Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingsgraad drooghoppen en timing bottelen  (gelezen 391 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Vergistingsgraad drooghoppen en timing bottelen
« Gepost op: 18-11-2019 19:36 u »
Ik heb een dark ipa volgens recept gebrouwen. Er moest ook 2 dagen gedrooghopt worden. In die 2 dagen is de vergisting terug een beetje op gang gekomen (ook omdat ik de temp met 3 graden verhoogde) ondertussen meet ik geen waterslot activiteit meer.

Veilig om te bottelen of vraag ik dan achter gushers? (Bottelen met minder suiker ?)

Of beter de drooghop er terug uit en nog een week laten staan? (Weer contact met lucht ook natuurlijk...)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergistingsgraad drooghoppen en tiling bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 18-11-2019 21:44 u »
Het hop creep effect is sterk afhankelijk van de hoeveelheid koudhop dat je hebt gebruikt blijkt uit meerdere testen. Ook de hopvariėteit is een factor van belang.
Daarnaast maakt de duur van het koudhoppen veel uit. Een reden voor mij om niet langer dan 3 dagen te koudhoppen en de hoeveelheid koudhop te beperken.

Veel is nog onbekend. Minder bottelsuiker gebruiken is aan te raden. Hoeveel minder? Tsja, dat is iets wat moeilijk is in te schatten.

Zie ook deze interessante presentatie
https://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/2017_presentations/Tom-Shellhammer_02.pdf

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
Re: Vergistingsgraad drooghoppen en timing bottelen
« Reactie #2 Gepost op: 18-11-2019 22:29 u »
Bedankt voor je antwoord Jacques. Heeft het nut om het bier nog een aantal weken te laten na-fermenteren met de koudhop er terug uit of gaat dat de smaak niet ten goede komen ?

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2019 22:35 u »
Of gaat de extra vergisting zo traag dat het sowieso een probleem kan worden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2019 21:11 u »
Bedankt voor je antwoord Jacques. Heeft het nut om het bier nog een aantal weken te laten na-fermenteren met de koudhop er terug uit of gaat dat de smaak niet ten goede komen ?
Of gaat de extra vergisting zo traag dat het sowieso een probleem kan worden?

Als de koudhop lang in contact is met het bier kan dat een "groene smaal" geven. Ook dit is zoals het er uit ziet hopras afhankelijk.

De extra vergisting gaat traag, heel traag en kan weken/maanden duren.

Er zijn mogelijkheden om hop creep te voorkomen. Deze bestaan uit het steriel filteren of pasteuriseren van het bier, waarna het bier kunstmatig met koolzuur wordt verzadigd. Voor ons hobbybrouwers is dat niet weggelegd.

Zolang nog niet duidelijk is hoe wij de hop creep binnen de perken kunnen houden lijkt het mij verstandig de hoeveelheid koudhop beperkt te houden en de duur van het koudhoppen kort te houden. Je hebt dan wat minder hopsmaak maar ook minder enzymen die voor vervelende spuiters kunnen zorgen.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2019 22:07 u »
Dan zal ik ze wel op fust doen. Spijtig langs de ene kant maar mijn vorige batch drooghopt ipa zijn stevige gushers geworden :(

Tags: