Handigheidjes en bronmateriaal voor etiketten

Gestart door Brouwdraakje, 17-11-2019 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwdraakje

Het leek mij wel handig om een apart topic (wellicht zelfs stickywaardig als het goed loopt) te maken met wat handige startinformatie als het op etiketten aankomt.

Ik heb gezocht maar afgezien van informatie over "hoe maak je iets" of "welke printer/inkt" vond ik niet zo veel.

Zelf heb ik de handleiding etiketten van de vereniging van Nederlandse brouwers gevonden, een handig document waarin veel van de van de Europese verordening gedestilleerd iets tot een leesbaar document. Hier te vinden: https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/publicaties/etiketteringshandleiding/

Zelf ben ik vooral nog op zoek naar de icoontjes voor niet drinken en rijden, niet drinken wanneer zwanger en recyclebaar/statiegeld. Liefst in groot formaat met een transparante achtergrond.

Heeft iemand deze? En waar zijn jullie naar op zoek of zou je graag hebben?   

EBC

Die icoonjes zijn in NL en BE niet verplicht hoor. Eigenlijk enkel in Frankrijk.

Erwin Warners

Ik denk dat wanneer je even goed zoekt op internet je de iconen wel kunt vinden. Met de juiste software pas je ze dan zo aan.

jorgvde

Je kan inprincipe elk programma gebruiken om etiketten in te ontwerpen zolang je er zelf maar mee overweg kunt.
Online bijvoorbeeld op: https://labeley.com of https://www.beerlabelizer.com

Printen kan gewoon op je huis/tuin/keuken printer. Opplakken met volle melk.

Icoontje kan je op google vinden. Voor het gemak zoeken op .png bestanden dan hebben ze een transparante achtergrond.
Of gratis downloaden van www.freepik.com, soms heb je wel specifieke programma's nodig voor het bewerken.

CeesM


Koen S

Citaat van: CeesM op 19-04-2020  17:19 uDeze icoontjes?


Leuk etiket, een paar taalfoutjes:
het corona-virus
en het moeilijk wordt

CeesM

Citaat van: Koen S op 19-04-2020  19:28 uLeuk etiket, een paar taalfoutjes:
het corona-virus
en het moeilijk wordt
In Nederland mag je het schrijven zoals je het zegt. En ik zei het zonder streepje en zonder t. ;)

Koen S

Citaat van: CeesM op 19-04-2020  22:25 uIn Nederland mag je het schrijven zoals je het zegt. En ik zei het zonder streepje en zonder t. ;)
Daz foor mei heelemal goet!

joenedu

Ik gebruik ook wel Pixabay voor rechtenvrije plaatjes.
Flamingtext.com kan je leuk gebruiken voor teksten op je labels.
Verder heb ik ooit eens ergens een logo voor zwanger gedownload en die herbruik ik telkens voor mijn etiketten (in Photoshop kan je heel makkelijk een laag naar een ander plaatje kopiëren). Net als voor recycle, untappd en nix.

Noordzij_1

Citaat van: joenedu op 01-07-2020  21:27 uFlamingtext.com kan je leuk gebruiken voor teksten op je labels.

Ik voel me meteen weer 20 jaar jonger, met op dat moment het grootste probleem in mijn leven "Welke Wordart te gebruiken voor de titel van mijn verslag?"

Stefan R.





Deze afbeeldingen gebruik ik wel eens op de etiketten.

LeoDejonge

Het lijkt mij interessant om meer te weten te komen over het brouwen en stoken.

joenedu

Citaat van: Noordzij_1 op 23-12-2020  18:07 uIk voel me meteen weer 20 jaar jonger, met op dat moment het grootste probleem in mijn leven "Welke Wordart te gebruiken voor de titel van mijn verslag?"

Haha ook dat is herkenbaar! Ik gebruik ze nog wel eens als kleine titel op mijn etiket. Zie o.a. dit topic.

Prinzip

Citaat van: jorgvde op 05-02-2020  09:27 uPrinten kan gewoon op je huis/tuin/keuken printer. Opplakken met volle melk.

Ik gebruik zelf een kleuren laserprinter, de prijs van zo'n printer valt tegenwoordig best mee en de toner vlekt niet zoals inkt dat wel doet als het vochtig is door de melk.

Theo Mol

Citaat van: Prinzip op 29-12-2020  07:43 uIk gebruik zelf een kleuren laserprinter, de prijs van zo'n printer valt tegenwoordig best mee en de toner vlekt niet zoals inkt dat wel doet als het vochtig is door de melk.
Doe ik ook. De eerste keren heb ik een vel etiketten op een inkjetprinter afgedrukt en kleurkopieën laten maken, dat gaat (meestal, even vragen ...) op een laserprinter. De kopieën zijn iets minder scherp dan originele afdrukken maar voor een proef vond ik ze ook goed. Mijn etiketten zijn niet zo groot en er passen er acht op een a4-tje.

Ivar - Businesslabels

Mocht je commercieel aan de gang gaan zou ik adviseren om een kleurenlabel printer te nemen. Deze inkjet printers zoals de Epson ColorWorks gebruiken inkten die zijn gemaakt voor industrieel gebruik en deze inkten zijn bestand tegen o.a. water (en vele andere vloeistoffen en chemicaliën).

Gezien de aanschaf prijs zal dit echter wel alleen geschikt zijn voor commercieel gebruik.

De symbolen zijn meestal wel online te vinden (al is dat niet altijd makkelijk) maar hier de meest gebruikte als SVG en PNG:

Jan de Graaff

Ik gebruik deze ook wel:




(ze zijn 254x254 pixels, maar worden hier wel erg groot weergegeven..

De HaAn

Enkele  jaren  geleden met mijn verjaardag etiketten geprint met een inktjet printer, opgeplakt met behangplak.
zag er super strak uit.
Na de verjaardag de flesjes uit de koelkast door de condens waren de etiketten een grote bende zag er niet meer uit.
Dus toen de printer de geest gaf besloten om een laser printer aan te schaffen.
Daarna mijn vrouw lief aangekeken en gevraagd of ze wou proberen om 12 etiketten op een vel papier te krijgen.
Na een avondje stoeien met excel had ze het voor elkaar, nu hoef ik alleen de biernaam en het alc.%voor elk bier aan te passen wat binnen enkele minuten is gebeurt, daarna printen en met een papier snijder van de Action door snijden.
En plakken maar!
Ik gebruik nog steeds behangplak ik vind dit super werken omdat de etiketten als ze droog zijn heel makkelijk zijn te verwijderen.
Ik maak geen gebruik van comercieele icoontjes bv statiegeld en niet drinken als je nog moet rijden. gewoon de tekst gebrouwen door en de naam van het bier en alc% met een verjaardag (wat was dat ook alweer) maak ik een lijstje waar ik alle bieren die in koelkast staan op zet met wat informatie over gebruikte grondstoffen en een beschrijving waarom gekozen voor een bepaalde biernaam.

 :degroeten: Brouwerij de HaAn

3 keer raden wat er in het midden als plaatje staat ;)

Jeroen76


Citaat van: De HaAn op 10-02-2021  19:04 u:degroeten: Brouwerij de HaAn

3 keer raden wat er in het midden als plaatje staat ;)

Als ik mag gokken: Een kip.



Gr. Jeroen

Noordzij_1

Citaat van: De HaAn op 10-02-2021  19:04 uEnkele  jaren  geleden met mijn verjaardag etiketten geprint met een inktjet printer, opgeplakt met behangplak.
zag er super strak uit.

Ik gebruik de Xerox WC 7845 op mijn werk in de pauze (wat dat dan ook voor printer is; loopt niet uit bij condens) vanwege het gebrek aan prive kosten, en omdat daar ook een papiersnijder met snijrolletje aanwezig is (dat gaat erg snel tot wel 10 velletjes tegelijk).
En ik gebruik de blauwe "prit" stiften van de Action, blijven goed zitten droog, maar vallen er ook weer makkelijk af tijdens het schoonmaken.

Edwin brouwt

Ik druk zelf mijn labels af op een Samsung  laserprinter van 70-80 euro.  Zwart/wit maar met een pakket kleurenpapier  van de Action ziet het er toch leuk uit:







Een hele reeks leuke iconen zijn te vinden op


https://www.flaticon.com

jazon1963

Citaat van: EdwinBrouwt op 10-02-2021  22:45 uIk druk zelf mijn labels af op een Samsung  laserprinter van 70-80 euro.  Zwart/wit maar met een pakket kleurenpapier van de Action ziet het er toch leuk uit:







Slim om gekleurd papier te gebruiken. Ziet er heel mooi uit!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.