Hoe kan dit, wat ging er mis?

Gestart door bsmpower, 18-11-2019 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bsmpower

Vandaag weer eens gebrouwen waarin een paar dingen fout zijn gegaan en ik iets niet snap. Jullie hopelijk wel.

1. Voor het koken was mijn pre-boil SG een stukje lager dan berekend door de software, 1055 ipv 1059. Temperatuur rond de 20 graden. Niet zo'n probleem en mijn brouw efficiƫntie teruggezet van 75% naar 70% waar die eerder op stond. Die had ik iets verhoogd wegens aanschaf van een moutwals ipv molen.

2. Maar nu het gekke. Na een uur koken de boel gekoeld en in het gistingsvat gedaan. Alleen vergeten voor het koelen weer te meten, stom... Vanuit het gisting vat alsnog een sample genomen en wederom 1055...? Dat zou betekenen dat er niks is weg gekookt? Er zou toch iets verschil moeten zijn geweest?

Ik weet nu ook niet wat ik kan verwachten, ik kan de brouw efficiƫntie naar 55% zetten waardoor mijn start SG in ieder geval overeen komt? Dan weet ik wat ik kan verwachten qua eind SG, verwachte alcoholpercentage, etc.?

PP

Terecht dat je twijfelt.
Werkt je meter correct? Voeg een beetje suiker toe en meng. Neemt de dichtheid toe?
Voor de rest, 1,055 of 1,059 is een marginaal verschil.

Groet, Paul

bsmpower

Bedankt voor je reactie. Het verschil bij punt 1 valt inderdaad wel mee. Punt 2 vind ik vooral erg gek. Ik ga je truc proberen.

Edit: getest en SG gaat omhoog. Merk wel dat ie met gewoon water veel beter werkt dan met mijn wort. Dan lijkt ie de neiging te hebben om aan de zijkant te kleven of moet ik een paar keer proberen omdat ie soms blijft 'hangen'.

PP

Citaat van: bsmpower op 18-11-2019  21:31 uBedankt voor je reactie. Het verschil bij punt 1 valt inderdaad wel mee. Punt 2 vind ik vooral erg gek. Ik ga je truc proberen.

Edit: getest en SG gaat omhoog. Merk wel dat ie met gewoon water veel beter werkt dan met mijn wort. Dan lijkt ie de neiging te hebben om aan de zijkant te kleven of moet ik een paar keer proberen omdat ie soms blijft 'hangen'.

Ok, "dobber" moet altijd vrij "zwemmen". Test hem eens met water. De meter moet dan 1,000 aangeven.
Als je een bekende suikeroplossing maakt, meet de dichtheid en zoek de bijbehorende dichtheid op. Komt dit redelijk overeen, werkt de dobber.
Weet je in ieder geval zeker dat de hydrometer werkt. Daarna nog een juiste uitvoering en het komt allemaal goed!

Succes!

CeesM

Na het spoelen het wort niet doorgeroerd. De meest suikerhoudende wort zit onder in je ketel.

beermenke

Citaat van: CeesM op 19-11-2019  19:42 uNa het spoelen het wort niet doorgeroerd. De meest suikerhoudende wort zit onder in je ketel.
Ja nou als dat het geval zou zijn geweest dan was de 2e meting sowieso hoger geweest toch?
De 1e meting was dan toch al te laag?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.