Recepten > Kloonbrouwsels

Kloon Jopen mooie Nel

<< < (2/23) > >>

IONOX:
Ik heb een tour door de brouwerij in Haarlem gehad en zij doen centrifugeren om het bier helder te krijgen (en geen hergisting op de fles). Kan dus best goed zijn dat je gist prima is maar dat het sowieso moeilijk is om hetzelfde resultaat te krijgen. Over welke gist ze gebruiken (eigen cultuur of commercieel verkrijgbaar) lieten ze niks los.

Takkie83:
Is er een reden waarom je meerdere aromahopgiften doet met dezelfde hop?

Jacques:

--- Citaat van: Takkie83 op 23-02-2020  23:07 u ---Is er een reden waarom je meerdere aromahopgiften doet met dezelfde hop?

--- Einde van citaat ---

Ja. Het moment van de hopgifte maakt uit voor de hopsmaak die krijgt.

Dit heeft te maken met het verdampen van aromastoffen maar ook met verbindingen tussen hoparomastoffen en moutbestanddelen.

Verder worden hoparomastoffen omgezet tijdens de vergisting. Je krijgt een wat ander hoparoma als koudhop toevoegt aan het begin van de vergisting of helemaal aan het einde. Dit heeft te maken met omzettingen door de gist.

Takkie83:

--- Citaat van: Jacques op 24-02-2020  16:46 u ---Ja. Het moment van de hopgifte maakt uit voor de hopsmaak die krijgt.

Dit heeft te maken met het verdampen van aromastoffen maar ook met verbindingen tussen hoparomastoffen en moutbestanddelen.

Verder worden hoparomastoffen omgezet tijdens de vergisting. Je krijgt een wat ander hoparoma als koudhop toevoegt aan het begin van de vergisting of helemaal aan het einde. Dit heeft te maken met omzettingen door de gist.

--- Einde van citaat ---

Ja ik weet dat op verschillende tijdstippen tijdens het koken hop toevoegen een andere uitwerking heeft op de smaak, maar ik bedoel hier specifiek de aroma hopgiften. Ik zie zowel een Cascade toevoeging in de koudhop alsook 5, 10 Ún 15 minuten voor einde koken. Is dat niet wat overdreven? En kun je de hopgiften van 5, 10 en 15 minuten niet gewoon bij elkaar doen op 10 minuten bijvoorbeeld?

Neetje:

--- Citaat van: Takkie83 op 24-02-2020  19:09 u ---... kun je de hopgiften van 5, 10 en 15 minuten niet gewoon bij elkaar doen op 10 minuten bijvoorbeeld?

--- Einde van citaat ---

Kan wel maar is toch (een beetje) anders. Als je denkt dat het geen verschil maakt, waarom wel verschil tussen 10 - 30 en 60 minuten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie