Kloon Jopen mooie Nel

Gestart door Jos Duurland, 14-11-2019 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Duurland

Citaat van: Arthur B op 31-01-2021  15:13 uLaatste vraagje Jos: na de hoofdvergisting ga je naar welke temperatuur? M.a.w. op welke temperatuur doe je de koudhop? Of heb ik dat gemist?

Na de hoofdgisting ga ik naar 20 graden. Daar doe ik ook de drooghop

Jos Duurland

Citaat van: ger van lierop op 31-01-2021  16:26 uOok nog een tweetal vraagje Jos:
Je gaat voor de aromahop drie relatief kortere kooktijden toepassen van 15, 10 en 5 minuten met dezelfde hop-samenstelling. Wat is de reden voor drie verschillende steeds kortere tijden ipv één hopgift?
Weet jij wat het verschil in smaak zal zijn wanneer ik bijvoorbeeld één hopgift doe van 65 gram per soort dus in totaal ook die 195 gram gedurende de laatste 10 minuten?

Je geeft twee zakjes gist. Is dat bedoeld om sneller te laten vergisten? (Als ik de berekening via MrMalty doe, kom ik op 15 gram ...)

Hoi. Op verschillende tijden aromahoppen geeft net andere geuren, maar belangrijker, ik krijg niet alles tegelijkertijd in mijn hopspider gepropt. In drie sessies lukt dat veel beter.

Ik heb niet echt vertrouwen in mr. Malty. Ik gebruik een amerikaans programma. Maar ook dat met een korrel virtueel zout. 2 zakjes is meer een ervaring als reëel rekenen. Ik wil graag een snelle hoofdgisting, en dito nagisting omdat het hoppen maar 9 dagen duurt en ik niet hergist op de fles, maar het in een keg doe. Ik wil direct na het drooghoppen keggen om z min mogelijk aroma te verliezen.

Arthur B

Citaat van: Jos Duurland op 04-02-2021  18:45 uNa de hoofdgisting ga ik naar 20 graden. Daar doe ik ook de drooghop

Dank!

ger van lierop

@jos: Dankjewel voor je tips en verhelderende hop-uitleg 🙃

Jacques

Citaat van: Jos Duurland op 04-02-2021  18:53 uIk heb niet echt vertrouwen in mr. Malty. Ik gebruik een Amerikaans programma.

Mr Malty is ook een Amerikaans programma...  >:D

Takkie83

Jos! Nog een vraagje n.a.v. je recept, want hoe zeker ben je van je hopsoorten? Hoe ben je tot deze selectie gekomen? Citra snap ik, maar hoe kwam je bij de rest? Ik wil hem ook ergens komende tijd (lees: dit jaar ;D) gaan brouwen en ik heb het volste vertrouwen in je recept hoor, maar vroeg me af hoe zeker je er van bent dat Jopen deze hoppen ook gebruikt  :)

Takkie83

Citaat van: Takkie83 op 04-03-2021  21:47 uJos! Nog een vraagje n.a.v. je recept, want hoe zeker ben je van je hopsoorten? Hoe ben je tot deze selectie gekomen? Citra snap ik, maar hoe kwam je bij de rest? Ik wil hem ook ergens komende tijd (lees: dit jaar ;D) gaan brouwen en ik heb het volste vertrouwen in je recept hoor, maar vroeg me af hoe zeker je er van bent dat Jopen deze hoppen ook gebruikt  :)

Laat maar Jos! Heb het antwoord al gevonden op bierista:

"Jopen Mooie Nel wordt gebrouwen sinds 2012. Er wordt gerst en haver gebruikt. Vooral de hop is dominant in de smaak. De mix van hopsoorten Cascade, Citra en Simcoe geven een waaier van fruit."

 :biersmile:

En verder ook:

"De nasmaak wordt vooral gedomineerd door de bitterheid vanuit de hop. De bitterheid is rond en tegelijk pittig, noem het gerust karaktervol. Voor de kenners, dit bier heeft 70 IBU en dat is flink. Geen moment plaagt die bitterheid je. De bitters zijn niet hard, ze zijn niet scherp; ze geven juist die bite die de fruitigheid in balans brengt."

Takkie83

Aangezien ik vanavond toch lekker aan het knutselen was met receptjes heb ik met alle respect voor Jos zijn kloonrecept het geheel overgenomen in BrouwHulp en e.e.a. wat simpeler gemaakt, omdat 'ie ook nog op mijn to-brew lijstje staat. Als bitterhop heb ik Magnum gebruikt, omdat ik Simcoe liever voor latere hopgiften gebruik. Die hopgiften heb ik gereduceerd tot een smaak-, aroma- en koudhopgift en gelijkgetrokken in hoeveelheid. Ook heb ik een andere gist gepakt. Misschien dat ik de haverstort nog wat omhoog gooi. Dit is wat ik ervan gemaakt heb:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMooi & Snel
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume11,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)69 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,00 lWater uit Katwijk
1,50 mlFosforzuur
3,73 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC93,8 %
0,10 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC3,1 %
0,10 kgCara 120Dingemans120 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstaps66,0 °C1 min.75 min.4,4 l/kg
Uitmaisch78,0 °C15 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gMagnumpellets10,5%75 min.12,3 IBU
10,0 gCascadepellets5,5%20 min.7,4 IBU
10,0 gSimcoebellen11,9%20 min.14,6 IBU
10,0 gCitrapellets12,5%20 min.16,9 IBU
10,0 gCitrapellets12,5%7 min.7,5 IBU
10,0 gSimcoebellen11,9%7 min.6,5 IBU
10,0 gCascadepellets5,5%7 min.3,3 IBU
20,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU
20,0 gCitrapellets12,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11gAmerican West Coast Ale (BRY-97)bovengist

Vergisten op 19 graden

Mattijs

Ik heb het recept van @Jos (pagina 4) gebrouwen en zojuist gekegd.
Superlekker, jummy fruity!
Even nog een weekje lageren en carboniseren.
Dan zal ik hem met een paar mensen side-by-side met mooie nel uit blik proeven en bevindingen hier posten.
Lekker is ie sowieso al!
Tnx Jos!

Mattijs

Gisteren side-by-side vergelijking gedaan met Mooie Nel uit blik en mijn kloon uit Keg.

Kleur:
De Mooie Nel is duidelijk een paar punten donkerder.
Volgende keer iets meer cara 120.

Smaak:
Qua moutigheid zit redelijk dicht bij elkaar.
Toch vind ik de Mooie Nel net iets meer body hebben, smaakt wat voller.

Het recept van Jos mikt op 7.3% alc. Mooie Nel is echter 6.5%.
Ik had daarom mijn basismout wat verlaagd om meer in de buurt van 6.5 te komen.

Hoparoma is toch behoorlijk anders. Dit zal voor een deel te wijten zijn aan mijn gebruikte hoppen.
Ik heb namelijk Simcoe vervangen door Summit (Simcoe had ik niet liggen).
Volgende keer Simcoe nemen.
Wellicht dat Jopen voor dit bier ook een whirpool hop gift toepast...?

Mooie Nel is gefilterd. Dit zie je terug in de helderheid, maar ik vind hem ook wat "cleaner" smaken.

Tenslotte: mijn schuimkraag zakt wat sneller in dan het origineel...

Desondanks een erg lekker biertje geworden welke hier gretig aftrek vindt.  :biersmile:



Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 23-04-2021  23:50 uAangezien ik vanavond toch lekker aan het knutselen was met receptjes heb ik met alle respect voor Jos zijn kloonrecept het geheel overgenomen in BrouwHulp en e.e.a. wat simpeler gemaakt, omdat 'ie ook nog op mijn to-brew lijstje staat. Als bitterhop heb ik Magnum gebruikt, omdat ik Simcoe liever voor latere hopgiften gebruik. Die hopgiften heb ik gereduceerd tot een smaak-, aroma- en koudhopgift en gelijkgetrokken in hoeveelheid. Ook heb ik een andere gist gepakt. Misschien dat ik de haverstort nog wat omhoog gooi. Dit is wat ik ervan gemaakt heb...

Is deze variant nog wat geworden? 😉

Arthur B

Citaat van: Mattijs op 05-05-2021  08:35 uGisteren side-by-side vergelijking gedaan met Mooie Nel uit blik en mijn kloon uit Keg.

Dank voor de update! Cheers!

Takkie83

Citaat van: Arthur B op 23-06-2021  12:21 uIs deze variant nog wat geworden? 😉

Moet nog gebrouwen worden Arthur! Ik kom hier op terug. Mijn brouwideeën dalen soms weer op de to-brew list omdat ik dan alweer andere (seizoensgebonden) ideeën opdoe. Maar het gaat niet heel lang meer duren. De ingrediënten liggen in ieder geval klaar!

Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 16-01-2022  21:15 uMoet nog gebrouwen worden Arthur! Ik kom hier op terug. Mijn brouwideeën dalen soms weer op de to-brew list omdat ik dan alweer andere (seizoensgebonden)ideeën opdoe. Maar het gaat niet heel lang meer duren. De ingrediënten liggen in ieder geval klaar!

Ik ken dat. Mijn lijstje is ook erg aan verandering onderhevig... 😉

Takkie83

Citaat van: Arthur B op 17-01-2022  13:18 uIk ken dat. Mijn lijstje is ook erg aan verandering onderhevig... 😉

Niks mis mee toch? Je brouwt immers voornamelijk voor jezelf.

Heb jij al een poging gewaagd?

Arthur B

Ja, en er kwam een goede IPA uit. Ik heb 'm alleen niet vergeleken.

Takkie83

Ai jammer. Had jij gewoon het recept van Jos gebruikt?

Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 19-01-2022  16:24 uAi jammer. Had jij gewoon het recept van Jos gebruikt?

Ja, die met 2 x koudhop.

Koenders

Dag Jos,

Ik heb het hele draadje van de week even doorgelezen, en warempel zijn we vandaag jouw derde recept (die met 2x koudhop) aan het brouwen.
Erg benieuwd naar het resultaat.

Tot nu toe eigenlijk niet veel vragen omdat je recept en beschrijving helder zijn. :biersmile: Enige puntje is dat ik niet afvul op keg, maar op fles. Ik zat zelf aan 5 gram bottelsuiker per liter te denken, want aan de mooie Nel proef ik niet per se veel koolzuur.
Ik vergist in een conische tank in een gistkast met STC1000 en ben van plan de hoofdgisting op 20 graden te doen en daarna op te bouwen naar 23 voor de koudhop. Wat denk jij ervan? Zou 5 gram per liter goed zijn? of liever iets minder?

Groet!
Koen

Takkie83

Ik zou persoonlijk niet onder de 5 g/l gaan zitten, dan ga je richting koolzuurgehalte van een Engelse bitter, dat is echt te weinig. Ik zou bij de Mooie Nel op 6 g gaan zitten.

@Arthur 12 februari gaat 'ie gebrouwen worden! Definitieve recept volgt.

Koenders

Citaat van: Takkie83 op 31-01-2022  19:34 uIk zou persoonlijk niet onder de 5 g/l gaan zitten, dan ga je richting koolzuurgehalte van een Engelse bitter, dat is echt te weinig. Ik zou bij de Mooie Nel op 6 g gaan zitten.

Thanks Takkie, ga ik doen. Heb eerder een IPA met 6 gram/L gebrouwen, waarbij het koolzuur je bij de eerste slok meteen de mond snoerde. Maar dat kan natuurlijk aan van alles liggen (niet helemaal uitgegist?) en lijkt me een ander verhaal.

Dit bier zit nu 5 dagen op het gistvat en vertoont nog sporen van hoofdvergisting dus wacht ik nog even met koudhoppen.

Takkie83

Ik denk dat ik voor mijn eerste poging hier maar mee begin. Hopsmaak- en aroma op dezelfde intensiteit, al vermoed ik eigenlijk dat Cascade de boventoon voert.

Aanstaande zaterdag brouwen  :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMooi & Snel
Brouwdatum12-02-2022
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume17,5 l
Begin SG1,059 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,7%
Alcoholgehalte6,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)67 IBU
Brouwzaalrendement68,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,90 lWater uit Katwijk
2,10 mlFosforzuur
5,40 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l167 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC47,6 %
2,00 kgGreenSwaen AleDe Swaen7 EBC38,1 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9,5 %
0,25 kgCara 120Dingemans120 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstaps66,0 °C1 min.75 min.4,0 l/kg
Uitmaisch78,0 °C15 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gMagnumpellets10,5%75 min.15,5 IBU
10,0 gCitrapellets12,1%20 min.10,3 IBU
10,0 gSimcoepellets13,4%20 min.11,5 IBU
10,0 gCascadepellets6,4%20 min.5,5 IBU
20,0 gCitrapellets12,1%7 min.9,2 IBU
20,0 gSimcoepellets13,4%7 min.10,2 IBU
20,0 gCascadepellets6,4%7 min.4,9 IBU
30,0 gCitrapellets12,1%koudhop0,0 IBU
30,0 gSimcoepellets13,4%koudhop0,0 IBU
30,0 gCascadepellets6,4%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.