Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afvullen en bewaren van bier in een fust  (gelezen 1116 keer)

Offline Leon88

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Afvullen en bewaren van bier in een fust
« Gepost op: 12-11-2019 10:28 u »
Ik heb gisteren een klein RVS fust gekocht in China (met tap etc.), om eens te gaan experimenteren met het vullen van fusten in plaats van flesjes.

Nu zit ik met het volgende, de 2 liter vaatjes hebben mijn voorkeur omdat ze mooi klein zijn en perfect in de koelkast passen. Alleen vraag ik me af of ik het bier vers/goed kan  houden, ook buiten de koelkast, als ik na het afvullen van het fust de normale dop er weer op draai (zie bovenstaande afbeelding). Of moet ik per se per fust een dop als deze erop draaien:

Als dit het geval is worden de 2 liter vaatjes een wat duurdere hobby en kan ik beter voor de wat grotere versies gaan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Afvullen en bewaren van bier in een fust
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2019 14:21 u »
Hoe wil je tappen vanuit een afgesloten fust? En onder druk kun je de schroefdoppen niet meer verwisselen.

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2019 10:10 u »
Alleen vraag ik me af of ik het bier vers/goed kan  houden, ook buiten de koelkast, als ik na het afvullen van het fust de normale dop er weer op draai (zie bovenstaande afbeelding)

Dat klinkt als een recept voor bommen... :o

Zo te zien zit er geen enkele vorm van overdrukventiel op je fustje wanneer je de gewone dop er weer op draait.
Ook al kan het fustje vast redelijke druk weerstaan, als de boel gaat hergisten zou ik toch ver uit de buurt willen zijn!  :nut:

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2019 13:24 u »
Zeker die spearballock gebruiken. Zo een fust gaat tot een 100 bar normaal, standaard ventiel op speaballock tot 75. De speciale ventielen voor hergisting in fust tot 35.

Investeer gewoon in die spearballocks en de nodige tapaccessoire. Je gaat er zo veel plezier van hebben

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2019 19:31 u »
Ik heb 10x de 5 liter vaatjes. Bevallen uitstekend.

De spear/ballock/tapkop is inderdaad zeer aan te raden. Ik heb ze allemaal per stuk op Ali besteld, daar krijg je ze onder de 20 euro. Dus geen invoerkosten of btw

Er bestaan overigens ook doppen met overdrukventiel, maar voor paar euro extra kun je dan beter de complete tapkop aanschaffen.
En de 5 liter vaten zijn relatief voordeliger dan de 2 liter.

Offline Leon88

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2019 21:55 u »
Bedankt voor jullie reactie. Een geval "recept voor bom" was ik al bang voor ;)

Moet je na het vullen het fust ook op druk zetten met C02, of doe je dat pas als je 'm gaat gebruiken?

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14-11-2019 09:55 u »
Je kan hem op druk brengen met suiker, net als flesjes, maar dan is een overdrukventiel wel aan te raden.

Of op druk brengen met CO2 cilinder, wel een investering, maar ik wil nooit meer wat anders.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2019 18:27 u »
Je hebt twee mogelijkheden. Carboniseren op fust via hergisting (zoals op een fles duurt twee weken) of via CO2 druk, kan in 15 min (geen fan van) maar realistisch ook in 1 a 2 dagen.

Je doet dat liefst direct e niet voor je gaat drinken.

Denk er wel aan dat als je je fust opent en maar half leegdrinkt de rest terug onder druk gezet moet worden en ook liefst de o2 eruit tenzijn je m in een dag of 2 leegdrinkt. Een spearball kop kost 35 euroet adaptor voor CO2 cartouches nog eens 35 euro en goedkoopste tapdarmke 10 euro...

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #8 Gepost op: 16-11-2019 13:48 u »
Gewoon carboniseren met een CO2 fles, ik heb hier bier op een keg staan die ik 4 maand geleden gecarboniseerd had, aansluiten en tappen. Ik gebruik een 6 KG fles(statiegeld), koste volgens mij rond de 130 euro incl een vulling van 15 euro, wanneer deze leeg is kan je hem omruilen voor een volle voor 15 euro. Zolang je het bewijs van aanschaf hebt bewaard beloofde Holthausen dat je de statiegeld ook terug krijgt als je hem weer compleet inleverd.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2019 16:41 u »
Hoe wil je tappen vanuit een afgesloten fust? En onder druk kun je de schroefdoppen niet meer verwisselen.
Hoezo dat? Wat is dan de functie van een schroefdop? Ik neem aan niet alleen voor de sier?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2019 16:44 u »
Als er maar een paar liter in zo'n fustje gaat dan zie ik niet echt een probleem als je gewoon de dop verwisselt voor een tapdop als je hem op de tap aansluit.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2019 16:45 u »
Dat bommen verhaal snap ik ook niet. wat is het verschil tussen een gewoon flesje bottelen me bottelsuiker en zo'n fustje? in beide gevallen komt er gewoon 2,5 BAR op bij kamertemperatuur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2019 12:17 u »
Hoezo dat? Wat is dan de functie van een schroefdop? Ik neem aan niet alleen voor de sier?

Het gaat hier om kleine vaatjes die ook gebruikt worden als "growler"
Uit wikipedia:
Citaat
Een growler is een glazen, keramische, plastic of roestvrijstalen fles die wordt gebruikt om tapbier te vervoeren in de Verenigde Staten, Canada, AustraliŽ, BraziliŽ en andere landen. Ze worden gewoonlijk verkocht bij brouwerijen en brouwerijen als een manier om ambachtelijk bier mee te nemen.

Traditioneel was het gebruikelijk om het bier zo uit de growler te schenken. Tegenwoordig zijn er ook growlers met een tapkraan.

Offline Glasnost

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 18-11-2019 21:27 u »
Ik heb 10x de 5 liter vaatjes. Bevallen uitstekend.

Ook via Alibaba en de 40 rovers?

De prijzen lijken hierop overal toch boven de 20 uit te komen. Heeft iemand links naar de vaatjes en evt. ook spear ball lock koppen (met overdruk protectie) die hier onder uitkomen?

Tags: