Blonde Vink

Gestart door ciesvandekwis, 18-11-2019 16:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Op weeral algemeen verzoek van de gewone Duvel- en pilsdrinkers nog maar iets simpel blond, beetje honing en niet te bitter. Nu zaterdag nog eens tijd om de vlam onder de ketel te steken.




BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 18/11/2019
Naam van het bier : Blonde Vink
Brouwvolume : 25 liter
Extractie-efficiëntie : 80%
Voorspelling begindensiteit : 1055,2 SG /13,6 °P /14,0 Brix
Waarvan suikers : 1005,9 SG /1,5 °P /1,5 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1009,7 SG /2,6 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,0%
Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 30 IBU / 8 EBC
STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof EBC kg % Gewicht
Pilsmout 3 3 4,000 72,7 %
Tarwemout 3 1,000 18,2 %
Honing dik 2 0,500 09,1 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 25 liter aan 67 °C
63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))
72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )
Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 9,0 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 60 minuten
Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
Iunga PELL 11,0% 20 0' 23,7
Hallertau Spalt Select (A) BLM 6,0% 40 50' 6,6

VERGISTING
Gistnaam : Opkweek Westmalle(FL)
Gisteigenschappen : Gekend, krachtig, gisting kan fruitig ruiken.
Volume giststarter: 1,3 liter (moutsiroop basis)
en 4 gram gistvoeding in 1,3 liter water koken + pH aanpassen


ciesvandekwis

Voila, vorige zaterdag spot-on 1049 (zonder honing, die gaat er morgen in) gehaald en op de kop 25 liter.

Jedoka

Lekker bezig! Naar aanleiding van jouw bericht ga ik morgen ook een blondje brouwen, ik ga alleen voor haver en suiker met als basis de pilsmout.

ciesvandekwis

Als je voor een ondergister kiest, zeker ook je waterprofiel / zuurtegraad aanpassen. Of met de helft demiwater werken, zeker als je water aan de harde kant is. Anders krijg je wrangere bitterheid.

Jedoka

Het wordt een bovengister, water is wel aangepast dus dat komt wel goed. Ben hem nu aan het brouwen. Voor het eerst met de Brewster Beacon. Verloopt soepel vooralsnog

ciesvandekwis

Gisteren een week op fles, en natuurlijk geproefd. Was zonder bottelgist, en was al heerlijk romig en op druk.
Perfecte allemansvriend, dankzij het tarwefluweel. Giet lekker weg, troebel en mooi dik schuim, dankjewel Westmalle gist voor het goede werk. De kerstboom heeft er wat extra pakjes bij.

Jeltuh

Op welke temperatuur heb je vergist met deze gist?

ciesvandekwis

Westmalle gist kan wel wat hebben, gestart rond 19° en op een week naar 22° gegaan. Dan rustig aan 1,5 weekjes lageren en laatste 2 dagen rond de 3-4°. Bier mag troebel zijn, draagt bij aan de fluweligheid.

Arne8

Ik zou mogelijks je recept eens durven nabrouwen omdat er voor mij 2 nieuwe aspecten inzitten, nl
1. gist opkweken (zal ik me rond inlezen)
2. gebruik van honing en hier had ik nog een vraag over
Hoe heb je deze toegevoegd? Zo los erin als 'dikke brij'? Opgekookt zodat je zeker bent dat dit geen 'gevaar' met zich meebrengt van infecties?

Groeten Arne

ciesvandekwis

1. Opkweken van Westmalle is niet zo moeilijk, vertrek van de lichtste versie, de dubbel dus, zo jong mogelijk flesje nemen (nog beter : 2 flesjes, dubbel plezier en dubbele kans op succes)
2. Honing: niks koken, dan is alle smaak eruit, gewoon de pot in de magnetron op 1/3 kracht tot alles vloeibaar genoeg is, en zo in je vat op dag 2-3 van de vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.