Hergisten op vat

Gestart door thezewery, 15-11-2019 07:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Inmiddels wat lege vaatjes verder en kan maar geen fatsoenlijk biertje tappen: of teveel of te weinig schuim.
Heb 2 slangetjes, 1 gewoon en 1 met zo'n dun stuk ertussen. Beide werken niet. Heb met meer / minder druk zitten rommelen, zonder resultaat.

Wat me wel is gelukt: 2 picnic kraantjes kapot.
Dus: moch iemand een tip hebben voor een wat duurzamere variant, graag!

Daarnaast ook: zonder er erg in te hebben was 1 vat door de 'uit' aansluiting (in het midden) gaan lekken..erg zonde maar vooral ook een bende...

Sowieso is het aan en af koppelen een redelijke kledderboel, heb dus het idee dat ik iets niet goed doe, maar wat?

hansHalberstadt

3 meter tapleiding van 4 mm inwendig gebruiken, fustje en tapleiding koelen naar 7 graden en tappen met 1 BAR tapdruk. Dan moet je goed kunnen tappen.

thezewery

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2020  10:06 u3 meter tapleiding van 4 mm inwendig gebruiken, fustje en tapleiding koelen naar 7 graden en tappen met 1 BAR tapdruk. Dan moet je goed kunnen tappen.
Tx!! ...3 meter had ik bij lange na niet... gewoon 4 mm over de hele lengte, dus niet moeilijk doen met verloopstukkies en dikke/dunne slangen?

hansHalberstadt

Citaat van: thezewery op 14-01-2020  11:30 uTx!! ...3 meter had ik bij lange na niet... gewoon 4 mm over de hele lengte, dus niet moeilijk doen met verloopstukkies en dikke/dunne slangen?
Elke overgang van dik-dun or dun-dik levert extra wervelingen en koolzuur, dus zoveel mogelijk overgangen vermijden.

EBC

Tja, 7 gram suiker per liter. Dat is nogal veel. Je bier is oververzadigd. Je kan het enkel tappen met hoge tapdruk en een compensatorkraan. Al die meters slang gaan je niks helpen.

Druk aflaten van die vaatjes is mijn advies. Een paar dagen lang elke dag het ontluchtingsventiel open trekken totdat de druk weg is. Zakdoekje erover als je eraan trekt.

Volgende keer max 4 gram suiker. Of beter gewoon carboniseren.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 14-01-2020  15:14 uTja, 7 gram suiker per liter. Dat is nogal veel. Je bier is oververzadigd. Je kan het enkel tappen met hoge tapdruk en een compensatorkraan. Al die meters slang gaan je niks helpen.
Ik bottel zelf met 8 gram per liter op de fust. En tap dus al jaren met die 3 meter slang, vandaar mijn advies uit de praktijk.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2020  19:08 uIk bottel zelf met 8 gram per liter op de fust. En tap dus al jaren met die 3 meter slang, vandaar mijn advies uit de praktijk.

Ik hoop dat thezewery er mee weg komt, maar ik vrees ervoor. Eigen schuld want zoeken was veel moeite  ;)

thezewery

Citaat van: EBC op 14-01-2020  15:14 uTja, 7 gram suiker per liter. Dat is nogal veel. Je bier is oververzadigd. Je kan het enkel tappen met hoge tapdruk en een compensatorkraan. Al die meters slang gaan je niks helpen.
Waarom heb ik dan net zoveel / -vaak te weinig schuim alsdan teveel?

thezewery

Citaat van: EBC op 15-01-2020  00:28 uEigen schuld want zoeken was veel moeite  ;)
??? :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 15-01-2020  00:28 uzoeken was veel moeite  ;)
Zoeken is altijd lastig, vooral als er ook nog heel veel tegenstrijdige dingen te vinden zijn. Het forum is er ook voor om mensen te begeleiden door dat woud van info.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2020  09:15 uZoeken is altijd lastig, vooral als er ook nog heel veel tegenstrijdige dingen te vinden zijn. Het forum is er ook voor om mensen te begeleiden door dat woud van info.

Als je begeleidt dan is het goed niet alleen je eigen ervaringen te melden...

Heel wat hobbybrouwers hebben ervaren dat 7 gram per liter bij bier in een fust problemen oplevert bij het tappen van het bier. Fustbier heeft minder koolzuur dan flessenbier en dat is niet voor niets.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-01-2020  21:32 uAls je begeleidt dan is het goed niet alleen je eigen ervaringen te melden...

Heel wat hobbybrouwers hebben ervaren dat 7 gram per liter bij bier in een fust problemen oplevert bij het tappen van het bier. Fustbier heeft minder koolzuur dan flessenbier en dat is niet voor niets.
Klopt. Ik adviseer dat dan ook in combinatie met een remleiding van 4 mm inwendig en 3 meter lang. Zonder zo'n lange leiding zul je inderdaad genoegen moeten nemen met minder koolzuur in je bier.

henkie

Citaat van: Jacques op 15-01-2020  21:32 uAls je begeleidt dan is het goed niet alleen je eigen ervaringen te melden...

Heel wat hobbybrouwers hebben ervaren dat 7 gram per liter bij bier in een fust problemen oplevert bij het tappen van het bier. Fustbier heeft minder koolzuur dan flessenbier en dat is niet voor niets.

https://www.ad.nl/utrecht/olivier-enige-cafe-ter-wereld-met-duvel-op-de-tap~a6ba3481/?referrer=https://www.google.com/

Doe ik ook al jaren.


EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2020  21:37 uKlopt. Ik adviseer dat dan ook in combinatie met een remleiding van 4 mm inwendig en 3 meter lang. Zonder zo'n lange leiding zul je inderdaad genoegen moeten nemen met minder koolzuur in je bier.

Zodra de druk in de leiding lager wordt dan de verzadigingsdruk van het bier komt koolzuurgas vrij.

In mijn doorzichtige leiding voor de beergun zie ik het gebeuren. Ergens halverwege komen er plots belletjes in. Ik heb de leiding dubbel zo lang gemaakt, maar dat helpt niet, de belletjes komen op dezelfde plek. En dat is logisch, want op die plek zit de verzadigingsdruk. Ik heb de leiding korter gemaakt, en dan gaat het wel goed.
Maar het was per bier verschillend. Totdat ik de verzadigingsdruk onder controle kreeg (met een dubbele reduceer).

Met een compensatorkraan kan je de druk aan de kraan regelen. Door een hogere tapdruk in te stellen, zorg je ervoor dat de verzadigingsdruk in de leiding niet wordt bereikt.
Zomaar een paar meter slang gebruiken is niet de algemene oplossing.

En die mannen van Duvel ... dat is een marketingverhaal.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 16-01-2020  01:21 uZodra de druk in de leiding lager wordt dan de verzadigingsdruk van het bier komt koolzuurgas vrij.

In mijn doorzichtige leiding voor de beergun zie ik het gebeuren. Ergens halverwege komen er plots belletjes in. Ik heb de leiding dubbel zo lang gemaakt, maar dat helpt niet, de belletjes komen op dezelfde plek. En dat is logisch, want op die plek zit de verzadigingsdruk. Ik heb de leiding korter gemaakt, en dan gaat het wel goed.
Maar het was per bier verschillend. Totdat ik de verzadigingsdruk onder controle kreeg (met een dubbele reduceer).

Met een compensatorkraan kan je de druk aan de kraan regelen. Door een hogere tapdruk in te stellen, zorg je ervoor dat de verzadigingsdruk in de leiding niet wordt bereikt.
Zomaar een paar meter slang gebruiken is niet de algemene oplossing.

En die mannen van Duvel ... dat is een marketingverhaal.

Toch lukt het bij mij wel om goed te tappen met 8 gram per liter bottelsuiker en de praktijk is toch het bewijs. Heb je le leiding ook gekoeld tot 7 graden evenals je fust? 

Jacques

Citaat van: EBC op 16-01-2020  01:21 uZodra de druk in de leiding lager wordt dan de verzadigingsdruk van het bier komt koolzuurgas vrij.

In mijn doorzichtige leiding voor de beergun zie ik het gebeuren. Ergens halverwege komen er plots belletjes in. Ik heb de leiding dubbel zo lang gemaakt, maar dat helpt niet, de belletjes komen op dezelfde plek. En dat is logisch, want op die plek zit de verzadigingsdruk. Ik heb de leiding korter gemaakt, en dan gaat het wel goed.
Maar het was per bier verschillend. Totdat ik de verzadigingsdruk onder controle kreeg (met een dubbele reduceer).

Met een compensatorkraan kan je de druk aan de kraan regelen. Door een hogere tapdruk in te stellen, zorg je ervoor dat de verzadigingsdruk in de leiding niet wordt bereikt.
Zomaar een paar meter slang gebruiken is niet de algemene oplossing.

Dit is ook mijn ervaring.
Een compensatorkraan op je tapinstallatie is ideaal. Het maakt dat je bieren kunt tappen met een verschillende verzadigingsdruk. Hoef je niet aan de gang met allerlei slangen.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 16-01-2020  01:21 uZodra de druk in de leiding lager wordt dan de verzadigingsdruk van het bier komt koolzuurgas vrij.

In mijn doorzichtige leiding voor de beergun zie ik het gebeuren. Ergens halverwege komen er plots belletjes in


Zo ziet bij mij een zojuist getapt glas bier eruit met 8 gram suiker per liter. 300 ml bier en 2 cm schuim. En dat is na tappen van het eerste glas waarbij eerst wat schuim meekomt omdat de leiding in de tapzuil niet is gekoeld. als ik nog een glas direct erachteraan zou tappen dan heb ik zelfs te weinig schuim dus moet ik op het laatst de tapkraan half dicht zetten om extra schuim te maken. Als er belletjes in de leiding zouden ontstaan tijdens het tappen dan had ik een glas met veel meer schuim gehad.



hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-01-2020  22:12 uZomaar een paar meter slang gebruiken is niet de algemene oplossing.

Her is ook niet 'zomaar een paar meter slang', maar het is helemaal uitgerekend. Ik neem aan dat je het boek 'vakboek voor de bierslijter' van Baetsle kent? Daar staat exact in hoe jet het uitrekent aan de hand van tabellen met drukverval per meter bij verschillende diameters, hoogte en bochten indien van toepassing. 4 mm leiding bouwt bij 4L/min af met 640 gram/meter. Ik kies bewust voor een lagere flow van ca 2 liter per minuut. Dan heb je minder drukafbouw per meter.

Als je het hebt over algemene oplossingen dan heb je het over biertaps voor pils en die zijn voor lagere tap temperatuur ontworpen. Er is vrijwel geen enkele tap speciaal ontworpen om speciaalbieren te tappen bij 7-10 graden, dus daarom moet je je dan behelpen met compensatorkranen om met zo'n systeem acceptabel te kunnen tappen.
Daar staat op pag 94 een een stukje over compensatorkranen.  Met als genoemd nadeel dat je de tap kraan niet kunt reinigen met een sponsje. Nu doe ik dat toch al niet want dat kan niet met 4mm leiding. Die reinig ik met loog+ Chloor eens in de 10 x. elke keer voor het aansluiten van een fust gebruik ik stoom om de leiding en tapkraan steriel te maken. Dat werkt al 10 jaar prima en kost nauwelijks tijd. Ook dat zal wel niet standaard zijn, maar wel super handig. Dat is een van de voordelen van amateur brouwers, nl dat je zelf de optimale werkwijze kunt bepalen en je je niet aan complicerende regelgeving hoeft te houden.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2020  23:26 uHer is ook niet 'zomaar een paar meter slang', maar het is helemaal uitgerekend. Ik neem aan dat je het boek 'vakboek voor de bierslijter' van Baetsle kent? Daar staat exact in hoe jet het uitrekent aan de hand van tabellen met drukverval per meter bij verschillende diameters, hoogte en bochten indien van toepassing. 4 mm leiding bouwt bij 4L/min af met 640 gram/meter. Ik kies bewust voor een lagere flow van ca 2 liter per minuut. Dan heb je minder drukafbouw per meter.

Ja dat boek ken ik. Voor mij veel te veel gereken...

Een compensatorkraan kun je eenvoudig instellen, dat is veel handiger.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-01-2020  23:32 uJa dat boek ken ik. Voor mij veel te veel gereken...

Een compensatorkraan kun je eenvoudig instellen, dat is veel handiger.
Heb jij die ook? En hoe ziet jouw getapte glas bier eruit met die kraan?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-01-2020  23:32 uJa dat boek ken ik. Voor mij veel te veel gereken...
Je kunt gewoon de conclusie gebruiken van het rekenwerk wat anderen al voor jou hebben gedaan.
Voor mij was het 10 minuutjes rekenen en daarna zorgeloos jarenlang tappen. Dat had ik er wel voor over.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2020  23:38 uHeb jij die ook? En hoe ziet jouw getapte glas bier eruit met die kraan?

Zonder compensatorkraan is het een grote schuimboel.
Met de kraan is het zaak om de koolzuurdruk niet te laag te zetten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2020  23:41 uJe kunt gewoon de conclusie gebruiken van het rekenwerk wat anderen al voor jou hebben gedaan.
Voor mij was het 10 minuutjes rekenen en daarna zorgeloos jarenlang tappen. Dat had ik er wel voor over.

Niet iedereen is zo'n rekenmeester als jij.

Daarnaast gebeurt het wel eens dat de koolzuurdruk in het vat toeneemt. Bijvoorbeeld wanneer vergist is met een var Diastaticus gist of wanneer het bier gekoudhopt is.

Overigens vul ik niet zo heel vaak af op fust. Flesjes hebben zo hun voordeel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-01-2020  11:46 uZonder compensatorkraan is het een grote schuimboel.
Met de kraan is het zaak om de koolzuurdruk niet te laag te zetten.

Kun jij met optimale instelling met compensatorkraan een glas tappen met maximaal 3 cm schuim en 300 ml bier?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-01-2020  12:38 uKun jij met optimale instelling met compensatorkraan een glas tappen met maximaal 3 cm schuim en 300 ml bier?

Ja dat kan. Hoeveel schuim je krijgt is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk. Het koolzuurgehalte van je bier is daar één van.

Overigens is compensatorkraan altijd bruikbaar omdat je de weerstand bij het tappen kunt regelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.