Recepten > Kloonbrouwsels

Kloon Jopen mooie Nel

<< < (3/23) > >>

Jacques:

--- Citaat van: Takkie83 op 24-02-2020  19:09 u ---Ja ik weet dat op verschillende tijdstippen tijdens het koken hop toevoegen een andere uitwerking heeft op de smaak, maar ik bedoel hier specifiek de aroma hopgiften. Ik zie zowel een Cascade toevoeging in de koudhop alsook 5, 10 Ún 15 minuten voor einde koken. Is dat niet wat overdreven? En kun je de hopgiften van 5, 10 en 15 minuten niet gewoon bij elkaar doen op 10 minuten bijvoorbeeld?

--- Einde van citaat ---

Er zijn kleine subtiele verschillen...
Maar om het simpel te houden kun je voor je gemak de hopgiften terugbrengen. Je bent immers baas over je eigen brouwketel...

Takkie83:

--- Citaat van: Jacques op 24-02-2020  21:30 u ---Er zijn kleine subtiele verschillen...

--- Einde van citaat ---

Dat geloof ik, ik vraag me alleen af of ze merkbaar zijn. En of Jopen het zichzelf ook zo moeilijk maakt.

Jos Duurland:
Interessante discussie over het toevoegen van hop op verschillende tijdstippen. Er zijn grafieken beschikbaar met meest optimale toevoegtijden: http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=92&Itemid=202
meekoken: 7,5 minuten aromahop, 20 minuten smaakhop en ca 50 minuten bitterhop.  Door de toevoegingen op verschillende tijden probeer ik te optimaliseren, en het is niet zo heel veel werk. Ik leg de hop van te voren in schaaltjes klaar.
Dit bier ga ik zeker vaker brouwen, dus wellicht toevoegingen op bovengenoemde tijdstippen eens uitproberen.

Takkie83:
Interessant inderdaad! Volgens dat grafiekje is er trouwens geen "ideale" tijd voor de bitterhopgift, maar wordt het rendement pas echt hoog na 50 minuten. Die 7,5 en 20 minuten voor aroma- en smaakhop zijn zeker het proberen waard!

Jos Duurland:
Nog een kleine update. Wederom het bier geproefd tov het origineel. Het schuimt iets meer als de mooie nel, schuimhoudbaarheid is goed. Kleur is te donker. Geur, bijna identiek. Mooie fruitige tonen, basisbitterheid is te hard. Het bier is ook te troebel. Het is een mooi volmondig biertje geworden dat lijkt op mooie nel, maar nog geen kloon.
Ik ga het bier opnieuw brouwen, met een coldcrash (stond wel in het recept maar is niet uitgevoerd) om de helderheid te verhogen en een wat lichtere kleur. Meer wil ik nog even niet veranderen. Wordt vervolgt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie