Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kloon Jopen mooie Nel  (gelezen 16018 keer)

Offline Jos Duurland

• Vol lid
  • Land: nl
  • wat een heerlijke hobby!
Kloon Jopen mooie Nel
« Gepost op: 14-11-2019 18:48 u »
Van de IPA Mooie Nel van Jopen ben ik nogal gecharmeerd geraakt, vandaar dat ik een poging wil wagen om een bier te brouwen wat er zo dicht mogelijk bij komt. Ik het zo'n automatische ketel, en kom weinig hoger als 70% brouwzaal rendement. Maar wel consequent  :D

De basis uitgangspunten heb ik bij Jopen zelf en hier op het forum gevonden:

Gisting:  Bovengistend
mouten: palemout, caramelmout en havermout (vlokken)
Hopsoorten: Cascade, Citra, Simcoe
Plato     16.0 °P
Kleur: karamel (tussen 20 en 30 ÈBC)
bitterheid: IBU 70
Alcohol:   6.5%

Dat laatste geeft al en twist: met 16 Plato kom ik met BrouwVisie op 7,1% alcohol. Net heel erg maar toch.

Hieronder het door mij gemaakte recept.

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 1
Kenmerk                       : IPA
Brouwdatum                  : 20-11-2019
Biertype                        : India Pale Ale
Aantal liters                   : 22
Gewenst begin SG          : 1065   plato 16  (7,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement      : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 33,22 liter
Maischdikte                           : 3,10 l/kg
Maischwater                          : 21,66 liter
Spoelwater                            : 12,82 liter
Kooktijd                                : 60 minuten
Berekende kleur                    : 26 EBC(Randy Mosher)
Berekende bitterheid              : 71 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    83,3 %         5,823 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic            9,1 %          0,635 kg       130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat           7,6 %          0,529 kg       3 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra                        13,0 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                     7,0 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                  14,0 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Cascade                      7,0 %     25 gr          5 Min.         4 EBU                                                       
Citra                        12,0 %      25 gr          5 Min.         6 EBU                                                     
Citra                        13,0 %      25 gr          10 Min.        13 EBU                                                       
Cascade                     7,0 %      25 gr          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                     7,0 %      15 gr          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        13,0 %      15 gr          15 Min.        10 EBU                                                       
Simcoe®                  14,0 %      18 gr          60 Min.        27 EBU                                                         

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale S-04

Opmerkingen             : 2 zakjes 19 graden C

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 63°C      70 Min.      3,1 l/kg
Stap 2: 73°C      5 Min.        3,1 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.        3,1 l/kg

Opmerkingen     : koudhop (bellen) 5 dagen tijdens coldcrash voeg ik als thee toe ivm gevaar op besmetting.

Ik ben benieuwd naar commentaar. Brouwdatum is ergens volgende week.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BertusBeensteen

• Vol lid
Re: Kloon Jopen mooie Nel
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2019 21:24 u »
Als je Jopen vraagt om je in de juiste richting te sturen, helpen ze je daar bij.
Laatst stuurde ik een mail na het proeven van een bier in de kerk, en kreeg redelijk vlot een reactie van de hoofdbrouwer, geen details maar wel ingrediënten.

Wat betreft de gaden Plato en het alcoholpercentage zal je moeten kijken naar de vergistingsgraad van de gist, dus speel eens met de gistkeuze.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-11-2019 07:04 u »
Vergistingsgraad had ik me nog niet gerealiseerd. Bedankt. Ik kijk daar even naar :proost:

Offline Silky

• Vol lid
  • Land: be
  • Dankzij bier staat hier geen andere onzin
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2020 15:26 u »
Vergistingsgraad had ik me nog niet gerealiseerd. Bedankt. Ik kijk daar even naar :proost:

En? Hoe is ie geworden? Heb je nog wijzigingen aangebracht aan je recept? :degroeten:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-02-2020 15:34 u »
Even een kleine update.

Het bier staat nu 6 weken op fles (dat was makkelijk want ik zat 5 weken in Zuid-Afrika  :biersmile:)

Heb het bier geproefd naast het origineel, en het valt helemaal niet tegen.

De kleur is wel een stuk donkerder en de bitterheid na afdronk blijft wat meer hangen. Er zit maar net voldoende fruitigheid in. Door de gebruikte Gist Fermentis S04 met hoge sedimentatie is het bier ook redelijk helder, maar niet zo helder als het origineel. Ook de schuimhoudbaarheid is wat minder, maar daar hebben meer brouwsels van mij last van.

Ga nu eerst eens genieten en nadenken over aanpassingen. bijv. Gist:  Fermentis US-05, aanpassingen in de hopgift (iets minder bitter, iets meer aroma, kleur en hergisting op fles. zie ook mijn andere post van vandaag.

Wordt vervolgt.

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
« Reactie #5 Gepost op: 23-02-2020 15:41 u »
Ik heb een tour door de brouwerij in Haarlem gehad en zij doen centrifugeren om het bier helder te krijgen (en geen hergisting op de fles). Kan dus best goed zijn dat je gist prima is maar dat het sowieso moeilijk is om hetzelfde resultaat te krijgen. Over welke gist ze gebruiken (eigen cultuur of commercieel verkrijgbaar) lieten ze niks los.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #6 Gepost op: 23-02-2020 23:07 u »
Is er een reden waarom je meerdere aromahopgiften doet met dezelfde hop?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24-02-2020 16:46 u »
Is er een reden waarom je meerdere aromahopgiften doet met dezelfde hop?

Ja. Het moment van de hopgifte maakt uit voor de hopsmaak die krijgt.

Dit heeft te maken met het verdampen van aromastoffen maar ook met verbindingen tussen hoparomastoffen en moutbestanddelen.

Verder worden hoparomastoffen omgezet tijdens de vergisting. Je krijgt een wat ander hoparoma als koudhop toevoegt aan het begin van de vergisting of helemaal aan het einde. Dit heeft te maken met omzettingen door de gist.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #8 Gepost op: 24-02-2020 19:09 u »
Ja. Het moment van de hopgifte maakt uit voor de hopsmaak die krijgt.

Dit heeft te maken met het verdampen van aromastoffen maar ook met verbindingen tussen hoparomastoffen en moutbestanddelen.

Verder worden hoparomastoffen omgezet tijdens de vergisting. Je krijgt een wat ander hoparoma als koudhop toevoegt aan het begin van de vergisting of helemaal aan het einde. Dit heeft te maken met omzettingen door de gist.

Ja ik weet dat op verschillende tijdstippen tijdens het koken hop toevoegen een andere uitwerking heeft op de smaak, maar ik bedoel hier specifiek de aroma hopgiften. Ik zie zowel een Cascade toevoeging in de koudhop alsook 5, 10 én 15 minuten voor einde koken. Is dat niet wat overdreven? En kun je de hopgiften van 5, 10 en 15 minuten niet gewoon bij elkaar doen op 10 minuten bijvoorbeeld?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 24-02-2020 19:16 u »
... kun je de hopgiften van 5, 10 en 15 minuten niet gewoon bij elkaar doen op 10 minuten bijvoorbeeld?

Kan wel maar is toch (een beetje) anders. Als je denkt dat het geen verschil maakt, waarom wel verschil tussen 10 - 30 en 60 minuten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 24-02-2020 21:30 u »
Ja ik weet dat op verschillende tijdstippen tijdens het koken hop toevoegen een andere uitwerking heeft op de smaak, maar ik bedoel hier specifiek de aroma hopgiften. Ik zie zowel een Cascade toevoeging in de koudhop alsook 5, 10 én 15 minuten voor einde koken. Is dat niet wat overdreven? En kun je de hopgiften van 5, 10 en 15 minuten niet gewoon bij elkaar doen op 10 minuten bijvoorbeeld?

Er zijn kleine subtiele verschillen...
Maar om het simpel te houden kun je voor je gemak de hopgiften terugbrengen. Je bent immers baas over je eigen brouwketel...

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #11 Gepost op: 24-02-2020 22:12 u »
Er zijn kleine subtiele verschillen...

Dat geloof ik, ik vraag me alleen af of ze merkbaar zijn. En of Jopen het zichzelf ook zo moeilijk maakt.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-02-2020 13:40 u »
Interessante discussie over het toevoegen van hop op verschillende tijdstippen. Er zijn grafieken beschikbaar met meest optimale toevoegtijden: http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=92&Itemid=202
meekoken: 7,5 minuten aromahop, 20 minuten smaakhop en ca 50 minuten bitterhop.  Door de toevoegingen op verschillende tijden probeer ik te optimaliseren, en het is niet zo heel veel werk. Ik leg de hop van te voren in schaaltjes klaar.
Dit bier ga ik zeker vaker brouwen, dus wellicht toevoegingen op bovengenoemde tijdstippen eens uitproberen.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2020 14:06 u »
Interessant inderdaad! Volgens dat grafiekje is er trouwens geen "ideale" tijd voor de bitterhopgift, maar wordt het rendement pas echt hoog na 50 minuten. Die 7,5 en 20 minuten voor aroma- en smaakhop zijn zeker het proberen waard!

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 19-03-2020 10:42 u »
Nog een kleine update. Wederom het bier geproefd tov het origineel. Het schuimt iets meer als de mooie nel, schuimhoudbaarheid is goed. Kleur is te donker. Geur, bijna identiek. Mooie fruitige tonen, basisbitterheid is te hard. Het bier is ook te troebel. Het is een mooi volmondig biertje geworden dat lijkt op mooie nel, maar nog geen kloon.
Ik ga het bier opnieuw brouwen, met een coldcrash (stond wel in het recept maar is niet uitgevoerd) om de helderheid te verhogen en een wat lichtere kleur. Meer wil ik nog even niet veranderen. Wordt vervolgt.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 19-03-2020 19:36 u »
Betreffende de kleur zul je wat minder van het 130 EBC moeten toevoegen, tenzij het donker uitvallen door je manier van brouwen is.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 20-03-2020 08:25 u »
Ik ben aan het stoeien met de kleurbepaling in BrouwVisie. Het blijkt dat ik met BrouwVisie telkens donkerder uitkom. Eigenlijk net zo als met de bitterheid eens een andere methode kiezen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 20-03-2020 08:53 u »
Kleur is eigenlijk het resultaat van smaak, maar bij een kloon natuurlijk wel van belang. Inderdaad de GoldSwaen Classic wat verlagen, tot bijv. 5%.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #18 Gepost op: 20-03-2020 11:21 u »
basisbitterheid is te hard.

Misschien brouwzouten e.d. aanpassen of toepassen?

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 20-03-2020 12:40 u »
Ik wil niet teveel ineens veranderen, omdat ik dan niet weet wat welk effect heeft. Eerst maar kleur en helderheid. Maar brouwzouten komen zeker aan de orde bij volgende pogingen. Het is gewoon een erg lekker biertje, dus blijf ik dat brouwen :biersmile:

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 20-03-2020 19:13 u »
Goed bezig. Meermaals hetzelfde bier is goed voor het leeproces.

Als je je reeds gebrouwen flesjes enkele weken goed koud zet, worden ze net zo helder als coldcrash in je gistvat.
Eerste een halve fles inschenken, en dit moet overeen komen. Zal ook iets doen met de kleurbeleving.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #21 Gepost op: 20-03-2020 21:57 u »
Kleur is eigenlijk het resultaat van smaak

Dit stukje vijf keer gelezen maar ik snap hem niet  :denken:

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 20-03-2020 22:06 u »
Als je bv een gebrande smaak wilt, dus donkere mout toevoegt, krijg je een donker bier.
Aan elke smaak van een type mout hangt een kleur dus...
Maar kleur is wel enigzins te beinvloeden.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #23 Gepost op: 20-03-2020 23:16 u »
Als je bv een gebrande smaak wilt, dus donkere mout toevoegt, krijg je een donker bier.
Aan elke smaak van een type mout hangt een kleur dus...
Maar kleur is wel enigzins te beinvloeden.

Ahh op die fiets  :biersmile:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 28-03-2020 13:58 u »
Het is uiteindelijk een prima bier geworden. Aanpassingen zijn vnl cosmetisch om meer richting kloon te gaan. Het laatste krat wordt dit weekeinde aangebroken, hoogste tijd voor een nieuw brouwsel:

mouten aangepast, iets minder bitterheid, en een coldcrash. Dinsdag  brouwen.

Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 2
Brouwdatum                  : 31-3-2020
Gewenst begin SG          : 1066 (7,3 Vol% alc.)

Totaal benodigd brouwwater   : 32,88 liter
Maischdikte                           : 3,10 l/kg
Maischwater                          : 21,86 liter
Spoelwater                            : 12,80 liter
Kooktijd                                : 60 minuten
Berekende kleur                    : 27 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid             : 70 EBU(Glenn Tinseth)

SWAEN©ALE                    92,2 %         6,500 kg       7 EBC                                                                 
Goldswaen@classic            2,8 %          0,200 kg    130 EBC                                                                       
platinumswaen@oat            5,0 %         0,350 kg       3 EBC                                                                       

Massa hop  10 hopgiften  ---------------------------------------------
Citra                        14,3 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                  11,7 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 gr          5 Min.         8 EBU                                                     
Cascade                    7,4 %     25 gr          5 Min.         4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 gr          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     25 gr          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     15 gr          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                  11,7 %    15 gr          60 Min.        19 EBU                                                           

Opmerkingen     : -
Koudhop in een verzwaard hopzakje direct na de hoofdgisting: 4 dagen met een beetje extra suiker tbc CO2 deken. Daarna hop er weer uit.
na 2 weken lageren coldcrash 5 dagen, daarna bottelen

Stap 1: 65°C      60 Min.      3,1 l/kg
Stap 2: 73°C      15 Min.      3,1 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,1 l/kg

schiet maar

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #25 Gepost op: 28-03-2020 16:46 u »
US-05 proberen? Of ben je wel tevreden met je gist?

Minder hopgiften proberen? Bijvoorbeeld bij 60-20-7-0?

En misschien ook je bitterheid wat terugschroeven?

Die goldswean moet er echt in?

Het betreft hier uiteraard suggesties ter overweging  :biersmile:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #26 Gepost op: 28-03-2020 21:56 u »
Geur, bijna identiek.

Dan zit je dus bijna goed met je aromahop  :biersmile:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 29-03-2020 15:09 u »
US-05 proberen? Of ben je wel tevreden met je gist?

Minder hopgiften proberen? Bijvoorbeeld bij 60-20-7-0?

En misschien ook je bitterheid wat terugschroeven?

Die goldswean moet er echt in?

Het betreft hier uiteraard suggesties ter overweging  :biersmile:

Op dit moment blijf ik even bij de S04. Om niet teveel te veranderen. US-05 gaat zeker nog gebeuren.   :brouwen:
Simcoe staat bekend om een laag Co-Humulone gehalte  <20%  Dat zou al een zachtere bitterheid moeten geven. Ik moet zeggen: nu het bier wat ouder is wordt die bitterheid aangenamer. Door het veranderde hopschema zakt de hopbitterheid naar 56 EBU. Geen idee of BrouwVisie nog hopbitterheid berekend bij whirlpool en koudhopgiften. Ik voeg nu voorde zekerheid 5 gram extra = 20 gram bitterhop Simcoe toe.
Jopen geeft zelf aan cara mout te gebruiken in mooie nel, maar niet hoeveel. Dus heb ik dat verminderd. Eens kijken wat dat met de smaak doet.
Hopgiften heb ik aangepast als volgt: Werkwijze hoppen:

Bitterhop 60 min toevoegen zoals normaal in een hopspider
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal in een hopspider
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden, wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien. Daarna via platenkoeler naar het gistvat.

Alternatief: hopspider verwijderen. Whirlpool hop los in het vat, whirlpool arm en pomp aan voor 30 minuten. Daarna via platenkoeler naar het gistvat. Weet iemand hoe het zit met verstopping van de pomp?

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een (na steriliseren in de magnetron) hopzakje.

Vanavond nog een laatste testje van mijn kloon tov de echte mooie Nel. Altijd een fijn momentje op zondagavond :proost:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 30-03-2020 09:00 u »
Zoals gezegd gisteravond nog een vergelijk gemaakt. Ik heb de kleuren vergeleken met de kleurenmeter van brewking. En dan blijkt de mooie nel een stuk lichter als de opgegeven 27 EBC namelijk 14 EBC. De door mij gebrouwen kloon komt wel op 27 EBC uit (recept rekent dus goed)
Soortelijk gewichten resp. 1008 en 1012. De kloon is ook wat zoeter. De houdbaarheidsdatum was dec 2021 dus nog een jong bier, niet veel ouder als de kloon. Creep speelt dus geen rol in het verschil. Dus op zoek naar een gist die verder gaat als S-04

Op de site van Jopen staat nu alleen nog maar gerst. Zouden ze niet alleen het etiket hebben aangepast maar ook de receptuur?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #29 Gepost op: 31-03-2020 22:30 u »
Ik kan je geen antwoord geven op je vragen Jos maar ik blijf je topic met interesse volgen. Zodra je een recept hebt gefabriceerd waar je tevreden mee bent brouw ik hem graag een keertje na  :biersmile:

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 01-04-2020 08:49 u »
Ik kan je geen antwoord geven op je vragen Jos maar ik blijf je topic met interesse volgen. Zodra je een recept hebt gefabriceerd waar je tevreden mee bent brouw ik hem graag een keertje na  :biersmile:

Ik heb gisteren opnieuw gebrouwen. Zien wat het wordt. Ik zal recepten en commentaar blijven posten.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 06-05-2020 20:38 u »
Weer even een update.
Ik had wat wijzigingen in het recept doorgevoerd.

Kenmerk                      : IPA
Brouwdatum                   : 31-3-2020
Biertype                     : Pale Ale (American)
Aantal liters                : 22
Gewenst begin SG             : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 70.0%

Totaal benodigd brouwwater   : 32,90 liter
Maischdikte                  : 3,20 l/kg
Maischwater                  : 22,58 liter
Spoelwater                   : 10,31 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 20 EBC(Randy Mosher)
Berekende bitterheid         : 64 EBU(Glenn Tinseth)

SWAEN©ALE                    92,2 %         6,505 kg       7 EBC                                                                 
platinumswaen@oat            5,0 %          0,350 kg       3 EBC                                                                       
Goldswaen@classic            2,8 %          0,200 kg       130 EBC                                                                       

Citra                        14,3 %    25 gr          0 Min.         0 EBU                                                     
Simcoe®                      11,7 %    20 gr          60 Min.        25 EBU                                                         
Cascade                      7,4 %     25 gr          0 Min.         0 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 gr          8 Min.         11 EBU                                                     
Cascade                      7,4 %     25 gr          8 Min.         6 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     15 gr          20 Min.        7 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          20 Min.        14 EBU                                                       
Simcoe®                      11,7 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         

Opmerkingen     : Werkwijze hoppen:
Bitterhop toevoegen zoals normaal
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden,
Wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien.

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een hopzakje.

Stap 1: 65°C      60 Min.      3,2 l/kg
Stap 2: 73°C      15 Min.      3,2 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,2 l/kg

Dit is het resultaat: Links origineel, rechts kloon

De kleur is nu nagenoeg gelijk, na de coldcrash is net bier ook helderder. Echter de whirlpool hop gift breng niet wat ik verwacht had. geur smaak en aroma zijn achteruit gegaan tov de eerste versie en tegenover het origineel mis ik vooral de citrus. misschien omdat CO2 in de nagisting de aroma's heeft meegenomen. Dus whirlpool hop gift laten vallen, weer meer hop giften en de koudhop terug naar de lagering met een groter aandeel citra. De bitterheid is wel wat zachter.
Het bier is zoeter ook, minder ver door gegist, dus ik moet maischema (droger,  65 min 67 graden en dan uitmaischen?) veranderen en/of een andere gist (US05?) kiezen. eind sg was 1012 met een vergistingsgraad van 82% (fermentis 75%).
Verder is dit bier niet hergist op een fles maar gecarboniseerd in een KEG  bij 6 graden en 2 bar. rechtstreeks getapt met een compensatie tapkraan. Luxe Joh! CO2 proeft gelijk aan het origineel.

De Grolsch was tegen de dorst, voor het proeven :proost:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #32 Gepost op: 10-05-2020 22:34 u »
Lekker bezig Jos! Ik weet de SVG’s van de S-04 tegenover de US-05 niet maar als je een droger bier wilt zou ik eerder naar de gist kijken dan naar je maischschema. Die US-05 gaat je niet teleurstellen hoor. Ik heb er een heerlijk (heldere!) IPA mee gebrouwen zonder coldcrash. Lekker schoon en fris biertje geworden

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #33 Gepost op: 10-05-2020 23:32 u »
Kan zelf de US-05 aanraden, onlangs een erg lekker frisse en fruitige SMASH IPA gebrouwen met tonen/aroma's van citrus en nectarine.
Op de foto is die nog niet echt helder, hier was hij net 4 dagen gebotteld en paar uurtjes in de koelkast. De rest 2 weken laten staan en toen weekje koelkast. Deze waren vrijwel helemaal helder. Succes en hou ons op de hoogte!

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 11-05-2020 10:09 u »
Dank jullie wel voor het commentaar. Ik heb de receptuur aangepast voor een derde poging, aanpassingen.
Moutstort uit 2e poging. deze komt qua smaak en kleur het dichtste bij.
Maischschema aangepast (een staps droger schema, dunner maischen  4,1 per kg.) 75 min 65 graden daarna uitmaischen
Hopschema zoals 1e poging met een extra laatste koudhop Citra 60 gram. Whirlpool hopgift werkte niet qua smaak.
Dus  2x koudhop 
1 x 6 dagen na hoofdgisting 4 dagen
      (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen
     (60 gram citra)
Gist S-04 vervangen door US-05 Oplopende gisttemperatuur. start 19 graden, na hoofdgisting (3 dagen?) elke dag 1 graad omhoog tot 24 graden. Coldcrash er weer uit.

Brouwdatum                  : 1-6-2020
Gewenst begin SG         : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement     : 70.0%

Totaal benodigd brouwwater   : 33 liter
Maischdikte                  : 4,10 l/kg
Maischwater                  : 29 liter
Spoelwater                    : 4 liter
Kooktijd                        : 60 minuten
Berekende kleur            : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid     : 73 EBU(Glenn Tinseth)

Goldswaen@classic             2,8 %         0,200 kg    130 EBC                                                                       

Citra                        14,3 %    60 g          Koud hop       0 EBU   
Citra                        14,3 %    35 g          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                 11,7 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 g          5 Min.            8 EBU                                                     
Cascade                     7,4 %    25 g          5 Min.            4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 g          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     25 g          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                     7,4 %     15 g          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 g          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                  11,7 %    18 g          60 Min.        22 EBU                                                         

Opmerkingen     : 2x koudhop
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (60 gram citra) Als het waterslot stil staat

Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05   2 zakjes

Stap 1: 66°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Bottelen: weer op KEG met 2 bar verzadigingsdruk CO2 bij 7 graden.
afhankelijk hoe deze poging uitvalt ga ik bij poging 4 ook eens kijken naar  de watersamenstelling. Ik neem aan dat  Jopen met Haarlems leidingwater brouwt. weet iemand of zij aanpassingen doen?

Eventueel commentaar welkom

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 11-05-2020 17:49 u »
Lekker bezig Jos! Ik weet de SVG’s van de S-04 tegenover de US-05 niet maar als je een droger bier wilt zou ik eerder naar de gist kijken dan naar je maischschema. Die US-05 gaat je niet teleurstellen hoor. Ik heb er een heerlijk (heldere!) IPA mee gebrouwen zonder coldcrash. Lekker schoon en fris biertje geworden

@Takkie83, omdat de vergistingsgraad al hoger lag als wat de fabrikant opgaf zoek ik het in een droger maischema en een andere gist.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #36 Gepost op: 11-05-2020 21:43 u »
Ben benieuwd! Hier trouwens een foto van mijn Amerikaanse IPA vergist met de US-05, een week nadat ‘ie op fles zat:

Edit: ik zie dat het uploaden van de foto het biertje twee keer zo dik heeft gemaakt  :o

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 11-05-2020 21:57 u »
Edit: ik zie dat het uploaden van de foto het biertje twee keer zo dik heeft gemaakt  :o

Klik op de foto voor een goede weergave...

Offline freekwillem

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 24-07-2020 09:53 u »
Dank jullie wel voor het commentaar. Ik heb de receptuur aangepast voor een derde poging, aanpassingen.
Moutstort uit 2e poging. deze komt qua smaak en kleur het dichtste bij.
Maischschema aangepast (een staps droger schema, dunner maischen  4,1 per kg.) 75 min 65 graden daarna uitmaischen
Hopschema zoals 1e poging met een extra laatste koudhop Citra 60 gram. Whirlpool hopgift werkte niet qua smaak.
Dus  2x koudhop 
     (60 gram citra)
Gist S-04 vervangen door US-05 Oplopende gisttemperatuur. start 19 graden, na hoofdgisting (3 dagen?) elke dag 1 graad omhoog tot 24 graden. Coldcrash er weer uit.

Brouwdatum                  : 1-6-2020
Gewenst begin SG         : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement     : 70.0%

Totaal benodigd brouwwater   : 33 liter
Maischdikte                  : 4,10 l/kg
Maischwater                  : 29 liter
Spoelwater                    : 4 liter
Kooktijd                        : 60 minuten
Berekende kleur            : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid     : 73 EBU(Glenn Tinseth)

Citra                        14,3 %    60 g          Koud hop       0 EBU   
Citra                        14,3 %    35 g          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Simcoe®                 11,7 %     35 g          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 g          5 Min.            8 EBU                                                     
Cascade                     7,4 %    25 g          5 Min.            4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 g          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                    7,4 %     25 g          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                     7,4 %     15 g          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 g          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                  11,7 %    18 g          60 Min.        22 EBU                                                         

Opmerkingen     : 2x koudhop
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (35 gram citra, simco en Cascade)
1x 10 dagen na hoofdgisting 4 dagen  (60 gram citra) Als het waterslot stil staat

Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05   2 zakjes

Stap 1: 66°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Bottelen: weer op KEG met 2 bar verzadigingsdruk CO2 bij 7 graden.
afhankelijk hoe deze poging uitvalt ga ik bij poging 4 ook eens kijken naar  de watersamenstelling. Ik neem aan dat  Jopen met Haarlems leidingwater brouwt. weet iemand of zij aanpassingen doen?

Eventueel commentaar welkom

Hoe is deze geworden, ga ook aan de slag met deze kloon.
Dus ben benieuwd wat beste recept is?

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-11-2020 13:44 u »
Allemaal,

Door allerlei omstandigheden is het er niet meer van gekomen om de derde poging Mooie Nel te brouwen. Maar dat gaat binnenkort wel gebeuren volgens recept 3.  :biersmile:
Inmiddels zijn we met wat vrienden een commerciële brouwerij gestart: Twentsche Stadsbrouwerij Goor. www.stadsbrouwerijgoor.nl. Deze komt voort uit het Goorsch gruyt bier. Het zal nog  wel even duren voordat de eerste bieren er zijn, we zijn nu met recepturen bezig. De Mooie Nel zie ik als vingeroefening om tot een mooie IPA (zeker geen kloon) te komen. De hop komt uit onze lokale hopkatedraal.

Dus  wordt vervolgt binnenkort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 20-11-2020 21:04 u »
Klik op de foto voor een goede weergave...

Net even aangepast.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #41 Gepost op: 24-11-2020 20:53 u »
Leuk Jos! We horen het wel als je biertjes te koop zijn  :biersmile:

Offline KirstenBradley

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 08-12-2020 09:51 u »
Beste Jos,

Ik heb van de week je recept na proberen te brouwen Ik ben nog een beginnend brouwer en heb dus nog nooit 'gekoudhopt'. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat. Er staat:
Dus 2x koudhop
 (60 gram citra)

Hoe moet ik dit lezen? Hoofdvergisting 4 dagen, dan overheveling in nieuw vat (om oude gistcellen te vermijden) en dan nog 6 dagen wachten tot eerste keer hop toe wordt gevoegd? Dus effectief 10 dagen na het brouwen? En tweede keer na 14 dagen? Nog tips voor temperatuur van vergisting? Heb hem nu op 21 graden staan....

Ik hoor het graag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 08-12-2020 21:21 u »
Beste Jos,

Ik heb van de week je recept na proberen te brouwen Ik ben nog een beginnend brouwer en heb dus nog nooit 'gekoudhopt'. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat. Er staat:
Dus 2x koudhop
 (60 gram citra)

Hoe moet ik dit lezen? Hoofdvergisting 4 dagen, dan overheveling in nieuw vat (om oude gistcellen te vermijden) en dan nog 6 dagen wachten tot eerste keer hop toe wordt gevoegd? Dus effectief 10 dagen na het brouwen? En tweede keer na 14 dagen? Nog tips voor temperatuur van vergisting? Heb hem nu op 21 graden staan....

Ik hoor het graag.

Koudhoppen is niet moeilijk. Het is een kwestie van hop toevoegen. Het beste is het dit te doen in een royale fijnmazige hopsok.

Het is gebruikelijk om koudhop toe te voegen na de hoofdgisting maar je kunt er voor kiezen de hop tijdens en zelfs voordat de vergisting start toe te voegen. Door meerdere keren koudhop toe te voegen versterk je de intensiteit van het hoparoma.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #44 Gepost op: 08-12-2020 23:31 u »
Hoi Kirsten en welkom op dit forum  :biersmile:

Als ik Jos goed begrijp heeft hij de koudhop 6 dagen na hoofdgisting gedurende 4 dagen toegevoegd. Daarna heeft hij (na 10 dagen dus) deze hopgift verwijderd om de tweede hopgift toe te voegen en die wederom 4 dagen laten zitten.

Je hoeft niet over te hevelen om te kunnen koudhoppen. Doe je hop gewoon in een uitgekookte hopsok, desnoods met iets erin dat het doet zinken (ook ontsmetten!), knoop hem dicht en drop ‘m in je bier.

Klaar is Kees  :)

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 09-12-2020 08:13 u »
Afgelopen weekend dit recept ook gebrouwen en het is de eerste keer dat mijn begin SG bij lange na niet werd gehaald. Het is ok het eerste recept met een single step maisch. Zou dat er mee te maken kunnen hebben, had een extra stap op 72 graden het rendement op kunnen krikken?

Erg benieuwd, een lager rendement is op zich niet erg, maar weten waar het vandaan komt is wel leerzaam. Zeker als je alles exact hetzelfde hebt gedaan als bij voorgaande recepten.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #46 Gepost op: 09-12-2020 10:14 u »
Op welk SG kwam je uit? 75 minuten op 66 graden zou voldoende moeten zijn voor een volledige omzetting van de suikers. Een brouwzaalrendement van 70% is ook niet exceptioneel hoog. Heb je een zetmeeltest gedaan? Mout goed geschroot? Thermometer in orde? pH gemeten? Uur gekookt?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 09-12-2020 10:27 u »
Ik kwam op 1050 in plaats van 1068. Mijn voorgaande vier brouwsels (waaronder een tripel van 1078) kwam ik op of net onder gewenste SG. Ben een absolute beginner dus ik heb nog niet alle details onder de knie. Probeer het stukje bij beetje bij de horens te vatten. Daarom:

- geen zetmeeltest
- schoten is de vraag, ik denk zelf iets te grof. Wel alles geopend, maar veel hele kernen en weinig kleine en nauwelijks meel
- thermometer zit in de ketel ingebouwd en is betrouwbaar gebleken
- pH niet gemeten, maar Brewfather gaf aan dat ie in de goeie range zat met mijn waterprofiel en de hoeveelheid mouten
- zelfs 75 minuten gekookt om SG wat op te krikken

Ik had het gevoel dat het wort bij rondpompen wel erg snel zakte. Normaal moet ik de kraan wat knijpen omdat anders de overlooppijp volstroomt. Ik blijf er altijd bij om aan te passen zodat het net onder de overlooppijp staat. Nu liep het zelfs met de pomp vol open snel door. Ook spoelen ging rap. Dus ik vermoed of kanaalvorming of niet fijn genoeg geschroot.

Maar nogmaals, ik heb alles hetzelfde gedaan als voorgaande keren, alleen wellicht wat grover geschroot.

In een andere draad las ik dat nog een kwartiertje extra op 72 graden je rendement kan verhogen. Zou dat kunnen kloppen, en waarom? Als je lang genoeg op 67 graden zit zal alles omgezet zijn en doet dat extra kwartier op 72 toch niks meer?

Mijn rendement in brouwsels 1-4 was 72-77%, nu slechts 60%. En geen zwaar bier, vandaar dat ik graag wil achterhalen wat er anders ging. Toch het schroten?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #48 Gepost op: 09-12-2020 11:31 u »
Zolang je moutkorrels maar geplet/stuk zijn kun je eigenlijk niet te grof schroten. Het kan wel leiden tot een iets lager rendement maar het verschil dat jij noemt is wel heel groot. Ik ben geneigd om te zeggen dat het niet daardoor kan komen. Maar misschien een combinatie met toch een te lage temperatuur tijdens het maischen. Je bent niet toevallig een kilootje mout vergeten ergens? Of teveel water toegevoegd?  ;)

Zetmeeltest is niet moeilijk. Koop een flesje jodiumtinctuur en zet die in je koelkast. Als je denkt dat alle suikers in je maisch omgezet zijn doe je een beetje wort op een wit schoteltje en druppel je er wat jodiumtinctuur overheen. Blijft de jodium oranje dan kun je uitmaischen. Wordt het tinctuur paars/blauw dan zitten er nog niet-omgezette suikers (zetmeel) in je wort en kun je het beter na een kwartiertje nog een keer proberen.

Als alle zetmeel is omgezet bij 66 graden (vooral vergistbare suikers) voegt een stap op 72 graden in principe niets meer toe. Omgezet is omgezet, meer suikers ga je er niet uit kunnen halen dan er in zitten :)

Jodiumtinctuur kopen dus. Meten is weten  :weetbeter:

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #49 Gepost op: 09-12-2020 11:37 u »
Dank je wel weer, fijn dat je wil meedenken. Jodiumtest zal ik gaan doen! Als te grof schroten niet kan (behoudens hele korrels), moet het kanaalvorming zijn geweest, iets anders kan ik me niet bedenken, na al het andere te hebben nagegaan. Ook gezien voorgaande brouwsels.

Een kilo vergeten op 3 kilo is best fors  ;D

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #50 Gepost op: 09-12-2020 11:44 u »
Nog een reden om gewoon lekker te roeren in een pannetje op het fornuis  :police:

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #51 Gepost op: 09-12-2020 12:14 u »
Die discussie ga ik hier niet oprakelen. Ik snap het wel hoor, maar aangezien ik hier moet werken in de bijkeuken of elektrisch fornuis is het vasthouden van de temperatuur een drama. De ketel werkt prima, en omdat ik er de hele tijd bij blijf, bijstuur en de geur opsnuif komt het best in de buurt van zelf doen  :-X

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #52 Gepost op: 09-12-2020 12:28 u »
Lekker toch  :) Laat je weten hoe die is geworden je session-Nel?  :P

Offline jazon1963

• Vol lid
  • Hydrateren kun je leren..!!
« Reactie #53 Gepost op: 09-12-2020 14:01 u »
Nog een reden om gewoon lekker te roeren in een pannetje op het fornuis  :police:

Hier ook door ruimtegebrek een Klarstein Mundschenk, maar de ervaring hier leert wel dat in deze ketel  af en toe roeren helpt...!

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 09-12-2020 14:09 u »
Dus tijdens het rondpompen af en toe de pomp uit, topplaat er af en doorroeren? Zal het eens proberen.

En weer on-topic: ik laat straks zeker weten hoe ie smaakt. Waterslot borrelt er op los en de geur doet verlangen naar een slok.

Offline jazon1963

• Vol lid
  • Hydrateren kun je leren..!!
« Reactie #55 Gepost op: 09-12-2020 16:55 u »
Dus tijdens het rondpompen af en toe de pomp uit, topplaat er af en doorroeren? Zal het eens proberen.

Yep zo doe ik het inderdaad...

Offline reinardvdwal

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 14-12-2020 18:50 u »
Ziet er uit als een mooi recept... Op welke temperatuur heb gelagerd alvorens in 5 dagen te coldcrashen?

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
  • Wat nog niet in t vat zit kan verzuren :)
« Reactie #57 Gepost op: 03-01-2021 13:56 u »
Hoi Jos,

Ik volg dit draadje als beginner met grote interesse ;)
Ik wil het recept zeker ook binnenkort gaan proberen, maar vraag me even af:
Na het gisten in het vat bottel jij het in een Keg met koolzuur.
Ik wil het op flesjes gaan bottelen en vraag me af of er dan voldoende koolzuur zal zijn en hoe je dat indien nodig dan kunt aanpassen?

Alles tips zijn uiteraard welkom.

grt

Ger

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #58 Gepost op: 03-01-2021 14:33 u »
Ik wil het op flesjes gaan bottelen en vraag me af of er dan voldoende koolzuur zal zijn en hoe je dat indien nodig dan kunt aanpassen?
Ja hoor, als je voldoende bottelsuiker gebruikt. Over bottelsuiker zijn er heel veel discussies te vinden op dit forum. Standaard is ± 6 gram bottelsuiker per liter bier. En dit kan gewoon kristalsuiker uit de keuken zijn.

Je kunt de hoeveelheid koolzuur zelf regelen door meer of minder bottelsuiker toe te voegen.
[Edit] Dit kan dus alleen op voorhand; naderhand is het niet meer bij te stellen.

Ook over hoe je het beste bottelsuiker kunt toevoegen aan je bier zijn veel discussies te vinden. Een veel gebruikte methode is suiker afwegen en in een flesje scheppen. 2 gram suiker voor 33 cl flesje, uitgaande van 6 g/l bottelsuiker.

Voor een tripel gebruik je meestal rond de 10, 11 g/l omdat je daarin meer koolzuur wilt. Voor een IPA zou je er tussenin kunnen gaan zitten.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 03-01-2021 16:48 u »
Dankjewel Jan,

Ik heb nu als eerste brouwsel een Tripel van Brew Monk staan die nu in de emmer staat te vergisten. Daar moet voor het bottelen ca. 6 gram suiker per liter bij voor hergisting op de fles.
Vandaar dat ik me afvroeg of dat ook nodig is voor deze IPA.
Ik denk dat ik voor de eerste IPA een 10 liter batch ga maken in de Grainfather (Daarvoor heb ik een 10 L Micro pipe work erbij genomen) zodat ik wat kan experimenteren daarmee.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 03-01-2021 21:14 u »
Heb dit recept een paar weken geleden gebrouwen. Smaak en kleur zijn fantastisch en komen heel dicht in de buurt van het origineel. Alleen is er net bij dat brouwsel iets misgegaan (vinger nog niet op kunnen leggen) waardoor begin SG veel te laag uit kwam. Enige keer dat ik de nummers niet haal. Alcoholpercentage daarom maar 5%. Maar hoe dan ook heerlijk bier, die ik nog een keer ga maken maar dan hopelijk met juiste SG.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 04-01-2021 13:59 u »
Heb dit recept een paar weken geleden gebrouwen. Smaak en kleur zijn fantastisch en komen heel dicht in de buurt van het origineel. Alleen is er net bij dat brouwsel iets misgegaan (vinger nog niet op kunnen leggen) waardoor begin SG veel te laag uit kwam. Enige keer dat ik de nummers niet haal. Alcoholpercentage daarom maar 5%. Maar hoe dan ook heerlijk bier, die ik nog een keer ga maken maar dan hopelijk met juiste SG.

Goed om te lezen! (Jammer uiteraard dat het percentage alcohol wat laag uitvalt maar och, reden temeer het nog eens te doeb)
Ik las op diverse plekken dat het soms wat helpt als je tijdens de maisch toch nog handmatig de boel wat omwoelt, (ondanks het gebruik van een automatische ketel, althans... die ik besteld heb)

Heb je het in flessen gebotteld of met een CO2 tapvat?
Als het flesjes zijn zou ik graag horen hoeveel suiker je voor het bottelen heb toegevoegd om de koolzuur in de flessen te krijgen?

Grt
Ger

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 04-01-2021 15:56 u »
Ik las op diverse plekken dat het soms wat helpt als je tijdens de maisch toch nog handmatig de boel wat omwoelt, (ondanks het gebruik van een automatische ketel, althans... die ik besteld heb)

Als het flesjes zijn zou ik graag horen hoeveel suiker je voor het bottelen heb toegevoegd om de koolzuur in de flessen te krijgen?

Ja dat omroeren doe ik nu ook tijdens eerste halfuur van de maisch. Daarna laat hem met rust voor een stabiel filterbed. Voorheen zonder roeren kwam ik ook goed uit, maar net bij dit brouwsel niet. Filteren ging ook veel te snel dus ik vermoed een schrootprobleem.

Ik heb ze op fles gebotteld, en zoals bijna altijd met 6 gram per liter. Koolzuur zat er al heel rap op. In tegenstelling tot een tripel die al 4 weken op een schuimkraag en bubbels wacht  >:(

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #63 Gepost op: 04-01-2021 18:43 u »
Bij een tripel zou ik tussen de 7-10 g suiker per liter gaan zitten Ger, 6 is erg karig. Zorg er wel voor dat je bier goed is uitgegist voor je bottelt. Anders even eigen draadje openen?

Weer on topic dan; Jos zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?  :proost:

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 05-01-2021 10:28 u »
Bij een tripel zou ik tussen de 7-10 g suiker per liter gaan zitten Ger, 6 is erg karig. Zorg er wel voor dat je bier goed is uitgegist voor je bottelt. Anders even eigen draadje openen?

Weer on topic dan; Jos zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?  :proost:

Hoi Takkie,

Dankjewel voor je reactie over de Tripel, maar het ging juist om de hoeveelheid suiker tbv de IPA-kloon van Jos indien je die (in tegenstelling tot Jos) daarna op een flesje ipv een CO2 vat zet ;-)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #65 Gepost op: 05-01-2021 22:06 u »
Hoi Takkie,

Dankjewel voor je reactie over de Tripel, maar het ging juist om de hoeveelheid suiker tbv de IPA-kloon van Jos indien je die (in tegenstelling tot Jos) daarna op een flesje ipv een CO2 vat zet ;-)

In dat geval is 6 g/l wel een mooie hoeveelheid ja  :)

6-7 g/l is gemiddeld. Wil je meer koolzuur->meer suiker. Maar kijk uit boven de 8 en zeker boven de 10 gram. Je flessen kunnen maar beperkte druk aan en er is een grens...

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 14-01-2021 15:13 u »
Weer even een update.
Ik had wat wijzigingen in het recept doorgevoerd.

Kenmerk                      : IPA
Brouwdatum                   : 31-3-2020
Biertype                     : Pale Ale (American)
Aantal liters                : 22
Gewenst begin SG             : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 70.0%

Totaal benodigd brouwwater   : 32,90 liter
Maischdikte                  : 3,20 l/kg
Maischwater                  : 22,58 liter
Spoelwater                   : 10,31 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 20 EBC(Randy Mosher)
Berekende bitterheid         : 64 EBU(Glenn Tinseth)

SWAEN©ALE                    92,2 %         6,505 kg       7 EBC                                                                 
platinumswaen@oat            5,0 %          0,350 kg       3 EBC                                                                       
Goldswaen@classic            2,8 %          0,200 kg       130 EBC                                                                       

Citra                        14,3 %    25 gr          0 Min.         0 EBU                                                     
Simcoe®                      11,7 %    20 gr          60 Min.        25 EBU                                                         
Cascade                      7,4 %     25 gr          0 Min.         0 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 gr          8 Min.         11 EBU                                                     
Cascade                      7,4 %     25 gr          8 Min.         6 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     15 gr          20 Min.        7 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          20 Min.        14 EBU                                                       
Simcoe®                      11,7 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         

Opmerkingen     : Werkwijze hoppen:
Bitterhop toevoegen zoals normaal
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden,
Wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien.

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een hopzakje.

Stap 1: 65°C      60 Min.      3,2 l/kg
Stap 2: 73°C      15 Min.      3,2 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,2 l/kg

Dit is het resultaat: Links origineel, rechts kloon

De kleur is nu nagenoeg gelijk, na de coldcrash is net bier ook helderder. Echter de whirlpool hop gift breng niet wat ik verwacht had. geur smaak en aroma zijn achteruit gegaan tov de eerste versie en tegenover het origineel mis ik vooral de citrus. misschien omdat CO2 in de nagisting de aroma's heeft meegenomen. Dus whirlpool hop gift laten vallen, weer meer hop giften en de koudhop terug naar de lagering met een groter aandeel citra. De bitterheid is wel wat zachter.
Het bier is zoeter ook, minder ver door gegist, dus ik moet maischema (droger,  65 min 67 graden en dan uitmaischen?) veranderen en/of een andere gist (US05?) kiezen. eind sg was 1012 met een vergistingsgraad van 82% (fermentis 75%).
Verder is dit bier niet hergist op een fles maar gecarboniseerd in een KEG  bij 6 graden en 2 bar. rechtstreeks getapt met een compensatie tapkraan. Luxe Joh! CO2 proeft gelijk aan het origineel.

De Grolsch was tegen de dorst, voor het proeven :proost:

Misschien lees ik er helemaal overheen,  :o maar hoe lang is het geheel nu eigenlijk totaal in het gistvat gebleven?
Ik lees dat je 10 dagen na de hoofdvergisting een laatste koudhop erbij hebt gedaan voor een periode van 4 dagen. Uitgaande van een hoofdvergisting van 3 dagen zou dat dus totaal zo'n 3 + 10 + 4 = 17 dagen zijn geweest.
Heb je toen een coldcrash gedaan en laten bezinken?

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #67 Gepost op: 19-01-2021 16:56 u »

Dus als ik het goed heb begrepen, ga je dus na het bereiken van die 24 graden (dus per dag een graad omhoog tot ca. dag 8) continue op de 24 graden laten nagisten tot je SG niet meer daalt?

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 19-01-2021 19:00 u »
Dus als ik het goed heb begrepen, ga je dus na het bereiken van die 24 graden (dus per dag een graad omhoog tot ca. dag 8) continue op de 24 graden laten nagisten tot je SG niet meer daalt?
Klopt, dat wordt hier bedoeld

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #69 Gepost op: 20-01-2021 07:32 u »
Ik heb van de week je recept na proberen te brouwen Ik ben nog een beginnend brouwer en heb dus nog nooit 'gekoudhopt'. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat.

Hoi Kirsten,

Ik ben er ook als beginnend brouwer mee begonnen. Hoe gaat het op dit moment met je brouwsel?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #70 Gepost op: 20-01-2021 08:52 u »
De mijne staat al heel wat weken op fles en is ontzettend lekker. Een vergelijking naast het origineel heb ik niet gedaan, maar dat komt nog wel. Hoe dan ook ga je van dit recept geen spijt krijgen. Ik kwam 1,5% alcohol tekort en nog steeds het lekkerste bier dat ik zelf heb gebrouwen.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 20-01-2021 09:02 u »
De mijne staat al heel wat weken op fles en is ontzettend lekker. Een vergelijking naast het origineel heb ik niet gedaan, maar dat komt nog wel. Hoe dan ook ga je van dit recept geen spijt krijgen. Ik kwam 1,5% alcohol tekort en nog steeds het lekkerste bier dat ik zelf heb gebrouwen.

Klinkt hoopvol  :duimop:, ben benieuwd of ik dat ook kan als beginner, maar wie niet waagt wie niet wint...

Heb je nog enig idee hoe lang de vergistingen bij jou hebben geduurd en bij welke temperaturen?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #72 Gepost op: 20-01-2021 09:07 u »
Ik ben ook een absolute beginner. Oktober gestart en dit was mijn vijfde brouwsel. Kan echt niet mis gaan hoor. Ik heb twee weken vergist (standaard bij alles behalve een tripel bij mij) in de keuken. Ongecontroleerd dus. Sinds kort gebruik ik een iSpindel en kan daar goed zien dat tijdens de hoofdvergisting de temperatuur meestal tot zo'n 22 graden oploopt. Na de hoofdvergisting gaat ie snel naar beneden en varieert dan tussen de 18 en 20 graden afhankelijk van de tijd van de dag en de temperatuur in de keuken. Dit jaar ga ik het gecontroleerd proberen, benieuwd naar het verschil. Maar zelfs dit levert al lekkere bieren op. Koudhoppen na en week gedaan. Zo'n muslin zakje en 5 knikkers gekookt. Hop er in, dichtknopen en in het vat laten zinken. Ik bottel na twee weken en dan heeft de hop er een week in gezeten. Lang genoeg om alle smaak af te geven en kort genoeg om geen kwaad te doen. Ik zou zeggen, maak het je niet meteen te moeilijk en pak gaandeweg steeds een variabele aan. Dan kom je uiteindelijk op laboratorisch brouwen uit. Voor nu vind ik dat niet belangrijk en de resultaten zijn ontzettend bemoedigend.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #73 Gepost op: 20-01-2021 10:28 u »
Ik ben ook een absolute beginner. Oktober gestart en dit was mijn vijfde brouwsel. Kan echt niet mis gaan hoor. Ik heb twee weken vergist (standaard bij alles behalve een tripel bij mij) in de keuken. Ongecontroleerd dus. Sinds kort gebruik ik een iSpindel en kan daar goed zien dat tijdens de hoofdvergisting de temperatuur meestal tot zo'n 22 graden oploopt. Na de hoofdvergisting gaat ie snel naar beneden en varieert dan tussen de 18 en 20 graden afhankelijk van de tijd van de dag en de temperatuur in de keuken. Dit jaar ga ik het gecontroleerd proberen, benieuwd naar het verschil. Maar zelfs dit levert al lekkere bieren op. Koudhoppen na en week gedaan. Zo'n muslin zakje en 5 knikkers gekookt. Hop er in, dichtknopen en in het vat laten zinken. Ik bottel na twee weken en dan heeft de hop er een week in gezeten. Lang genoeg om alle smaak af te geven en kort genoeg om geen kwaad te doen. Ik zou zeggen, maak het je niet meteen te moeilijk en pak gaandeweg steeds een variabele aan. Dan kom je uiteindelijk op laboratorisch brouwen uit. Voor nu vind ik dat niet belangrijk en de resultaten zijn ontzettend bemoedigend.

Klinkt goed.
Haha, laat ik nou ook net een iSpindel hebben aangeschaft. Hopelijk komt hij deze week binnen.
Ik heb het nu in een relatief breed vergistingsvat (Groen deksel vat van Unibrew gekocht) maar daar kan de iSpindel niet in dobberen (te laag niveau).
Ik heb inmiddels ook een 20L Speidel erbij gekocht zodat het niveau hoger is en de iSpindel erbij kan.

Ik wilde het aankomend weekend dan voorzichtig overhevelen naar die nieuwe smalle en kleinere Speidel , de eerste koudhop toevoegen en het proces met de iSpindel gaan volgen bij het verhogen naar de 24 graden voor de navergisting.

De temperatuur is nu strak 19 graden (in de badkamer in het bad, waar het nu gelukkig wat kouder is met het open raampje) en hij staat op een verwarmingsmat met een Inkbird aangesloten mocht het te koud worden. Ik vind het ook steeds zo zonde om tussendoor een 100ml (heb maar 12 Liter netto gedaan omdat het de eerste keer was om vanaf schroten alles zelf te doen) weg te kieperen alleen om het SG te meten voor het verloop. (Dat doe ik aan het einde wel om te zien wat het alcohol-percentage ongeveer is geworden.)

Heb jij overigens nog (bottel)suiker-water toegevoegd voor het bottelen om wat koolzuur in het biertje te krijgen?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #74 Gepost op: 20-01-2021 10:51 u »
Haha dat van die iSpindel herken ik. Ik maak 10 liter per keer en in zo'n 30 liter emmer of vat raakt de iSpindel de bodem. Ik heb een 25 liter emmer van  Arsegan zonder deksel in de 30L emmer (met deksel en waterslot) gezet en dat werkt prima. In het 30l vat met de groene deksels gaat dat niet, daar is de hoogte net niet toereikend.

Uiteraard bottelsuiker. Ik hevel op de botteldag naar een schone emmer en voeg aan die emmer vrijwel meteen 6 gram/liter suiker toe voor een IPA. Toevoegen aan wat water en even koken. Als je het er meteen bij doet zorgt de werveling bij het hevelen er namelijk voor dat het netjes wordt opgelost in de 10 liter bier. Prima koolzuur en schuim op de IPA's. De blonde en tripels hebben last van matig schuim, waarschijnlijk is 6 gram dan te weinig en zitten er te veel hoge alcoholen in de bieren. Maar ik wijk af. Bottelen met een bottelpijpje in de flesjes. Gaat prima.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #75 Gepost op: 20-01-2021 11:07 u »
Ik heb een 25 liter emmer van  Arsegan zonder deksel in de 30L emmer (met deksel en waterslot) gezet en dat werkt prima.

Ah, dat is ook een slimme oplossing. Dan heb je ook direct een soort overloop als het te hard zou schuimen.
Vraag me wel af of de verwarmingsmat dan nog afdoende zal werken bij een extra isolatie daardoor.  :weetniet:

Hoe diep moet volgens jou het wort dan zijn om de iSpindel toch nog te laten dobberen?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #76 Gepost op: 20-01-2021 12:38 u »
Daar heb je qua verwarming een punt. Ik heb zo'n lint liggen, maar nog geen Inkbird. Dat kan inderdaad tegen me werken. Al is het maar plastic en ga ik er van uit dat de temperatuur niet heel veel gaat verschillen binnen de emmers.

Die extra emmer is inderdaad bedoeld als overloop mocht het in de kleinere emmer over de tand gaan schuimen. Die kleine is trouwens een 12l emmer en geen 25, ik zat er naast. Maar voornaamste is ook dat het deksel van de grote emmer zeker luchtdicht is, bij de kleine twijfel ik er over.

Ik heb het gemeten maar niet opgeschreven. Als je de iSpindel in een bak water doet (SG 1000 ongeveer) weet je wat de minimale hoogte moet zijn. Dat is immers de meest verticale stand die ie zal innemen. Ik was verrast door de grote van dat ding, op foto's lijkt het formaat tandenborstel maar hij is flink! Dus of een kleinere emmer nemen of meer bier brouwen  ;D

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #77 Gepost op: 20-01-2021 20:44 u »
Hoe diep moet volgens jou het wort dan zijn om de iSpindel toch nog te laten dobberen?

Voor wat het waard is: iets dieper dan de spoelbak in mijn keuken. 😉

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #78 Gepost op: 20-01-2021 21:09 u »
Als t goed is, dan wordt hij morgen geleverd, en ook de 20 liter-speidel
Kan ik mooi op tijd na de hoofdvergisting de boel overhevelen (en koudhoppen) en de maidenrun can de iSpindel doen.
Dank weer zover.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 20-01-2021 22:18 u »
Heb je nog enig idee hoe lang de vergistingen bij jou hebben geduurd en bij welke temperaturen?

Voor alle duidelijkheid: voordat je bottelt er is maar één vergisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over naar de nagisting. Hoofd- en nagisting zijn verschillende fases van dezelfde gisting. Na het bottelen voer je een hergisting op fles is. De term nagisting wordt hiervoor ook wel eens gebruikt, maar die term gebruiken we daarvoor niet op dit forum om het onderscheid te maken tussen de rustige fase van de vergisting na de hoofdgisting en de vergisting nadat het bier gebotteld is.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #80 Gepost op: 20-01-2021 22:35 u »
Dankjewel Jacques, dat had ik gelukkig al zo begrepen, maar wellicht dan beter te spreken over fases van dé vergisting?

Is het overigens verstandig om na de hoofdfase een overheveling te doen en daarbij te proberen de meeste gist achter te laten in het eerste vat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 20-01-2021 22:54 u »
Dankjewel Jacques, dat had ik gelukkig al zo begrepen, maar wellicht dan beter te spreken over fases van dé vergisting?

Is het overigens verstandig om na de hoofdfase een overheveling te doen en daarbij te proberen de meeste gist achter te laten in het eerste vat?

Overhevelen doe je om een grote hoeveelheid gist kwijt te raken. Dat is gunstig omdat je daardoor minder autolyseproducten in je bier krijgt. Echter aan het overhevelen kleeft ook een belangrijk nadeel: je hebt het risico dat je bier oxideert door het overhevelen. Veel hobbybrouwers hevelen om die reden niet over.
Zelf heb ik een cilinderconisch gistvat waarbij ik de gist kan aftappen. Hierdoor is de kans op oxidatie veel kleiner.
Voordat ik een dergelijk gistvat had hevelende ik over bij de overgang van de hoofdgisting naar de nagisting. Er wordt dan nog koolzuur gevormd waardoor oxidatie minder kans heeft. Het grootste gedeelte van de gist raak je kwijt en in het bier zweeft dan nog meer dan voldoende gist om de vergisting tot een goed eind te brengen.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #82 Gepost op: 21-01-2021 07:26 u »
Overhevelen doe je om een grote hoeveelheid gist kwijt te raken. Dat is gunstig omdat je daardoor minder autolyseproducten in je bier krijgt. Echter aan het overhevelen kleeft ook een belangrijk nadeel: je hebt het risico dat je bier oxideert door het overhevelen. Veel hobbybrouwers hevelen om die reden niet over.
Zelf heb ik een cilinderconisch gistvat waarbij ik de gist kan aftappen. Hierdoor is de kans op oxidatie veel kleiner.
Voordat ik een dergelijk gistvat had hevelende ik over bij de overgang van de hoofdgisting naar de nagisting. Er wordt dan nog koolzuur gevormd waardoor oxidatie minder kans heeft. Het grootste gedeelte van de gist raak je kwijt en in het bier zweeft dan nog meer dan voldoende gist om de vergisting tot een goed eind te brengen.
Kwestie dus van “kiezen” tussen autolyse en oxidatie. Dan ga ik toch straks direct heel voorzichtig en langzaam overhevelen zodra het kleinere vat binnen is. Wat zijn kenmerkende smaken van oxidatie? Is dat “ijzer” smaak?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 21-01-2021 21:42 u »
Kwestie dus van “kiezen” tussen autolyse en oxidatie. Dan ga ik toch straks direct heel voorzichtig en langzaam overhevelen zodra het kleinere vat binnen is. Wat zijn kenmerkende smaken van oxidatie? Is dat “ijzer” smaak?

Nee geen ijzer. Oxidatie kan in verschillende gradaties. Afhankelijk van de mate van oxidatie en bierstijl varieert de smaak van "minder fris", papierachtig, kartonachtig, sherryachtig, portachtig en leerachtig.
Daarnaast wordt de kleur van je bier donkerder door oxidatie.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 22-01-2021 15:41 u »
Wat is dan de reden van ijzersmaak? Ik dacht altijd dat dat ook door oxidatie kwam.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 22-01-2021 21:42 u »
Wat is dan de reden van ijzersmaak? Ik dacht altijd dat dat ook door oxidatie kwam.

IJzersmaak komt vooral door contact met (onedel) metaal.

Zie ook https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-metallic/

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #86 Gepost op: 24-01-2021 15:51 u »
Weet je nog wat jouw uiteindelijk SG was voordat je ging bottelen?

Ik zit nu op 1013-1014 al zeker twee dagen van in totaal 8 dagen op het gistvat.
Had er in verhouding aardig wat gist in zitten waardoor dat mogelijk zo snel is gegaan.

(Het smaakt overigens zeer bemoedigend )

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #87 Gepost op: 24-01-2021 16:13 u »
1012, ik begon om 1055 (veel te laag, i know). Had ook een heel zakje gist op 10 liter, dus ook wat veel. Ik heb na de eerste week de koudhop gedaan en na twee weken (dus een week koudhop) gebotteld. Smaak is perfect.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
Kloon Jopen mooie Nel
« Reactie #88 Gepost op: 24-01-2021 16:23 u »
Thx.
Ik laat m nog een paar dagen nagisten tot ik zeker weet dat hij klaar is en echt niets meer zakt in SG.
Ik begon op 1063 nu 8 dagen geleden.
Zaterdag dan weer hevelen en bottelen met bottelsuiker.

#kaniewachten

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #89 Gepost op: 24-01-2021 16:25 u »
#kaniewachten

Proost vast. Wanneer heb je de koudhop gedaan dan?

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #90 Gepost op: 24-01-2021 16:41 u »
Proost vast. Wanneer heb je de koudhop gedaan dan?
Twee dagen geleden mee gestart en net eruit gehaald (had niet goed opgelet dat ik maar de helft had van het wort en dus overal t dubbele genomen voor de koudhop). Net geproefd en de hop mocht eruit )

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #91 Gepost op: 31-01-2021 13:37 u »
Allemaal, sorry ik ben een poosje met andere zaken bezig geweest. Maar: Mooie Nel kloon sessie 3 is gebrouwen en getest.  Ladies and gentleman: We've got it.   tenminste bijna :proost:

Dit is het gevolgde recept 3e poging (in een 30 liter automaat dus lager rendement en lage stortdikte) brouwzaalrendement 68%  moutrendement 75,6%  bereikt eind SG 1066 spot on dus:

Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 3
Brouwdatum                  : 1-1-2021
Gewenst begin SG          : 1066 (7,3 Vol% alc.)

Totaal benodigd brouwwater   : 33,06 liter
Maischdikte                           : 4,00 l/kg
Maischwater                          : 28,24 liter
Spoelwater                            : 4,8 liter
berekende kleur:                   : 20 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid              : 73 EBU(Glenn Tinseth)

SWAEN©ALE                    92,2 %         6,509 kg       7 EBC                                                                 

Citra                        14,3 %    25 gr          5 Min.         8 EBU                                                     
Simcoe®                      11,7 %    18 gr          60 Min.        23 EBU                                                         
Cascade                      7,4 %     25 gr          5 Min.         4 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    65 gr          Koud hop       0 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    25 gr          10 Min.        14 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     25 gr          10 Min.        7 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     15 gr          15 Min.        6 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          15 Min.        11 EBU                                                       
Simcoe®                      11,7 %    65 gr          Koud hop       0 EBU                                                         

BrouwVisie gooit de hopgiften een beetje door elkaar. Overwegingen hopgiften: : Mooie Nel geeft aan als afdronk: citrusfruit, dennen en bitter, die kan ik ook proeven,

simcoe: harsachtig en citrusaroma.
citrus: Zeer fruitig, tropische vruchten smaken en aroma's
Cascade: bloemachtig, kruidig en citrusachtig. Kan een grapefrout aroma gebben

Bitterhop:  Simcoe 18 gram 60 minuten
aromahop:  Cascade  en citra 15 gram  15 minuten
                 Cascade en citra   25 gram 10 minuten
                  Cascade en citra  25 gram   5 minuten

2x koudhop  Hoofgisting was na ca 6 dagen klaar.
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen
1x 9 dagen na hoofdgisting 5 dagen
     (30 gram citra, 30 gram simcoe)

(voor de duidelijkheid na overhevelen 1e drooghop. 4 dagen later, 1e hopgift eruit, 2e drooghop erin. 5 dagen later overhevelen op keg.)

Gistsoort                    : Fermentis Safale US-05 2 zakjes. 
Gisting  bij 19 graden C oplopend tot 23 graden. In eerste instantie in een 34 liter glazen mandfles, Na de nagisting overgedaan in rvs gistvat 27 liter. Hierin kun je makkelijker drooghoppen (los deksel). Ik maak gebruik van een klimaatkast en een koelkast.

Stap 1: 66°C      75 Min.      4,0 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,0 l/kg

Na de nagisting heb ik overgeheveld in een Keg en geforceerd gecarboneerd tot 0,8 bar bij 5 graden C. is tegelijk de coldcrash. 

Het belangrijkste de test:  Kleur nagenoeg identiek. Geur bijna, t zit nog een beetje in de verhouding.  2 mensen van de 5 merkten geen verschil. wel veel en veel beter als poging 2. Tijdens het gisten raak je blijkbaar toch behoorlijk aroma kwijt. Carbonatie: goed, schuimkraag goed (ondanks de haver).  De bitterheid is wat harder, maar dat zal na verloop van tijd minder worden is de ervaring. Bier was nog heel jong < 1 week op keg.
Coronaproof blindtest: 2 van de 5 konden niet vertellen wat de kloon en welke de echte was.

Al met al een mooi resultaat. Wat mij betreft is poging 3 het recept voor de kloon van Mooie Nel. Ik ga verder met dit recept maar dan weer van Mooie Nel vandaan:  plan is een batch te brouwen en te vergisten met een Vos Kveik op 30 graden Celsius in plaats van US-05 bij 19 graden. Dit om meer tropische vrucht erin te krijgen. 

En dan is er nog een wild plan om de Hoprocket van blichman aan te schaffen en koud te hoppen door rond te pompen over een Keg. Kijken of ik meer aroma in het bier krijg als met hopzakjes.

resultaat zal nog wel even op zich laten wachten maar zal ik ook hier neerzetten.  Succes allemaal met brouwen.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 31-01-2021 13:47 u »
Bedankt voor de update Jos!

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #93 Gepost op: 31-01-2021 13:56 u »
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,509 kg       7 EBC                                                                 

Toch nog een vraagje, die classic, is dat de tarwe variant?

Oh nee, een cara zie ik...

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #94 Gepost op: 31-01-2021 14:35 u »
Jos heb je aandelen bij Swaen of zo?  ;)

Bedankt voor je update man! Vroeg me al af waar je was. Deze komt op de ‘to-brew’ list  :brouwen:

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #95 Gepost op: 31-01-2021 14:44 u »
Dankjewel Jos,

Ik ga volgende week een grote batch brouwen van de Jopen Kloon, door mijn eigen fout is de vorige wat minder hoppig dan ik zelf had gewild, hoewel anderen dat niet vonden.
Ik ga voor deze sessie de sessie-3 van je nabrouwen. Ik heb dan ook mijn Grainfather CCT binnen met glycol koeling dus lijkt me dit een mooie sessie om de oplopende hogere verwarming tijdens het gisten te proberen.

Jij bottelde in de keg maar wat zou je qua hoeveelheid suiker per liter adviseren bij de hergisting op de fles?
(Ik heb voor de laatste een 6 g/L aangehouden, die staat nu op zijn tweede dag te hergisten)

Groetjes en dank voor dit mooie recept

Ger

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #96 Gepost op: 31-01-2021 14:50 u »
Jos heb je aandelen bij Swaen of zo?  ;)

Bedankt voor je update man! Vroeg me al af waar je was. Deze komt op de ‘to-brew’ list  :brouwen:

Hey Takkie: Ik ben druk met mijn werk (schaapskudde) en de nieuwe commerciële brouwerij (stadsbrouwerij Goor). Fietst corona daar ook nog eens tussendoor en geeft een hoop extra werk.  :stom:  btw nee geen aandelen Swaen, iets met Nederlandse waar kopen... en de kwaliteit is zonder meer goed en constant.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #97 Gepost op: 31-01-2021 14:54 u »
Dankjewel Jos,

Ik ga volgende week een grote batch brouwen van de Jopen Kloon, door mijn eigen fout is de vorige wat minder hoppig dan ik zelf had gewild, hoewel anderen dat niet vonden.
Ik ga voor deze sessie de sessie-3 van je nabrouwen. Ik heb dan ook mijn Grainfather CCT binnen met glycol koeling dus lijkt me dit een mooie sessie om de oplopende hogere verwarming tijdens het gisten te proberen.

Jij bottelde in de keg maar wat zou je qua hoeveelheid suiker per liter adviseren bij de hergisting op de fles?

(Ik heb voor de laatste een 6 g/L aangehouden, die staat nu op zijn tweede dag te hergisten)

Groetjes en dank voor dit mooie recept

Ger

In de eerste batch heb ik dacht ik ook 6 gram per liter aangehouden. Koolzuur is eigenlijk nooit een issue geweest. Was van het begin aan goed.Ik wilde alleen af van het gistdepot in de fles, omdat het origineel dit ook niet heeft.  Plan was om het nog te bottelen uit de Keg, maar via de tap is hij ook heerlijk. Ben bang dat ik het bottelen niet ga halen. :lekkerbier:   Jos

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #98 Gepost op: 31-01-2021 15:13 u »
Laatste vraagje Jos: na de hoofdvergisting ga je naar welke temperatuur? M.a.w. op welke temperatuur doe je de koudhop? Of heb ik dat gemist?

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #99 Gepost op: 31-01-2021 16:26 u »
...
Bitterhop:  Simcoe 18 gram 60 minuten
aromahop:  Cascade  en citra 15 gram  15 minuten
                 Cascade en citra   25 gram 10 minuten
                  Cascade en citra  25 gram   5 minuten

2x koudhop  Hoofgisting was na ca 6 dagen klaar.
1 x 5 dagen na hoofdgisting 4 dagen
1x 9 dagen na hoofdgisting 5 dagen
     (30 gram citra, 30 gram simcoe)
...

Ook nog een tweetal vraagje Jos:
Je gaat voor de aromahop drie relatief kortere kooktijden toepassen van 15, 10 en 5 minuten met dezelfde hop-samenstelling. Wat is de reden voor drie verschillende steeds kortere tijden ipv één hopgift?
Weet jij wat het verschil in smaak zal zijn wanneer ik bijvoorbeeld één hopgift doe van 65 gram per soort dus in totaal ook die 195 gram gedurende de laatste 10 minuten?

Je geeft twee zakjes gist. Is dat bedoeld om sneller te laten vergisten? (Als ik de berekening via MrMalty doe, kom ik op 15 gram ...)

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #100 Gepost op: 04-02-2021 18:45 u »
Laatste vraagje Jos: na de hoofdvergisting ga je naar welke temperatuur? M.a.w. op welke temperatuur doe je de koudhop? Of heb ik dat gemist?

Na de hoofdgisting ga ik naar 20 graden. Daar doe ik ook de drooghop

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #101 Gepost op: 04-02-2021 18:53 u »
Ook nog een tweetal vraagje Jos:
Je gaat voor de aromahop drie relatief kortere kooktijden toepassen van 15, 10 en 5 minuten met dezelfde hop-samenstelling. Wat is de reden voor drie verschillende steeds kortere tijden ipv één hopgift?
Weet jij wat het verschil in smaak zal zijn wanneer ik bijvoorbeeld één hopgift doe van 65 gram per soort dus in totaal ook die 195 gram gedurende de laatste 10 minuten?

Je geeft twee zakjes gist. Is dat bedoeld om sneller te laten vergisten? (Als ik de berekening via MrMalty doe, kom ik op 15 gram ...)

Hoi. Op verschillende tijden aromahoppen geeft net andere geuren, maar belangrijker, ik krijg niet alles tegelijkertijd in mijn hopspider gepropt. In drie sessies lukt dat veel beter.

Ik heb niet echt vertrouwen in mr. Malty. Ik gebruik een amerikaans programma. Maar ook dat met een korrel virtueel zout. 2 zakjes is meer een ervaring als reëel rekenen. Ik wil graag een snelle hoofdgisting, en dito nagisting omdat het hoppen maar 9 dagen duurt en ik niet hergist op de fles, maar het in een keg doe. Ik wil direct na het drooghoppen keggen om z min mogelijk aroma te verliezen.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #102 Gepost op: 04-02-2021 21:29 u »
Na de hoofdgisting ga ik naar 20 graden. Daar doe ik ook de drooghop

Dank!

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #103 Gepost op: 04-02-2021 23:05 u »
@jos: Dankjewel voor je tips en verhelderende hop-uitleg 🙃

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 04-02-2021 23:29 u »
Ik heb niet echt vertrouwen in mr. Malty. Ik gebruik een Amerikaans programma.

Mr Malty is ook een Amerikaans programma...  >:D

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #105 Gepost op: 04-03-2021 21:47 u »
Jos! Nog een vraagje n.a.v. je recept, want hoe zeker ben je van je hopsoorten? Hoe ben je tot deze selectie gekomen? Citra snap ik, maar hoe kwam je bij de rest? Ik wil hem ook ergens komende tijd (lees: dit jaar ;D) gaan brouwen en ik heb het volste vertrouwen in je recept hoor, maar vroeg me af hoe zeker je er van bent dat Jopen deze hoppen ook gebruikt  :)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #106 Gepost op: 04-03-2021 22:00 u »
Jos! Nog een vraagje n.a.v. je recept, want hoe zeker ben je van je hopsoorten? Hoe ben je tot deze selectie gekomen? Citra snap ik, maar hoe kwam je bij de rest? Ik wil hem ook ergens komende tijd (lees: dit jaar ;D) gaan brouwen en ik heb het volste vertrouwen in je recept hoor, maar vroeg me af hoe zeker je er van bent dat Jopen deze hoppen ook gebruikt  :)

Laat maar Jos! Heb het antwoord al gevonden op bierista:

“Jopen Mooie Nel wordt gebrouwen sinds 2012. Er wordt gerst en haver gebruikt. Vooral de hop is dominant in de smaak. De mix van hopsoorten Cascade, Citra en Simcoe geven een waaier van fruit.”

:biersmile:

En verder ook:

“De nasmaak wordt vooral gedomineerd door de bitterheid vanuit de hop. De bitterheid is rond en tegelijk pittig, noem het gerust karaktervol. Voor de kenners, dit bier heeft 70 IBU en dat is flink. Geen moment plaagt die bitterheid je. De bitters zijn niet hard, ze zijn niet scherp; ze geven juist die bite die de fruitigheid in balans brengt.”

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #107 Gepost op: 23-04-2021 23:50 u »
Aangezien ik vanavond toch lekker aan het knutselen was met receptjes heb ik met alle respect voor Jos zijn kloonrecept het geheel overgenomen in BrouwHulp en e.e.a. wat simpeler gemaakt, omdat 'ie ook nog op mijn to-brew lijstje staat. Als bitterhop heb ik Magnum gebruikt, omdat ik Simcoe liever voor latere hopgiften gebruik. Die hopgiften heb ik gereduceerd tot een smaak-, aroma- en koudhopgift en gelijkgetrokken in hoeveelheid. Ook heb ik een andere gist gepakt. Misschien dat ik de haverstort nog wat omhoog gooi. Dit is wat ik ervan gemaakt heb:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMooi & Snel
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume11,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)69 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,00 lWater uit Katwijk
1,50 mlFosforzuur
3,73 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC93,8 %
0,10 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC3,1 %
0,10 kgCara 120Dingemans120 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstaps66,0 °C1 min.75 min.4,4 l/kg
Uitmaisch78,0 °C15 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gMagnumpellets10,5%75 min.12,3 IBU
10,0 gCascadepellets5,5%20 min.7,4 IBU
10,0 gSimcoebellen11,9%20 min.14,6 IBU
10,0 gCitrapellets12,5%20 min.16,9 IBU
10,0 gCitrapellets12,5%7 min.7,5 IBU
10,0 gSimcoebellen11,9%7 min.6,5 IBU
10,0 gCascadepellets5,5%7 min.3,3 IBU
20,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU
20,0 gCitrapellets12,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11gAmerican West Coast Ale (BRY-97)bovengist

Vergisten op 19 graden

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #108 Gepost op: 25-04-2021 13:06 u »
Ik heb het recept van @Jos (pagina 4) gebrouwen en zojuist gekegd.
Superlekker, jummy fruity!
Even nog een weekje lageren en carboniseren.
Dan zal ik hem met een paar mensen side-by-side met mooie nel uit blik proeven en bevindingen hier posten.
Lekker is ie sowieso al!
Tnx Jos!

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #109 Gepost op: 05-05-2021 08:35 u »
Gisteren side-by-side vergelijking gedaan met Mooie Nel uit blik en mijn kloon uit Keg.

Kleur:
De Mooie Nel is duidelijk een paar punten donkerder.
Volgende keer iets meer cara 120.

Smaak:
Qua moutigheid zit redelijk dicht bij elkaar.
Toch vind ik de Mooie Nel net iets meer body hebben, smaakt wat voller.

Het recept van Jos mikt op 7.3% alc. Mooie Nel is echter 6.5%.
Ik had daarom mijn basismout wat verlaagd om meer in de buurt van 6.5 te komen.

Hoparoma is toch behoorlijk anders. Dit zal voor een deel te wijten zijn aan mijn gebruikte hoppen.
Ik heb namelijk Simcoe vervangen door Summit (Simcoe had ik niet liggen).
Volgende keer Simcoe nemen.
Wellicht dat Jopen voor dit bier ook een whirpool hop gift toepast...?

Mooie Nel is gefilterd. Dit zie je terug in de helderheid, maar ik vind hem ook wat "cleaner" smaken.

Tenslotte: mijn schuimkraag zakt wat sneller in dan het origineel...

Desondanks een erg lekker biertje geworden welke hier gretig aftrek vindt.  :biersmile:

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #110 Gepost op: 23-06-2021 12:21 u »
Aangezien ik vanavond toch lekker aan het knutselen was met receptjes heb ik met alle respect voor Jos zijn kloonrecept het geheel overgenomen in BrouwHulp en e.e.a. wat simpeler gemaakt, omdat 'ie ook nog op mijn to-brew lijstje staat. Als bitterhop heb ik Magnum gebruikt, omdat ik Simcoe liever voor latere hopgiften gebruik. Die hopgiften heb ik gereduceerd tot een smaak-, aroma- en koudhopgift en gelijkgetrokken in hoeveelheid. Ook heb ik een andere gist gepakt. Misschien dat ik de haverstort nog wat omhoog gooi. Dit is wat ik ervan gemaakt heb...

Is deze variant nog wat geworden? 😉

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #111 Gepost op: 23-06-2021 12:22 u »
Gisteren side-by-side vergelijking gedaan met Mooie Nel uit blik en mijn kloon uit Keg.

Dank voor de update! Cheers!

Tags: