Winterbier met chocolademout en sinasappelschil

Gestart door Erwin Warners, 13-11-2019 02:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Warners

Ik ben van plan een bier te maken met chocolademout en sinasappelschil.
Nu heb nog niet eerder met sinasappelschil gewerkt en nu is mijn vraag hoeveel per liter zou ik tijdens de kook moeten toevoegen om de smaak wel goed te proeven maar niet teveel te laten overheersen.

tdp

Ga je gedroogde of verse schil gebruiken?

DLB

Gedroogd is 5 g/10 liter een mooie standaard, maar dat zal ook van je recept afhangen.
Als je veel chocomout en andere sterke smaakmakers gebruikt ga je van die 5 g niet veel merken (blijft in mijn optiek sowieso wat subtiel, ook bij bv een tripel)

Erwin Warners

Citaat van: tdp op 13-11-2019  08:23 uGa je gedroogde of verse schil gebruiken?

Gedroogde zoete was ik van plan.

Erwin Warners

Citaat van: DLB op 13-11-2019  10:44 uGedroogd is 5 g/10 liter een mooie standaard, maar dat zal ook van je recept afhangen.
Als je veel chocomout en andere sterke smaakmakers gebruikt ga je van die 5 g niet veel merken (blijft in mijn optiek sowieso wat subtiel, ook bij bv een tripel)

Ik ben wel van plan aardig wat chocolademout te gaan gebruiken, verder moet er redelijk wat hop in en wil ik rond de 7% uitkomen wat alcohol betreft.
Ben momenteel nog aan het sleutelen met het recept.

Erwin Warners

Citaat van: DLB op 13-11-2019  10:44 uGedroogd is 5 g/10 liter een mooie standaard, maar dat zal ook van je recept afhangen.
Als je veel chocomout en andere sterke smaakmakers gebruikt ga je van die 5 g niet veel merken (blijft in mijn optiek sowieso wat subtiel, ook bij bv een tripel)

Voeg je hem toe aan het begin of einde van de kook?

DLB

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  22:01 uVoeg je hem toe aan het begin of einde van de kook?

5 minuten voor einde kook is gebruikelijk.
En gezien je vorige bericht zou ik er wat meer in doen. En dan nog ben ik bang dat je er relatief weinig van gaat merken.

Erwin Warners

Citaat van: DLB op 14-11-2019  08:04 u5 minuten voor einde kook is gebruikelijk.
En gezien je vorige bericht zou ik er wat meer in doen. En dan nog ben ik bang dat je er relatief weinig van gaat merken.

Ok bedankt voor de info we gaan het proberen met iets meer.

handleiding

Ik heb 50 gram zoete oranjeschil toegevoegd aan mijn winterbier. tevens een cocktail van kruiden en specerijen. verleden jaar het succes op de kerstborrel op het werk.

Twist the cap,drain the bottle. For all you could be gone tomorrow.


Oxhead

Citaat van: handleiding op 15-11-2019  09:32 uIk heb 50 gram zoete oranjeschil toegevoegd aan mijn winterbier. tevens een cocktail van kruiden en specerijen. verleden jaar het succes op de kerstborrel op het werk.

Twist the cap,drain the bottle. For all you could be gone tomorrow.



Wat is de batchgrootte? Een 0.5 gram/liter geeft al een subtiele toets.

handleiding

20 a 25 liter..

Twist the cap,drain the bottle. For all you could be gone tomorrow.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.