Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Stel je voor: Pim  (gelezen 1358 keer)

Offline Pim Rijnart

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Stel je voor: Pim
« Gepost op: 13-11-2019 00:58 u »
Hallo Hobbybrouwers,

Mijn naam is Pim. Ik ben 27 jaar en ik woon in Tilburg. Ik ben een groot bierliefhebber, en ik droom er dan ook al een lange tijd van om mijn eigen bier te brouwen en zelf recepten te ontwikkelen.

Ik heb me al enigszins ingelezen in de verschillende stadia van het brouwproces, onder andere op dit forum. Deze week heb ik samen met een kameraad van me besloten om te gaan beginnen met brouwen. Om die reden heb ik dan ook een account aangemaakt op hobbybrouwen.nl.

Na wat zoekwerk op het internet zijn we het volgende startpakket tegengekomen:

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/Brewferm-superior-startpakket-elektrisch

Dit pakket is zowel met gasbrander als inductie plaat verkrijgbaar, voor ongeveer dezelfde prijs.

Gezien het wel een redelijk grote investering is, wilde ik jullie eerst vragen of dit een goed startpakket is of niet, of dat er iemand misschien een tip heeft voor een beter startpakket.

Verder kijk ik er ontzettend naar uit om de ins en outs van het brouwen van bier onder de knie te krijgen!

Groetjes,

Pim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Re: Stel je voor: Pim
« Reactie #1 Gepost op: 13-11-2019 02:22 u »
Hallo Hobbybrouwers,

Mijn naam is Pim. Ik ben 27 jaar en ik woon in Tilburg. Ik ben een groot bierliefhebber, en ik droom er dan ook al een lange tijd van om mijn eigen bier te brouwen en zelf recepten te ontwikkelen.

Ik heb me al enigszins ingelezen in de verschillende stadia van het brouwproces, onder andere op dit forum. Deze week heb ik samen met een kameraad van me besloten om te gaan beginnen met brouwen. Om die reden heb ik dan ook een account aangemaakt op hobbybrouwen.nl.

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/Brewferm-superior-startpakket-elektrisch

Dit pakket is zowel met gasbrander als inductie plaat verkrijgbaar, voor ongeveer dezelfde prijs.

Gezien het wel een redelijk grote investering is, wilde ik jullie eerst vragen of dit een goed startpakket is of niet, of dat er iemand misschien een tip heeft voor een beter startpakket.

Verder kijk ik er ontzettend naar uit om de ins en outs van het brouwen van bier onder de knie te krijgen!

Groetjes,

Pim

Hallo Pim,

Allereerst welkom.

Ik heb je startpakket eens bekeken een leuk pakket maar vind de prijs kwaliteit verhouding wat minder.
Zou eens op de volgende link kijken: https://www.braumarkt.com/catalog/product/view/id/1670/s/startset-graanbrouwen-premium-electra-5010588/category/372/

Heb zelf de gas versie maar als ik weer zou moeten starten zou ik denk ik voor elektra gaan.
Verder is de schrootmolen in dit pakket 1 met walsen en af te stellen dus beter. Er zit ook een refractometer bij en nog wel meer interessante zaken en ook nog voor minder geld. Hij is alleen momenteel niet op voorraad maar zou gewoon even informeren.

Een ander adres voor spullen is ook: https://www.unibrew-Nederland.nl/index.php

Succes met deze mooie hobby

Offline De HaAn

• Vol lid
  • bierbrouwen is mijn hobby (en drinken)
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2019 20:40 u »
Hallo Pim
Welkom op het forum om te bepalen wat het beste bij jouw past wat betreft brouw systeem is moeilijk voor iemand anders te bepalen alles heeft voor en nadelen. Maar als je zaterdag middag tijd hebt zou je het kunnen overwegen om naar de roerstok te gaan daar staan diverse verschillende brouw systeemen opgesteld en er wordt ook mee gebrouwen. Uit ervaring weet ik dat als je een vraag hebt ze hem zo goed mogelijk zullen beantwoorden. Ze bieden ook een brouwcursus aan. En er zijn ook genoeg leden waar je gerust een brouwdag mag mee kijken wat zeer leerzaam is. Dit voorkomt veel vragen en paniek op de eerste brouwdag  broudoe en misschien tot zaterdag :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2019 22:39 u »
Welkom op het forum Pim.

broudoe en misschien tot zaterdag :brouwen:

Als je zaterdag naar de Thuisbrouwersdag komt van De Roerstok kun je mij ook tegenkomen.
https://www.roerstok.nl/thuisbrouwersdag

Overigens ben je van harte welkom om vrijblijvend een clubavond bij te wonen.

Offline OrangeDirk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2019 23:22 u »
Pim Welkom!

Ik kom zelf ook uit Tilburg en afgelopen vrijdag ook voor de eerste keer de bijeenkomst bij de Roerstok bijgewoond. Erg leuk en leerzaam dus zeker aan te raden.

Voor wat betreft je brouwspullen kun je ook overwegen alles los te kopen. Je kunt dan zelf precies bepalen wat je wil kopen en je ook meer verdiepen in de verschillende ketels en systemen. Ook kun je een aantal zaken goedkoper uit China halen wat je weer wat centen bespaard. Er zijn genoeg lijsten te vinden met de minimaal benodigde spullen.

Offline Kiekeboe

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 27-11-2019 18:52 u »

Ik ben begonnen met hetzelfde startpakket van Brouwland. Achteraf heb ik gemerkt dat concurrenten Braumakt en Unibrew (veel) goedkoper zijn met een vergelijkbaar aanbod.

Als ik opnieuw kon kiezen zou ik dit startpakket elektrisch aankopen:

https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/bierpakketten/startpakketten-bierbrouwen/bierbrouwers-pakket-compleet-graan.html 

Vooral de dompelkoeler ipv platenkoeler vind ik een pluspunt.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-11-2019 21:26 u »
Ik ben begonnen met hetzelfde startpakket van Brouwland. Achteraf heb ik gemerkt dat concurrenten Braumakt en Unibrew (veel) goedkoper zijn met een vergelijkbaar aanbod.

Als ik opnieuw kon kiezen zou ik dit startpakket elektrisch aankopen:

https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/bierpakketten/startpakketten-bierbrouwen/bierbrouwers-pakket-compleet-graan.html 

Vooral de dompelkoeler ipv platenkoeler vind ik een pluspunt.

Waarom zou je voor een dompelkoeler gaan ipv een platenkoeler? Zelf ben ik erg content met mijn platenkoeler

Offline Kiekeboe

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-11-2019 23:21 u »
Waarom zou je voor een dompelkoeler gaan ipv een platenkoeler? Zelf ben ik erg content met mijn platenkoeler

Moeilijker te reinigen en te ontsmetten.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-11-2019 23:38 u »

Het is iets meer werk maar niet moeilijk.
Na gebruik terug spoelen daarna even in een bak met renigingsmiddel leggen en daarna naspoelen.
Meer neemt vrijwel geen ruimte in en heeft een zeer groot koelvermogen.

Offline Kiekeboe

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-11-2019 00:08 u »
Het is iets meer werk maar niet moeilijk.
Na gebruik terug spoelen daarna even in een bak met renigingsmiddel leggen en daarna naspoelen.
Meer neemt vrijwel geen ruimte in en heeft een zeer groot koelvermogen.

Met weken, spoelen en naspoelen alleen krijg je iets niet proper. Doe eens een half jaar de vaat bij je thuis met detergent en door alleen te spoelen en zonder gebruik te maken van een spons of borstel en zonder handdoek om te drogen. Je zal daar na een tijdje niet meer uit willen eten of drinken.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 01-12-2019 06:12 u »
Met weken, spoelen en naspoelen alleen krijg je iets niet proper. Doe eens een half jaar de vaat bij je thuis met detergent en door alleen te spoelen en zonder gebruik te maken van een spons of borstel en zonder handdoek om te drogen. Je zal daar na een tijdje niet meer uit willen eten of drinken.

Er zijn toch wel middelen die zorgen dat het schoon genoeg is, doorblazen met lucht om hem te drogen en anders moet je een platenkoeler nemen die je open kunt maken. Wanneer iets schoon en droog wordt weg gezet krijg je geen aangroei. Er zijn hele volkstammen die platenkoelers gebruiken en als die platenkoelers zo vuil zouden blijven zouden deze mensen toch voordurend geinfecteerde bieren moeten hebben, en bij mijn weten is dat niet het geval.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #11 Gepost op: 01-12-2019 12:06 u »

Iedere vaatwasmachine werkt zonder sponzen, borstels en handdoeken...
Onze vaat wordt prima schoon, ook als die behoorlijk smerig is.  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 01-12-2019 13:50 u »

Een vaatwasmachine gebruikt stevige waterstralen voor de mechanische reiniging...

Offline Kiekeboe

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 01-12-2019 14:27 u »

Hmm tja, die bedenking had ik me ondertussen ook gemaakt. Maar zo'n vaatwasser doet er wel een heel uur over met heet water en allerlei producten. Ik betwijfel of hobbybrouwers per onderdeel zoveel tijd besteden. En dan nog gebeurt het dat bepaalde potten een tweede en zelfs een derde beurt nodig hebben in de vaatwasser.

Offline Kiekeboe

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-12-2019 14:29 u »
Een vaatwasmachine gebruikt stevige waterstralen voor de mechanische reiniging...

Stevige waterstralen is in principe ook niet genoeg. Probeer eens een auto te wassen met een hogedrukreiniger en zonder gebruik te maken van een spons. Je krijgt hem ook niet proper.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 01-12-2019 16:34 u »
Hallo Hobbybrouwers,

Groetjes,

Pim

Hallo Pim.

Net als de HaAn raad ik je aan om eens te gaan kijken bij brouwers in Tilburg (er zijn er genoeg die je willen helpen) met wat creativiteit kun je veel dingen zelf maken. Kost wat moeite maar dan heb je het wel zelf gemaakt en is goedkoper.  Ik heb zelf een hevelfilter en een roerwerk gemaakt. Verder een oude elektrische weckketel om te maischen. Misschien is er wel iemand in de familie die er een kwijt wil. Walsenmolen zou ik wel kopen. Mocht je belangstelling hebben. Op 13 december is er weer een clubavond van de Roerstok. Erg interessant. En uiteraard leerzaam.

Moct je mee willen laat mar iets weten. Neem ik we contacg met je op.

Broudoe Jos

Offline Jeltuh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 01-12-2019 20:27 u »
Er staat nu een hele mooie set te koop op het prikbord van dit forum. Voor Ä 400,- ben je klaar met deugdelijk spul! Het is dat ik al te veel geld en moeite heb gestopt in mijn huidige setup anders wist ik het wel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 01-12-2019 22:09 u »
Stevige waterstralen is in principe ook niet genoeg. Probeer eens een auto te wassen met een hogedrukreiniger en zonder gebruik te maken van een spons. Je krijgt hem ook niet proper.

Het is de combinatie van mechanische reiniging, reinigingsmiddelen, tijd en temperatuur.

In je antwoord schrijf je dit ook...
Maar zo'n vaatwasser doet er wel een heel uur over met heet water en allerlei producten. Ik betwijfel of hobbybrouwers per onderdeel zoveel tijd besteden. En dan nog gebeurt het dat bepaalde potten een tweede en zelfs een derde beurt nodig hebben in de vaatwasser.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #18 Gepost op: 02-12-2019 12:27 u »

Wassen zonder spons is als brouwen zonder roeren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 02-12-2019 21:15 u »
Wassen zonder spons is als brouwen zonder roeren.

Een borstel of een andere vorm van mechanische reiniging kan ook...  :)

Zie verder https://bernardblogt.wordpress.com/2010/03/04/sinner-cirkel/

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 05-12-2019 00:47 u »
Hmm tja, die bedenking had ik me ondertussen ook gemaakt. Maar zo'n vaatwasser doet er wel een heel uur over met heet water en allerlei producten. Ik betwijfel of hobbybrouwers per onderdeel zoveel tijd besteden. En dan nog gebeurt het dat bepaalde potten een tweede en zelfs een derde beurt nodig hebben in de vaatwasser.

Deze hobbybrouwer besteed er wel zoveel aandacht aan en ik gebruik zeker heet water.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 05-12-2019 00:48 u »

Moet je de vuilfrees erop zetten ben je wel meteen ook de lak kwijt :lol:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 05-12-2019 07:29 u »

Het probleem zit tussen je oren... ;) Een platenkoeler is zeer simpel te reinigen... ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #23 Gepost op: 05-12-2019 08:31 u »
Een elektrische weckketel kun je al vinden vanaf 20 euro op marktplaats. Als je alles los zoekt ben je een stuk voordeliger uit. Kost je wel meer tijd en energie. Maar voor een hobby misschien wel leuk om te doen. Overigens brouw ik zelf al 7 jaar met een weckketel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 05-12-2019 21:12 u »
Het probleem zit tussen je oren... ;) Een platenkoeler is zeer simpel te reinigen... ;)

Een platenkoeler kun je reinigen, maar bij de platenkoelers zoals wij die gebruiken kun je niet controleren of de reiniging goed is uitgevoerd. Als je kunt zien dat alles schoon is, is er geen twijfel...

Tags: