Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: PBW ook niet verkrijgbaar maar we hebben Chemipro Wash  (gelezen 1525 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
PBW ook niet verkrijgbaar maar we hebben Chemipro Wash
« Gepost op: 16-11-2019 23:20 u »
Sar San is niet het enige product van Five Star Chemicals dat niet meer verkrijgbaar is in Nederland door een registratie probleem. Ook PBW is niet meer in Europa te koop.

Net als bij Star San is hiervoor een alternatief product: Chemipro Wash.

Vandaag gezien bij de Roerstok Thuis Brouwers Dag. Onder andere te koop bij Van der Kooij/Unibrew.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Re: PBW ook niet verkrijgbaar maar we hebben Chemipro Wash
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2019 09:09 u »
En ook niet in BelgiŽ bij  :(

Offline Weerdenburger

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2019 13:37 u »
Ipv pbw gebruik ik nu vaatwaspoeder. Dat is ook nog eens voordeliger. Nadeel is wel dat er fosfaat ik zit. Dat is volgens mij minder goed voor het milieu.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2019 13:47 u »
Ipv pbw gebruik ik nu vaatwaspoeder. Dat is ook nog eens voordeliger. Nadeel is wel dat er fosfaat ik zit. Dat is volgens mij minder goed voor het milieu.

Kwestie van de juiste vaatwaspoeder uitzoeken, want ook deze zijn inmiddels fosfaatvrij. Vaatwaspoeder geeft goede resultaten, zeker voor dat geld, alleen is PBW onbetwist de beste... ...mits je portemonnee het toelaat. Want oef wat is dat duur zeg.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2019 14:13 u »
Gootsteen ontstopper... en stuk goedkoper... :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2019 16:13 u »
Kwestie van de juiste vaatwaspoeder uitzoeken, want ook deze zijn inmiddels fosfaatvrij. Vaatwaspoeder geeft goede resultaten, zeker voor dat geld, alleen is PBW onbetwist de beste... ...mits je portemonnee het toelaat. Want oef wat is dat duur zeg.

Alles heeft zijn prijs.

Welk middel je gebruikt is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Hoewel het ene middel wel effectiever werkt dan het andere...

Degene die de voorkeur geven aan PBW hebben in de vorm van Chemipro Wash een alternatief.

Online middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2019 18:46 u »
Gootsteen ontstopper... en stuk goedkoper... :brouwen:

Ik maak mijn flessen ook schoon met vaatwasmiddel. Als ik de waarschuwingen op zo'n fles gootsteen ontstopper zie dan word ik toch een beetje terughoudend. Is dat eigenlijk geen gevaarlijke spul?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2019 21:56 u »
... Als ik de waarschuwingen op zo'n fles gootsteen ontstopper zie dan word ik toch een beetje terughoudend. Is dat eigenlijk geen gevaarlijke spul?

Ja. Natriumloog is een gevaarlijk goedje dat je beter niet kunt gebruiken. Er zijn veel veiligere middelen voor een stevige schoonmaakklus.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2019 22:10 u »
Ik maak mijn flessen ook schoon met vaatwasmiddel. Als ik de waarschuwingen op zo'n fles gootsteen ontstopper zie dan word ik toch een beetje terughoudend. Is dat eigenlijk geen gevaarlijke spul?

Hangt er vanaf hoe sterk je de oplossing maakt. Het is een veel gebruikt iets in de industrie. En de flesjes met korrels zijn wel handig.
Met alle chemicalien dien je voorzichtig te zijn ook bij PBW gebruik ik goeie rubberen handschoenen en ook dat moet je niet in je ogen krijgen dus dat vind ik het punt niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2019 22:57 u »
Hangt er vanaf hoe sterk je de oplossing maakt. Het is een veel gebruikt iets in de industrie. En de flesjes met korrels zijn wel handig.
Met alle chemicalien dien je voorzichtig te zijn ook bij PBW gebruik ik goeie rubberen handschoenen en ook dat moet je niet in je ogen krijgen dus dat vind ik het punt niet.

Het klopt dat natriumloog veel gebruikt wordt in de industrie. Dit neemt niet weg dat het puur natriumloog (NaOH) een gevaarlijk goedje is.

PBW heeft als basis natriumpercarbonaat en is een stuk veiliger in gebruik. Toevoegingen zorgen er voor dat de werking wordt versterkt.

In natriumloogoplossing van 1% steek ik mijn hand niet in. Elk schrammetje dat je hebt doet pijn. Niet voor niets wordt NaOH ook bijtende soda genoemd.
In een aanbevolen concentratie van PBW (tussen de 10 en 20 g per liter) is er geen centje pijn. Wel krijg ik na een dag last van het vervellen van mijn vingers. Bij NAOH is dat overigens veel heftiger.

Natriumloog mag dan wel goedkoop zijn, maar een veiliger reinigingsmiddel is mij veel waard.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 18-11-2019 00:11 u »
En de flesjes met korrels zijn wel handig.

... voor zo ver ze nog in de reguliere handel verkrijgbaar zijn. Bijvoorbeeld Kruidvat heeft ze niet meer omdat mensen de handleiding niet lezen en niet snappen dat het goedje heet wordt en kan spetteren.

Ingo

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 18-11-2019 00:13 u »
Het klopt dat natriumloog veel gebruikt wordt in de industrie. Dit neemt niet weg dat het puur natriumloog (NaOH) een gevaarlijk goedje is.

PBW heeft als basis natriumpercarbonaat en is een stuk veiliger in gebruik. Toevoegingen zorgen er voor dat de werking wordt versterkt.

In natriumloogoplossing van 1% steek ik mijn hand niet in. Elk schrammetje dat je hebt doet pijn. Niet voor niets wordt NaOH ook bijtende soda genoemd.
In een aanbevolen concentratie van PBW (tussen de 10 en 20 g per liter) is er geen centje pijn. Wel krijg ik na een dag last van het vervellen van mijn vingers. Bij NAOH is dat overigens veel heftiger.

Natriumloog mag dan wel goedkoop zijn, maar een veiliger reinigingsmiddel is mij veel waard.

Ook bij PBW gebruik ik beschermende middelen contact met dit soort chemicaliŽn vermijd ik zoveel mogelijk.
Verder als het echt heel gevaarlijk is zou men op scholen er ook geen gebruik van maken. Tijdens mijn labaratoriumopleiding werd het net als zijn tegenhanger zoutzuur best wel regelmatig gebruikt.
Snap ook niet dat je zonder handschoenen werkt.
Wat denk je van opname van giftige stoffen via de huid?
Jij liever dan ik.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 18-11-2019 00:14 u »
... voor zo ver ze nog in de reguliere handel verkrijgbaar zijn. Bijvoorbeeld Kruidvat heeft ze niet meer omdat mensen de handleiding niet lezen en niet snappen dat het goedje heet wordt en kan spetteren,

Ingo

Gewoon bij de bouwmarkt of op internet.
Je kunt ook vaten krijgen maar dat kost zoveel ruimte.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #13 Gepost op: 18-11-2019 10:44 u »
Hoorde dat Chemipro Wash hetzelfde product is als PWB (alleen andere fabrikant natuurlijk).

Dat zou dan inderdaad mooi zijn aangezien mijn voorraad PWB ook gestaag aan het slinken is. Zocht al iets om het te vervangen maar dat hoeft nu niet meer omdat hetzelfde product weer beschikbaar is. Hooray :groots:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2019 17:13 u »
Ook bij PBW ebruik ik beschermende middelen contact met dit soort chemicalien vermijd ik zoveel mogelijk.
Verder als het echt heel gevaarlijk is zou men op scholen er ook geen gebruik van maken. Tijdens mijn labaratoriumopleiding werd het net als zijn tegenhanger zoutzuur best wel regelmatig gebruikt.
Snap ook niet dat je zonder handschoenen werkt.
Wat denk je van opname van giftige stoffen via de huid?
Jij liever dan ik.

Dat het bij de labaratoriumopleiding wordt gebruikt wil niet zeggen dat het geen gevaarlijk goedje is. Bij deze opleiding (die ook ik gevolgd heb in het grijze verleden) word je geleerd hoe je met dit spul moet omgaan. Bij huishoudelijk gebruik is dat niet het geval. Niet iedereen leest de aanwijzingen op het etiket.

Door mij wordt normaal wel gewerkt met handschoenen als ik bezig ben met reinigingsmiddelen. Maar de enkele keer dat ik mijn hand in NaOH-oplossing heb gestoken is mij dat niet goed bevallen. Bij het gebruik van PBW heb ik veel minder last die enkele keer dat ik mijn hand in de oplossing steekt.

Overigens is dit topic niet door mij gestart als het zoveelste topic om te discussiŽren over verschillende reinigingsmiddelen maar om de leden van dit forum te wijzen dat er een vergelijkbaar product op de markt is voor PBW. Zij die gewend zijn om PBW te gebruiken en dit middel waarderen kunnen uitwijken naar Chemipro Wash nu het origineel voorlopig niet voor ons beschikbaar is.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #15 Gepost op: 18-11-2019 17:50 u »
Als ik de productsheet bekijk gaat het om hetzelfde product. Omdat Five Star een deel geheim houdt is het niet vast te stellen of het 100% identiek is. Maar dat is wel zeer waarschijnlijk.

Heb het nu in bestelling staan. Als het bevalt (en dus gelijkwaardig is) hoef ik de versie van Five Star niet meer  :brouwen:

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-11-2019 20:54 u »
Dat het bij de labaratoriumopleiding wordt gebruikt wil niet zeggen dat het geen gevaarlijk goedje is. Bij deze opleiding (die ook ik gevolgd heb in het grijze verleden) word je geleerd hoe je met dit spul moet omgaan. Bij huishoudelijk gebruik is dat niet het geval. Niet iedereen leest de aanwijzingen op het etiket.

Op scholen gaat men gevaren niet opzoeken lijkt me, en dat mensen niet de gebruiksaanwijzing lezen is natuurlijk altijd dom zowel bij gevaarlijke als minder gevaarlijke stoffen. Dan is het vragen om moeilijkheden.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 18-11-2019 20:55 u »
Overigens is dit topic niet door mij gestart als het zoveelste topic om te discussiŽren over verschillende reinigingsmiddelen maar om de leden van dit forum te wijzen dat er een vergelijkbaar product op de markt is voor PBW. Zij die gewend zijn om PBW te gebruiken en dit middel waarderen kunnen uitwijken naar Chemipro Wash nu het origineel voorlopig niet voor ons beschikbaar is.

Dat is altijd fijn en inderdaad daar gaat het hier ook om.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 19-11-2019 21:31 u »
Omdat Oscar het toch nodig vond om naar aanleiding van dit topic voor de zoveelste keer de discussie over het reinigen en desinfecteren aan te zwengelen is dit topic gesplitst.

Voor de afgesplitste discussie zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40145.0.html

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 19-11-2019 23:08 u »
Toch valt het mij op dat ik niks hoor over enzybrew.

Gebruikt niemand dat spul?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 19-11-2019 23:12 u »
Toch valt het mij op dat ik niks hoor over enzybrew.

Gebruikt niemand dat spul?

Dit topic gaat niet in zijn algemeenheid over reinigingsmiddelen.
Vandaar ook dat het topic gesplitst is naar aanleiding van een bericht van Oscar.

Dit topic gaat over PBW en de vervanger daarvoor...

Voor mijn reactie op jouw vraag zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40145.msg606845.html#msg606845
Daar kan verder gediscussieerd worden in het zoveelste topic over hoe maak je schoon...

Tags: