Lactose

Gestart door Feld, 17-11-2019 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Feld

Ik heb een basis IPA van Pale Ale Malts.
Calypso hops volle koop dus als het goed is best wat bitterheid.

Ik heb een stuk over milkshake ipa's zitten lezen en denk aan deze stijl te benaderen.
Nu heb ik een ding en dat is het ontbreken van lactose.
Is Sucralose een alternatief hiervoor? De zoetheid krijg je hier wel van.
Wat is nog meer het effect van Lactose?

Daarnaast qua smaak als je zoet naast bitter hebt, raak je dan de bitter niet geheel kwijt?
Ik ben nieuw op dit vlak...

middelaersch

Citaat van: Feld op 17-11-2019  21:57 uIk heb een basis IPA van Pale Ale Malts.
Calypso hops volle koop dus als het goed is best wat bitterheid.

Ik heb een stuk over milkshake ipa's zitten lezen en denk aan deze stijl te benaderen.
Nu heb ik een ding en dat is het ontbreken van lactose.
Is Sucralose een alternatief hiervoor? De zoetheid krijg je hier wel van.
Wat is nog meer het effect van Lactose?

Daarnaast qua smaak als je zoet naast bitter hebt, raak je dan de bitter niet geheel kwijt?
Ik ben nieuw op dit vlak...

Veel mensen, in West Europa ongeveer tien procent, verdragen geen lactose. Afhankelijk van of je je bier alleen voor jezelf brouwt of ook voor anderen, iets om rekening mee te houden.

https://www.darmgezondheid.nl/darmklachten/darmaandoeningen/lactose-intolerantie/



goom

Ik denk dat het handig is om je nader in de literatuur te verdiepen.
Het boek van Adrie Otte (Verander water in bier) gaat jou zeker hierbij helpen.

Walsingham

Na wat online te lezen:
Sucralose is een suiker verbonden met een chlooratoom. De vraag is dus of je chloor (ookal is het verbonden aan een molecule) in je bier wilt gooien.
Verder zit er in de verpakking ook nog gewone fermenteerbare suiker, aangezien ze de sucralose niet helemaal kunnen zuiveren en gewone suiker een van de ingredienten is om het te produceren.

Ik zou het dus mss eens uittesten op een paar flesjes en zien wat er gebeurd. Maar een volledig brouwsel ermee aanzoeten is een risico volgens mij.

Er zijn genoeg alternatieven buiten lactose en sucralose om je bier te zoeten

Guppie

Citaat van: Walsingham op 18-11-2019  16:10 uNa wat online te lezen:
Sucralose is een suiker verbonden met een chlooratoom. De vraag is dus of je chloor (ookal is het verbonden aan een molecule) in je bier wilt gooien.
Verder zit er in de verpakking ook nog gewone fermenteerbare suiker, aangezien ze de sucralose niet helemaal kunnen zuiveren en gewone suiker een van de ingredienten is om het te produceren.

Ik zou het dus mss eens uittesten op een paar flesjes en zien wat er gebeurd. Maar een volledig brouwsel ermee aanzoeten is een risico volgens mij.

Er zijn genoeg alternatieven buiten lactose en sucralose om je bier te zoeten

Ja lactose ;-)

Maar goed verbonden aan een chlooratoom wilt niet zeggen dat je de eigenschappen van chloor behoudt. Je ademt ook 02 in en in pure form is dat ook giftig.

Feld

Citaat van: Walsingham op 18-11-2019  16:10 uEr zijn genoeg alternatieven buiten lactose en sucralose om je bier te zoeten

Hier ben ik dan wel heel benieuwd naar.
Zoektocht start nu

brouwerwaldonk

Je kan je bier aanzoeten met stevia dat is ook onvergistbare suiker. Dit is in NL verkrijgbaar in zuivere vorm bij www.essweet.nl
Ik maak daarmee een oplossing van 2 g op 4 ml, en dan kan je heel fijn doseren.
2 druppels in een kopje thee of koffie. 

beun

Lactose geeft wel een mooi zoetje in bier, stevia en bijvoorbeeld ook sorbitol heb ik geen ervaring mee in bier maar in frisdrank vind ik het niet lekker smaken.

Jacques

Citaat van: beun op 30-11-2019  18:08 uLactose geeft wel een mooi zoetje in bier, stevia en bijvoorbeeld ook sorbitol heb ik geen ervaring mee in bier maar in frisdrank vind ik het niet lekker smaken.

Ook van lactose moet je houden. Zelf ben ik er niet van gecharmeerd.

brouwerwaldonk

Citaat van: beun op 30-11-2019  18:08 uLactose geeft wel een mooi zoetje in bier, stevia en bijvoorbeeld ook sorbitol heb ik geen ervaring mee in bier maar in frisdrank vind ik het niet lekker smaken.
In frisdrank worden bakken zoetstof gedaan, in een biertje wat je wat zoeter wil is één druppel of mg voldoende proef je nauwelijks.

beun

Citaat van: Jacques op 30-11-2019  21:05 uOok van lactose moet je houden. Zelf ben ik er niet van gecharmeerd.

Ook niet in een milkstout?

Jacques

Citaat van: beun op 03-12-2019  19:18 uOok niet in een milkstout?

Een milkstout is niet mijn bier. Geef mij maar een gewone stout of een Russian Imperial Stout.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.