Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maisch- en spoelwater  (gelezen 2414 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Maisch- en spoelwater
« Reactie #25 Gepost op: 02-01-2020 19:08 u »
Verhouding 2:1 maischwater:spoelwater, ongeacht welk bier.
>:D >:D >:D NOPE !!

Maischen ergens tussen de 3-3,5 liter per kilo... (of tot 2 bij hele zware bieren)

Spoelen tot gewenst volume voor koken... ;)   en nu topic sluiten... >:D >:D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 02-01-2020 20:31 u »
maischen ergens tussen de 3-3,5 liter per kilo...(of tot 2 bij hele zware bieren)

spoelen tot gewenst volume voor koken... ;) 

Dan heb je nog een vrijheidsgraad over, nl wanneer doe je 3 en wanneer doe je 3.5 liter per kg?
Beide kan plus alles ertussenin en dat kun je compenseren met je spoelwater.

Ik probeer de beslagdikte zodanig te maken dat met de benodigde hoeveelheid spoelwater om je gewenste volume voor koken te halen ook nog precies de gewenste hoeveelheid suiker is uitgespoeld, bv SG=1010 van de laatste afloop.
Als je dat doet blijft er maar 1 mogelijkheid over en heb je de vrijheidsgraad die je nog over had optimaal benut om het maximale rendement eruit te halen en zonder te ver door te spoelen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 02-01-2020 22:13 u »
Dan heb je nog een vrijheidsgraad over, nl wanneer doe je 3 en wanneer doe je 3.5 liter per kg?

Niet al te moeilijk over doen... :)  Het wordt toch wel bier... :brouwen:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 02-01-2020 22:19 u »
niet al te moeilijk over doen.... :)  Het wordt toch wel bier.... :brouwen:
Zeker. Alleen denk ik dat het goed is om iets eerst helemaal te begrijpen en daarna kun je beter beslissen wat je wilt verwaarlozen, afhankelijk van in welke bui je verkeert. Maar als mensen het niet nodig vinden om het te willen begrijpen ook goed. Ieder zijn ding. Kan alleen zijn dat je rendement dan iets onvoorspelbaarder wordt en daar zie je toch veel vragen over op het forum, dus dan wille mensen het ineens wel weer begrijpen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 02-01-2020 22:36 u »
Zeker. Alleen denk ik dat het goed is om iets eerst helemaal te begrijpen

Kwestie van ff een boek lezen en veel brouwen..je kunt niet alles leren door te lezen...met Brouwen is het ook een kwestie van doen, ervaren, nadenken, en leren.... :brouwen:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 02-01-2020 22:42 u »
Kwestie van ff een boek lezen en veel brouwen..je kunt niet alles leren door te lezen...met Brouwen is het ook een kwestie van doen, ervaren, nadenken, en leren.... :brouwen:
Wat doe jij als je een beslagdikte hebt van 3.5 liter per kg mout en einde spoelen de juiste hoeveelheid opgevangen wort hebt begin koken, maar het SG va je aflopende wort is nog 1035?

Offline hobbyman

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 02-01-2020 23:46 u »
Wat doe jij als je een beslagdikte hebt van 3.5 liter per kg mout en einde spoelen de juiste hoeveelheid opgevangen wort hebt begin koken, maar het SG va je aflopende wort is nog 1035?

Heb je dan niet te veel mout gebruikt? Ik snap deze vraag niet.
Ik reken met een rendement van 80% en gebruik brouwsoftware. Die rekent dan de hoeveelheid mout uit.
Ik maisch, spoel tot volume voor koken. Dan meet ik de SG, die zou dan moeten kloppen met de software. Waarom zou ik de sg van het aflopende wort meten? Daar kunnen nooit veel suikers meer in zitten na het spoelen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 02-01-2020 23:56 u »

;D ;D ;D Dat zal niet gebeuren... dus een antwoord is dan compleet onnodig... :brouwen:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 03-01-2020 00:15 u »
Als je aan het einde van het spoelen SG=1035 meet, dan zit er nog relatief veel suiker in je bostel. Je had dan eigenlijk een dikker beslag moeten maken en meer spoelwater gebruiken zodat je de bostel verder uit kunt spoelen. Dat kan een paar % rendement schelen waar je verder niets voor hoeft te doen.

Zie bv bijgaand voorbeeld:
13 kg mout voor 40 liter wort einde koken
Met beslagdikte 2.82 liter per kg en 3 liter spoelwater per kg mout kom je op en spoelrendement van 87.4% en SG van aflopende wort=1010.

Met beslagdikte 4.1 liter per kg en 1.75 liter spoelwater per kg mout kom je op en spoelrendement van 82.6% en SG van aflopende wort=1035.

Scheelt je dus 5% rendement. In beide gevallen krijg je 40 liter wort einde koken.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #34 Gepost op: 03-01-2020 00:28 u »

Dan ga ik me afvragen wat ik verkeerd heb gedaan zodat me dat niet nog een keer overkomt.

Maar jij bedoelt denk ik: ga je dan niet langer spoelen om die suikers alsnog uit de bostel te halen... waarschijnlijk wel.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #35 Gepost op: 03-01-2020 10:01 u »

Dan doe ik niks en vinden de paarden de draf extra lekker.

Meer spoelen betekent langer koken. En dat betekent weer ...

Maar als je dat altijd doet, dan is het onderdeel van je recept om lang te koken. En zo maakt elke brouwer bier zoals hij wil.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 03-01-2020 10:04 u »
ga je dan niet langer spoelen om die suikers alsnog uit de bostel te halen.... waarschijnlijk wel.

Klopt, maar dan heb je teveel volume. Het betekent dus dat de beslagdikte gekoppeld is aan het begin SG wat je wilt halen en je kookproces (vermogen en tijdsduur bepaalt hoeveel je indampt) Je kunt dit allemaal vantevoren bepalen (met software of tabellen, grafieken) Dus wat ik wil zeggen is dat je hier niet door trial en error wijs hoeft te worden.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 03-01-2020 10:05 u »
Dan doe ik niks en vinden de paarden de draf extra lekker.

Ik zou de volgende keer een dikker beslag maken.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #38 Gepost op: 03-01-2020 10:13 u »
Ik zou de volgende keer een dikker beslag maken.

Mijn spoelrendement is gemiddeld 90 %, en dat vind ik genoeg.

Straks krijg ik nog problemen met uitloging  ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #39 Gepost op: 03-01-2020 10:15 u »
Klopt, maar dan heb je teveel volume. Het betekent dus dat de beslagdikte gekoppeld is aan het begin SG wat je wilt halen en je kookproces (vermogen en tijdsduur bepaalt hoeveel je indampt) Je kunt dit allemaal vantevoren bepalen (met software of tabellen, grafieken) Dus wat ik wil zeggen is dat je hier niet door trial en error wijs hoeft te worden.

Het is ook afhankelijk van je installatie, schroten, roeren, moutsoorten. Ik denk dat jouw rekentool prima werkt in jouw setup, maar voor een andere brouwer wellicht niet juist rekent.

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #40 Gepost op: 03-01-2020 17:50 u »
Begin sg van 1,073 haal ik met;
5 kg mout
20 liter maischwater
7 liter spoelwater
75 minuten koken

Dat is zonder suikers al zeker 8,5 % alcohol.

IK zie geen reden om dikker te beslaan.
Voor lager in alcohol bieren kies ik voor een beetje minder mout, later water toevoegen en/of korter koken.
Meer spoelen kan ook maar daar is mijn kookketel niet op gemaakt.

Spoelen tot gewenst volume is niet mijn keuze.
Met vaste waarden weet ik wat ik krijg qua volume en sg.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 03-01-2020 18:44 u »
Het is ook afhankelijk van je installatie, schroten, roeren, moutsoorten. Ik denk dat jouw rekentool prima werkt in jouw setup, maar voor een andere brouwer wellicht niet juist rekent.
De kracht van die tool is juist dat je met je eigen installatie jou eigen parameters kunt laten bepalen door de tool en die daarna voor je andere brouwsels ook kunt gebruiken. 

Tags: