijn doe ik met Chemipro Oxi.

Na het brouwen was ik alle gebruikte spullen goed af en verwijder ik al het zichtbare vuil. Ik heb tot nu toe nooit Dreft of andere zeep gebruikt omdat ik niet goed weet of dit kwaad kan of niet. Voor mijn RSV ketel lijkt me dat geen probleem, maar mijn kunststof gist- en bottelvaten weet ik het niet zo goed omdat die nogal snel een geur vasthouden.

Voor het bottelen heb ik meestal een heleboel flesjes staan die ik na leegdrinken had omgespoeld met warm water. Ik doe ze allemaal in de gootsteen met warm water en laat ze daar een tijd weken voor etiketten los te weken. Daarna spoel ik ze altijd om en inspecteer elk flesje op visueel vuil of onzuiverheden. Indien dit in orde is gaan ze allemaal 10 minuten de stoomoven in op 100°C zodat alles steriel is. Ik laat ze dan even afkoelen op kamertemperatuur en bottel daarna meteen.

Jacques

Citaat van: Lucidix op 04-12-2019  12:56 u...maar mijn kunststof gist- en bottelvaten weet ik het niet zo goed omdat die nogal snel een geur vasthouden.

Voor het bottelen heb ik meestal een heleboel flesjes staan die ik na leegdrinken had omgespoeld met warm water. Ik doe ze allemaal in de gootsteen met warm water en laat ze daar een tijd weken voor etiketten los te weken. Daarna spoel ik ze altijd om en inspecteer elk flesje op visueel vuil of onzuiverheden. Indien dit in orde is gaan ze allemaal 10 minuten de stoomoven in op 100°C zodat alles steriel is. Ik laat ze dan even afkoelen op kamertemperatuur en bottel daarna meteen.

Om geurtjes te verwijderen kun je het beste Chemipro Caustic of Puro Caustic gebruiken (zelfde werkzame stoffen). Dit middel maakt zeer effectief schoon en desinfecteert gelijktijdig. Wel goed naspoelen, restanten kunnen heel vervelende smaakafwijkingen geven.

Door flessen te stomen desinfecteer je maar maak je niet schoon... Het vervelende is namelijk dat na verloop van tijd aan de binnenkant van je flessen een aanslag ontstaat dat je niet verwijderd door alleen te spoelen. Je hebt hiervoor een middel nodig dat organische verontreinigen oplost zoals  Chemipro Caustic of Puro Caustic dan wel natronloog. Natronloog beveel ik niet aan vanwege de veiligheidsrisico's.
Door flessen met een aanslag te verhitten worden de organische verontreinigingen min of meer vastgebakken aan de wand van de fles. Een groot deel van de verontreinigingen bestaan uit eiwitten. Als die verhit worden verandert de structuur. Dit verschijnsel is iedereen bekend die een eitje heeft gebakken. Als in de pan geen boter zit krijg je het ei heel moeilijk uit de koekenpan...



Aanslag in flessen

Rinus

Zoals gezegd gebruik ik wel graag een NaOH oplossing, maar eerlijk gezegd doe ik ook maar wat qua dosering...

Ik denk aan 2 of 3 schoonmaakstappen (met de 24 flessenspoeler die ik onlangs gekocht heb)

1. Eerst spoelen met een NaOH oplossing, maar ik zou graag willen weten welke concentratie ik mag gebruiken.
2. Een zuur neutraliseert NaOH, dus ik dacht na het NaOH bad de flessenspoeler in een ander bad te zetten en te spoelen met een azijnoplossing, maar welke concentratie moet ik dan gebruiken?
3. Flessenspoeler in schoon water en spoelen met water, maar is dat nog wel nodig als ik punt 2 toevoeg?

Echt een vraag voor iemand met scheikundige rekenexpertise.

middelaersch

Citaat van: Rinus op 05-12-2019  17:09 uZoals gezegd gebruik ik wel graag een NaOH oplossing, maar eerlijk gezegd doe ik ook maar wat kwa dosering...

Ik denk aan 2 of 3 schoonmaakstappen (met de 24 flessenspoeler die ik onlangs gekocht heb)

1. Eerst spoelen met een NaOH oplossing, maar ik zou graag willen weten welke concentratie ik mag gebruiken.
2. Een zuur neutraliseert NaOH, dus ik dacht na het NaOH bad de flessenspoeler in een ander bad te zetten en te spoelen met een azijnoplossing, maar welke concentratie moet ik dan gebruiken?
3. Flessenspoeler in schoon water en spoelen met water, maar is dat nog wel nodig als ik punt 2 toevoeg?

Echt een vraag voor iemand met scheikundige rekenexpertise

En dan zou ik ook nog graag een vraag willen toevoegen: hoe lang moet je spoelen met zo'n flessenspoelapparaat met bv chemipro caustic?
(Natronloog heb ik het persoonlijk niet zo op begrepen...)

Joreb

Ik had een tijdje geleden gemerkt dat niet al mijn bieren hetzelfde smaakte (met soms een zuurtje/gushing erbij). Hierdoor ben ik meer gaan richten op het schoonmaken van flessen. Uiteraard doe ik dit ruim van te voren voordat ik ga bottelen.

- na gebruik spoel ik de flessen met warm water (buitenkant fles moet niet gebruikt uitzien), daarna uitlekken.
- om de etiketten te verwijderen, doe ik ze in een afwaskuip met een vaatwastablet, daarna goed schrobben aan buitenkant om de lijmresten te verwijderen en tevens goed spoelen aan binnenkant. Daarna weer uitlekken.
- Als mijn vaatwasmachine nog wat ruimte over heeft, doe ik er wat etiketloze flessen bij (maar ik maak de flessen eerst goed schoon met flessenborstel met een accuboormachine uiteraard ;) )
- Voor het bottelen doe ik meestal avond van te voren de flessen in een cementkuip met Caustic (uiteraard erna goed uitspoelen), op botteldag zelf spuit ik ze nog met star san en laat dat even staan en spoel ze om met koud water net voordat ik de flessen ga bottelen (ik hou niet zo van chemicaliën in mijn bier, vandaar het spoelen). 
- De bierdoppen doe ik in een schaal met alcohol (p3 alcodes) tijdens het bottelen.

Het schoonmaken ziet er misschien enorm overdreven uit. Maar aan ander kant, ik merk wel duidelijk het verschil. Ook let ik een beetje op de kleur van de fles, want dat kan ook best van kleur verschillen.

Rinus

Citaat van: middelaersch op 05-12-2019  19:34 uEn dan zou ik ook nog graag een vraag willen toevoegen: hoe lang moet je spoelen met zo'n flessenspoelapparaat met bv chemipro caustic?
(Natronloog heb ik het persoonlijk niet zo op begrepen....)

Goede vraag, omdat ik er nog geen ervaring mee heb en het eigenlijk vanzelf gaat zou ik zeggen een minuut of 10-15? Zomaar vanuit gevoel moet dat volgens mij meer dan genoeg zijn.
Immers met mijn "Flessenspoelapparaat Blast" is het maar 1 a 2 keer voor een paar seconden met kraantjeswater. (daarna wel in de oven maar die stap wil ik dan nu voortaan over gaan slaan).

Blijft toch boeiend dat we zoveel tools kunnen kopen die ons helpen, maar dat er niet echt een eenduidige werkwijze is voor het gebruik ervan. Dat gaat eigenlijk ook wel op voor meer van onze brouwspullen. Bijzondere wereld waarin wij leven....
Overigens vind ikzelf afwijken middels experimenten t.o.v. van de aanbevolen werkwijze wel altijd reuze interessant hoor, maar je moet toch ergens een beginpunt of referentie hebben?!

EBC

Citaat van: middelaersch op 05-12-2019  19:34 uEn dan zou ik ook nog graag een vraag willen toevoegen: hoe lang moet je spoelen met zo'n flessenspoelapparaat met bv chemipro caustic?
(Natronloog heb ik het persoonlijk niet zo op begrepen...)

Caustic is ook loog, niks mis mee, maar je moet het vooral weken. Dus flessen in  het geheel onderdompelen. 30 minuten is genoeg.

Puro Caustic is wel superspul voor je flessen. Oxi is pruts in vergelijking. En oxi werkt na 30 minuten al niet meer 100 %. Met daarbij de aanslag.

EBC

Citaat van: Rinus op 05-12-2019  20:42 uBlijft toch boeiend dat we zoveel tools kunnen kopen die ons helpen, maar dat er niet echt een eenduidige werkwijze is voor het gebruik ervan.

Die is er wel en al vele vele jaren. Maar de nieuwe generatie wil telkens het wiel uitvinden.
Ook gij Rinus!  ;D

Ach ja en de oeroude generatie blijft maar neuzelen over sulfiet en zo. Dat maakt het niet gemakkelijk.

Caustic voor flessen en alles wat met koud wort in aanraking komt (na gebruik). Ja ook inox/rvs.
Star/Puro San om te ontsmetten voor gebruik.
Meer niet.

Rob Q


Kiekeboe

Citaat van: Lucidix op 04-12-2019  12:56 uIk heb tot nu toe nooit Dreft of andere zeep gebruikt omdat ik niet goed weet of dit kwaad kan of niet.

Ik heb hetzelfde onbevestigde aanvoelen dat er iets mis is met Dreft. Ik zou wel eens willen weten van de gevorderde hobbybrouwers of het klopt dat je geen Dreft mag gebruiken voor het reinigen van brouwspullen.

Neetje

Ik zet mijn flesjes altijd 24 uur in een emmer met Dreft oplossing. Daarna spoel ik ze 2x met schoon water en laat ze op hun kop uitdruipen/drogen.
Perfect schone flessen, ook na vele keren gebruik. Geen smaak of reuk na spoelen aanwezig.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 05-12-2019  22:41 uIk heb hetzelfde onbevestigde aanvoelen dat er iets mis is met Dreft. Ik zou wel eens willen weten van de gevorderde hobbybrouwers of het klopt dat je geen Dreft mag gebruiken voor het reinigen van brouwspullen.

Brouwspullen die je gebruikt aan de warme kant van het brouwproces horen huishoudelijk schoon te zijn. Dat kan kan prima met Dreft.

De spullen die je gebruikt aan de koude kant van het brouwproces zoals je gistvat en hevelslangen dienen super schoon te zijn en ook gedesinfecteerd te worden. Dit betekent dat alleen Dreft gebruiken niet voldoende is. Dreft haalt geen biersteen weg. Daarvoor hebt je effectievere reinigers voor nodig zoals Chemipro/Puro Caustic. Als je biersteen niet uit flessen verwijderd kan dat op termijn voor gushers zorgen.

middelaersch

Citaat van: EBC op 05-12-2019  22:09 uCaustic is ook loog, niks mis mee, maar je moet het vooral weken. Dus flessen in  het geheel onderdompelen. 30 minuten is genoeg.

Puro Caustic is wel superspul voor je flessen. Oxi is pruts in vergelijking. En oxi werkt na 30 minuten al niet meer 100 %. Met daarbij de aanslag.

Duidelijk, bedankt!

Kiekeboe

Citaat van: EBC op 05-12-2019  22:12 uCaustic voor flessen en alles wat met koud wort in aanraking komt (na gebruik). Ja ook inox/rvs.
Star/Puro San om te ontsmetten voor gebruik. Meer niet.

Interessant advies, vooral omwille van zijn eenvoud. Dat is wel nuttig voor beginners die door het bos de bomen niet meer kunnen zien.

Ik zal me verder eens verdiepen in de toepassingsmodaliteiten van san en caustic.

Mbt. San kreeg ik al summiere info van Jacques hierboven.

Mbt. caustic zou ik wel willen weten:

Hoeveel gram per liter water?
Is de temperatuur van het water van belang?
Hoe aanbrengen?  Weken in een bad of met een plantenspuit/sproeifles?
Hoe naspoelen?
Welke bescherming nodig? Handschoenen, kledij, verluchting, enz.?
Nodige contacttijd?

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 05-12-2019  22:50 uBrouwspullen die je gebruikt aan de warme kant van het brouwproces horen huishoudelijk schoon te zijn. Dat kan kan prima met Dreft.

De spullen die je gebruikt aan de koude kant van het brouwproces zoals je gistvat en hevelslangen dienen super schoon te zijn en ook gedesinfecteerd te worden. Dit betekent dat alleen Dreft gebruiken niet voldoende is. Dreft haalt geen biersteen weg. Daarvoor hebt je effectievere reinigers voor nodig zoals Chemipro/Puro Caustic. Als je biersteen niet uit flessen verwijderd kan dat op termijn voor gushers zorgen.

Dat is duidelijk! Dreft is mogelijks onvoldoende effectief, maar ook niet schadelijk voor het brouwproces.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-12-2019  22:09 uCaustic is ook loog

In caustic zit een aandeel loog (25-35%) maar ook andere bestanddelen die zorgen voor een goede werking van het middel. Door het lagere gehalte aan loog is het een veiligere reiniger dan 100% natriumhydroxide.

Zie de Material Safety Data Sheet

Neetje

Ik ken de verhalen van biersteen in flesjes. Daarom kijk ik regelmatig in de flessen met een lamp aan de buitenzijde om de bodem en wanden te beoordelen op uiterlijk.
Na meer dan 10x gebruik zien ze er nog steeds fris uit dus voorlopig hou ik deze werkwijze aan.

Welke factoren biersteenopbouw versnellen/vertragen weet ik niet.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 05-12-2019  22:58 uMbt. caustic zou ik wel willen weten:

Hoeveel gram per liter water?
Is de temperatuur van het water van belang?
Hoe aanbrengen?  Weken in een bad of met een plantenspuit/sproeifles?
Hoe naspoelen?
Welke bescherming nodig? Handschoenen, kledij, verluchting, enz.?
Nodige contacttijd?

Allemaal te vinden
https://www.mr-malt.it/media/upload/pdf/CHEMIPRO_CAUSTIC_technical.pdf

EBC

Citaat van: Neetje op 05-12-2019  23:10 uIk ken de verhalen van biersteen in flesjes. Daarom kijk ik regelmatig in de flessen met een lamp aan de buitenzijde om de bodem en wanden te beoordelen op uiterlijk.
Na meer dan 10x gebruik zien ze er nog steeds fris uit dus voorlopig hou ik deze werkwijze aan.

Welke factoren biersteenopbouw versnellen/vertragen weet ik niet.

Kijk vooral naar droge flesjes, zijn ze nat, dan zie je het niet.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-12-2019  23:14 uKijk vooral naar droge flesjes, zijn ze nat, dan zie je het niet.

Klopt helemaal. Hou de flessen goed tegen het licht. Grote kans dat je een waas ziet.


Neetje

Meerdere flesjes bekeken,
Een aantal dat gebruikt is en 3x omgespoeld (wacht op een Dreft-soppie) staan droog en vertonen een wazige aanslag.
De Dreft flesjes, ook droog, waarvan de meeste meerdere keren gebruikt geven een glans en zijn helder. Zowel bodem als de mantel.
Alle flesjes bekeken met licht zowel vanaf de zijkant als via de binnenkant.
Zonder het beter te willen weten zie ik geen noodzaak om van Dreft af te stappen en dus voorlopig zeker niet met loog oid ga werken.
Wel blijf ik de flesjes controleren op aanslag.

Voor bottelen spoel ik de flesjes altijd nog 1x met Star San. Mss heeft dit nog pos. invloed.
En tijd (24uur) in het Dreft soppie is volgens mij belangrijk. Na één dag drijft er altijd wat op het water. Geen olie maar wel een soortgelijke vlek. Ik weet niet of dit vanuit de zeep komt, dan wel uit de flessen.

In het verleden heb ik wel eens flessen gekregen die langere tijd hadden gestaan en niet waren omgespoeld. Dan wordt het wat lastiger om ze mooi helder te krijgen. (Aanslag, schimmel en een sort van vel/paddestoelachtig). Dus na gebruik altijd dezelfde dag spoelen met water.

Jacques

Citaat van: Neetje op 07-12-2019  11:27 uMeerdere flesjes bekeken,
Een aantal dat gebruikt is en 3x omgespoeld (wacht op een Dreft-soppie) staan droog en vertonen een wazige aanslag.
De Dreft flesjes, ook droog, waarvan de meeste meerdere keren gebruikt geven een glans en zijn helder. Zowel bodem als de mantel.
Alle flesjes bekeken met licht zowel vanaf de zijkant als via de binnenkant.
Zonder het beter te willen weten zie ik geen noodzaak om van Dreft af te stappen en dus voorlopig zeker niet met loog oid ga werken.
Wel blijf ik de flesjes controleren op aanslag.

Voor bottelen spoel ik de flesjes altijd nog 1x met Star San. Mss heeft dit nog pos. invloed.
En tijd (24uur) in het Dreft soppie is volgens mij belangrijk. Na één dag drijft er altijd wat op het water. Geen olie maar wel een soortgelijke vlek. Ik weet niet of dit vanuit de zeep komt, dan wel uit de flessen.

In het verleden heb ik wel eens flessen gekregen die langere tijd hadden gestaan en niet waren omgespoeld. Dan wordt het wat lastiger om ze mooi helder te krijgen. (Aanslag, schimmel en een sort van vel/paddestoelachtig). Dus na gebruik altijd dezelfde dag spoelen met water.

Het is een kwestie van tijd...
Over een tijdje zie je een aanslag. Dreft is een ontvetter en werkt niet effectief genoeg om biersteen te verwijderen.

marnox

Citaat van: Kiekeboe op 26-11-2019  23:34 ub) elektriciteitsveer: Voor het reinigen/drogen van slangetjes aan de binnenkant gebruik ik een elektriciteitsveer dat is een instrument om elektriciteitskabels door dito buisjes te trekken in de muur. Ik duw die elektriciteitsveer door het slangetje en maak dan een stukje keukenpapier vast aan die veer met behulp van een verbogen paperclip. Vlak voor gebruik spoel ik ze nog eens met puro oxi.

Voor het droogmaken van slangen heb ik nog een tip. Hang de slang aan of tegen je radiator, met de open eindes naar boven toe. Hiervoor pak ik meestal even een stuk keukentouw waarmee ik de slang in een soort "worstvorm" opbind met de open eindes naar boven. Als de slang vervolgens warm wordt door de warmte van de radiator verdampt al het water er zo uit. Zoals al veel vaker benoemd is het voornamelijk belangrijk dat na schoonmaken en evt steriliseren materialen droog worden opgeborgen. De meeste bacteriën hebben vocht nodig om te kunnen blijven leven. (Sporenvormende bacteriën uitgezonderd).

Citaat van: Kiekeboe op 01-12-2019  18:17 uWaarom heeft een fles Star San twee schroefdoppen?  Het lijkt erop of je twee componenten moet samenvoegen op het ogenblik van gebruik?

Die twee doppen zijn voor gemakkelijk doseren. De fles heeft twee compartimenten die zijn verbonden door een soort "buisje". Als je goed kijkt is er op het kleine compartiment een schaalverdeling aangebracht. Als je het dopje van het kleine compartiment losdraait, en je knijpt vervolgens in het grote compartiment, dan "pomp" je via het buisje de vloeistof van het grote naar het kleine compartiment. Hier kan je vrij nauwkeurig de hoeveelheid benodigde StarSan in afmeten, en vervolgens uitschenken. Zo hoef je niet zelf met een maatbeker aan de gang.

Citaat van: Kiekeboe op 01-12-2019  18:17 uIk gebruik alcohol in een sproeifles. Kan je de voor- en nadelen scherp stellen tussen alcohol en Star San als ontsmettingsmiddel?

Definieer alcohol. Ik neem aan dat je isopropylalcohol bedoelt? Ik denk dat met name de contacttijd van alcohol een probleem kan zijn. Alcohol moet meestal drogen aan de lucht om goed bactericide te zijn. Daarnaast is Star San schuimend en blijft daardoor beter "plakken" aan de oppervlakten van bijvoorbeeld de binnenzijde van een flesje. Hiermee is de benodigde contacttijd van 90sec gemakkelijker te bereiken.

Mocht je interesse hebben in de bactericide danwel bacteriostatische eigenschappen van verschillen chemicaliën, raad ik de website van de CDC aan:
https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/disinfection-methods/chemical.html

Kiekeboe

Citaat van: marnox op 08-12-2019  14:10 uVoor het droogmaken van slangen heb ik nog een tip. Hang de slang aan of tegen je radiator, met de open eindes naar boven toe. Hiervoor pak ik meestal even een stuk keukentouw waarmee ik de slang in een soort "worstvorm" opbind met de open eindes naar boven. Als de slang vervolgens warm wordt door de warmte van de radiator verdampt al het water er zo uit. Zoals al veel vaker benoemd is het voornamelijk belangrijk dat na schoonmaken en evt steriliseren materialen droog worden opgeborgen. De meeste bacteriën hebben vocht nodig om te kunnen blijven leven. (Sporenvormende bacteriën uitgezonderd).


Een beetje om dezelfde reden van verdamping zet ik -in tegenstelling tot de meeste adviezen op dit forum- de bierflesjes na reiniging niet weg op hun kop maar gewoon rechtop. Weliswaar nadat ze eerst een half uur op hun kop hebben kunnen uitlekken. Ik heb ook het gevoel dat het laatste vocht in het flesje makkelijker verdampt als er bovenaan ipv onderaan een vrije opening is. Maar of die redenering helemaal juist is weet ik niet.

Kiekeboe

Citaat van: marnox op 08-12-2019  14:10 uDie twee doppen zijn voor gemakkelijk doseren. De fles heeft twee compartimenten die zijn verbonden door een soort "buisje". Als je goed kijkt is er op het kleine compartiment een schaalverdeling aangebracht. Als je het dopje van het kleine compartiment losdraait, en je knijpt vervolgens in het grote compartiment, dan "pomp" je via het buisje de vloeistof van het grote naar het kleine compartiment. Hier kan je vrij nauwkeurig de hoeveelheid benodigde StarSan in afmeten, en vervolgens uitschenken. Zo hoef je niet zelf met een maatbeker aan de gang.

Jah, ik was daar ondertussen achter, omdat ik zelf nu ook zo'n fles gekocht heb en van nabij bekeken. Toch lijkt me de dop zonder doseervakje nog overbodig. Maar mogelijks is dat vooral handig voor het vullen van de fles alvorens wij ze gaan leeg maken. Bij het vullen in de fabriek zal dat doseercompartimentje mogelijks een hinder zijn.

Neetje

Citaat van: Jacques op 07-12-2019  21:37 uHet is een kwestie van tijd...
Over een tijdje zie je een aanslag. Dreft is een ontvetter en werkt niet effectief genoeg om biersteen te verwijderen.

Ik vermoed dat mijn werkwijze wel minimaliseert. Gisteren gebotteld en tevens de helft van mijn flessen gecontroleerd. Wel enkele met lichte aanslag gevonden. Dus het wordt tijd om de andere helft ook eens na te kijken.

Citaat van: Kiekeboe op 08-12-2019  15:49 uEen beetje om dezelfde reden van verdamping zet ik -in tegenstelling tot de meeste adviezen op dit forum- de bierflesjes na reiniging niet weg op hun kop maar gewoon rechtop. Weliswaar nadat ze eerst een half uur op hun kop hebben kunnen uitlekken. Ik heb ook het gevoel dat het laatste vocht in het flesje makkelijker verdampt als er bovenaan ipv onderaan een vrije opening is. Maar of die redenering helemaal juist is weet ik niet.

Ook mijn idee. Alleen laat ik ze 24 uur op de kop hangen in een druiprek en dan de kist in.

Kiekeboe

Ik heb ondertussen een poging ondernomen om een aantal -door hobbybrouwers veel gebruikte- reinigings- en ontsmettingsmiddelen met elkaar te vergelijken. Hopelijk zijn er enkele mensen die met kennis van zaken mijn overzichtje willen corrigeren en verder aanvullen.


Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 08-12-2019  15:49 uEen beetje om dezelfde reden van verdamping zet ik -in tegenstelling tot de meeste adviezen op dit forum- de bierflesjes na reiniging niet weg op hun kop maar gewoon rechtop. Weliswaar nadat ze eerst een half uur op hun kop hebben kunnen uitlekken. Ik heb ook het gevoel dat het laatste vocht in het flesje makkelijker verdampt als er bovenaan ipv onderaan een vrije opening is. Maar of die redenering helemaal juist is weet ik niet.

Het kan niet met alle kratten, maar er zijn kratten waarbij de hals van een fles ondersteboven door de bodem van het krat gestoken kan worden. Dat is ideaal. Door diffusie verdampt het laatste beetje water uit de fles. Daarbij maakt het niet uit of de fles rechtop staat of op zijn kop. Doordat de flessen  ondersteboven hangen kan er niets invallen. Hierdoor kun je ze meteen gebruiken, ook al zijn ze enkele weken eerder gedesinfecteerd.
Wel heb je een extra krat nodig om te zorgen dat de mond van de flessen vrij is. Anders gezegd: zet een krat met omgekeerde flessen die schoongemaakt en gedesinfecteerd zijn op een krat zonder flessen.

Kiekeboe

Ja, maar waterdamp stijgt toch altijd omhoog (cfr regenwolken die gevormd worden door verdamping vanaf de aarde of de zee) dan moet die waterdamp toch langs boven weg kunnen en niet langs onder.

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:33 uJa, maar waterdamp stijgt toch altijd omhoog (cfr regenwolken die gevormd worden door verdamping vanaf de aarde of de zee) dan moet die waterdamp toch langs boven weg kunnen en niet langs onder.

Waterdamp is opgelost in lucht, en kan daarom net als lucht alle kanten op, dus net zo goed omlaag als omhoog. Je flesjes worden prima droog als je ze op de kop zet.
Maar wat erger is: schimmels en bacteriën die in de lucht zitten bewegen door de zwaartekracht (vooral) omlaag, en komen dan in je flesjes terecht als je ze niet op de kop hebt staan.

Ik heb mijn lege flesjes altijd op de kop staan.

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 10-12-2019  21:37 uWaterdamp is opgelost in lucht, en kan daarom net als lucht alle kanten op, dus net zo goed omlaag als omhoog. Je flesjes worden prima droog als je ze op de kop zet.

Ja, maar water gaat alleen verdampen als het in aanraking komt met warme lucht en warme lucht stijgt naar boven zoals een luchtballon.

CiteerMaar wat erger is: schimmels en bacteriën die in de lucht zitten bewegen door de zwaartekracht (vooral) omlaag, en komen dan in je flesjes terecht als je ze nietop de kop hebt staan.

Kan je dan niet beter gewoon een keukenpapiertje bovenop de (rechtopstaande) flesjes leggen om te voorkomen dat er iets in valt?



Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:51 uJa, maar water gaat alleen verdampen als het in aanraking komt met warme lucht en warme lucht stijgt naar boven zoals een luchtballon.

Ook bij een lage temperatuur verdampt water. Het duurt alleen wat langer. Ook in de wintermaanden droogt de was als je die buiten ophangt.

CiteerKan je dan niet beter gewoon een keukenpapiertje bovenop de (rechtopstaande) flesjes leggen om te voorkomen dat er iets in valt?
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Door de flessen op hun kop weg te zetten loop je geen risico's op infecties. Heel wat hobbybrouwers hebben dat ervaren.

Kiekeboe

Citaat van: Kiekeboe op 09-12-2019  19:53 uIk heb ondertussen een poging ondernomen om een aantal -door hobbybrouwers veel gebruikte- reinigings- en ontsmettingsmiddelen met elkaar te vergelijken. Hopelijk zijn er enkele mensen die met kennis van zaken mijn overzichtje willen corrigeren en verder aanvullen.



Er heeft nog niemand gereageerd op mijn embryonale poging tot oplijsting van diverse reinigings- en ontsmettingsmiddelen met wijze van gebruik, temperatuur, voor- en nadelen, enz.

Maar misschien is dat ook helemaal niet nodig. Ik kan me niet voorstellen dat er nog nooit een hobbybrouwer op het idee gekomen is om eenzelfde vergelijking op te stellen. Is er iemand in het bezit van een tabel waar diverse reinigings- en ontsmettingsmiddelen met elkaar vergeleken worden?

Er zijn heel veel filmpjes op het internet waar de stappen in het brouwproces worden uitgelegd en geïllustreerd, maar nauwelijks filmpjes over wat er voor en na het brouwen moet gebeuren op vlak van reiniging en ontsmetting. Ook allerlei boeken over bier brouwen voor amateurs blijven op dit vlak in gebreke.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 11-12-2019  19:59 uOok allerlei boeken over bier brouwen voor amateurs blijven op dit vlak in gebreke.

Dan heb je het boek Bierbrouwen voor dummies nog niet goed bekeken...  :)
In dit boek ben ik vrij uitgebreid ingegaan op de voor- en nadelen van veel reinigings- en desinfecteermiddelen.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 11-12-2019  22:24 uDan heb je het boek Bierbrouwen voor dummies nog niet goed bekeken...  :)
In dit boek ben ik vrij uitgebreid ingegaan op de voor- en nadelen van veel reinigings- en desinfecteermiddelen.

Oh? Ik zie hoofdstuk 12 van pg 115 tot 123 "Het verborgen ingrediënt" is het dat? Ik zal dat hoofdstuk de komende dagen bij leven en welzijn eens wat grondiger lezen/bestuderen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 10-12-2019  21:33 uJa, maar waterdamp stijgt toch altijd omhoog
Dat klopt. Watermoleculen (H20) zijn lichter dan luchtmoleculen (80% N2 en 20% O2) dus lucht met waterdamp is lichter dan lucht met minder waterdamp. maar  Iets op zijn kop zetten heeft ook voordelen dat er geen stof invalt zoals Jacques ook al aangaf. en door diffusie verdampt het toch wel.

 

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 11-12-2019  22:45 uOh? Ik zie hoofdstuk 12 van pg 115 tot 123 "Het verborgen ingrediënt" is het dat? Ik zal dat hoofdstuk de komende dagen bij leven en welzijn eens wat grondiger lezen/bestuderen.

Inderdaad. In dat hoofdstuk worden reinigings- en desinfecteermiddelen besproken...

GvB84

Hoe zit het eigenlijk met het schoonmaken van flessen?
Ik spoel na het nuttigen van een fles bier  het flesje 2x om met warm water. Daarna vul ik de fles met kokend water uit de Quooker. Dit laat ik staan totdat de fles is afgekoeld. De lege fles zet ik omgekeerd in een krat in de garage. Als ik ga bottelen maak ik de flessen schoon met puro oxi. En spoel ik ze om. Is het schoonmaken met puro oxi nog nodig? De flessen gaan brandschoon de garage in. Puro oxi laat een witte waas achter op mijn flessen. 

EBC

Citaat van: GvB84 op 13-12-2019  12:10 uHoe zit het eigenlijk met het schoonmaken van flessen?
Ik spoel na het nuttigen van een fles bier  het flesje 2x om met warm water. Daarna vul ik de fles met kokend water uit de Quooker. Dit laat ik staan totdat de fles is afgekoeld. De lege fles zet ik omgekeerd in een krat in de garage. Als ik ga bottelen maak ik de flessen schoon met puro oxi. En spoel ik ze om. Is het schoonmaken met puro oxi nog nodig? De flessen gaan brandschoon de garage in. Puro oxi laat een witte waas achter op mijn flessen.

Omspoelen is goed. Kokend water is niet nodig. Gebruik Puro Caustic in plaats van Oxi.

JJohaN

Hoe maken jullie de leidingen van het pompgedeelte van de easybrew schoon?

Ik zet er nu eerst de tuinslang op en pomp daarna een sopje of wat verdunde schoonmaak azijn rond. Maar merk dat er toch wel wat aanslag achterblijft en zit nu te twijfelen of het noodzakelijk is deze een keer te demonteren zodat ik er een prop/borstel doorheen kan halen.

EBC

Citaat van: JJohaN op 13-12-2019  20:06 uHoe maken jullie de leidingen van het pompgedeelte van de easybrew schoon?

Ik zet er nu eerst de tuinslang op en pomp daarna een sopje of wat verdunde schoonmaak azijn rond. Maar merk dat er toch wel wat aanslag achterblijft en zit nu te twijfelen of het noodzakelijk is deze een keer te demonteren zodat ik er een prop/borstel doorheen kan halen.

Tja dat zijn de geneugten van een brouwautomaat.

Vele wegen, en omwegen, vrees ik.

Jacques

Citaat van: EBC op 13-12-2019  12:19 uOmspoelen is goed. Kokend water is niet nodig. Gebruik Puro Caustic in plaats van Oxi.

Mee eens. Wel altijd Chemipro of Puro Caustic goed naspoelen. Het liefst 2 keer. Kleine restantjes geven vervelende bijsmaakjes.
Het op zijn kop wegzetten na schoonmaken zorgt er voor dat je alle vloeistoffen kwijt rijkt.

Jacques

Citaat van: JJohaN op 13-12-2019  20:06 uHoe maken jullie de leidingen van het pompgedeelte van de easybrew schoon?

Ik zet er nu eerst de tuinslang op en pomp daarna een sopje of wat verdunde schoonmaak azijn rond. Maar merk dat er toch wel wat aanslag achterblijft en zit nu te twijfelen of het noodzakelijk is deze een keer te demonteren zodat ik er een prop/borstel doorheen kan halen.

Ik heb hele goede ervaringen met Enzybrew 10 voor het schoonmaken van een brouwautomaat (in mijn geval een Braumeister). Goed naspoelen en daarna een sopje met verdund schoonmaakazijn. Je automaat ziet er daarna uit als nieuw.

Kiekeboe

Ik heb op basis van het boekje van Jacques (Bier brouwen voor dummies, hoofdstuk 12, Het verborgen ingrediënt, pg. 115 - 123), geprobeerd om een overzichtje te maken van verschillende reinigings- en ontsmettingsproducten die door hobbybrouwers worden gebezigd. Is er iemand die zich geroepen voelt om hierop commentaar, verbeteringen of aanvullingen te geven?




hansHalberstadt

Mbt alcohol gebruik ik bio ethanol van de Action wat ik 1 x destilleer om de bitterstoffen eruit te halen en daarna verdun tot 70% voor optimale sterilisatie. inclusief destilleren kom ik dan op ca 1.50 euro per liter van 70 vol%.
Dat vind ik niet duur. Kleine zaken steriliseer ik met nevelspuit. Maar je kunt er ook een gistingsvat mee steriliseren. Daarna vang je het weer op en zo kun je het een aantal keren gebruiken. Wel heel goed uitkijken met vuur/vonken.   

Pimmels

Citaat van: hansHalberstadt op 15-12-2019  08:11 u'Wel heel goed uitkijken met vuur/vonken.'
En met Lexaan en plexiglas... Dat gaat barsten/breken van alcohol! Bv automatische hevels e.d. . ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Kiekeboe op 15-12-2019  01:30 uIk heb op basis van het boekje van Jacques (Bier brouwen voor dummies, hoofdstuk 12, Het verborgen ingrediënt, pg. 115 - 123), geprobeerd om een overzichtje te maken van verschillende reinigings- en ontsmettingsproducten die door hobbybrouwers worden gebezigd. Is er iemand die zich geroepen voelt om hierop commentaar, verbeteringen of aanvullingen te geven?



Op zich zie ik wel iets opmerkelijks. Ik mis het beste middel voor desinfectie 'perazijnzuur' wat ik vrijwel alle professionele voedselverwerkende industrieën gebruikt wordt als desinfectans.
Daarentegen zie ik azijnzuur er wel op staan (niet hetzelfde maar een deel er van) en daar staat bij dat het geschikt is voor koper. Mbt op de gezondheid zou ik juist zeggen dat het ongeschikt is voor koper. Als je namelijk een oxide laagje op je koper hebt zitten (wat je eigenlijk altijd hebt als je dat niet dagdagelijks gebruikt) haal je dus dus volledig er af met een zuur. Dit resulteert in smurfenblauw water wat je echt niet in je bier wil hebben. Juist door het oxidelaagje (bijv. in je hevelfilter etc) te laten zitten vormt het een extra beschermlaag en er hechten weinig ongewenste gasten zich op.

Hoppenbrouwers

Overigens vraag ik me af of er in het kader van nut en bruikbaarheid eens een groot (wetenschappelijk reproduceerbare en verifieerbare ) onderzoek gedaan is naar het effect van desinfectans voor deze toepassing. We weten inmiddels allemaal dat de ene desinfectans een stuk beter functioneert dan de andere. Ik noem bewust geen namen om niet nog een zoveelste discussie te starten.
Als we die onderzoeksresultaten hier ergens groot op hangen kan elke beginnende brouwer een weloverwogen beslissing nemen in wat hij gaat gebruiken.

Eerder heb ik al gezocht of dergelijke onderzoeken gedaan zijn. Vast wel, maar ik kon ze niet vinden.
Als ik thuis steriel kon werken had ik het onderzoek zelf wel uit willen voeren. Mocht iemand zich geroepen voelen. Ik ben heel benieuwd. Wil zelfs ook wel wat sponsoren. Dan zijn we hopelijk voor eens en altijd van de discussie af en hebben we goed onderbouwd referentie materiaal :D

middelaersch

Zowel in Verander water in bier als in Bierbrouwen voor dummies staan diverse schoonmaakmiddelen en ontsmettingsmiddelen beschreven.
Of dat allemaal wetenschappelijk 100 procent klopt weet ik niet, maar ik kan met die informatie prima uit de voeten.

Je kunt als beginner ook teveel informatie krijgen, iets met bomen en bos ... :biersmile:

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 15-12-2019  01:30 uIk heb op basis van het boekje van Jacques (Bier brouwen voor dummies, hoofdstuk 12, Het verborgen ingrediënt, pg. 115 - 123), geprobeerd om een overzichtje te maken van verschillende reinigings- en ontsmettingsproducten die door hobbybrouwers worden gebezigd. Is er iemand die zich geroepen voelt om hierop commentaar, verbeteringen of aanvullingen te geven?

Zoals ik mijn boek schreef hebben veel middelen zowel een reinigende als desinfecterende werking. Een mooi voorbeeld hiervan is Chemipro/Puro Caustic. Dat maakt zeer goed schoon en desinfecteert ook prima. Nadeel van dit middel is dat het goed nagespoeld moet worden. Kleine restanten kunnen een hele vervelende smaakafwijking geven.

Chemipro/Puro Oxi is vooral een reiniger maar heeft ook desinfecterende werking.

Bijtende soda reinigt en desinfecteert.

Azijnzuur werkt warm beter dan koud. Dit komt omdat chemische processen sneller verlopen bij een hogere temperatuur.

Alcohol gebruik je bij kamertemperatuur en zeker niet warm vanwege het brandgevaar.

Zwaveldioxide dat vrijkomt bij sulfiet en citroenzuur irriteert de luchtwegen.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-12-2019  11:52 uOp zich zie ik wel iets opmerkelijks. Ik mis het beste middel voor desinfectie 'perazijnzuur' wat ik vrijwel alle professionele voedselverwerkende industrieën gebruikt wordt als desinfectans.
Daarentegen zie ik azijnzuur er wel op staan (niet hetzelfde maar een deel er van) en daar staat bij dat het geschikt is voor koper. Mbt op de gezondheid zou ik juist zeggen dat het ongeschikt is voor koper. Als je namelijk een oxide laagje op je koper hebt zitten (wat je eigenlijk altijd hebt als je dat niet dagdagelijks gebruikt) haal je dus dus volledig er af met een zuur. Dit resulteert in smurfenblauw water wat je echt niet in je bier wil hebben. Juist door het oxidelaagje (bijv. in je hevelfilter etc) te laten zitten vormt het een extra beschermlaag en er hechten weinig ongewenste gasten zich op.

Dat je peraijnzuur mist klopt. De reden daarvoor is dat dit middel niet voor ons als hobbybrouwers beschikbaar is.

Koperoxide is schadelijk voor je gezondheid. Dat wil je kwijt voordat het koperen voorwerp in contact komt met wort. Door de lage pH-waarde van het wort lost de koperoxide op...
Overigens is koper in je wort niet een probleem. De gist neemt heel veel koper op waardoor het gehalte in je uiteindelijke bier beperkt is.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-12-2019  11:55 uOverigens vraag ik me af of er in het kader van nut en bruikbaarheid eens een groot (wetenschappelijk reproduceerbare en verifieerbare ) onderzoek gedaan is naar het effect van desinfectans voor deze toepassing. We weten inmiddels allemaal dat de ene desinfectans een stuk beter functioneert dan de andere. Ik noem bewust geen namen om niet nog een zoveelste discussie te starten.
Als we die onderzoeksresultaten hier ergens groot op hangen kan elke beginnende brouwer een weloverwogen beslissing nemen in wat hij gaat gebruiken.

Eerder heb ik al gezocht of dergelijke onderzoeken gedaan zijn. Vast wel, maar ik kon ze niet vinden.
Als ik thuis steriel kon werken had ik het onderzoek zelf wel uit willen voeren. Mocht iemand zich geroepen voelen. Ik ben heel benieuwd. Wil zelfs ook wel wat sponsoren. Dan zijn we hopelijk voor eens en altijd van de discussie af en hebben we goed onderbouwd referentie materiaal :D

Dergelijk onderzoek is gedaan. Ik heb daar een verslag van gelezen maar kan het nergens meer terug vinden. Het was een ouder onderzoek. Bij het onderzoek was gekeken hoe snel micro-organismen afgedood werden. Bij het ene middel was dat een stuk sneller dan bij het andere. Wat mij bijgebleven is dat chloorhoudende middelen zeer effectief zijn.

Kiekeboe

Ik ben ook eens gaan neuzen in het boek van Adrie Otte: "Verander water in bier". Op pg 29 geeft hij zelf een tabelletje.



Maar in zoverre ik kan vergelijken zijn er wel verschillen tussen Jacques en Adrie. Bijvoorbeeld: Voor Jacques is 15 seconden contacttijd al genoeg als je wil ontsmetten met alcohol, bij Adrie is dat 10 minuten (of 600 seconden).

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 15-12-2019  17:23 uIk ben ook eens gaan neuzen in het boek van Adrie Otte: "Verander water in bier". Op pg 29 geeft hij zelf een tabelletje.



Maar in zoverre ik kan vergelijken zijn er wel verschillen tussen Jacques en Adrie. Bijvoorbeeld: Voor Jacques is 15 seconden contacttijd al genoeg als je wil ontsmetten met alcohol, bij Adrie is dat 10 minuten (of 600 seconden).

De waarheid ligt in het midden  :biersmile:  Inwerktijd 5 minuten bij 20 graden celsius:

https://www.lsgbv.nl/image/catalog/PDF/PIB/P3-alcodes-PB-NL.pdf

Kiekeboe

En dan nu een poging om de inzichten van Jacques en Adrie (blauw) aangevuld met reacties van forumleden (blauw) samen te brengen.





Jacques

Citaat van: middelaersch op 15-12-2019  18:09 uDe waarheid ligt in het midden  :biersmile:  Inwerktijd 5 minuten bij 20 graden Celsius:

https://www.lsgbv.nl/image/catalog/PDF/PIB/P3-alcodes-PB-NL.pdf

Alcohol wordt ook gebruikt voor het desinfecteren van de huid. Daar zit geen 5 minuten tussen...  :)
Net als Star San werkt alcohol snel.

Voor steriliseren is wel een langere inwerkingstijd nodig.

Zie ook https://info.virox.com/hubfs/PTSHH0119.006.2015_The_importance_of_contact_times_for_disinfectants_.pdf


Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 15-12-2019  18:53 uEn dan nu een poging om de inzichten van Jacques en Adrie (blauw) aangevuld met reacties van forumleden (blauw) samen te brengen.



Enzybrew 10 is een zeer effectieve reiniger doordat het enzymen bevat die werkzaam zijn op eiwitten. Het middel heeft als nadeel dat het zeer prijzig is.

Chemipro Acid is niet als azijn geschikt om de aanslag op koper te verwijderen. Zeker een blauwe aanslag is zeer ongezond.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  23:13 uEnzybrew 10 is een zeer effectieve reiniger doordat het enzymen bevat die werkzaam zijn op eiwitten. Het middel heeft als nadeel dat het zeer prijzig is.

Over Enzybrew 10 wil ik nog wat meer weten. Blijkbaar is het een heel effectieve reiniger, geschikt voor het reinigen van alle soorten brouwspullen, bovendien milieuvriendelijk, geen beschermende kledij nodig, enz.

Als ik het goed begrijp heeft een hobbybrouwer enkel Enzybrew 10 en Star (Chemipro/Puro) San nodig voor reinigen en ontsmetten. Waarom moet ik dan als hobbybrouwer nog andere producten in huis halen? Ik zie bv dat je toch regelmatig er op wijst dat bv flesjes best met Caustic worden gereinigd.

Of nog, welke producten heb je zelf in huis en waarvoor gebruik je ze? Evt welke producten gebruik je niet en waarom niet?

Jeltuh

Mooi lijstje zo!
Ik heb uniclean oxi, vergelijkbaar met chemipro denk ik. Ik heb voor de snelle ontsmetting bio ethanol van de action. Is zeker niet duur en erg handig in een plantenspuit.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 16-12-2019  19:08 uOver Enzybrew 10 wil ik nog wat meer weten. Blijkbaar is het een heel effectieve reiniger, geschikt voor het reinigen van alle soorten brouwspullen, bovendien milieuvriendelijk, geen beschermende kledij nodig, enz.

Als ik het goed begrijp heeft een hobbybrouwer enkel Enzybrew 10 en Star (Chemipro/Puro) San nodig voor reinigen en ontsmetten. Waarom moet ik dan als hobbybrouwer nog andere producten in huis halen? Ik zie bv dat je toch regelmatig er op wijst dat bv flesjes best met Caustic worden gereinigd.

Of nog, welke producten heb je zelf in huis en waarvoor gebruik je ze? Evt welke producten gebruik je niet en waarom niet?

Ik heb heel wat reinigers in huis. Welke ik gebruik is afhankelijk van de reinigingsklus. Daarbij speelt ook de kosten van het reinigingsmiddel een rol. Enzybrew 10 gebruik ik spaarzaam vanwege de kosten (zie ook hierna). Oxi producten gebruik ik vaker omdat deze veel goedkoper zijn. Chemipro/Puro Caustic is een effectievere reiniger maar dat gebruik ik beperkt in verband met de milieugevolgen van dit middel. Azijnzuur wordt door mij gebruikt voor het verwijderen van een witte aanslag door oxiproducten en als neutraliseringsmiddel voor Enzybrew 10. Dit middel bevat enzymen die schuimnegatief kunnen werken. Ik heb gemerkt dat als je naspoelt met azijnzuur daar geen last meer van hebt.

Kiekeboe

Dan nog eens een nieuwe poging om mijn tabel over reinigings- en ontsmettingsproducten aan te passen aan voortschrijdende inzichten (inbreng forumleden e.a.).




Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 16-12-2019  20:14 uIk heb heel wat reinigers in huis. Welke ik gebruik is afhankelijk van de reinigingsklus. Daarbij speelt ook de kosten van het reinigingsmiddel een rol. Enzybrew 10 gebruik ik spaarzaam vanwege de kosten (zie ook hierna). Oxi producten gebruik ik vaker omdat deze veel goedkoper zijn. Chemipro/Puro Caustic is een effectievere reiniger maar dat gebruik ik beperkt in verband met de milieugevolgen van dit middel. Azijnzuur wordt door mij gebruikt voor het verwijderen van een witte aanslag door oxiproducten en als neutraliseringsmiddel voor Enzybrew 10. Dit middel bevat enzymen die schuimnegatief kunnen werken. Ik heb gemerkt dat als je naspoelt met azijnzuur daar geen last meer van hebt.

Aha, alweer een hele boterham aan inzichten om te verwerken in mijn toekomstig schema.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  23:07 uAlcohol wordt ook gebruikt voor het desinfecteren van de huid. Daar zit geen 5 minuten tussen...  :)

Dat is dan andere alcohol dan de P3-alcodes waar ik naar verwees. Lees de documentatie:
Voor toepassing in de levensmiddelen industrie, inwerktijd 5 minuten, en over toepassing op de huid geen woord.
P3-alcodes is niet bedoeld voor medische toepassingen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  16:33 uDat je peraijnzuur mist klopt. De reden daarvoor is dat dit middel niet voor ons als hobbybrouwers beschikbaar is.
Dat zijn van Lieshout frikandellen ook niet, maar met een pasje van de Sligro kom je al een heel eind. Zo werkt dat ook met perazijnzuur. Iedereen met een kvk nummer kan dat bestellen bij een leverancier.
Het klopt dat het niet bij de brouwshop op de hoek te koop is. Maar het is ook niet heel lastig om aan te komen.

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  16:33 uKoperoxide is schadelijk voor je gezondheid. Dat wil je kwijt voordat het koperen voorwerp in contact komt met wort. Door de lage pH-waarde van het wort lost de koperoxide op...
Overigens is koper in je wort niet een probleem. De gist neemt heel veel koper op waardoor het gehalte in je uiteindelijke bier beperkt is.
Ja... maar hiermee reageer je dus niet op mijn opmerking dat er niet zou moeten staan dat azijnzuur geschikt is voor koper. Dat is het namelijk niet.

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  16:38 uDergelijk onderzoek is gedaan. Ik heb daar een verslag van gelezen maar kan het nergens meer terug vinden. Het was een ouder onderzoek. Bij het onderzoek was gekeken hoe snel micro-organismen afgedood werden. Bij het ene middel was dat een stuk sneller dan bij het andere. Wat mij bijgebleven is dat chloorhoudende middelen zeer effectief zijn.
Ik ben benieuwd of je het opnieuw gevonden krijgt. Zo heel wat typewerk schelen hier en een hoop discussies vroegtijdig doen afbreken (wat ten goede komt aan de leesbaarheid hier).

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 16-12-2019  21:19 uDan nog eens een nieuwe poging om mijn tabel over reinigings- en ontsmettingsproducten aan te passen aan voortschrijdende inzichten (inbreng forumleden e.a.).



Nog even een opmerking over chloorbeek. De werking daarvan kun je vergelijken met dat Chemipro/Puro Caustic. De meest belangrijke stof in beide middelen is natriumhypochloriet. Deze stof geeft het chloor geurtje. Naast natriumhypochloriet bevat Chemipro/Puro Caustic ook andere stoffen die de werking van het middel versterken.

Chloorbleek heb je in een dunne en dikke vorm. De dikke vorm blijft aan wanden plakken. Dat moet je niet hebben omdat dit smaakafwijkingen geeft.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-12-2019  16:39 uDat zijn van Lieshout frikandellen ook niet, maar met een pasje van de Sligro kom je al een heel eind. Zo werkt dat ook met perazijnzuur. Iedereen met een kvk nummer kan dat bestellen bij een leverancier.
Het klopt dat het niet bij de brouwshop op de hoek te koop is. Maar het is ook niet heel lastig om aan te komen.

Laat ik nou niet een pasje van de Sligro hebben en ook ben ik niet ingeschreven bij de KvK.  :)
Overigens heeft het een reden waarom de leverancier om de hoek het niet verkoopt. Aan dit middel kleven ook belangrijke nadelen
Desinfectie met perazijnzuur veroorzaakt gezondheidsklachten
Denzels luchtpijp beschadigd door perazijnzuur
VEILIGHEIDSINFORMATIEBLAD - Merck Millipore


CiteerJa... maar hiermee reageer je dus niet op mijn opmerking dat er niet zou moeten staan dat azijnzuur geschikt is voor koper. Dat is het namelijk niet.
Azijnzuur (en ook andere zuren) werken prima om koper te ontdoen van een koperoxide laag. Bij gebruiksvoorwerpen die niet in een zurige omgeving worden gebruikt is deze laag gewenst omdat het het koper beschermd tegen verder oxideren. Echter wort is een zurige oplossing. Daarin lost de oxidelaag op.
Overigens is de beste geen koper te gebruiken als je bang bent voor koperionen in je bier...



CiteerIk ben benieuwd of je het opnieuw gevonden krijgt. Zo heel wat typewerk schelen hier en een hoop discussies vroegtijdig doen afbreken (wat ten goede komt aan de leesbaarheid hier).

Het is al een hele tijd geleden dat het artikel gepubliceerd is geweest is in Brauwelt. Ik heb er diverse keren naar gezocht door hele stapels papier door te worstelen. Ik ben bang dat ik die editie toch kwijt ben...

marnox

Citaat van: Kiekeboe op 16-12-2019  21:19 uDan nog eens een nieuwe poging om mijn tabel over reinigings- en ontsmettingsproducten aan te passen aan voortschrijdende inzichten (inbreng forumleden e.a.).



  • Hoe komt je er bij dat Star/Puro San niet geschikt zou zijn voor metalen?
  • Chloorhoudende producten (waaronder ook Chemipro Caustic) zijn niet geschikt voor RVS. Kortdurend contact kan nog, maar bij langer contact kan je put-erosie krijgen. Dit zou ik nog vermelden in je lijst.
  • Waarom zou je Star San moeten gebruiken tussen 40-60 ºC? De "originele" fabrikant (Five Star Chemicals) doet daar geen enkele vermelding van op hun website. Ik kan mij voorstellen dat je van deze zuren liefst geen damp wil hebben, dus koud water lijkt mij prima.

Jacques

Citaat van: marnox op 19-12-2019  17:52 u
  • Hoe komt je er bij dat Star/Puro San niet geschikt zou zijn voor metalen?
  • Chloorhoudende producten (waaronder ook Chemipro Caustic) zijn niet geschikt voor RVS. Kortdurend contact kan nog, maar bij langer contact kan je put-erosie krijgen. Dit zou ik nog vermelden in je lijst.
  • Waarom zou je Star San moeten gebruiken tussen 40-60 ºC? De "originele" fabrikant (Five Star Chemicals) doet daar geen enkele vermelding van op hun website. Ik kan mij voorstellen dat je van deze zuren liefst geen damp wil hebben, dus koud water lijkt mij prima.

Net als chloorhoudende middelen kan Star San corrosie veroorzaken op rvs. Dit betekent echter niet dat je deze middelen niet zou kunnen gebruiken op rvs. Of het schadelijk is voor rvs ligt namelijk aan de concentratie, temperatuur en contacttijd.

Star San kan koud gebruikt worden. Wel is het middel effectiever bij een hogere temperatuur (chemische processen verlopen sneller bij een hogere temperatuur). Het risico op corrosie is dan hoger. Zelf gebruik ik Star San bij kamertemperatuur.

EBC

Puro Caustic is wel geschikt voor rvs/inox. Het is er zelfs voor gemaakt. Wel de voorgeschreven dosering hanteren.

PBW laat geen witte waas achter. Bij mij toch niet in de vele jaren gebruik. Ik denk dat de witte waas die eens gezien wordt in een gistingstank eerder biersteen is.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-12-2019  23:12 uPuro Caustic is wel geschikt voor rvs/inox. Het is er zelfs voor gemaakt. Wel de voorgeschreven dosering hanteren.

PBW laat geen witte waas achter. Bij mij toch niet in de vele jaren gebruik. Ik denk dat de witte waas die eens gezien wordt in een gistingstank eerder biersteen is.

Concentratie, temperatuur en tijd...  :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 17-12-2019  21:31 uLaat ik nou niet een pasje van de Sligro hebben en ook ben ik niet ingeschreven bij de KvK.  :)
Nee snap ik. Maar de meeste mensen kennen via via wel iemand dus dat wilde ik zeggen dat het ook niet zo heel moeilijk in om aan te komen.

Citaat van: Jacques op 17-12-2019  21:31 uOverigens heeft het een reden waarom de leverancier om de hoek het niet verkoopt. Aan dit middel kleven ook belangrijke nadelen
Desinfectie met perazijnzuur veroorzaakt gezondheidsklachten
Denzels luchtpijp beschadigd door perazijnzuur
VEILIGHEIDSINFORMATIEBLAD - Merck Millipore

Mja.... maar als we zo gaan beginnen lust ik er nog wel een paar:
https://www.theaustralian.com.au/news/nation/cops-investigate-caustic-soda-incident/news-story/1e473f565512dc7077edb5f3bf820a34
https://www.bndestem.nl/breda/twaalf-mensen-onwel-bij-incident-op-radius-college-breda~aa97a858/?referrer=https://www.google.com/
En ik 1952 gingen er nog 12.000 mensen dood door het inademen van zwaveldioxide. Hetzelfde gas als wat vrij komt bij "desinfecteren" met citroenzuur en sulfiet. https://www.hln.be/nieuws/in-1952-stierven-12-000-mensen-in-londen-nu-kennen-we-eindelijk-de-reden~a014ebf1/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Hartstikke leuke Google actie van je, maar je kan voor elk middel natuurlijk wel wat artikelen vinden waar het ooit mis ging. Het is belangrijk dat je er gewoon verantwoord mee om gaat en let op wat je doet. Net als met alles eigenlijk. Daarentegen is perazijnzuur zelfs zo veilig dat je het (natuurlijk bij goed gebruik) niet eens na hoeft te spoelen voor je gaat bottelen. Dat kun je met veel andere producten die hier genoemd worden niet stellen.

EBC

Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-12-2019  15:47 uDaarentegen is perazijnzuur zelfs zo veilig dat je het (natuurlijk bij goed gebruik) niet eens na hoeft te spoelen voor je gaat bottelen. Dat kun je met veel andere producten die hier genoemd worden niet stellen.

Gebruik je het zelf?

Het spul stinkt zo verschrikkelijk. Het slaat op je longen. Enkel geschikt voor gebruik in gesloten systemen wat mij betreft. En dan nog alleen in goed geventileerde ruimtes. Echt geen goedje om in een emmertje op je aanrecht te hebben staan. Bij mij komt het er niet meer in.

middelaersch

Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-12-2019  15:47 u..... maar je kan voor elk middel natuurlijk wel wat artikelen vinden waar het ooit mis ging.

Dat is natuurlijk zo. Maar wanneer een middel niet aan 'normale consumenten' (zoals hobbybrouwers) verkocht mag worden dan zijn daar over het algemeen goede redenen voor. Dat doet de overheid niet om ons te pesten.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-12-2019  15:47 uMja.... maar als we zo gaan beginnen lust ik er nog wel een paar:
https://www.theaustralian.com.au/news/nation/cops-investigate-caustic-soda-incident/news-story/1e473f565512dc7077edb5f3bf820a34
https://www.bndestem.nl/breda/twaalf-mensen-onwel-bij-incident-op-radius-college-breda~aa97a858/?referrer=https://www.google.com/
En ik 1952 gingen er nog 12.000 mensen dood door het inademen van zwaveldioxide. Hetzelfde gas als wat vrij komt bij "desinfecteren" met citroenzuur en sulfiet. https://www.hln.be/nieuws/in-1952-stierven-12-000-mensen-in-londen-nu-kennen-we-eindelijk-de-reden~a014ebf1/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Zowel natronloog als sulfiet worden door mij ook niet aangeraden in verband met de risico's die aan die middelen kleven.

Neemt niet weg dat bij oordeelkundig gebruik het risico beperkt is. Alleen lees lang niet iedere hobbybrouwer de aanwijzingen op de verpakking...

Perazijnzuur is een prima middel wanneer het gebruik wordt in een professionele omgeving met de nodige veiligheidsmaatregelen. Het heeft zeker voordelen omdat het milieuvriendelijk is en geen bierschadelijke residuen geeft. Voor veel brouwerijen een reden om het te gebruiken.

EBC

Wettelijke eis voor brouwerijen: perazijnzuur moet worden nagespoeld met water van drinkwaterkwaliteit.

https://www.verpa.be/content/files/artikelen/MSDSNL/P11_MSDS_NL.pdf

Oscar

Citaat van: EBC op 21-12-2019  10:09 uWettelijke eis voor brouwerijen: perazijnzuur moet worden nagespoeld met water van drinkwaterkwaliteit.

Bij een concentratie van 0,5% is dat niet nodig... en zeker ook niet aan te raden... ;) Ik doe het in ieder geval niet...

Jacques

Citaat van: EBC op 21-12-2019  10:09 uWettelijke eis voor brouwerijen: perazijnzuur moet worden nagespoeld met water van drinkwaterkwaliteit.

https://www.verpa.be/content/files/artikelen/MSDSNL/P11_MSDS_NL.pdf

Elk reinigings- en ontsmettingsmiddel moet op grond van (Europese) wettelijke regels worden nagespoeld met water van dinkwaterkwaliteit. Echter bij een aantal middelen is dat uit het oogpunt van voedselveiligheid niet nodig. Als je sulfiet gebruikt ben je meteen het voordeel van dit middel kwijt (kleine restanten sulfiet werken als anti-oxidant).

Overigens laat de link die je geeft goed zien dat perazijnzuur een gevaarlijk goedje is dat alleen bestemd is voor beroepsmatig gebruik. De gebruikers moeten zijn geïnstrueerd in het gebruik ervan. Bij dit middel geldt: veiligheid voor alles.

seed7

Contacttijd ethanol minder dan een minuut, maar het is al in 30 s verdampd.

Contacttijd voor wat, een streptococ die aan de veteranenziekte lijdt of een kakelverse en fitte Sacch var. diastaticus?
Kortom hoe gebruik je wat waarvoor is misschien wel belangrijker dan alleen het wat.

Hoewel ik de 'effort' waardeer, ik ben nogal wars van dit soort lijstjes. Waar komen de data vandaan, door wie bepaald, voor welke kleine mormels, welke efficiëntie, welke grenzen, hoe gebruikt, in/op welke media etc.

Edit: http://virox.com/files_docs/content/pdf/en/download/Technical%20Bulletin%20on%20Contact%20Times%20July%202008.pdf

Edit: t.a.v. naspoelen, iedere discussie hierover is zinloos, de wet eist (voor pro's).

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 21-12-2019  11:32 uContacttijd ethanol minder dan een minuut, maar het is al in 30 s verdampd.
Dat los je op door 2 of 3 keer met een doekje gedrenkt in alcohol over een voorwerp te gaan.

CiteerContacttijd voor wat, een streptococ die aan de veteranenziekte lijdt of een kakelverse en fitte Sacch var. diastaticus?
Kortom hoe gebruik je wat waarvoor is misschien wel belangrijker dan alleen het wat.

Hoewel ik de 'effort' waardeer, ik ben nogal wars van dit soort lijstjes. Waar komen de data vandaan, door wie bepaald, voor welke kleine mormels, welke efficiëntie, welke grenzen, hoe gebruikt, in/op welke media etc.

Edit: http://virox.com/files_docs/content/pdf/en/download/Technical%20Bulletin%20on%20Contact%20Times%20July%202008.pdf

De data komen grotendeels uit de gebruiksaanwijzingen van de leveranciers van de middelen.

En verder maar het inderdaad uit op welk micro-organismen het middel gebruikt wordt hoelang het duurt dat deze afgedood worden. De aanbevolen contacttijd is de tijd dat nagenoeg alle micro-organismen die schadelijk zijn voor bier zijn geïnactiveerd.

EBC

Citaat van: Oscar op 21-12-2019  11:22 uBij een concentratie van 0,5% is dat niet nodig... en zeker ook niet aan te raden... ;) Ik doe het in ieder geval niet...

Je zal toch moeten ... komen ze erachter, dan kan je de toko sluiten.

middelaersch

Citaat van: EBC op 21-12-2019  10:09 uWettelijke eis voor brouwerijen: perazijnzuur moet worden nagespoeld met water van drinkwaterkwaliteit.

https://www.verpa.be/content/files/artikelen/MSDSNL/P11_MSDS_NL.pdf

Eerste regel in die pdf: Product is uitsluitend bestemd voor beroepsmatig gebruik.

Ik heb dat document even doorgekeken, maar lijkt me inderdaad een veel te link goedje voor ons hobbyisten.

middelaersch

Citaat van: Oscar op 21-12-2019  11:22 uBij een concentratie van 0,5% is dat niet nodig... en zeker ook niet aan te raden... ;) Ik doe het in ieder geval niet...

Waar laat jij dat spul na gebruik? Opvangen en afvoeren als sjemies afval naar de gemeente?  :nut:
Het mag niet het riool in, ook niet in sterk verdunde vorm.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 21-12-2019  17:01 uWaar laat jij dat spul na gebruik? Opvangen en afvoeren als sjemies afval naar de gemeente?  :nut:
Het mag niet het riool in, ook niet in sterk verdunde vorm.

Het mooie van perazijnzuur is dat het niet milieubelastend is. Dat komt doordat de werkzame stof waterstofperoxide is. Dit is een instabiele stof. Door het een tijd te laten staan is het niet meer reactief. (En dan werkt het ook niet meer...) Het ontleden van de stof kan bevorderd worden door het te verwarmen maar daar zijn risico's aan verbonden!

seed7

Citaat van: middelaersch op 21-12-2019  17:01 uWaar laat jij dat spul na gebruik?

Je laat het een tijdje staan zodat de peroxide-deel niet meer is en dan gemengd met loog -> neutraal -> het riool in .

middelaersch

Citaat van: Jacques op 21-12-2019  17:28 uHet mooie van perazijnzuur is dat het niet milieubelastend is. Dat komt doordat de werkzame stof waterstofperoxide is. Dit is een instabiele stof. Door het een tijd te laten staan is het niet meer reactief. (En dan werkt het ook niet meer...) Het ontleden van de stof kan bevorderd worden door het te verwarmen maar daar zijn risico's aan verbonden!

In de pdf waarnaar EBC verwees staat heel wat anders, citaat:

Deze stof en de verpakking op veilige wijze afvoeren. Wees voorzichtig met het
hanteren van lege verpakkingen/containers die nog niet schoongemaakt of
omgespoeld zijn. Lege vaten of binnenzak kunnen enig restproduct bevatten.
Vermijd verspreiding van gemorst materiaal en afvalmateriaal en voorkom dat dit in
contact komt met bodem, waterwegen, afvoerleidingen en riool.


Er staat uitdrukkelijk en meermaals in die pdf dat het niet het riool in mag  :weetniet:

seed7

De pdf slaat op het product zoals het in de verpakking zit of eventueel vers verdund, dat laatste moet dan specifiek vermeld staan. Een leverancier kan geen MSDS maken voor iets dat een ander met zijn product doet,

Ingo

Oscar

Citaat van: middelaersch op 21-12-2019  17:01 uWaar laat jij dat spul na gebruik?

Terug in de CIP... ;)  en als ie vies is...in het riool... :brouwen: daar heb je als brouwer dan ook een vergunning voor... ^-^

seed7

Citaat van: Oscar op 21-12-2019  18:35 uTerug in de CIP... ;)  en als ie vies is...in het riool... :brouwen: daar heb je als brouwer dan ook een vergunning voor... ^-^

... en inderdaad het hoort netjes in je omgevingsvergunningaanvraag te staan wat je hoe gebruikt,

Ingo

middelaersch

Citaat van: Oscar op 21-12-2019  18:35 uTerug in de CIP... ;)  en als ie vies is...in het riool... :brouwen: daar heb je als brouwer dan ook een vergunning voor... ^-^

Staat in jouw milieuvergunning dat je perazijnzur op het riool mag lozen? Serieus?  :nut:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 21-12-2019  17:48 uIn de pdf waarnaar EBC verwees staat heel wat anders, citaat:

Deze stof en de verpakking op veilige wijze afvoeren. Wees voorzichtig met het
hanteren van lege verpakkingen/containers die nog niet schoongemaakt of
omgespoeld zijn. Lege vaten of binnenzak kunnen enig restproduct bevatten.
Vermijd verspreiding van gemorst materiaal en afvalmateriaal en voorkom dat dit in
contact komt met bodem, waterwegen, afvoerleidingen en riool.


Er staat uitdrukkelijk en meermaals in die pdf dat het niet het riool in mag  :weetniet:

Dat gaat om restanten van onverdund product zonder dat het in contact is geweest met verontreinigen.
De azijnzuur kan eenvoudig worden geneutraliseerd met natronloog. Overigens is dat ook een goedje dat niet echt geschikt is hobbybrouwers.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 21-12-2019  20:22 uStaat in jouw milieuvergunning dat je perazijnzur op het riool mag lozen? Serieus?  :nut:

Ja, en in die van menig andere brouwerij in Nederland... :brouwen: 

middelaersch

Citaat van: Oscar op 21-12-2019  23:21 uJa, en in die van menig andere brouwerij in Nederland... :brouwen:

Die ambtenaren van tegenwoordig, ongelooflijk...
Zijn waarschijnlijk bang dat de brouwers gaan staken, en dan, ja, dan moeten ze limonade gaan drinken  :proost: :weetniet:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 21-12-2019  23:48 uDie ambtenaren van tegenwoordig, ongelooflijk...
Zijn waarschijnlijk bang dat de brouwers gaan staken, en dan, ja, dan moeten ze limonade gaan drinken  :proost: :weetniet:

Of ze hebben zich bijgeschoold...  :weetbeter:
Perazijnzuur dat is uitgewerkt is niet belastend voor het milieu. De lage pH kan verhoogd worden met loog, dat moeten de professionele brouwers ook kwijt...

Kiekeboe

Dan nog een vraagje over biersteen, blijkbaar een hardnekkige vorm van (anorganische) verontreiniging.

Wat is biersteen anders dan de kalkaanslag die achter blijft in een fluitketel of waterkoker om koffie te zetten? Of de (bruine) aanslag in het waterslot van een toilet dat niet vaak genoeg gereinigd wordt?

Kalkaanslag kan je gewoon verwijderen met huishoudelijke azijn. Geldt dat ook voor biersteen?

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 23-12-2019  18:56 uDan nog een vraagje over biersteen, blijkbaar een hardnekkige vorm van (anorganische) verontreiniging.

Wat is biersteen anders dan de kalkaanslag die achter blijft in een fluitketel of waterkoker om koffie te zetten? Of de (bruine) aanslag in het waterslot van een toilet dat niet vaak genoeg gereinigd wordt?

Kalkaanslag kan je gewoon verwijderen met huishoudelijke azijn. Geldt dat ook voor biersteen?

Biersteen is een complex van samenvatting. Het bevat zowel organische (vooral eiwitten) als anorganische (vooral calciumoxalaat) componenten. Dit betekent dat je met zowel een alkalische reinigers als met een zuurreiniger aan de slag moet.
Overigens kun je een bruine aanslag in flesjes goed verwijderen met Chemipro/Puro Caustic. Dat middel is zeer effectief op organische verontreinigingen.

tanteemmie

Om alles maar in het schoonmaak topic te houden, wat is dit voor aanslag in het flesje?

Kiekeboe

Volgens mij heeft daar Haribo kikker-bier in gezeten.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  16:21 uOm alles maar in het schoonmaak topic te houden, wat is dit voor aanslag in het flesje?

Geen idee. Het lijkt een beetje op gelatine. Heb je een klaringsmiddel gebruikt?

Kiekeboe

Lijkt ook op een flesje dat op zijn kop in de vaatwasser heeft gezeten.

tanteemmie

Citaat van: Kiekeboe op 09-05-2020  17:15 uLijkt ook op een flesje dat op zijn kop in de vaatwasser heeft gezeten.
Dat is het precies, wat is het, want het is niet met kokend water of wat anders eruit te krijgen.

Kiekeboe

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  17:44 uDat is het precies, wat is het, want het is niet met kokend water of wat anders eruit te krijgen.

Volgens Jacques gaan eiwitten verharden als ze een hittebehandeling krijgen (vaatwasser op hete stand of kokend water of stomen).

Heet water is goed om vetten te doen smelten, maar niet voor eiwitten. In bier zitten geen vetten maar wel eiwitten. Het kan wel dat er vetten in de vaatwasser zitten afkomstig van de andere vaat die je mee wast.

Het lijkt erop dat het flesje op de foto aan de binnenkant nog niet helemaal droog is?


tanteemmie

Citaat van: Kiekeboe op 09-05-2020  18:32 uVolgens Jacques gaan eiwitten verharden als ze een hittebehandeling krijgen (vaatwasser op hete stand of kokend water of stomen).

Heet water is goed om vetten te doen smelten, maar niet voor eiwitten. In bier zitten geen vetten maar wel eiwitten. Het kan wel dat er vetten in de vaatwasser zitten afkomstig van de andere vaat die je mee wast.

Het lijkt erop dat het flesje op de foto aan de binnenkant nog niet helemaal droog is?
Het is wel droog en de vaatwasser stond op 60 graden.
Is het er nog uit te krijgen met iets, of gewoon nieuwe flesjes kopen?

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  18:51 uHet is wel droog en de vaatwasser stond op 60 graden.
Is het er nog uit te krijgen met iets, of gewoon nieuwe flesjes kopen?

Je kunt een poging doen met Enzybrew 10 en/of een sterk zuur.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 09-05-2020  22:27 uJe kunt een poging doen met Enzybrew 10 en/of een sterk zuur.
Hm dat klinkt voor mij als gewoon nieuwe flesjes kopen. Zo duur is het niet.

Kiekeboe

Het  sterkt me wel in mijn opinie dat een vaatwasser niet erg geschikt is om bierflesjes aan de binnenkant te reinigen. De waterstralen en de zeep van de vaatwasser bereiken de binnenkant van de flesjes niet echt.

De hete lucht stroom aan het einde van het afwasproces om de vaat te drogen, die zorgt er nog eens extra voor dat achtergebleven restanten aan de binnenkant worden vastgebakken.

Nochtans is de vaatwasser een veel gebezigde methode om flesjes te reinigen als ik de tussenkomsten op dit forum mag geloven.

Kiekeboe

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  22:47 uHm dat klinkt voor mij als gewoon nieuwe flesjes kopen. Zo duur is het niet.

Dat is een zwaktebod. Niet zo snel opgeven. De methode die ik al een aantal keren gebezigd heb is de volgende. Ik zet een pan water van 6 liter op het fornuis en voeg twee vaatwasblokjes toe. Daarna vul ik alle flesjes van een krat bier met een trechtertje voor drie kwart. Dan laat ik dat een tijdje weken om vervolgens alle flesjes na te borstelen met een flessenborstel op een boormachine. Vervolgens kieper ik de flesjes leeg, spoel ze na met koud water en laat ze op hun kop uitlekken in een flessenrek. Een boormachine en een flessenborstel hebben de meeste hobbybrouwers wel in huis. Mechanisch borstelen en naspoelen duurt een kwartier per krat. 



Behalve met vaatwasblokjes heb ik ook al chemipro caustic gebruikt als reinigingsmiddel, maar ik had de subjectieve indruk dat vaatwasblokjes beter werkten.  Jacques beveelt enzybrew als reinigingsmiddel aan hierboven. Dat valt ook te proberen. Ik heb ook chemipro acid in huis (maar nog nooit gebruikt). Voor zover ik er iets van begrijp is chemipro caustic en enzybrew goed voor organische verontreinigingen en chemipro acid voor anorganische verontreinigingen (kalkaanslag / biersteen). Afwasblokjes zijn overal goed voor.

Volgens sommigen bevatten afwasblokjes schadelijke producten voor het bier, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn als je nadien goed naspoelt alvorens je de flesjes laat uitlekken en drogen.

Als dat allemaal niet helpt dan denk ik dat ik tante Emmie naar tante Kaat moet sturen. 





Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  22:47 uHm dat klinkt voor mij als gewoon nieuwe flesjes kopen. Zo duur is het niet.

Zo duur zijn Enzybrew 10 en zoutzuur ook weer niet.
En zuur kun je van het ene flesje overgieten in het andere. Het hoeft niet voedselveilig zuur te zijn, als je maar goed naspoelt.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 09-05-2020  23:39 uZo duur zijn Enzybrew 10 en zoutzuur ook weer niet.
En zuur kun je van het ene flesje overgieten in het andere. Het hoeft niet voedselveilig zuur te zijn, als je maar goed naspoelt.
Het is meer dat het door de gootsteen gaat en ik het niet in huis heb. Het is vooralsnog op flesjes die ik hergebruikt heb op mijn eigen flesjes zit het niet. Eerder werkte ik met de methode om oxi in heet water en dan de flesjes daar een kwartier in te leggen. Totdat ik las op het forum dat de vaatwasser goed was. Dus dat eens geprobeerd. Ik spoel de flesjes altijd na gelijk na uitschenken. En mijn vaatwasser laat ik niet drogen dus ik heb hem alleen op het was programma staan. Maar deze flesjes (het zijn er 8 ) gaan gewoon weg en de rest doe ik weer op de oude methode. Met oxi. Of zoals ik lees met een vaatwastablet.

Bedankt voor jullie hulp het is erg leerzaam want ik dacht eerst dat het biersteen kon zijn.

Kiekeboe

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  23:56 uMet oxi.

Niet doen, dan krijg je een witte waas op je flesjes die je er enkel met een zuur afkrijgt.

tanteemmie

Citaat van: Kiekeboe op 10-05-2020  00:02 uNiet doen, dan krijg je een witte waas op je flesjes die je er enkel met een zuur afkrijgt.
Toch alleen als je dat te lang laat staan. Als je de beschrijving volgt niet toch?
Verder las ik ook dat je een vaatwastablet kan gebruiken omdat dat ook tegen biersteen helpt, dus dat vind ik ook een optie.

Andert

Citaat van: Kiekeboe op 10-05-2020  00:02 uNiet doen, dan krijg je een witte waas op je flesjes die je er enkel met een zuur afkrijgt.
Alleen als je het er (veel) te lang in laat zitten. Naspoelen is niet nodig als je de flessen meteen vult.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 09-05-2020  23:56 uHet is meer dat het door de gootsteen gaat en ik het niet in huis heb. Het is vooralsnog op flesjes die ik hergebruikt heb op mijn eigen flesjes zit het niet. Eerder werkte ik met de methode om oxi in heet water en dan de flesjes daar een kwartier in te leggen. Totdat ik las op het forum dat de vaatwasser goed was. Dus dat eens geprobeerd. Ik spoel de flesjes altijd na gelijk na uitschenken. En mijn vaatwasser laat ik niet drogen dus ik heb hem alleen op het was programma staan. Maar deze flesjes (het zijn er 8 ) gaan gewoon weg en de rest doe ik weer op de oude methode. Met oxi. Of zoals ik lees met een vaatwastablet.

Bedankt voor jullie hulp het is erg leerzaam want ik dacht eerst dat het biersteen kon zijn.

Met oxi verwijder je geen biersteen...

Gossi

Flesjes schoonmaken kan op heel veel verschillende manieren blijkt maar weer eens.

Ik doe het als volgt:
Nieuwe commerciële flesjes:
Na drinken drie keer uitspoelen met koud water en op de kop in het krat.
Bij gebruik in de vaatwasser, schoon spoelen, uit laten lekken en vullen.

Gebruikte flesjes:
Na drinken drie keer uitspoelen met koud water en op de kop in het krat.
Bij gebruik, heet water, vaatwastablet en weken.
Met de boormachine en borstel poetsen en naspoelen met heet schoon water.
Visuele inspectie tegen lamplicht op waas. (biersteen)
Indien goed uit laten lekken en vullen.
Indien een waas terug voor statiegeld. Meestal na gebruik van 6 x of meer.

Het blijft veel werk, maar dat is niet anders.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 10-05-2020  16:10 uMet oxi verwijder je geen biersteen...
Maar een vaatwasblokje wel toch? Want dan gooi ik er een in heet water en leg ik de flesjes erin

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 10-05-2020  16:56 uMaar een vaatwasblokje wel toch? Want dan gooi ik er een in heet water en leg ik de flesjes erin

Voor het verwijderen van biersteen hoor je zowel een alkalische als zure reiniger gebruiken.

In de praktijk werkt enkel Chemipro/Puro Caustic ook goed.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 10-05-2020  17:14 uVoor het verwijderen van biersteen hoor je zowel een alkalische als zure reiniger gebruiken.

In de praktijk werkt enkel Chemipro/Puro Caustic ook goed.
Bedankt! Dan gebruik is oxi en als er biersteen in zit caustic zoals ik begrijp.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 10-05-2020  18:20 uBedankt! Dan gebruik is oxi en als er biersteen in zit caustic zoals ik begrijp.

Ik gebruik standaard Chemipro/Puro Caustic. De aangroei van biersteen gaat namelijk geleidelijk aan.

Opaslof

Dan wordt het voor mijn Herms installatie met een mix van koper en rvs waarschijnlijk:
- reinigen van alles vóór de kookketel (rvs, koper, siliconenslangen, Iwaki Pomphuis, messing koppelingen: trinatriumfosfaat (na langere tijd niet gebrouwen te hebben), dan enzybrew (eens in de paar keer, vanwege dat verhaal van biofilm van bacteriën (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40499.msg611763.html#msg611763), dan azijnzuur om de koperoxide weg te spoelen en tevens te voorkomen dat de enzybrew de schuimhoudbaarheid van het bier vermindert. En als laatste doorspoelen met water.
- voor alles na de kookketel (rvs pan met koperen filter, koperen tegenstroomkoeler, siliconen slangen, messing koppelingen: hetzelfde als hierboven (TSP, enzybrew, azijnzuur, water).
- voor alle gistemmers: enzybrew, dan caustic, dan azijnzuur en naspoelen.
- voor benodigdheden (roerstaven, hydrometer, borstels, watersloten, overhevelslang) tijdens het brouwen een brouwemmer met daarin San of caustic (Naspoelen!)
- voor de gist-/bierflessen doe ik altijd een speciekuip met vaatwastabletten (beter vaatwaspoeder begrijp ik uit deze draad), naspoelen. En misschien azijnzuur tegen de biersteen heb ik net geleerd.
- bierdoppen gaan er droog bovenop

Leukste zou zijn als ik de emmer met san/caustic oplossing voor de benodigdheden kan laten staan vanaf de brouwdag naar de overhevelingen na hoofdvergisting en navergisting. Maar als ik het goed heb begrepen kan dat wel met caustic of san. dat scheelt weer chemicaliën.

Na de brouw opruimen en spoelen met water. Met een beetje mazzel kan ik dan de TSP gebruiken die ik had opgevangen van de reiniging voorafgaand aanhet brouwen. En naspoelen misschien met azijnzuur maar in elk geval met water. Laten drogen op de kop.

En voor de rvs bierspiraal en de koperen tegenstroomkoeler spiraal dan maar even doorblazen met perslucht zodat er geen water in blijft staan. Ik weet alleen niet hoe je de perslucht olievrij kan maken.

Phoeh. Gauw maar weer eens brouwen. Kijken of dit alles een beetje te doen is. Ik heb meestal iets van: kan niet schoon genoeg, maar ik wil ook niet zinloos aan het poetsen zijn. Vooral met die verschillende materialen is het lastig kiezen welke middelen op alles passen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.