Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste biertje gebotteld  (gelezen 1299 keer)

Offline basvo

• Vol lid
  • Land: nl
Eerste biertje gebotteld
« Gepost op: 16-11-2019 12:04 u »
Zooo, eindelijk mijn eerste echte brouwsel gebotteld. Smaakt erg goed en meteen een nooit etiket erop gemaakt. Ziet er best goed uit voor de eerste keer zo denk ik? Benieuwd wat jullie er van vinden!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Eerste biertje gebotteld
« Reactie #1 Gepost op: 16-11-2019 12:37 u »
Volgende keer de fles wat hoger vullen. Zeker voor je getoonde biertypes.

Mss een ander lettertype gebruiken. Een leek snapt mogelijk de tekst niet.

Maar al bij al een mooie start.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 16-11-2019 12:49 u »
Volgende keer de fles wat hoger vullen. Zeker voor je getoonde biertypes.

Mss een ander lettertype gebruiken. Een leek snapt mogelijk de tekst niet.

Maar al bij al een mooie start.

Dankje voor je feedback! Zal de volgende keer letten op het lettertype, snap inderdaad dat iemand die niet weet wat er staat het niet begrijpt. Alleen de flesjes verder vullen lukte me niet, heb namelijk met het vulpijpje afgevuld totdat het net niet of de rand heen liep. Hoe doe jij dit normaal dan?

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2019 09:18 u »
Dankje voor je feedback! Zal de volgende keer letten op het lettertype, snap inderdaad dat iemand die niet weet wat er staat het niet begrijpt. Alleen de flesjes verder vullen lukte me niet, heb namelijk met het vulpijpje afgevuld totdat het net niet of de rand heen liep. Hoe doe jij dit normaal dan?

Zo vul ik ze ook altijd maar dan zitten de flesje toch wel wat voller.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2019 09:41 u »
Leuk etiket. mbt etiketten heb je 100 verschillende meningen als je die vraagt. Ik zou dus zeggen: doe gewoon wat je zelf leuk vindt staan en trek je niet teveel aan van wat anderen er van vinden.

Inderdaad kan de vulhoogte wat hoger. Hoe verder je het flesje vult hoe beter het is om nadelige effecten van zuurstof in je kopruimte te beperken. Zelf vul ik tot ca 1 cm onder de dop en een paar flesjes voor wedstrijden iets lager volgens de ONK regels (1-3 cm meen ik).

Helemaal vullen kan tot gevolg hebben dat je flesje barst door temperatuurverschillen door verschillende uitzetting van bier en glas [1]. Maar 1 cm is meer dan genoeg om dat op te vangen.

[1]
glas: 4.5 x 10^-6m/m K−1=13.5x0^−6m3/m3 K−1   
water : 0.21x 10^−3m3/m3 K−1=210x0^−6m3/m3 K−1

bij 10 graden temperatuurverhoging zet het flesje dan 0.04ml uit en het water zet dan 0.6 ml uit.
Dus heb je minimaal ca 1 cm kopruimte nodig om de voorkomen dat je flesje klapt door uitzettend bier als het bv een keer warm wordt in de zomer.   

Offline Gorak

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2019 10:01 u »
Ziet er goed uit! Lijken me verder ook erg lekkere biertjes  :biersmile:

Offline Michiel8012

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2019 10:40 u »

Eerst met het vulpijpje onderin de fles, als die bijna vol is dan aan de zijkant in de hals het vulpijpje tegen het glas aanhouden. Zo kan je de fles beter vullen. 1 tot 3cm kopruimte is voldoende.

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2019 14:30 u »
Mooie etiketten. Erg strak!

Ik sluit me aan bij de kritiek op het lettertype. Dat mag iets duidelijker.

Wat betreft het afvullen. Ik vind het wel meevallen.

Zelf vul ik ook op die manier, door te vullen tot het bier aan de rand van de fles komt en dan de afvulpijp eruit.
Op die manier zijn al je flesjes bijna op de millimeter nauwkeurig gelijk afgevuld.
Ook de meeste commerciŽle speciaalbieren zijn niet verder dan dit afgevuld.

Piemelen met het laatste restje via de fleshals vullen heb ik een paar maal gedaan maar vind ikzelf veels te omslachtig.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #8 Gepost op: 18-11-2019 00:21 u »
Mooie etiketten. Erg strak!

Ik sluit me aan bij de kritiek op het lettertype. Dat mag iets duidelijker.

Wat betreft het afvullen. Ik vind het wel meevallen.

Zelf vul ik ook op die manier, door te vullen tot het bier aan de rand van de fles komt en dan de afvulpijp eruit.
Op die manier zijn al je flesjes bijna op de millimeter nauwkeurig gelijk afgevuld.
Ook de meeste commerciŽle speciaalbieren zijn niet verder dan dit afgevuld.

Piemelen met het laatste restje via de fleshals vullen heb ik een paar maal gedaan maar vind ikzelf veels te omslachtig.

Ik sluit me hier wel bij aan zeker met die vulpijpjes wil het eigenlijk niet beter.

Tags: