Is Chemipro San de nieuwe Star San?

Gestart door Jacques, 14-11-2019 23:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques


Mark0411

Nog niet gekocht, maar ga hem wel ontvangen.

Ik kreeg namelijk onderstaande mail:


U heeft bij ons nog de:
Star San HB Five Star 236 ml NL-FR  a 13.50 Euro in backorder staan, helaas is deze niet meer leverbaar. Als vergelijkbaar alternatief kunnen we u de Chemipro san  zonder bijbetaling leveren. https://www.brouwstore.nl/chemipro-san-250-ml
Wilt u ons aub laten of u hiermee akkoord gaat. We kunnen het bedrag ook terugboeken. Excuses voor het ongemak.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 14-11-2019  23:46 uIk zie dat Brouwland een nieuw product heeft: Chemipro San.
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/stabiliseren-reinigen/reinigingsmiddelen/d/chemipro-san-1-l

Het lijkt er een beetje op dat het gaat om Star San onder een nieuwe naam.
https://www.brouwland.com/content/docs/004/004%20Materiaalreiniging/MSDS_Chemipro%C2%AE%20San_NL_1.02.pdf

Heeft iemand dit product al gekocht?
Neen nog niet gekocht maar wel enkele maanden geleden al publiekelijk zien getest worden op een brouwnamiddag van een locale gilde, Dit is geen vervanger van Star San maar een witprodukt zoals Purosan er ook een is. Star San komt normaal gezien ook terug in de rekken (maar tegen wanneer?)

Biertje1985

Volgens mij is ook fosforzuur welke in Star San zit in in een concentratie van ik dacht 80% (of lager) Zelfde werkzame stoffen, wellicht wat aangepast product maar de werking en dosering lijken gelijk.


Knobby

Citaat van: Biertje1985 op 15-11-2019  08:51 uVolgens mij is ook fosforzuur welke in Star San zit in in een concentratie van ik dacht 80% (of lager) Zelfde werkzame stoffen, wellicht wat aangepast product maar de werking en dosering lijken gelijk.


De Puro san van de Brouwmarkt is ook gewoon letterlijk Star San met een ander etiket. Komt daar in grote Star San jerrycan binnen die ze zelf herverpakken.
Vermoed dat dit spul ook gewoon hetzelfde is

Jacques

Citaat van: Knobby op 15-11-2019  22:26 uDe Puro san van de Brouwmarkt is ook gewoon letterlijk Star San met een ander etiket. Komt daar in grote Star San jerrycan binnen die ze zelf herverpakken.
Vermoed dat dit spul ook gewoon hetzelfde is

Ja, dat was een publiek geheim.

Wat ik echter begrepen heb is dat Star San niet meer exporteert wordt naar Europa.

EBC

Citaat van: Jacques op 15-11-2019  22:34 uJa, dat was een publiek geheim.

Wat ik echter begrepen heb is dat Star San niet meer exporteert wordt naar Europa.

Dan is het of een bulk uit USA, of een kloon van elders, waarschijnlijk dan uit China. Verschil in werking zal er niet zijn. Met gerust hart gebruiken zou ik zeggen, eventueel naspoelen. Alle Europese leveranciers halen het bij dezelfde bron denk ik.

Oscar

Ik blijf mij verbazen over het eeuwige gezoek naar het "perfecte "middel om schoon te maken en te desinfecteren... schijnbaar zijn er nog legio brouwers die continue wisselen van deze middelen en zweven in onzekerheid over de reinheid van hun proces.... :nut:  Ik denk dat er binnenkort maar weer eens een blogje van mijn kant moet komen om de mindset van de lezers maar weer eens te resetten... ;) ;D :nut:

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 16-11-2019  01:21 uIk blijf mij verbazen over het eeuwige gezoek naar het "perfecte "middel om schoon te maken en te desinfecteren... schijnbaar zijn er nog legio brouwers die continue wisselen van deze middelen en zweven in onzekerheid over de reinheid van hun proces... :nut:  Ik denk dat er binnenkort maar weer eens een blogje van mijn kant moet komen om de mindset van de lezers maar weer eens te resetten... ;) ;D :nut:

Ik zou toch zeggen als je een product hebt wat goed werkt en je bier is altijd goed waarom zou je dan veranderen of het moet al om de prijs zijn o.i.d.
Gebruik altijd het zelfde en heb nooit geen problemen gehad. Dus blijf er lekker bij.

Knobby

Citaat van: Oscar op 16-11-2019  01:21 uIk blijf mij verbazen over het eeuwige gezoek naar het "perfecte "middel om schoon te maken en te desinfecteren... schijnbaar zijn er nog legio brouwers die continue wisselen van deze middelen en zweven in onzekerheid over de reinheid van hun proces... :nut:  Ik denk dat er binnenkort maar weer eens een blogje van mijn kant moet komen om de mindset van de lezers maar weer eens te resetten... ;) ;D :nut:

Citaat van: Erwin Warners op 16-11-2019  06:30 uIk zou toch zeggen als je een product hebt wat goed werkt en je bier is altijd goed waarom zou je dan veranderen of het moet al om de prijs zijn o.i.d.
Gebruik altijd het zelfde en heb nooit geen problemen gehad. Dus blijf er lekker bij.
Jullie hebben duidelijk niet zitten opletten. Het gaat hier juist om mensen die of bij hetzelfde willen blijven of een identiek product voor een lagere prijs willen hebben.
Star San was/is een tijd niet te krijgen dus men zoekt een vervanger. Die vervangers zijn exact hetzelfde product en kost ook nog eens minder.

Guppie

Citaat van: Mark0411 op 15-11-2019  00:04 uNog niet gekocht, maar ga hem wel ontvangen.

Ik kreeg namelijk onderstaande mail:


U heeft bij ons nog de:
Star San HB Five Star 236 ml NL-FR  a 13.50 Euro in backorder staan, helaas is deze niet meer leverbaar. Als vergelijkbaar alternatief kunnen we u de Chemipro san  zonder bijbetaling leveren. https://www.brouwstore.nl/chemipro-san-250-ml
Wilt u ons aub laten of u hiermee akkoord gaat. We kunnen het bedrag ook terugboeken. Excuses voor het ongemak.

Zonder bijbetaling ;-)
Het lijkt me eerlijker als dit produkt goedkoper is.

Haagse Wouter

Citaat van: Guppie op 16-11-2019  13:34 uZonder bijbetaling ;-)
Het lijkt me eerlijker als dit produkt goedkoper is.

Het product is ook goedkoper.
Starsan = 57,20 per L
Chemisan = 55,80 per L ;).

EBC

Citaat van: Haagse Wouter op 16-11-2019  16:40 uHet product is ook goedkoper.
Starsan = 57,20 per L
Chemisan = 55,80 per L ;).

Dat verschil verlies je aan inflatie  ;D

Erwin Warners

Citaat van: Knobby op 16-11-2019  10:18 uJullie hebben duidelijk niet zitten opletten. Het gaat hier juist om mensen die of bij hetzelfde willen blijven of een identiek product voor een lagere prijs willen hebben.
Star San was/is een tijd niet te krijgen dus men zoekt een vervanger. Die vervangers zijn exact hetzelfde product en kost ook nog eens minder.

Ik zie het het zelfde probleem is met PBW ook niet verkrijgbaar momenteel.

Dirtbag

Tot mijn genot zag ik dat er ook een Chemipro CIP is. Da's mooi want ik begon hem al te knijpen dat de Saniclean binnenkort ook niet meer te koop zou zijn.

db

Weerdenburger

Ik zie bij de Chemipro san staan dat je na gebruik flink moet naspoelen/reinigen. Was dat bij Star San ook?

Ik heb zelf de ecolab oxydes rapid gekocht. Dat lijkt mij een aardig alternatief zonder naspoelen.

Jacques

Citaat van: Weerdenburger op 17-11-2019  13:43 uIk zie bij de Chemipro san staan dat je na gebruik flink moet naspoelen/reinigen. Was dat bij Star San ook?

Ik heb zelf de ecolab oxydes rapid gekocht. Dat lijkt mij een aardig alternatief zonder naspoelen.

Op grond van Europese regels moet een reinigings-/desinfecteermiddel altijd worden nagepoeld.

Maar net als bij de originele Star San zal ongetwijfeld gelden: "Don't fear the foam"

middelaersch

Citaat van: Weerdenburger op 17-11-2019  13:43 uIk zie bij de Chemipro san staan dat je na gebruik flink moet naspoelen/reinigen. Was dat bij Star San ook?

Ik heb altijd begrepen dat je Star San niet hoeft na te spoelen. Staat ook zo in 'Verander water in bier'.
Toch doe ik dat altijd wel even omdat het idee dat dat spul in mijn bier terecht komt me niet aan staat, en het een kleine moeite is.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 17-11-2019  16:03 uOp grond van Europese regels moet een reinigings-/desinfecteermiddel altijd worden nagepoeld.

Toch even de officiele documentatie er op nageslagen. Vreemd, in de officiële product informatie staat 'No Rinse Requirement When Used at 300 ppm', en nog een keer vet onderstreept in het hoofdstukje 'homebrew usage' 'Do not rinse after Star San application'.

https://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdf

Weerdenburger

Inderdaad. Starsan stond bekend als een niet naspoelen. Bij de nieuwe staat dit op verschillende sites net wat anders, maar naspoelen lijkt nodig.


Citaat van: middelaersch op 17-11-2019  18:35 uToch even de officiele documentatie er op nageslagen. Vreemd, in de officiële product informatie staat 'No Rinse Requirement When Used at 300 ppm', en nog een keer vet onderstreept in het hoofdstukje 'homebrew usage' 'Do not rinse after Star San application'.

https://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdf

Jacques

Citaat van: middelaersch op 17-11-2019  18:35 uToch even de officiele documentatie er op nageslagen. Vreemd, in de officiële product informatie staat 'No Rinse Requirement When Used at 300 ppm', en nog een keer vet onderstreept in het hoofdstukje 'homebrew usage' 'Do not rinse after Star San application'.

https://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdf

In de VS gelden andere regels... ;)

Erwin Warners

Altijd even goed de Nederlandse gebruiksaanwijzing lezen deze moet aanwezig zijn. Amerikaanse regels lijken eerst veilig maar vaak wordt het er niet veiliger van merk ik elke keer weer als ik er mee te maken krijg.

Haagse Wouter

Citaat van: middelaersch op 17-11-2019  18:29 uIk heb altijd begrepen dat je Star San niet hoeft na te spoelen. Staat ook zo in 'Verander water in bier'.
Toch doe ik dat altijd wel even omdat het idee dat dat spul in mijn bier terecht komt me niet aan staat, en het een kleine moeite is.

Ik zelf drink graag een glaasje cola, dus ben er niet zo bang voor :D.

Hoppenbrouwers

Vind het ook wel typisch dat nergens beschreven staat dat het als desinfectiemiddel gebruikt kan worden (waar we het wel voor gebruiken). Er staat "laatste spoeling".
Voor wat dat ook moge betekenen.

Desalniettemin heb ik veel goede verhalen gehoord over Star San dus ik ben blij voor die gebruikers dat dit middel er is gekomen. Altijd fijn als je niet enkel afhankelijk bent van 1 merk.

HopSwiers

Citaat van: middelaersch op 17-11-2019  18:29 uIk heb altijd begrepen dat je Star San niet hoeft na te spoelen. Staat ook zo in 'Verander water in bier'.
Toch doe ik dat altijd wel even omdat het idee dat dat spul in mijn bier terecht komt me niet aan staat, en het een kleine moeite is.

Een middel dat benzeensulfonzuur bevat niet naspoelen geeft mij in ieder geval ook geen gerust gevoel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.