Kloon Jopen mooie Nel

Gestart door Jos Duurland, 14-11-2019 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ger van lierop

Citaat van: Hopfenfox op 20-01-2021  10:51 uIk heb een 25 liter emmer van  Arsegan zonder deksel in de 30L emmer (met deksel en waterslot) gezet en dat werkt prima.

Ah, dat is ook een slimme oplossing. Dan heb je ook direct een soort overloop als het te hard zou schuimen.
Vraag me wel af of de verwarmingsmat dan nog afdoende zal werken bij een extra isolatie daardoor.  :weetniet:

Hoe diep moet volgens jou het wort dan zijn om de iSpindel toch nog te laten dobberen?


Hopfenfox

Daar heb je qua verwarming een punt. Ik heb zo'n lint liggen, maar nog geen Inkbird. Dat kan inderdaad tegen me werken. Al is het maar plastic en ga ik er van uit dat de temperatuur niet heel veel gaat verschillen binnen de emmers.

Die extra emmer is inderdaad bedoeld als overloop mocht het in de kleinere emmer over de tand gaan schuimen. Die kleine is trouwens een 12l emmer en geen 25, ik zat er naast. Maar voornaamste is ook dat het deksel van de grote emmer zeker luchtdicht is, bij de kleine twijfel ik er over.

Ik heb het gemeten maar niet opgeschreven. Als je de iSpindel in een bak water doet (SG 1000 ongeveer) weet je wat de minimale hoogte moet zijn. Dat is immers de meest verticale stand die ie zal innemen. Ik was verrast door de grote van dat ding, op foto's lijkt het formaat tandenborstel maar hij is flink! Dus of een kleinere emmer nemen of meer bier brouwen  ;D

Arthur B

Citaat van: ger van lierop op 20-01-2021  11:07 uHoe diep moet volgens jou het wort dan zijn om de iSpindel toch nog te laten dobberen?

Voor wat het waard is: iets dieper dan de spoelbak in mijn keuken. 😉

ger van lierop

Als t goed is, dan wordt hij morgen geleverd, en ook de 20 liter-speidel [emoji854]
Kan ik mooi op tijd na de hoofdvergisting de boel overhevelen (en koudhoppen) en de maidenrun can de iSpindel doen.
Dank weer zover.

Jacques

Citaat van: ger van lierop op 20-01-2021  09:02 uHeb je nog enig idee hoe lang de vergistingen bij jou hebben geduurd en bij welke temperaturen?

Voor alle duidelijkheid: voordat je bottelt er is maar één vergisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over naar de nagisting. Hoofd- en nagisting zijn verschillende fases van dezelfde gisting. Na het bottelen voer je een hergisting op fles is. De term nagisting wordt hiervoor ook wel eens gebruikt, maar die term gebruiken we daarvoor niet op dit forum om het onderscheid te maken tussen de rustige fase van de vergisting na de hoofdgisting en de vergisting nadat het bier gebotteld is.

ger van lierop

Dankjewel Jacques, dat had ik gelukkig al zo begrepen, maar wellicht dan beter te spreken over fases van dé vergisting?

Is het overigens verstandig om na de hoofdfase een overheveling te doen en daarbij te proberen de meeste gist achter te laten in het eerste vat?

Jacques

Citaat van: ger van lierop op 20-01-2021  22:35 uDankjewel Jacques, dat had ik gelukkig al zo begrepen, maar wellicht dan beter te spreken over fases van dé vergisting?

Is het overigens verstandig om na de hoofdfase een overheveling te doen en daarbij te proberen de meeste gist achter te laten in het eerste vat?

Overhevelen doe je om een grote hoeveelheid gist kwijt te raken. Dat is gunstig omdat je daardoor minder autolyseproducten in je bier krijgt. Echter aan het overhevelen kleeft ook een belangrijk nadeel: je hebt het risico dat je bier oxideert door het overhevelen. Veel hobbybrouwers hevelen om die reden niet over.
Zelf heb ik een cilinderconisch gistvat waarbij ik de gist kan aftappen. Hierdoor is de kans op oxidatie veel kleiner.
Voordat ik een dergelijk gistvat had hevelende ik over bij de overgang van de hoofdgisting naar de nagisting. Er wordt dan nog koolzuur gevormd waardoor oxidatie minder kans heeft. Het grootste gedeelte van de gist raak je kwijt en in het bier zweeft dan nog meer dan voldoende gist om de vergisting tot een goed eind te brengen.

ger van lierop

Citaat van: Jacques op 20-01-2021  22:54 uOverhevelen doe je om een grote hoeveelheid gist kwijt te raken. Dat is gunstig omdat je daardoor minder autolyseproducten in je bier krijgt. Echter aan het overhevelen kleeft ook een belangrijk nadeel: je hebt het risico dat je bier oxideert door het overhevelen. Veel hobbybrouwers hevelen om die reden niet over.
Zelf heb ik een cilinderconisch gistvat waarbij ik de gist kan aftappen. Hierdoor is de kans op oxidatie veel kleiner.
Voordat ik een dergelijk gistvat had hevelende ik over bij de overgang van de hoofdgisting naar de nagisting. Er wordt dan nog koolzuur gevormd waardoor oxidatie minder kans heeft. Het grootste gedeelte van de gist raak je kwijt en in het bier zweeft dan nog meer dan voldoende gist om de vergisting tot een goed eind te brengen.
Kwestie dus van "kiezen" tussen autolyse en oxidatie. Dan ga ik toch straks direct heel voorzichtig en langzaam overhevelen zodra het kleinere vat binnen is. Wat zijn kenmerkende smaken van oxidatie? Is dat "ijzer" smaak?

Jacques

Citaat van: ger van lierop op 21-01-2021  07:26 uKwestie dus van "kiezen" tussen autolyse en oxidatie. Dan ga ik toch straks direct heel voorzichtig en langzaam overhevelen zodra het kleinere vat binnen is. Wat zijn kenmerkende smaken van oxidatie? Is dat "ijzer" smaak?

Nee geen ijzer. Oxidatie kan in verschillende gradaties. Afhankelijk van de mate van oxidatie en bierstijl varieert de smaak van "minder fris", papierachtig, kartonachtig, sherryachtig, portachtig en leerachtig.
Daarnaast wordt de kleur van je bier donkerder door oxidatie.

bierfan

Wat is dan de reden van ijzersmaak? Ik dacht altijd dat dat ook door oxidatie kwam.

Jacques

Citaat van: bierfan op 22-01-2021  15:41 uWat is dan de reden van ijzersmaak? Ik dacht altijd dat dat ook door oxidatie kwam.

IJzersmaak komt vooral door contact met (onedel) metaal.

Zie ook https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-metallic/

ger van lierop

Citaat van: Hopfenfox op 20-01-2021  09:07 uIk ben ook een absolute beginner. Oktober gestart en dit was mijn vijfde brouwsel. Kan echt niet mis gaan hoor. Ik heb twee weken vergist (standaard bij alles behalve een tripel bij mij) in de keuken. Ongecontroleerd dus. Sinds kort gebruik ik een iSpindel en kan daar goed zien dat tijdens de hoofdvergisting de temperatuur meestal tot zo'n 22 graden oploopt. Na de hoofdvergisting gaat ie snel naar beneden en varieert dan tussen de 18 en 20 graden afhankelijk van de tijd van de dag en de temperatuur in de keuken. Dit jaar ga ik het gecontroleerd proberen, benieuwd naar het verschil. Maar zelfs dit levert al lekkere bieren op. Koudhoppen na en week gedaan. Zo'n muslin zakje en 5 knikkers gekookt. Hop er in, dichtknopen en in het vat laten zinken. Ik bottel na twee weken en dan heeft de hop er een week in gezeten. Lang genoeg om alle smaak af te geven en kort genoeg om geen kwaad te doen. Ik zou zeggen, maak het je niet meteen te moeilijk en pak gaandeweg steeds een variabele aan. Dan kom je uiteindelijk op laboratorisch brouwen uit. Voor nu vind ik dat niet belangrijk en de resultaten zijn ontzettend bemoedigend.
Weet je nog wat jouw uiteindelijk SG was voordat je ging bottelen?

Ik zit nu op 1013-1014 al zeker twee dagen van in totaal 8 dagen op het gistvat.
Had er in verhouding aardig wat gist in zitten waardoor dat mogelijk zo snel is gegaan.

(Het smaakt overigens zeer bemoedigend [emoji482])

Hopfenfox

1012, ik begon om 1055 (veel te laag, i know). Had ook een heel zakje gist op 10 liter, dus ook wat veel. Ik heb na de eerste week de koudhop gedaan en na twee weken (dus een week koudhop) gebotteld. Smaak is perfect.

ger van lierop

Thx.
Ik laat m nog een paar dagen nagisten tot ik zeker weet dat hij klaar is en echt niets meer zakt in SG.
Ik begon op 1063 nu 8 dagen geleden.
Zaterdag dan weer hevelen en bottelen met bottelsuiker.

#kaniewachten

Hopfenfox

Citaat van: ger van lierop op 24-01-2021  16:23 u#kaniewachten

Proost vast. Wanneer heb je de koudhop gedaan dan?

ger van lierop

Citaat van: Hopfenfox op 24-01-2021  16:25 uProost vast. Wanneer heb je de koudhop gedaan dan?
Twee dagen geleden mee gestart en net eruit gehaald (had niet goed opgelet dat ik maar de helft had van het wort en dus overal t dubbele genomen voor de koudhop). Net geproefd en de hop mocht eruit [emoji39])

Jos Duurland

Allemaal, sorry ik ben een poosje met andere zaken bezig geweest. Maar: Mooie Nel kloon sessie 3 is gebrouwen en getest.  Ladies and gentleman: We've got it.   tenminste bijna :proost:

Dit is het gevolgde recept 3e poging (in een 30 liter automaat dus lager rendement en lage stortdikte) brouwzaalrendement 68%  moutrendement 75,6%  bereikt eind SG 1066 spot on dus:
-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 3
Kenmerk                       : IPA
Brouwdatum                  : 1-1-2021
Biertype                        : India Pale Ale
Aantal liters                   : 22
Gewenst begin SG          : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement      : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 33,06 liter
Maischdikte                           : 4,00 l/kg
Maischwater                          : 28,24 liter
Spoelwater                            : 4,8 liter
berekende kleur:                   : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid              : 73 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,509 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic             2,8 %         0,200 kg    130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat            5,0 %         0,350 kg       3 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra                        14,3 %    25 gr          5 Min.         8 EBU                                                     
Simcoe®                      11,7 %    18 gr          60 Min.        23 EBU                                                         
Cascade                      7,4 %     25 gr          5 Min.         4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    65 gr          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 gr          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     25 gr          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     15 gr          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                      11,7 %    65 gr          Koud hop       0 EBU                                                         

BrouwVisie gooit de hopgiften een beetje door elkaar. Overwegingen hopgiften: : Mooie Nel geeft aan als afdronk: citrusfruit, dennen en bitter, die kan ik ook proeven,

simcoe: harsachtig en citrusaroma.
citrus: Zeer fruitig, tropische vruchten smaken en aroma's
Cascade: bloemachtig, kruidig en citrusachtig. Kan een grapefrout aroma gebben

Bitterhop:  Simcoe 18 gram 60 minuten
aromahop:  Cascade  en citra 15 gram  15 minuten
                 Cascade en citra   25 gram 10 minuten
                  Cascade en citra  25 gram   5 minuten

2x koudhop  Hoofgisting was na ca 6 dagen klaar.
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen
      (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 9 dagen na hoofdgisting 5 dagen
     (30 gram citra, 30 gram simcoe)

(voor de duidelijkheid na overhevelen 1e drooghop. 4 dagen later, 1e hopgift eruit, 2e drooghop erin. 5 dagen later overhevelen op keg.)

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05 2 zakjes. 
Gisting  bij 19 graden C oplopend tot 23 graden. In eerste instantie in een 34 liter glazen mandfles, Na de nagisting overgedaan in rvs gistvat 27 liter. Hierin kun je makkelijker drooghoppen (los deksel). Ik maak gebruik van een klimaatkast en een koelkast.

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 66°C      75 Min.      4,0 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,0 l/kg

Na de nagisting heb ik overgeheveld in een Keg en geforceerd gecarboneerd tot 0,8 bar bij 5 graden C. is tegelijk de coldcrash. 

Het belangrijkste de test:  Kleur nagenoeg identiek. Geur bijna, t zit nog een beetje in de verhouding.  2 mensen van de 5 merkten geen verschil. wel veel en veel beter als poging 2. Tijdens het gisten raak je blijkbaar toch behoorlijk aroma kwijt. Carbonatie: goed, schuimkraag goed (ondanks de haver).  De bitterheid is wat harder, maar dat zal na verloop van tijd minder worden is de ervaring. Bier was nog heel jong < 1 week op keg.
Coronaproof blindtest: 2 van de 5 konden niet vertellen wat de kloon en welke de echte was.

Al met al een mooi resultaat. Wat mij betreft is poging 3 het recept voor de kloon van Mooie Nel. Ik ga verder met dit recept maar dan weer van Mooie Nel vandaan:  plan is een batch te brouwen en te vergisten met een Vos Kveik op 30 graden Celsius in plaats van US-05 bij 19 graden. Dit om meer tropische vrucht erin te krijgen. 

En dan is er nog een wild plan om de Hoprocket van blichman aan te schaffen en koud te hoppen door rond te pompen over een Keg. Kijken of ik meer aroma in het bier krijg als met hopzakjes.

resultaat zal nog wel even op zich laten wachten maar zal ik ook hier neerzetten.  Succes allemaal met brouwen.

Arthur B

Bedankt voor de update Jos!

Arthur B

Citaat van: Jos Duurland op 31-01-2021 &nbsp;13:37 uMout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,509 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic             2,8 %         0,200 kg    130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat            5,0 %         0,350 kg       3 EBC                                                                       

Toch nog een vraagje, die classic, is dat de tarwe variant?

Oh nee, een cara zie ik...

Takkie83

Jos heb je aandelen bij Swaen of zo?  ;)

Bedankt voor je update man! Vroeg me al af waar je was. Deze komt op de 'to-brew' list  :brouwen:

ger van lierop

Dankjewel Jos,

Ik ga volgende week een grote batch brouwen van de Jopen Kloon, door mijn eigen fout is de vorige wat minder hoppig dan ik zelf had gewild, hoewel anderen dat niet vonden.
Ik ga voor deze sessie de sessie-3 van je nabrouwen. Ik heb dan ook mijn Grainfather CCT binnen met glycol koeling dus lijkt me dit een mooie sessie om de oplopende hogere verwarming tijdens het gisten te proberen.

Jij bottelde in de keg maar wat zou je qua hoeveelheid suiker per liter adviseren bij de hergisting op de fles?
(Ik heb voor de laatste een 6 g/L aangehouden, die staat nu op zijn tweede dag te hergisten)

Groetjes en dank voor dit mooie recept

Ger

Jos Duurland

Citaat van: Takkie83 op 31-01-2021 &nbsp;14:35 uJos heb je aandelen bij Swaen of zo?  ;)

Bedankt voor je update man! Vroeg me al af waar je was. Deze komt op de 'to-brew' list  :brouwen:

Hey Takkie: Ik ben druk met mijn werk (schaapskudde) en de nieuwe commerciële brouwerij (stadsbrouwerij Goor). Fietst corona daar ook nog eens tussendoor en geeft een hoop extra werk.  :stom:  btw nee geen aandelen Swaen, iets met Nederlandse waar kopen... en de kwaliteit is zonder meer goed en constant.

Jos Duurland

Citaat van: ger van lierop op 31-01-2021 &nbsp;14:44 uDankjewel Jos,

Ik ga volgende week een grote batch brouwen van de Jopen Kloon, door mijn eigen fout is de vorige wat minder hoppig dan ik zelf had gewild, hoewel anderen dat niet vonden.
Ik ga voor deze sessie de sessie-3 van je nabrouwen. Ik heb dan ook mijn Grainfather CCT binnen met glycol koeling dus lijkt me dit een mooie sessie om de oplopende hogere verwarming tijdens het gisten te proberen.

Jij bottelde in de keg maar wat zou je qua hoeveelheid suiker per liter adviseren bij de hergisting op de fles?


(Ik heb voor de laatste een 6 g/L aangehouden, die staat nu op zijn tweede dag te hergisten)

Groetjes en dank voor dit mooie recept

Ger

In de eerste batch heb ik dacht ik ook 6 gram per liter aangehouden. Koolzuur is eigenlijk nooit een issue geweest. Was van het begin aan goed.Ik wilde alleen af van het gistdepot in de fles, omdat het origineel dit ook niet heeft.  Plan was om het nog te bottelen uit de Keg, maar via de tap is hij ook heerlijk. Ben bang dat ik het bottelen niet ga halen. :lekkerbier:   Jos

Arthur B

Laatste vraagje Jos: na de hoofdvergisting ga je naar welke temperatuur? M.a.w. op welke temperatuur doe je de koudhop? Of heb ik dat gemist?

ger van lierop

Citaat van: Jos Duurland op 31-01-2021 &nbsp;13:37 u...
Bitterhop:  Simcoe 18 gram 60 minuten
aromahop:  Cascade  en citra 15 gram  15 minuten
                 Cascade en citra   25 gram 10 minuten
                  Cascade en citra  25 gram   5 minuten

2x koudhop  Hoofgisting was na ca 6 dagen klaar.
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen
      (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 9 dagen na hoofdgisting 5 dagen
     (30 gram citra, 30 gram simcoe)
...

Ook nog een tweetal vraagje Jos:
Je gaat voor de aromahop drie relatief kortere kooktijden toepassen van 15, 10 en 5 minuten met dezelfde hop-samenstelling. Wat is de reden voor drie verschillende steeds kortere tijden ipv één hopgift?
Weet jij wat het verschil in smaak zal zijn wanneer ik bijvoorbeeld één hopgift doe van 65 gram per soort dus in totaal ook die 195 gram gedurende de laatste 10 minuten?

Je geeft twee zakjes gist. Is dat bedoeld om sneller te laten vergisten? (Als ik de berekening via MrMalty doe, kom ik op 15 gram ...)



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.