Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hergisten op vat  (gelezen 963 keer)

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hergisten op vat
« Gepost op: 15-11-2019 07:30 u »
Morgen willen we voor jet eerst de corneliussen gaan vullen. En dan daarin laten hergisten.
Voor wat ik begrepen heb is het dan een kwestie van dezelfde hoeveelheid suiker toevoegen alsdan je op fles zou doen.
Nu heb ik ook begrepen dat het vaatje sowieso onder druk moet staan ivm afdichting. Hoeveel druk is daarvoor nodig?
Heeft dit geen invloed op de carbonisatie, maw: suiker+druk=teveel CO2?
Als het vaatje onder druk staat en je gaat later de CO2 tbv tappen weer aansluiten, hoe zorg je ervoor dat de externe druk minimaal die van binnenin is (of is dit niet nodig)?
Hoe zit dat met bezinksel door het hergisten? Want dat is het eerste wat naar buiten komt met tappen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Delirium

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Is het al tijd voor bier?
Re: hergisten op vat
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2019 10:30 u »
Ik heb gister toevallig mijn brouwsel afgevuld op vat. Ik ben er nog niet heel ervaren in, dus de ervaring die ik heb is gebaseerd op ťťn keer afvullen op vat en wat ik heb gelezen op dit forum :)

Ik hergist met iets minder suiker dan op fles, namelijk met 4gr/L. Dat is de hoeveelheid die wordt aangeraden op BrouwHulp. Vervolgens zet ik er 1,8bar druk op en zet ik het weg bij 20 graden voor de hergisting (gewoon op de zolderkamer). Bij het onder druk zetten lucht ik een paar keer om de lucht die er in zit zoveel mogelijk te verdrijven. Dit laat ik een week Š twee weken staan. Hergisting op het vat heeft zeker invloed op de carbonisatie. Maar door hergisting op het vat hoef je minder CO2 toe te voegen voordat de saturatie is bereikt (omdat er CO2 wordt gevormd door de hergisting).

Wat ik vervolgens doe voordat ik daadwerkelijk ga tappen: vat koud zetten (koud bier houdt meer CO2 vast), onder druk (weer ongeveer 2bar) en een paar keer goed schudden (dan mengt de CO2 beter met het bier), vervolgens de regulator instellen op tapdruk (ongeveer 1-1,5 bar) en dan lekker tappen! Als je het vat weer weg zet, gewoon weer die 1,8 bar druk erop.

Met het bezinksel valt het wel mee. Onderaan het vat zit wat ruimte waar het meeste in terecht komt en niet in de leiding komt. Daar zou ik me niet al teveel zorgen om maken.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2019 17:01 u »
Dank, ga het morgen een poging geven!

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 15-11-2019 17:22 u »
Ff vraagje, waarom zou je hergisten op vat, terwijl het bier ook kunt verzadigen met CO2.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 15-11-2019 18:37 u »
Ff vraagje, waarom zou je hergisten op vat, terwijl het bier ook kunt verzadigen met CO2.
Heel simpel eigenljk: omdat ik geen idee heb van hoe en wat, vooral ook ivm CO2-voorraad. Heb nu 1 sodastream fles.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2019 18:46 u »
Oh ok,  dan zou mijn tip zijn om in de toekomst een grote ruil
CO2 fles aan te schaffen. Het vat een weekje onder druk zetten maakt het allemaal veel makkelijker.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2019 19:32 u »
Oh ok,  dan zou mijn tip zijn om in de toekomst een grote ruil
CO2 fles aan te schaffen. Het vat een weekje onder druk zetten maakt het allemaal veel makkelijker.
Is dat dan na de nagisting het vat in. Geen extra suiker. Druk erop (hoeveel?). En dan?

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2019 21:39 u »
ja, na het gisten het vat in. Weekje op ongeveer 1 bar, bij ongeveer 4 graden celsius.
En dat is alles. :biersmile:

Offline Delirium

• Boven 10 berichten
  • *
  • Is het al tijd voor bier?
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2019 23:15 u »

Hergisting op vat heeft toch ook (behalve dat je CO2 bespaart) toch ook voordelen voor de smaak? Volgens mij is hergisting op het vat niet veel meer moeite vergeleken met carboniseren. En toch wordt er altijd heel snel geneigd naar carboniseren. Is er nog een voordeel (behalve mogelijk gemak) dat ik over het hoofd zie? Of een nadeel van hergisting op t vat dat ik niet weet?

En alleen onder druk weg zetten was bij mij vorige keer niet voldoende om het te laten verzadigen. Ik moest ook paar keer het vat goed schudden om goed te laten mengen!

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2019 23:51 u »
Hergisting op vat heeft toch ook (behalve dat je CO2 bespaart) toch ook voordelen voor de smaak?

Smaak is persoonlijk.

Ik zou niet hergisten op vat. Dat geeft enkel verlies van bier.

Ik zou vooral eens zoeken op het forum, want alle gestelde vragen zijn in de jaren al minstens 10x uitgebreid beantwoord. En eerlijk gezegd lees ik geen echt goed advies in deze draad.

Offline thezewery

• Senior lid
Re: Hergisten op vat
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2019 09:05 u »
Ik lig altijd overhoop met de zoekfunctie (om over de tags maar helemaal te zwijgen) ...maar natuurlijk zijn alle vragen al eens gesteld....maar: dus?
Wordt een vreselijk saai forum als dat het uitgangspunt is. En er is altijd nog iets als herziene inzichten, nieuwe ideeŽn, die dingen, dan heb je niet heel veel aan ouwe meuk...

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2019 09:07 u »
Enniewee, ga zo alles es schoonmaken en klaarzetten, dus heb nog een uurtje of zo om te beslissen...
Overigens snap ik het bierverlies door hergisten niet helemaal...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2019 09:16 u »
Zelf gebruik ik altijd hergisting op fust. Gewoon met 7 gram suiker per liter.  Bij het tappen zet ik de fusten op 7 graden met 1 BAR tapdruk. (duurt wel een dag voor ze die temperatuur aangenomen hebben en je kunt tappen) de eerste paar glazen zijn wat troebel, maar qua smaak al prima. Daarna wordt het steeds helderder omdat via de stijgbuis al snel alle gist rondom het aanzuigpunt op d bodem wordt meegenomen.
Als je je stijgbuis zou inkorten om zo geen gist mee te zuigen dan heb je inderdaad verlies aan laatste restje, maar heeft dus niet veel nut naar mijn idee.   

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2019 09:46 u »
Zelf gebruik ik altijd hergisting op fust. gewoon met 7 gram suiker per liter.  Bij het tappen zet ik de fusten op 7 graden met 1 BAR tapdruk. (duurt wel een dag voor ze die temperatuur aangenomen hebben en je kunt tappen) de eerste paar glazen zijn wat troebel, maar qua smaak al prima. Daarna wordt het steeds helderder omdat via de stijgbuis al snel alle gist rondom het aanzuigpunt op d bodem wordt meegenomen.
als je je stijgbuis zou inkorten om zo geen gist mee te zuigen dan heb je inderdaad verlies aan laatste restje, maar heeft dus niet veel nut naar mijn idee.   
Dank! Tijdens de hergisting dus geen extra druk erop?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 16-11-2019 10:10 u »
Dank! Tijdens de hergisting dus geen extra druk erop?
Na het toevoegen van de bottelsuiker en sluiten van de fust kun je even wat druk erop zetten om de zuurstof eruit te blazen via het ontluchtingsringetje (sodakeg) en daarna via de druk het dekseltje goed luchtdicht aan te laten drukken. als dat niet goed is aangedrukt kan het lekken en komt je fust niet op druk.
Verder heeft druk erop zetten geen nut, immers daarvoor had je juist de bottelsuiker toegevoegd.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 16-11-2019 11:34 u »
Zelf gebruik ik altijd hergisting op fust. gewoon met 7 gram suiker per liter...

Lijkt me beter (zelf geen ervaring) omdat er tijdens overbrengen naar vat wel wat zuurstof mee zal/kan komen. Zeker bij de hevelaars.
Mss dat bij de beter uitgeruste constructies het lukt om vanuit een cct, onder druk, naar een vat geen inslag te krijgen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 16-11-2019 16:36 u »
Zuurstofinslag is bij bottelen zonder bottelsuiker zeker een belangrijk punt. Waarom dus moeilijk dien als het makkelijk kan. 

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 16-11-2019 19:19 u »
En zo geschiedde: 2 vaatjes gevuld met 7 gr suiker/liter. 3x per vat op 1 bar druk gezet en 3x ontlucht en nu zonder extra druk bij 20 graden weggezet.
Dus als in het goed begrijp over een weekje of 2 de boel weer aansluiten, 1 bar druk, en tappen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 16-11-2019 19:38 u »
3x ontlucht en nu zonder extra druk bij 20 graden weggezet.
Dus als in het goed begrijp over een weekje of 2 de boel weer aansluiten, 1 bar druk, en tappen?
Je hoeft niet te ontluchten als jet het wegzet. dan blijft de deksel mooi aangedrukt dat kleine beetje koolzuur extra maakt voor de koolzuurverzadiging niets uit. Bij het tappen eerst de fust naar 7 graden koelen en dan pas aansluiten.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 16-11-2019 20:21 u »
Je hoeft niet te ontluchten als jet het wegzet. dan blijft de deksel mooi aangedrukt dat kleine beetje koolzuur extra maakt voor de koolzuurverzadiging niets uit. Bij het tappen eerst de fust naar 7 graden koelen en dan pas aansluiten.
Maar wat is 'klein beetje' ? Ik heb er tbv o2 uitdrijven ongeveer (maar maximaal) 1 bar opgezet, en dat dan ontlucht. X3.
Hoeveel is aan te raden ivm dekselsluiting?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 16-11-2019 21:41 u »
Als je fust gevuld is dan zit er bij een 20 liter fust bv nog maar aan paar 100ml gas boven de vloeistof. Als je daar bv 1 BAR CO2 druk opzet om het deksel goed dicht te drukken dan praat je dus over een paar 100 ml extra CO2. De totale hoeveelheid CO2 die in het bier opgelost wordt is ca 3 x het totale volume van je bier, dus ca 60 liter voor een 20 liter fust. dus een paar 100 ml extra zie je dan niet terug op die 60 liter. Het duurt wel een paar uur voordat de koolzuur is opgelost in je bier, dus even 1 BAR druk erop zetten maakt niets uit.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #21 Gepost op: 16-11-2019 22:10 u »
Ik gebruik nooit "bottel"suiker bij het vullen van mijn kegs. Ik heb mijn laatste blond (een soort Karmeliet-achtig) op keg gedaan en de rest van het bier gebotteld op fles met 8 gram suiker per liter. Het biertje op keg was lekkerder en frisser van smaak dan dit op fles, die had een bijsmaakje in de achtergrond. Staat op 2 Bar bij 9 graden in de frigo. De CO2-fles staat buiten de frigo omdat het een is van 10 kg en er zo 2 kegs in kunnen staan.
Voor wie wel suiker gebruikt bij het keggen kan om sneller helder bier te tappen zo'n drijvende bol gebruiken van een fermentasaurus. Ik gebruik die nu in mijn CCT, zo haal je steeds het bovenste bier door je bottelkraan en heb je minder last van niet goed afgetapte gist in de conische kegel:

https://www.ontariobeerkegs.com/Fermentasaurus_S_S_Float_60cm_Silicone_Dip_Tube_p/fermentasaurus-ss-float-dip.htm

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 17-11-2019 16:20 u »
Ik lig altijd overhoop met de zoekfunctie (om over de tags maar helemaal te zwijgen) ...maar natuurlijk zijn alle vragen al eens gesteld....maar: dus?
Wordt een vreselijk saai forum als dat het uitgangspunt is. En er is altijd nog iets als herziene inzichten, nieuwe ideeŽn, die dingen, dan heb je niet heel veel aan ouwe meuk...

Als alle vragen elke dag opnieuw gesteld worden is de animo om een antwoord te geven weg. Dan zijn er veel topics met onbeantwoorde vragen, terwijl de vragen wel eerder beantwoord zijn.

Overigens valt het wel mee met nieuwe inzichten. Veel van de oude meuk heeft zijn waarde nog...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 17-11-2019 16:22 u »
Zuurstofinslag is bij bottelen zonder bottelsuiker zeker een belangrijk punt.

Ook bij bottelen met hergisting op de fles moet je oppassen met zuurstofinslag. Een gedeelte van de zuurstof dat in de fles komt wordt niet door de gist verbruikt bij de aanmaak van nieuwe cellen.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 29-11-2019 13:41 u »
Vaatjes staan nu bijna 2 weken op kamertemperatuur, dus hoogste tijd om ze te gaan koelen...maar dan? Maakt de volgorde van handelen/aansluiten van de apparatuur en dergelijke nog uit dit ivm bijvoorbeeld over-/onderdruk enz?

Tags: