Allemaal, sorry ik ben een poosje met andere zaken bezig geweest. Maar: Mooie Nel kloon sessie 3 is gebrouwen en getest. Ladies and gentleman: We've got it. tenminste bijna

Dit is het gevolgde recept 3e poging (in een 30 liter automaat dus lager rendement en lage stortdikte) brouwzaalrendement 68% moutrendement 75,6% bereikt eind SG 1066 spot on dus:
-----------------------------------------------------------------------
¦ BrouwVisie Receptrapport ¦
-----------------------------------------------------------------------
Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept : Mooie Nel kloon poging 3
Kenmerk : IPA
Brouwdatum : 1-1-2021
Biertype : India Pale Ale
Aantal liters : 22
Gewenst begin SG : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement : 70.0%
Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater : 33,06 liter
Maischdikte : 4,00 l/kg
Maischwater : 28,24 liter
Spoelwater : 4,8 liter
berekende kleur: : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid : 73 EBU(Glenn Tinseth)
Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE 92,2 % 6,509 kg 7 EBC
Goldswaen@classic 2,8 % 0,200 kg 130 EBC
platinumswaen@oat 5,0 % 0,350 kg 3 EBC
Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra 14,3 % 25 gr 5 Min. 8 EBU
Simcoe® 11,7 % 18 gr 60 Min. 23 EBU
Cascade 7,4 % 25 gr 5 Min. 4 EBU
Citra 14,3 % 65 gr Koud hop 0 EBU
Cascade 7,4 % 35 gr Koud hop 0 EBU
Citra 14,3 % 25 gr 10 Min. 14 EBU
Cascade 7,4 % 25 gr 10 Min. 7 EBU
Cascade 7,4 % 15 gr 15 Min. 6 EBU
Citra 14,3 % 15 gr 15 Min. 11 EBU
Simcoe® 11,7 % 65 gr Koud hop 0 EBU
BrouwVisie gooit de hopgiften een beetje door elkaar. Overwegingen hopgiften: : Mooie Nel geeft aan als afdronk: citrusfruit, dennen en bitter, die kan ik ook proeven,
simcoe: harsachtig en citrusaroma.
citrus: Zeer fruitig, tropische vruchten smaken en aroma's
Cascade: bloemachtig, kruidig en citrusachtig. Kan een grapefrout aroma gebben
Bitterhop: Simcoe 18 gram 60 minuten
aromahop: Cascade en citra 15 gram 15 minuten
Cascade en citra 25 gram 10 minuten
Cascade en citra 25 gram 5 minuten
2x koudhop Hoofgisting was na ca 6 dagen klaar.
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen
(35 gram citra, simco en Cascade)
1x 9 dagen na hoofdgisting 5 dagen
(30 gram citra, 30 gram simcoe)
(voor de duidelijkheid na overhevelen 1e drooghop. 4 dagen later, 1e hopgift eruit, 2e drooghop erin. 5 dagen later overhevelen op keg.)
Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort : Fermentis Safale US-05 2 zakjes.
Gisting bij 19 graden C oplopend tot 23 graden. In eerste instantie in een 34 liter glazen mandfles, Na de nagisting overgedaan in rvs gistvat 27 liter. Hierin kun je makkelijker drooghoppen (los deksel). Ik maak gebruik van een klimaatkast en een koelkast.
Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 66°C 75 Min. 4,0 l/kg
Stap 2: 78°C 5 Min. 4,0 l/kg
Na de nagisting heb ik overgeheveld in een Keg en geforceerd gecarboneerd tot 0,8 bar bij 5 graden C. is tegelijk de coldcrash.
Het belangrijkste de test: Kleur nagenoeg identiek. Geur bijna, t zit nog een beetje in de verhouding. 2 mensen van de 5 merkten geen verschil. wel veel en veel beter als poging 2. Tijdens het gisten raak je blijkbaar toch behoorlijk aroma kwijt. Carbonatie: goed, schuimkraag goed (ondanks de haver). De bitterheid is wat harder, maar dat zal na verloop van tijd minder worden is de ervaring. Bier was nog heel jong < 1 week op keg.
Coronaproof blindtest: 2 van de 5 konden niet vertellen wat de kloon en welke de echte was.
Al met al een mooi resultaat. Wat mij betreft is poging 3 het recept voor de kloon van Mooie Nel. Ik ga verder met dit recept maar dan weer van Mooie Nel vandaan: plan is een batch te brouwen en te vergisten met een Vos Kveik op 30 graden Celsius in plaats van US-05 bij 19 graden. Dit om meer tropische vrucht erin te krijgen.
En dan is er nog een wild plan om de Hoprocket van blichman aan te schaffen en koud te hoppen door rond te pompen over een Keg. Kijken of ik meer aroma in het bier krijg als met hopzakjes.
resultaat zal nog wel even op zich laten wachten maar zal ik ook hier neerzetten. Succes allemaal met brouwen.