Hobbybrouwen > Brouwproces

Geforceerd carboniseren op SS Unitank en bottelen

<< < (2/5) > >>

favoretti:
Top, dit helpt! We hebben nog geen CO2 afvulpistool, dus gok dat we met dit experiment tot de volgende brouwsel moeten wachten.
SS unitanks zijn zowel van glycol koeling voorzien als van verwarmingselementen met FTS, dus temperatuur hebben we goed onder control.
Desniettemin, hartelijk dank voor de uitleg!

bierfan:
Dat colaschuim heeft niets met carboniseren te maken.
Er zal dan tijdens het brouw- of vergistingsproces iets fout gegaan zijn.

favoretti:

--- Citaat van: bierfan op 15-11-2019  17:44 u ---Dat colaschuim heeft niets met carboniseren te maken.

--- Einde van citaat ---

Ah, kijk, das ook mooi om te weten. Dat kregen we tijdens onze eerste grote batch, schrootmolen stond iets te fijn, ging van alles en nog wat mis.. Maar ik dacht dat het inderdaad met verkeerde carbonisatie te maken had, dit geeft wel hoop :) Bedankt!

knifeman:

--- Citaat van: bierfan op 15-11-2019  17:44 u ---Dat colaschuim heeft niets met carboniseren te maken.

--- Einde van citaat ---
Ben ik niet mee eens. Ik denk dat et bedoeld wordt dat je zo een minimaal schuimpje hebt aan de glaswanden (niet dat het schuim naar cola smaakt he)

Als je effectief maar op 0.5 bar carboniseert dan ga je dat effect krijgen.

HermanH:
Ik heb mij voor mijn berekening van het volume CO2 na bvb drukvergisting/lagering op druk een file gemaakt, bvb 1,5 Bar bij 9 graden, heb je iets minder dan 3 CO2 volumes, dus als je met tegendrukvuller flesjes afvult uit bvb een keg dan hoef je als je ongeveer 3 Vol. CO2 wenst geen bottelsuiker meer toe te voegen als die bij deze druk en temperatuur stond, als je minder druk zet en je wenst 3 Vol. CO2 dan berekent de file hoeveel 'bottelsuiker' je moet toevoegen voor een gewenst CO2 volume, is dus even spelen met waarden om die in de tabel te vergelijken.... Je kan met de file ook zien hoeveel druk je moet zetten op een keg om bvb een gewenste CO2 te hebben van bvb 2,5 volumes, eerst wel de druk en temperatuur ingeven om daarna de bekomen gegevens af te lezen en te gebruiken in de tabel en dan onderaan de file de gewenste volume CO2 in vullen.

http://chateau-ifach.be/recipes/eigen_hulpbestanden/berekening_bottelsuiker_adhv_CO2_volume_drukgisting.xlsx

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie