Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat zijn goeie redenen om bottelgist te gebruiken  (gelezen 3036 keer)

Offline Marcel_k

• Senior lid
  • Land: nl
  • brouwt met Bulldog Beerbrewer 25
    • Twitter
Wat zijn goeie redenen om bottelgist te gebruiken
« Gepost op: 16-11-2019 12:11 u »
Hoi allemaal, ik heb 2 weken geleden een lagerbier gebrouwen. Begin SG 1052, nu staat ie al netjes op 1012. Ik heb overgeheveld en laat het nog een weekje op 16°C staan. Daarna nog lageren in de mandfles (denk ik).
Bracht me eigenlijk op de vraag: heb ik over een paar weken als ik ga bottelen nog wel voldoende actieve gist over? Het bier is nu al erg helder bijvoorbeeld, dus gist is goed flocculent.
Ik heb nog een zakje bottelgist liggen, dus die zou ik (gedeeltelijk)kunnen toevoegen. Maar ja, waaróm zou ik dat doen?

Hier staat mijn recept trouwens:
 https://share.brewfather.app/0VSzuA1qkktFrT

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Wat zijn goeie redenen om bottelgist te gebruiken.
« Reactie #1 Gepost op: 16-11-2019 12:35 u »
Als je bier na het lageren glashelder is kan het zijn dat je niet voldoende actieve gistcellen meer hebt om de hergisting op fles vlot te laten verlopen.
Je hebt echt heel weinig bottelgist nodig een halve gram korrelgist op 20 L bier is al ruim voldoende.
Omdat ik een microscoop heb kan ik zien in een druppel bier hoeveel gistcellen er nog in mijn gelagerd bier zitten maar toch doe ik altijd per 8L bier een verse mini starter van 10 ml in 45 L te bottelen bier samen met de bottelsuiker in.

Online TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #2 Gepost op: 16-11-2019 17:23 u »

Ik heb nog een zakje bottelgist liggen, dus die zou ik (gedeeltelijk)kunnen toevoegen. Maar ja, waaróm zou ik dat doen?

Hier speelt de ervaring, heb je al eens te maken gehad met een tekort aan gist bij jou bieren? Zo niet dan zou ik het niet doen, je weet pas als het nodig is als je der eens mee te maken hebt gehad, dus je moet èèrst eens een fout maken,  :) ik gebruik het standaard, de helft van de keren zal het niet nodig zijn maar het sluit al zeker één oorzaak uit als er eens een vergisting achterblijft. Mvg

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2019 22:00 u »
Ik gebruik altijd bottelgist, dan weet ik zeker dat de fles snel en correct op druk komt en los deze op in de bottelsuiker-oplossing welke ik per flesje toevoeg.

Online middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2019 00:38 u »
Ik zie dat je het een paar weken op 4 graden zet. Ik weet niet waarom je dat doet, maar ik kan me voorstellen dat je de gist daarmee dermate inactief maakt dat nagisting zonder bottelgist niet meer op gang komt.
Zelf ga ik bottelen zodra het SG een aantal dagen niet meer zakt. Dan heb ik geen problemen met de nagisting. Koud lageren doe ik dus niet, dat heeft volgens mij weinig nut. Het bier wordt vanzelf helder in de fles als de nagisting is afgelopen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2019 03:13 u »
Maar ja, waaróm zou ik dat doen?

Geen idee... in bijna 21 jaar hobbybrouwen nog nooit nodig gehad. Waarom zou je ook?  :weetniet:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2019 07:15 u »
Koud lageren doe ik dus niet, dat heeft volgens mij weinig nut. Het bier wordt vanzelf helder in de fles als de nagisting is afgelopen.
Dan kan jij uw fles niet helemaal uitgieten in uw glas en daarin helder bier vinden. Ik heb het liever helemaal doorzichtig zonder trub in mijn glas.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2019 08:45 u »
Mijn ervaring is dat je botttelgist nodig kunt hebben om 3 redenen:
1) bij een sterk flocculerende gist als je langer dan een week of 3 wacht tussen einde gisting en bottelen
2) bij hele zware bieren (sg boven 1080) in combinatie met weinig gist tijdens de hoofdgisting, hoofdgisting duurt dan langer dan 3 a 4 weken.
3) als je bij de hoofdgisting tegen de alcoholtolerantie van de gist aankomt.

Laatst een ondergister gemaakt van 1080, 3 weken hoofdgisting en 2 weken lagering. Daarna bottelen zonder bottelgist leverde maar 1 BAR koolzuurdruk in de flesjes. Gelukkig zat meeste in fustjes en kon ik bijsatureren.

Vroeger zware donkere bieren gemaakt met SG rond 1080. 1 maand gewacht met bottelen na einde hoofdgisting leverde vrijwel geen druk.

Dus als je bier voldoet aan een of meer van deze 3 punten dan zou mijn advies zijn om bottelgist te gebruiken. (eentje die een lagere SVG geeft dan de hoofdgist, dus zeker geen var diastaticus gebruiken bijvoorbeeld)

Offline Marcel_k

• Senior lid
  • brouwt met Bulldog Beerbrewer 25
    • Twitter
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2019 08:53 u »
Wijze antwoorden allemaal. Bedankt! Het was inderdaad mijn gedachte om langer te lageren om een zo helder mogelijk bier te bottelen. Met als gevolg minder gist en minder vitale gist in het jongbier. Jullie adviezen brengen mij ertoe, dat ik lagertijd in de mandfles wat inkort en bottelgist gewoon ga testen.

Ik ga volgende week , mits eind sg stabiel is, bottelen en split de batch gewoon. De helft zonder, en de helft met (een mespuntje) bottelgist.
 :)

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2019 09:00 u »
Hoi allemaal, ik heb 2 weken geleden een lagerbier gebrouwen. begin SG 1052, nu staat ie al netjes op 1012. Ik heb overgeheveld en laat het nog een weekje op 16°C staan. Daarna nog lageren in de mandfles (denk ik).
Bracht me eigenlijk op de vraag: heb ik over een paar weken als ik ga bottelen nog wel voldoende actieve gist over? Het bier is nu al erg helder bijvoorbeeld, dus gist is goed flocculent.

Hier staat mijn recept trouwens:
 https://share.brewfather.app/0VSzuA1qkktFrT

Heb diverse lagerbieren gebrouwen deze waren altijd al mooi helder bij het bottelen en nooit problemen gehad met te weinig gist.
Ik zou het dus niet zo snel doen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2019 09:05 u »
Heb diverse lagerbieren gebrouwen deze waren altijd al mooi helder bij het bottelen en nooit problemen gehad met te weinig gist.
Ik zou het dus niet zo snel doen.
Wat was het begin SG?

Online Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2019 09:26 u »
Laatst een ondergister gemaakt van 1080, 3 weken hoofdgisting en 2 weken lagering. Daarna bottelen zonder bottelgist leverde maar 1 BAR koolzuurdruk in de flesjes. Gelukkig zat meeste in fustjes en kon ik bijsatureren.

Vroeger zware donkere bieren gemaakt met SG rond 1080. 1 maand gewacht met bottelen na einde hoofdgisting leverde vrijwel geen druk.

Mijn ervaring is dat bier eigenlijk altijd op druk komt als je geduld hebt.

Vroeger zat er veel meer tijd tussen brouw en bottelen.
De vuistregel was 1 week per procent.

Bier kwam op druk, soms na weken, soms na beetje schudden.

Vroeger was niet alles beter!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2019 09:47 u »
Ik weet niet hoeveel geduld jij hebt, maar bij mij laat de praktijk toch anders zien. De 2 bieren waar ik het over had waren na een half jaar nog steeds precies hetzelfde en ik weet zeker dat het niet aan de hoeveelheid bottelsuiker lag. (ik gebruik een manometer die via een prikkertje door de dop kan meten, dus kan ik elk flesje meten wat ik drink)

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2019 09:56 u »

Mijn ervaring is toch anders. Ik heb gevallen gehad dat na 6 maanden het bier nog steeds niet op druk was.
En in mijn kelder staan nog een paar flessen die na 10 jaar nog drukloos zijn. Wel leuk om portsmaak in bier te herkennen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 17-11-2019 10:02 u »
Bier kwam op druk, soms na weken, soms na beetje schudden.
Een van de zaken waar je volgens mij naar zou moeten streven is reproduceerbaarheid. Vertrouwen op een gist die tijdens de hoofdgisting afhankelijk van de omstandigheden als of niet is uitgeput of neergeslagen draagt naar mijn idee niet bij een reproduceerbaarheid. Ik probeer dus zo veel mogelijk gist van de hoofdgisting kwijt te raken en daarna aan te vullen met precies genoeg verse gist om de nagisting te doen met 2 weken om op druk te komen. Het op druk komen is feitelijk een tijdconstante die omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid actieve cellen. dus als je flesje in een week op de helft van de einddruk zit en na 2 weken op 75% etc en je zou de helft gist gebruiken dan duurt het 4 weken om op 75% druk te komen. Maar als het nog veel langer duurt dan heb je bij zware bieren gewoon te weinig cellen en leggen die vroegtijdig het loodje.

Dat uitputten (een gistcel kan maar een maximale hoeveelheid suiker omzetten en stopt dan) betekent naar mijn idee ook dat een al 'deels verbruikte' gistcel minder bottelsuiker kan vergisten tot hij hlemaal verbruikt is tov een verse gistcel. Daarom heb je volgens mij minder gist nodig bij het bottelen als je verse gist gebruikt en de oude gist eerst laat neerslaan. minder gist in je flesjes geeft ook weer minder autolyse. dus gist toevoegen lijkt in eerste instantie tegenstrijdig met 'minder gist in je flesje' maar als je het goed doet en wat langer wacht met bottelen en dan precies de juiste hoeveelheid bottelgist gebruikt dan heb je uiteindelijk je bier sneller en reproduceerbaarder op druk en je hebt minder gist op de bodem van je flesje.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #15 Gepost op: 17-11-2019 10:05 u »
Hoe sneller het bier op druk is des te sneller de zuurstof die in de kopruimte verbruikt is. Dus minder oxidatie.

Je kan wel weken wachten en de zuurstof door het bier schudden om nieuwe gistgroei te krijgen maar dat geeft niet het beste resultaat.

Maar meestal is er voldoende vitale gist aanwezig, in de 3 gevallen die Hans hier boven aanhaalt zou ik ook bottelgist gebruiken.

Online middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #16 Gepost op: 17-11-2019 10:54 u »
Dan kan jij uw fles niet helemaal uitgieten in uw glas en daarin helder bier vinden.

Klopt, en dat geldt ook voor sommige van de beste trappistenbieren. Bodempje in de fles laten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 17-11-2019 16:35 u »
Geen idee... in bijna 21 jaar hobbybrouwen nog nooit nodig gehad. Waarom zou je ook?  :weetniet:

Ook ik heb in de 39 jaar dat ik nu brouw nooit bottelgist gebruikt...

En ik heb daarmee ook nog nooit problemen mee gehad. De truc is niet te lang te wachten met bottelen nadat de vergisting is afgelopen.

Hoe langer je wacht des te moeizamer en langzamer de hergisting op fles zal verlopen. Indien je om welke reden dan ook een bier lang laat staan (met het risico op meer autolyse) kan het gewenst zijn om bottelgist te gebruiken. Maar dat is iets wat ik niet doe...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Wat zijn goeie redenen om bottelgist te gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 17-11-2019 18:34 u »
Indien je om welke reden dan ook een bier lang laat staan (met het risico op meer autolyse) kan het gewenst zijn om bottelgist te gebruiken.
Wat ik niet begrijp is dat mensen zich wel druk maken over autolyse voor het bottelen, maar niet mbt autolyse in de flesjes, die staan daarna immers veel langer dan het brouwsel in het gistingsvat.
Mijn redenatie is juist andersom: zorg dat je van zoveel mogelijk gist afkomt van je hoofdbrouwsel en voeg daarna net voldoende bottelgist toe. Dan heb je minder gist in je flesjes nodig dus uiteindelijk minder autolyse.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 17-11-2019 21:54 u »
Wat ik niet begrijp is dat mensen zich wel druk maken over autolyse voor het bottelen, maar niet mbt autolyse in de flesjes, die staan daarna immers veel langer dan het brouwsel in het gistingsvat.
Mijn redenatie is juist andersom: zorg dat je van zoveel mogelijk gist afkomt van je hoofdbrouwsel en voeg daarna net voldoende bottelgist toe. Dan heb je minder gist in je flesjes nodig dus uiteindelijk minder autolyse.

In het gistvat heb je in verhouding veel meer gist. De autolyseproducten komen in het bier en die neem je mee in de fles. Vervolgens komt daar de hergisting bovenop.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 17-11-2019 22:12 u »
Wat was het begin SG?

Hangt van het bier af een Dortmunder strong, bokbier of pils

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 18-11-2019 07:55 u »
Hangt van het bier af een Dortmunder strong, bokbier of pils
Ok alle 3 dan.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 18-11-2019 21:03 u »
Ok alle 3 dan.

Super Dort 1080
Bok 1066
Pils 1046

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 19-11-2019 03:57 u »
Super Dort 1080
Bok 1066
Pils 1046
Dan voldoe je eigenlijk al niet aan de criteria om in het probleemgebied te komen.

2) Bij hele zware bieren (sg boven 1080) in combinatie met weinig gist tijdens de hoofdgisting, hoofdgisting duurt dan langer dan 3 a 4 weken.

Als je genoeg gist hebt toegevoegt zodat de hoofdgist binnen 3 weken de zaak netjes heeft laten uitgisten dan heeft je gist nog wel wat reserve om ook de bottelsuiker er nog achteraan te kunnen doen, mits je geen 4 of 5 weken wacht met bottelen zodat er nog wel wat gist inzit.
Voor de lage begin SG bieren kan de gist nog doorgroeien bij bottelen, dus dan is de kans op problemen nog kleiner.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 19-11-2019 12:12 u »
Dan voldoe je eigenlijk al niet aan de criteria om in het probleemgebied te komen.

2) Bij hele zware bieren (sg boven 1080) in combinatie met weinig gist tijdens de hoofdgisting, hoofdgisting duurt dan langer dan 3 a 4 weken.

Als je genoeg gist hebt toegevoegt zodat de hoofdgist binnen 3 weken de zaak netjes heeft laten uitgisten dan heeft je gist nog wel wat reserve om ook de bottelsuiker er nog achteraan te kunnen doen, mits je geen 4 of 5 weken wacht met bottelen zodat er nog wel wat gist inzit.
Voor de lage begin SG bieren kan de gist nog doorgroeien bij bottelen, dus dan is de kans op problemen nog kleiner.

Maar hier werd het gevraagd voor een bier met een begin SG van 1052 dus ruim onder de grens.
Verder zou ik zo ook geen ondergister weten die een hoger begin SG hebben.

Tags: