Vergistingsgraad drooghoppen en timing bottelen

Gestart door knifeman, 18-11-2019 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik heb een dark ipa volgens recept gebrouwen. Er moest ook 2 dagen gedrooghopt worden. In die 2 dagen is de vergisting terug een beetje op gang gekomen (ook omdat ik de temp met 3 graden verhoogde) ondertussen meet ik geen waterslot activiteit meer.

Veilig om te bottelen of vraag ik dan achter gushers? (Bottelen met minder suiker ?)

Of beter de drooghop er terug uit en nog een week laten staan? (Weer contact met lucht ook natuurlijk...)

Jacques

Het hop creep effect is sterk afhankelijk van de hoeveelheid koudhop dat je hebt gebruikt blijkt uit meerdere testen. Ook de hopvariëteit is een factor van belang.
Daarnaast maakt de duur van het koudhoppen veel uit. Een reden voor mij om niet langer dan 3 dagen te koudhoppen en de hoeveelheid koudhop te beperken.

Veel is nog onbekend. Minder bottelsuiker gebruiken is aan te raden. Hoeveel minder? Tsja, dat is iets wat moeilijk is in te schatten.

Zie ook deze interessante presentatie
https://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/2017_presentations/Tom-Shellhammer_02.pdf

knifeman

Bedankt voor je antwoord Jacques. Heeft het nut om het bier nog een aantal weken te laten na-fermenteren met de koudhop er terug uit of gaat dat de smaak niet ten goede komen ?

knifeman

Of gaat de extra vergisting zo traag dat het sowieso een probleem kan worden?

Jacques

Citaat van: knifeman op 18-11-2019  22:29 uBedankt voor je antwoord Jacques. Heeft het nut om het bier nog een aantal weken te laten na-fermenteren met de koudhop er terug uit of gaat dat de smaak niet ten goede komen ?
Citaat van: knifeman op 18-11-2019  22:35 uOf gaat de extra vergisting zo traag dat het sowieso een probleem kan worden?

Als de koudhop lang in contact is met het bier kan dat een "groene smaak" geven. Ook dit is zoals het er uit ziet hopras afhankelijk.

De extra vergisting gaat traag, heel traag en kan weken/maanden duren.


Er zijn mogelijkheden om hop creep te voorkomen. Deze bestaan uit het steriel filteren of pasteuriseren van het bier, waarna het bier kunstmatig met koolzuur wordt verzadigd. Voor ons hobbybrouwers is dat niet weggelegd.

Zolang nog niet duidelijk is hoe wij de hop creep binnen de perken kunnen houden lijkt het mij verstandig de hoeveelheid koudhop beperkt te houden en de duur van het koudhoppen kort te houden. Je hebt dan wat minder hopsmaak maar ook minder enzymen die voor vervelende spuiters kunnen zorgen.

knifeman

Dan zal ik ze wel op fust doen. Spijtig langs de ene kant maar mijn vorige batch drooghopt ipa zijn stevige gushers geworden :(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.