Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kloon Jopen mooie Nel  (gelezen 6632 keer)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
Re: Kloon Jopen mooie Nel
« Reactie #25 Gepost op: 28-03-2020 16:46 u »
US-05 proberen? Of ben je wel tevreden met je gist?

Minder hopgiften proberen? Bijvoorbeeld bij 60-20-7-0?

En misschien ook je bitterheid wat terugschroeven?

Die goldswean moet er echt in?

Het betreft hier uiteraard suggesties ter overweging  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #26 Gepost op: 28-03-2020 21:56 u »
Geur, bijna identiek.

Dan zit je dus bijna goed met je aromahop  :biersmile:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
  • wat een heerlijke hobby!
« Reactie #27 Gepost op: 29-03-2020 15:09 u »
US-05 proberen? Of ben je wel tevreden met je gist?

Minder hopgiften proberen? Bijvoorbeeld bij 60-20-7-0?

En misschien ook je bitterheid wat terugschroeven?

Die goldswean moet er echt in?

Het betreft hier uiteraard suggesties ter overweging  :biersmile:

Op dit moment blijf ik even bij de S04. Om niet teveel te veranderen. US-05 gaat zeker nog gebeuren.   :brouwen:
Simcoe staat bekend om een laag Co-Humulone gehalte  <20%  Dat zou al een zachtere bitterheid moeten geven. Ik moet zeggen: nu het bier wat ouder is wordt die bitterheid aangenamer. Door het veranderde hopschema zakt de hopbitterheid naar 56 EBU. Geen idee of BrouwVisie nog hopbitterheid berekend bij whirlpool en koudhopgiften. Ik voeg nu voorde zekerheid 5 gram extra = 20 gram bitterhop Simcoe toe.
Jopen geeft zelf aan cara mout te gebruiken in mooie nel, maar niet hoeveel. Dus heb ik dat verminderd. Eens kijken wat dat met de smaak doet.
Hopgiften heb ik aangepast als volgt: Werkwijze hoppen:

Bitterhop 60 min toevoegen zoals normaal in een hopspider
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal in een hopspider
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden, wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien. Daarna via platenkoeler naar het gistvat.

Alternatief: hopspider verwijderen. Whirlpool hop los in het vat, whirlpool arm en pomp aan voor 30 minuten. Daarna via platenkoeler naar het gistvat. Weet iemand hoe het zit met verstopping van de pomp?

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een (na steriliseren in de magnetron) hopzakje.

Vanavond nog een laatste testje van mijn kloon tov de echte mooie Nel. Altijd een fijn momentje op zondagavond :proost:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 30-03-2020 09:00 u »
Zoals gezegd gisteravond nog een vergelijk gemaakt. Ik heb de kleuren vergeleken met de kleurenmeter van brewking. En dan blijkt de mooie nel een stuk lichter als de opgegeven 27 EBC namelijk 14 EBC. De door mij gebrouwen kloon komt wel op 27 EBC uit (recept rekent dus goed)
Soortelijk gewichten resp. 1008 en 1012. De kloon is ook wat zoeter. De houdbaarheidsdatum was dec 2021 dus nog een jong bier, niet veel ouder als de kloon. Creep speelt dus geen rol in het verschil. Dus op zoek naar een gist die verder gaat als S-04

Op de site van Jopen staat nu alleen nog maar gerst. Zouden ze niet alleen het etiket hebben aangepast maar ook de receptuur?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #29 Gepost op: 31-03-2020 22:30 u »
Ik kan je geen antwoord geven op je vragen Jos maar ik blijf je topic met interesse volgen. Zodra je een recept hebt gefabriceerd waar je tevreden mee bent brouw ik hem graag een keertje na  :biersmile:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 01-04-2020 08:49 u »
Ik kan je geen antwoord geven op je vragen Jos maar ik blijf je topic met interesse volgen. Zodra je een recept hebt gefabriceerd waar je tevreden mee bent brouw ik hem graag een keertje na  :biersmile:

Ik heb gisteren opnieuw gebrouwen. Zien wat het wordt. Ik zal recepten en commentaar blijven posten.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 06-05-2020 20:38 u »
Weer even een update.
Ik had wat wijzigingen in het recept doorgevoerd.

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 2
Kenmerk                      : IPA
Brouwdatum                   : 31-3-2020
Biertype                     : Pale Ale (American)
Aantal liters                : 22
Gewenst begin SG             : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 32,90 liter
Maischdikte                  : 3,20 l/kg
Maischwater                  : 22,58 liter
Spoelwater                   : 10,31 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 20 EBC(Randy Mosher)
Berekende bitterheid         : 64 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,505 kg       7 EBC                                                                 
platinumswaen@oat            5,0 %          0,350 kg       3 EBC                                                                       
Goldswaen@classic            2,8 %          0,200 kg       130 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra                        14,3 %    25 gr          0 Min.         0 EBU                                                     
Simcoe®                      11,7 %    20 gr          60 Min.        25 EBU                                                         
Cascade                      7,4 %     25 gr          0 Min.         0 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 gr          8 Min.         11 EBU                                                     
Cascade                      7,4 %     25 gr          8 Min.         6 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     15 gr          20 Min.        7 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          20 Min.        14 EBU                                                       
Simcoe®                      11,7 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         

Opmerkingen     : Werkwijze hoppen:
Bitterhop toevoegen zoals normaal
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden,
Wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien.

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een hopzakje.

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale S-04

Opmerkingen     : -

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 65°C      60 Min.      3,2 l/kg
Stap 2: 73°C      15 Min.      3,2 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,2 l/kg

Dit is het resultaat: Links origineel, rechts kloon

De kleur is nu nagenoeg gelijk, na de coldcrash is net bier ook helderder. Echter de whirlpool hop gift breng niet wat ik verwacht had. geur smaak en aroma zijn achteruit gegaan tov de eerste versie en tegenover het origineel mis ik vooral de citrus. misschien omdat CO2 in de nagisting de aroma's heeft meegenomen. Dus whirlpool hop gift laten vallen, weer meer hop giften en de koudhop terug naar de lagering met een groter aandeel citra. De bitterheid is wel wat zachter.
Het bier is zoeter ook, minder ver door gegist, dus ik moet maischema (droger,  65 min 67 graden en dan uitmaischen?) veranderen en/of een andere gist (US05?) kiezen. eind sg was 1012 met een vergistingsgraad van 82% (fermentis 75%).
Verder is dit bier niet hergist op een fles maar gecarboniseerd in een KEG  bij 6 graden en 2 bar. rechtstreeks getapt met een compensatie tapkraan. Luxe Joh! CO2 proeft gelijk aan het origineel.

De Grolsch was tegen de dorst, voor het proeven :proost:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #32 Gepost op: 10-05-2020 22:34 u »
Lekker bezig Jos! Ik weet de SVG’s van de S-04 tegenover de US-05 niet maar als je een droger bier wilt zou ik eerder naar de gist kijken dan naar je maischschema. Die US-05 gaat je niet teleurstellen hoor. Ik heb er een heerlijk (heldere!) IPA mee gebrouwen zonder coldcrash. Lekker schoon en fris biertje geworden

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #33 Gepost op: 10-05-2020 23:32 u »
Kan zelf de US-05 aanraden, onlangs een erg lekker frisse en fruitige SMASH IPA gebrouwen met tonen/aroma's van citrus en nectarine.
Op de foto is die nog niet echt helder, hier was hij net 4 dagen gebotteld en paar uurtjes in de koelkast. De rest 2 weken laten staan en toen weekje koelkast. Deze waren vrijwel helemaal helder. Succes en hou ons op de hoogte!

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 11-05-2020 10:09 u »
Dank jullie wel voor het commentaar. Ik heb de receptuur aangepast voor een derde poging, aanpassingen.
Moutstort uit 2e poging. deze komt qua smaak en kleur het dichtste bij.
Maischschema aangepast (een staps droger schema, dunner maischen  4,1 per kg.) 75 min 65 graden daarna uitmaischen
Hopschema zoals 1e poging met een extra laatste koudhop Citra 60 gram. Whirlpool hopgift werkte niet qua smaak.
Dus  2x koudhop 
1 x 6 dagen na hoofdgisting 4 dagen
      (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen
     (60 gram citra)
Gist S-04 vervangen door US-05 Oplopende gisttemperatuur. start 19 graden, na hoofdgisting (3 dagen?) elke dag 1 graad omhoog tot 24 graden. Coldcrash er weer uit.

Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 1
Kenmerk                       : IPA
Brouwdatum                  : 1-6-2020
Biertype                        : India Pale Ale
Aantal liters                   : 22
Gewenst begin SG         : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement     : 70.0%

Totaal benodigd brouwwater   : 33 liter
Maischdikte                  : 4,10 l/kg
Maischwater                  : 29 liter
Spoelwater                    : 4 liter
Kooktijd                        : 60 minuten
Berekende kleur            : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid     : 73 EBU(Glenn Tinseth)

SWAEN©ALE                    92,2 %         6,500 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic             2,8 %         0,200 kg    130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat            5,0 %         0,350 kg       3 EBC                                                                       

Citra                        14,3 %    60 g          Koud hop       0 EBU   
Citra                        14,3 %    35 g          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                 11,7 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 g          5 Min.            8 EBU                                                     
Cascade                     7,4 %    25 g          5 Min.            4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 g          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     25 g          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                     7,4 %     15 g          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 g          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                  11,7 %    18 g          60 Min.        22 EBU                                                         

Opmerkingen     : 2x koudhop
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (60 gram citra) Als het waterslot stil staat

Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05   2 zakjes

Stap 1: 66°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Bottelen: weer op KEG met 2 bar verzadigingsdruk CO2 bij 7 graden.
afhankelijk hoe deze poging uitvalt ga ik bij poging 4 ook eens kijken naar  de watersamenstelling. Ik neem aan dat  Jopen met Haarlems leidingwater brouwt. weet iemand of zij aanpassingen doen?

Eventueel commentaar welkom

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 11-05-2020 17:49 u »
Lekker bezig Jos! Ik weet de SVG’s van de S-04 tegenover de US-05 niet maar als je een droger bier wilt zou ik eerder naar de gist kijken dan naar je maischschema. Die US-05 gaat je niet teleurstellen hoor. Ik heb er een heerlijk (heldere!) IPA mee gebrouwen zonder coldcrash. Lekker schoon en fris biertje geworden

@Takkie83, omdat de vergistingsgraad al hoger lag als wat de fabrikant opgaf zoek ik het in een droger maischema en een andere gist.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #36 Gepost op: 11-05-2020 21:43 u »
Ben benieuwd! Hier trouwens een foto van mijn Amerikaanse IPA vergist met de US-05, een week nadat ‘ie op fles zat:

Edit: ik zie dat het uploaden van de foto het biertje twee keer zo dik heeft gemaakt  :o

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 11-05-2020 21:57 u »
Edit: ik zie dat het uploaden van de foto het biertje twee keer zo dik heeft gemaakt  :o

Klik op de foto voor een goede weergave...

Offline freekwillem

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 24-07-2020 09:53 u »
Dank jullie wel voor het commentaar. Ik heb de receptuur aangepast voor een derde poging, aanpassingen.
Moutstort uit 2e poging. deze komt qua smaak en kleur het dichtste bij.
Maischschema aangepast (een staps droger schema, dunner maischen  4,1 per kg.) 75 min 65 graden daarna uitmaischen
Hopschema zoals 1e poging met een extra laatste koudhop Citra 60 gram. Whirlpool hopgift werkte niet qua smaak.
Dus  2x koudhop 
1 x 6 dagen na hoofdgisting 4 dagen
      (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen
     (60 gram citra)
Gist S-04 vervangen door US-05 Oplopende gisttemperatuur. start 19 graden, na hoofdgisting (3 dagen?) elke dag 1 graad omhoog tot 24 graden. Coldcrash er weer uit.

Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 1
Kenmerk                       : IPA
Brouwdatum                  : 1-6-2020
Biertype                        : India Pale Ale
Aantal liters                   : 22
Gewenst begin SG         : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement     : 70.0%

Totaal benodigd brouwwater   : 33 liter
Maischdikte                  : 4,10 l/kg
Maischwater                  : 29 liter
Spoelwater                    : 4 liter
Kooktijd                        : 60 minuten
Berekende kleur            : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid     : 73 EBU(Glenn Tinseth)

SWAEN©ALE                    92,2 %         6,500 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic             2,8 %         0,200 kg    130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat            5,0 %         0,350 kg       3 EBC                                                                       

Citra                        14,3 %    60 g          Koud hop       0 EBU   
Citra                        14,3 %    35 g          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                 11,7 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 g          5 Min.            8 EBU                                                     
Cascade                     7,4 %    25 g          5 Min.            4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 g          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     25 g          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                     7,4 %     15 g          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 g          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                  11,7 %    18 g          60 Min.        22 EBU                                                         

Opmerkingen     : 2x koudhop
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (60 gram citra) Als het waterslot stil staat

Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05   2 zakjes

Stap 1: 66°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Bottelen: weer op KEG met 2 bar verzadigingsdruk CO2 bij 7 graden.
afhankelijk hoe deze poging uitvalt ga ik bij poging 4 ook eens kijken naar  de watersamenstelling. Ik neem aan dat  Jopen met Haarlems leidingwater brouwt. weet iemand of zij aanpassingen doen?

Eventueel commentaar welkom

Hoe is deze geworden, ga ook aan de slag met deze kloon.
Dus ben benieuwd wat beste recept is?

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-11-2020 13:44 u »
Allemaal,

Door allerlei omstandigheden is het er niet meer van gekomen om de derde poging Mooie Nel te brouwen. Maar dat gaat binnenkort wel gebeuren volgens recept 3.  :biersmile:
Inmiddels zijn we met wat vrienden een commerciële brouwerij gestart: Twentsche Stadsbrouwerij Goor. www.stadsbrouwerijgoor.nl. Deze komt voort uit het Goorsch gruyt bier. Het zal nog  wel even duren voordat de eerste bieren er zijn, we zijn nu met recepturen bezig. De Mooie Nel zie ik als vingeroefening om tot een mooie IPA (zeker geen kloon) te komen. De hop komt uit onze lokale hopkatedraal.

Dus  wordt vervolgt binnenkort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 20-11-2020 21:04 u »
Klik op de foto voor een goede weergave...

Net even aangepast.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #41 Gepost op: 24-11-2020 20:53 u »
Leuk Jos! We horen het wel als je biertjes te koop zijn  :biersmile:

Tags: