Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Stel je voor: Arjen  (gelezen 495 keer)

Offline Glasnost

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Stel je voor: Arjen
« Gepost op: 15-11-2019 09:14 u »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Arjen. Ik ben woonachtig in De Krim; een klein lintvormig kanaaldorpje tussen Slagharen en Coevorden in.

Afgelopen vrijdag heb mijn eerste brouwdag achter de rug. Recept, maischschema en kookschema heb ik allemaal gebaseerd om meerdere posts op deze website. Het moet een blond trappist biertje worden. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, maar moet nog even een week geduld hebben.

Een lastige inschatting vind ik nog de hoeveelheid tijd die moet worden aangehouden voor en na de hoofdvergisting. Ik kom daar nog niet eenduidige antwoorden over tegen op de site. Ik heb nu een week voor de vergisting (met waterslot) op 22 graden aangehouden, maar merkte al op dat het bubbelen na een dag of 4 wel voorbij was. Voor het 'conditioneren' heb ik ook een week op 22 graden aangehouden, maar dit is mogelijk aan de lange n warme kant. Daarna in c.a. 2 dagen afkoelen naar 5 graden (wat mogelijk wat aan de koude kant is voor een ABV 5,5 biertje). Nog wat goede pointers over tijden en temperaturen die aangehouden kunnen worden voor  de hoofdvergisting zelf en na de hoofdvergisting zijn dus welkom.

Ook zou ik wel willen weten hoeveel giststarter ik aan zou moeten maken voor een batch van 5,5L (mijn brouwcapaciteit) . Ik wil namelijk graag het gist van La Trappe gaan gebruiken in mijn bier. Ik lees verhalen over het aanmaken van een giststarter met appelsap. Gooi je daarmee dan uiteindelijk appelsap in je bier?

Ik heb er in ieder geval zin in om lekker veel te gaan experimenteren en zal dan ook daarbij veel en dankbaar gebruik maken van dit forum ;)

Cheers allemaal :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Stel je voor: Arjen
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2019 22:23 u »
Allereerst hartelijk welkom op het forum.

...
Een lastige inschatting vind ik nog de hoeveelheid tijd die moet worden aangehouden voor en na de hoofdvergisting. Ik kom daar nog niet eenduidige antwoorden over tegen op de site.
...

Dat je hiervoor geen richtlijnen vindt heeft een reden: hoelang de hoofd- en nagisting duurt hangt van heel veel factoren af en is steeds anders.

Factoren die van belang zijn:
- de gistsoort die gent is;
- de hoeveelheid gist;
- de vitaliteit van de gist;
- de zwaarte van het wort;
- de mate van beluchting van het wort;
- de temperatuur tijdens de vergisting;
- de samenstelling van de moutsorting;
- al dan niet toevoegen gistvoeding;
- en nog het een en ander....

In een gistvat heeft de gist het voor het zeggen.

Tags: