Kloon Jopen mooie Nel

Gestart door Jos Duurland, 14-11-2019 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Takkie83

US-05 proberen? Of ben je wel tevreden met je gist?

Minder hopgiften proberen? Bijvoorbeeld bij 60-20-7-0?

En misschien ook je bitterheid wat terugschroeven?

Die goldswean moet er echt in?

Het betreft hier uiteraard suggesties ter overweging  :biersmile:

Takkie83

Citaat van: Jos Duurland op 19-03-2020  10:42 uGeur, bijna identiek.

Dan zit je dus bijna goed met je aromahop  :biersmile:

Jos Duurland

Citaat van: Takkie83 op 28-03-2020  16:46 uUS-05 proberen? Of ben je wel tevreden met je gist?

Minder hopgiften proberen? Bijvoorbeeld bij 60-20-7-0?

En misschien ook je bitterheid wat terugschroeven?

Die goldswean moet er echt in?

Het betreft hier uiteraard suggesties ter overweging  :biersmile:


Op dit moment blijf ik even bij de S04. Om niet teveel te veranderen. US-05 gaat zeker nog gebeuren.   :brouwen:
Simcoe staat bekend om een laag Co-Humulone gehalte  <20%  Dat zou al een zachtere bitterheid moeten geven. Ik moet zeggen: nu het bier wat ouder is wordt die bitterheid aangenamer. Door het veranderde hopschema zakt de hopbitterheid naar 56 EBU. Geen idee of BrouwVisie nog hopbitterheid berekend bij whirlpool en koudhopgiften. Ik voeg nu voorde zekerheid 5 gram extra = 20 gram bitterhop Simcoe toe.
Jopen geeft zelf aan cara mout te gebruiken in mooie nel, maar niet hoeveel. Dus heb ik dat verminderd. Eens kijken wat dat met de smaak doet.
Hopgiften heb ik aangepast als volgt: Werkwijze hoppen:

Bitterhop 60 min toevoegen zoals normaal in een hopspider
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal in een hopspider
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden, wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien. Daarna via platenkoeler naar het gistvat.

Alternatief: hopspider verwijderen. Whirlpool hop los in het vat, whirlpool arm en pomp aan voor 30 minuten. Daarna via platenkoeler naar het gistvat. Weet iemand hoe het zit met verstopping van de pomp?

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een (na steriliseren in de magnetron) hopzakje.

Vanavond nog een laatste testje van mijn kloon tov de echte mooie Nel. Altijd een fijn momentje op zondagavond :proost:

Jos Duurland

Zoals gezegd gisteravond nog een vergelijk gemaakt. Ik heb de kleuren vergeleken met de kleurenmeter van brewking. En dan blijkt de mooie nel een stuk lichter als de opgegeven 27 EBC namelijk 14 EBC. De door mij gebrouwen kloon komt wel op 27 EBC uit (recept rekent dus goed)
Soortelijk gewichten resp. 1008 en 1012. De kloon is ook wat zoeter. De houdbaarheidsdatum was dec 2021 dus nog een jong bier, niet veel ouder als de kloon. Creep speelt dus geen rol in het verschil. Dus op zoek naar een gist die verder gaat als S-04

Op de site van Jopen staat nu alleen nog maar gerst. Zouden ze niet alleen het etiket hebben aangepast maar ook de receptuur?


Takkie83

Ik kan je geen antwoord geven op je vragen Jos maar ik blijf je topic met interesse volgen. Zodra je een recept hebt gefabriceerd waar je tevreden mee bent brouw ik hem graag een keertje na  :biersmile:

Jos Duurland

Citaat van: Takkie83 op 31-03-2020 &nbsp;22:30 uIk kan je geen antwoord geven op je vragen Jos maar ik blijf je topic met interesse volgen. Zodra je een recept hebt gefabriceerd waar je tevreden mee bent brouw ik hem graag een keertje na  :biersmile:

Ik heb gisteren opnieuw gebrouwen. Zien wat het wordt. Ik zal recepten en commentaar blijven posten.
 

Jos Duurland

Weer even een update.
Ik had wat wijzigingen in het recept doorgevoerd.

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 2
Kenmerk                      : IPA
Brouwdatum                   : 31-3-2020
Biertype                     : Pale Ale (American)
Aantal liters                : 22
Gewenst begin SG             : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 32,90 liter
Maischdikte                  : 3,20 l/kg
Maischwater                  : 22,58 liter
Spoelwater                   : 10,31 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 20 EBC(Randy Mosher)
Berekende bitterheid         : 64 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,505 kg       7 EBC                                                                 
platinumswaen@oat            5,0 %          0,350 kg       3 EBC                                                                       
Goldswaen@classic            2,8 %          0,200 kg       130 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra                        14,3 %    25 gr          0 Min.         0 EBU                                                     
Simcoe®                      11,7 %    20 gr          60 Min.        25 EBU                                                         
Cascade                      7,4 %     25 gr          0 Min.         0 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 gr          8 Min.         11 EBU                                                     
Cascade                      7,4 %     25 gr          8 Min.         6 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     15 gr          20 Min.        7 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          20 Min.        14 EBU                                                       
Simcoe®                      11,7 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         

Opmerkingen     : Werkwijze hoppen:
Bitterhop toevoegen zoals normaal
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden,
Wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien.

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een hopzakje.


Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale S-04

Opmerkingen     : -



Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 65°C      60 Min.      3,2 l/kg
Stap 2: 73°C      15 Min.      3,2 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,2 l/kg

Dit is het resultaat: Links origineel, rechts kloon



De kleur is nu nagenoeg gelijk, na de coldcrash is net bier ook helderder. Echter de whirlpool hop gift breng niet wat ik verwacht had. geur smaak en aroma zijn achteruit gegaan tov de eerste versie en tegenover het origineel mis ik vooral de citrus. misschien omdat CO2 in de nagisting de aroma's heeft meegenomen. Dus whirlpool hop gift laten vallen, weer meer hop giften en de koudhop terug naar de lagering met een groter aandeel citra. De bitterheid is wel wat zachter.
Het bier is zoeter ook, minder ver door gegist, dus ik moet maischema (droger,  65 min 67 graden en dan uitmaischen?) veranderen en/of een andere gist (US05?) kiezen. eind sg was 1012 met een vergistingsgraad van 82% (fermentis 75%).
Verder is dit bier niet hergist op een fles maar gecarboniseerd in een KEG  bij 6 graden en 2 bar. rechtstreeks getapt met een compensatie tapkraan. Luxe Joh! CO2 proeft gelijk aan het origineel.

De Grolsch was tegen de dorst, voor het proeven :proost:

Takkie83

Lekker bezig Jos! Ik weet de SVG's van de S-04 tegenover de US-05 niet maar als je een droger bier wilt zou ik eerder naar de gist kijken dan naar je maischschema. Die US-05 gaat je niet teleurstellen hoor. Ik heb er een heerlijk (heldere!) IPA mee gebrouwen zonder coldcrash. Lekker schoon en fris biertje geworden

GizmoGonzales

Kan zelf de US-05 aanraden, onlangs een erg lekker frisse en fruitige SMASH IPA gebrouwen met tonen/aroma's van citrus en nectarine.
Op de foto is die nog niet echt helder, hier was hij net 4 dagen gebotteld en paar uurtjes in de koelkast. De rest 2 weken laten staan en toen weekje koelkast. Deze waren vrijwel helemaal helder. Succes en hou ons op de hoogte!


Jos Duurland

Dank jullie wel voor het commentaar. Ik heb de receptuur aangepast voor een derde poging, aanpassingen.
Moutstort uit 2e poging. deze komt qua smaak en kleur het dichtste bij.
Maischschema aangepast (een staps droger schema, dunner maischen  4,1 per kg.) 75 min 65 graden daarna uitmaischen
Hopschema zoals 1e poging met een extra laatste koudhop Citra 60 gram. Whirlpool hopgift werkte niet qua smaak.
Dus  2x koudhop 
1 x 6 dagen na hoofdgisting 4 dagen
      (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen
     (60 gram citra)
Gist S-04 vervangen door US-05 Oplopende gisttemperatuur. start 19 graden, na hoofdgisting (3 dagen?) elke dag 1 graad omhoog tot 24 graden. Coldcrash er weer uit.


-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 1
Kenmerk                       : IPA
Brouwdatum                  : 1-6-2020
Biertype                        : India Pale Ale
Aantal liters                   : 22
Gewenst begin SG         : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement     : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 33 liter
Maischdikte                  : 4,10 l/kg
Maischwater                  : 29 liter
Spoelwater                    : 4 liter
Kooktijd                        : 60 minuten
Berekende kleur            : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid     : 73 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,500 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic             2,8 %         0,200 kg    130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat            5,0 %         0,350 kg       3 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra                        14,3 %    60 g          Koud hop       0 EBU   
Citra                        14,3 %    35 g          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                 11,7 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 g          5 Min.            8 EBU                                                     
Cascade                     7,4 %    25 g          5 Min.            4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 g          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     25 g          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                     7,4 %     15 g          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 g          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                  11,7 %    18 g          60 Min.        22 EBU                                                         

Opmerkingen     : 2x koudhop
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (60 gram citra) Als het waterslot stil staat


Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05   2 zakjes


Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 66°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Bottelen: weer op KEG met 2 bar verzadigingsdruk CO2 bij 7 graden.
afhankelijk hoe deze poging uitvalt ga ik bij poging 4 ook eens kijken naar  de watersamenstelling. Ik neem aan dat  Jopen met Haarlems leidingwater brouwt. weet iemand of zij aanpassingen doen?

Eventueel commentaar welkom

Jos Duurland

Citaat van: Takkie83 op 10-05-2020 &nbsp;22:34 uLekker bezig Jos! Ik weet de SVG's van de S-04 tegenover de US-05 niet maar als je een droger bier wilt zou ik eerder naar de gist kijken dan naar je maischschema. Die US-05 gaat je niet teleurstellen hoor. Ik heb er een heerlijk (heldere!) IPA mee gebrouwen zonder coldcrash. Lekker schoon en fris biertje geworden

@Takkie83, omdat de vergistingsgraad al hoger lag als wat de fabrikant opgaf zoek ik het in een droger maischema en een andere gist.

Takkie83

Ben benieuwd! Hier trouwens een foto van mijn Amerikaanse IPA vergist met de US-05, een week nadat 'ie op fles zat:



Edit: ik zie dat het uploaden van de foto het biertje twee keer zo dik heeft gemaakt  :o

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 11-05-2020 &nbsp;21:43 uEdit: ik zie dat het uploaden van de foto het biertje twee keer zo dik heeft gemaakt  :o

Klik op de foto voor een goede weergave...

freekwillem

Citaat van: Jos Duurland op 11-05-2020 &nbsp;10:09 uDank jullie wel voor het commentaar. Ik heb de receptuur aangepast voor een derde poging, aanpassingen.
Moutstort uit 2e poging. deze komt qua smaak en kleur het dichtste bij.
Maischschema aangepast (een staps droger schema, dunner maischen  4,1 per kg.) 75 min 65 graden daarna uitmaischen
Hopschema zoals 1e poging met een extra laatste koudhop Citra 60 gram. Whirlpool hopgift werkte niet qua smaak.
Dus  2x koudhop 
1 x 6 dagen na hoofdgisting 4 dagen
      (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen
     (60 gram citra)
Gist S-04 vervangen door US-05 Oplopende gisttemperatuur. start 19 graden, na hoofdgisting (3 dagen?) elke dag 1 graad omhoog tot 24 graden. Coldcrash er weer uit.


-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 1
Kenmerk                       : IPA
Brouwdatum                  : 1-6-2020
Biertype                        : India Pale Ale
Aantal liters                   : 22
Gewenst begin SG         : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement     : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 33 liter
Maischdikte                  : 4,10 l/kg
Maischwater                  : 29 liter
Spoelwater                    : 4 liter
Kooktijd                        : 60 minuten
Berekende kleur            : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid     : 73 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,500 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic             2,8 %         0,200 kg    130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat            5,0 %         0,350 kg       3 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra                        14,3 %    60 g          Koud hop       0 EBU   
Citra                        14,3 %    35 g          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                 11,7 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 g          5 Min.            8 EBU                                                     
Cascade                     7,4 %    25 g          5 Min.            4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 g          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     25 g          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                     7,4 %     15 g          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 g          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                  11,7 %    18 g          60 Min.        22 EBU                                                         

Opmerkingen     : 2x koudhop
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (60 gram citra) Als het waterslot stil staat


Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05   2 zakjes


Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 66°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Bottelen: weer op KEG met 2 bar verzadigingsdruk CO2 bij 7 graden.
afhankelijk hoe deze poging uitvalt ga ik bij poging 4 ook eens kijken naar  de watersamenstelling. Ik neem aan dat  Jopen met Haarlems leidingwater brouwt. weet iemand of zij aanpassingen doen?

Eventueel commentaar welkom

Hoe is deze geworden, ga ook aan de slag met deze kloon.
Dus ben benieuwd wat beste recept is?

Jos Duurland

Allemaal,

Door allerlei omstandigheden is het er niet meer van gekomen om de derde poging Mooie Nel te brouwen. Maar dat gaat binnenkort wel gebeuren volgens recept 3.  :biersmile:
Inmiddels zijn we met wat vrienden een commerciële brouwerij gestart: Twentsche Stadsbrouwerij Goor. www.stadsbrouwerijgoor.nl. Deze komt voort uit het Goorsch gruyt bier. Het zal nog  wel even duren voordat de eerste bieren er zijn, we zijn nu met recepturen bezig. De Mooie Nel zie ik als vingeroefening om tot een mooie IPA (zeker geen kloon) te komen. De hop komt uit onze lokale hopkatedraal.

Dus  wordt vervolgt binnenkort.

Jacques

Citaat van: Jacques op 11-05-2020 &nbsp;21:57 uKlik op de foto voor een goede weergave...

Net even aangepast.

Takkie83

Leuk Jos! We horen het wel als je biertjes te koop zijn  :biersmile:

KirstenBradley

Beste Jos,

Ik heb van de week je recept na proberen te brouwen Ik ben nog een beginnend brouwer en heb dus nog nooit 'gekoudhopt'. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat. Er staat:
Dus 2x koudhop
1 x 6 dagen na hoofdgisting 4 dagen
 (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen
 (60 gram citra)

Hoe moet ik dit lezen? Hoofdvergisting 4 dagen, dan overheveling in nieuw vat (om oude gistcellen te vermijden) en dan nog 6 dagen wachten tot eerste keer hop toe wordt gevoegd? Dus effectief 10 dagen na het brouwen? En tweede keer na 14 dagen? Nog tips voor temperatuur van vergisting? Heb hem nu op 21 graden staan....

Ik hoor het graag.

Jacques

Citaat van: KirstenBradley op 08-12-2020 &nbsp;09:51 uBeste Jos,

Ik heb van de week je recept na proberen te brouwen Ik ben nog een beginnend brouwer en heb dus nog nooit 'gekoudhopt'. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat. Er staat:
Dus 2x koudhop
1 x 6 dagen na hoofdgisting 4 dagen
 (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen
 (60 gram citra)

Hoe moet ik dit lezen? Hoofdvergisting 4 dagen, dan overheveling in nieuw vat (om oude gistcellen te vermijden) en dan nog 6 dagen wachten tot eerste keer hop toe wordt gevoegd? Dus effectief 10 dagen na het brouwen? En tweede keer na 14 dagen? Nog tips voor temperatuur van vergisting? Heb hem nu op 21 graden staan....

Ik hoor het graag.

Koudhoppen is niet moeilijk. Het is een kwestie van hop toevoegen. Het beste is het dit te doen in een royale fijnmazige hopsok.

Het is gebruikelijk om koudhop toe te voegen na de hoofdgisting maar je kunt er voor kiezen de hop tijdens en zelfs voordat de vergisting start toe te voegen. Door meerdere keren koudhop toe te voegen versterk je de intensiteit van het hoparoma.

Takkie83

Hoi Kirsten en welkom op dit forum  :biersmile:

Als ik Jos goed begrijp heeft hij de koudhop 6 dagen na hoofdgisting gedurende 4 dagen toegevoegd. Daarna heeft hij (na 10 dagen dus) deze hopgift verwijderd om de tweede hopgift toe te voegen en die wederom 4 dagen laten zitten.

Je hoeft niet over te hevelen om te kunnen koudhoppen. Doe je hop gewoon in een uitgekookte hopsok, desnoods met iets erin dat het doet zinken (ook ontsmetten!), knoop hem dicht en drop 'm in je bier.

Klaar is Kees  :)

Hopfenfox

Afgelopen weekend dit recept ook gebrouwen en het is de eerste keer dat mijn begin SG bij lange na niet werd gehaald. Het is ok het eerste recept met een single step maisch. Zou dat er mee te maken kunnen hebben, had een extra stap op 72 graden het rendement op kunnen krikken?

Erg benieuwd, een lager rendement is op zich niet erg, maar weten waar het vandaan komt is wel leerzaam. Zeker als je alles exact hetzelfde hebt gedaan als bij voorgaande recepten.

Takkie83

Op welk SG kwam je uit? 75 minuten op 66 graden zou voldoende moeten zijn voor een volledige omzetting van de suikers. Een brouwzaalrendement van 70% is ook niet exceptioneel hoog. Heb je een zetmeeltest gedaan? Mout goed geschroot? Thermometer in orde? pH gemeten? Uur gekookt?

Hopfenfox

Ik kwam op 1050 in plaats van 1068. Mijn voorgaande vier brouwsels (waaronder een tripel van 1078) kwam ik op of net onder gewenste SG. Ben een absolute beginner dus ik heb nog niet alle details onder de knie. Probeer het stukje bij beetje bij de horens te vatten. Daarom:

- geen zetmeeltest
- schoten is de vraag, ik denk zelf iets te grof. Wel alles geopend, maar veel hele kernen en weinig kleine en nauwelijks meel
- thermometer zit in de ketel ingebouwd en is betrouwbaar gebleken
- pH niet gemeten, maar Brewfather gaf aan dat ie in de goeie range zat met mijn waterprofiel en de hoeveelheid mouten
- zelfs 75 minuten gekookt om SG wat op te krikken

Ik had het gevoel dat het wort bij rondpompen wel erg snel zakte. Normaal moet ik de kraan wat knijpen omdat anders de overlooppijp volstroomt. Ik blijf er altijd bij om aan te passen zodat het net onder de overlooppijp staat. Nu liep het zelfs met de pomp vol open snel door. Ook spoelen ging rap. Dus ik vermoed of kanaalvorming of niet fijn genoeg geschroot.

Maar nogmaals, ik heb alles hetzelfde gedaan als voorgaande keren, alleen wellicht wat grover geschroot.

In een andere draad las ik dat nog een kwartiertje extra op 72 graden je rendement kan verhogen. Zou dat kunnen kloppen, en waarom? Als je lang genoeg op 67 graden zit zal alles omgezet zijn en doet dat extra kwartier op 72 toch niks meer?

Mijn rendement in brouwsels 1-4 was 72-77%, nu slechts 60%. En geen zwaar bier, vandaar dat ik graag wil achterhalen wat er anders ging. Toch het schroten?

Takkie83

Zolang je moutkorrels maar geplet/stuk zijn kun je eigenlijk niet te grof schroten. Het kan wel leiden tot een iets lager rendement maar het verschil dat jij noemt is wel heel groot. Ik ben geneigd om te zeggen dat het niet daardoor kan komen. Maar misschien een combinatie met toch een te lage temperatuur tijdens het maischen. Je bent niet toevallig een kilootje mout vergeten ergens? Of teveel water toegevoegd?  ;)

Zetmeeltest is niet moeilijk. Koop een flesje jodiumtinctuur en zet die in je koelkast. Als je denkt dat alle suikers in je maisch omgezet zijn doe je een beetje wort op een wit schoteltje en druppel je er wat jodiumtinctuur overheen. Blijft de jodium oranje dan kun je uitmaischen. Wordt het tinctuur paars/blauw dan zitten er nog niet-omgezette suikers (zetmeel) in je wort en kun je het beter na een kwartiertje nog een keer proberen.

Als alle zetmeel is omgezet bij 66 graden (vooral vergistbare suikers) voegt een stap op 72 graden in principe niets meer toe. Omgezet is omgezet, meer suikers ga je er niet uit kunnen halen dan er in zitten :)

Jodiumtinctuur kopen dus. Meten is weten  :weetbeter:

Hopfenfox

Dank je wel weer, fijn dat je wil meedenken. Jodiumtest zal ik gaan doen! Als te grof schroten niet kan (behoudens hele korrels), moet het kanaalvorming zijn geweest, iets anders kan ik me niet bedenken, na al het andere te hebben nagegaan. Ook gezien voorgaande brouwsels.

Een kilo vergeten op 3 kilo is best fors  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.