Afvullen en bewaren van bier in een fust

Gestart door Leon88, 12-11-2019 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leon88

Ik heb gisteren een klein RVS fust gekocht in China (met tap etc.), om eens te gaan experimenteren met het vullen van fusten in plaats van flesjes.



Nu zit ik met het volgende, de 2 liter vaatjes hebben mijn voorkeur omdat ze mooi klein zijn en perfect in de koelkast passen. Alleen vraag ik me af of ik het bier vers/goed kan  houden, ook buiten de koelkast, als ik na het afvullen van het fust de normale dop er weer op draai (zie bovenstaande afbeelding). Of moet ik per se per fust een dop als deze erop draaien:



Als dit het geval is worden de 2 liter vaatjes een wat duurdere hobby en kan ik beter voor de wat grotere versies gaan.

MO

Hoe wil je tappen vanuit een afgesloten fust? En onder druk kun je de schroefdoppen niet meer verwisselen.

Trapkast

Citaat van: Leon88 op 12-11-2019  10:28 uAlleen vraag ik me af of ik het bier vers/goed kan  houden, ook buiten de koelkast, als ik na het afvullen van het fust de normale dop er weer op draai (zie bovenstaande afbeelding)

Dat klinkt als een recept voor bommen... :o

Zo te zien zit er geen enkele vorm van overdrukventiel op je fustje wanneer je de gewone dop er weer op draait.
Ook al kan het fustje vast redelijke druk weerstaan, als de boel gaat hergisten zou ik toch ver uit de buurt willen zijn!  :nut:

knifeman

Zeker die spearballock gebruiken. Zo een fust gaat tot een 100 bar normaal, standaard ventiel op speaballock tot 75. De speciale ventielen voor hergisting in fust tot 35.

Investeer gewoon in die spearballocks en de nodige tapaccessoire. Je gaat er zo veel plezier van hebben

Mattijs

Ik heb 10x de 5 liter vaatjes. Bevallen uitstekend.

De spear/ballock/tapkop is inderdaad zeer aan te raden. Ik heb ze allemaal per stuk op Ali besteld, daar krijg je ze onder de 20 euro. Dus geen invoerkosten of btw

Er bestaan overigens ook doppen met overdrukventiel, maar voor paar euro extra kun je dan beter de complete tapkop aanschaffen.
En de 5 liter vaten zijn relatief voordeliger dan de 2 liter.

Leon88

Bedankt voor jullie reactie. Een geval "recept voor bom" was ik al bang voor ;)

Moet je na het vullen het fust ook op druk zetten met C02, of doe je dat pas als je 'm gaat gebruiken?

Mattijs

Je kan hem op druk brengen met suiker, net als flesjes, maar dan is een overdrukventiel wel aan te raden.

Of op druk brengen met CO2 cilinder, wel een investering, maar ik wil nooit meer wat anders.

knifeman

Je hebt twee mogelijkheden. Carboniseren op fust via hergisting (zoals op een fles duurt twee weken) of via CO2 druk, kan in 15 min (geen fan van) maar realistisch ook in 1 a 2 dagen.

Je doet dat liefst direct e niet voor je gaat drinken.

Denk er wel aan dat als je je fust opent en maar half leegdrinkt de rest terug onder druk gezet moet worden en ook liefst de o2 eruit tenzijn je m in een dag of 2 leegdrinkt. Een spearball kop kost 35 euroet adaptor voor CO2 cartouches nog eens 35 euro en goedkoopste tapdarmke 10 euro...

Guppie

Gewoon carboniseren met een CO2 fles, ik heb hier bier op een keg staan die ik 4 maand geleden gecarboniseerd had, aansluiten en tappen. Ik gebruik een 6 KG fles(statiegeld), koste volgens mij rond de 130 euro incl een vulling van 15 euro, wanneer deze leeg is kan je hem omruilen voor een volle voor 15 euro. Zolang je het bewijs van aanschaf hebt bewaard beloofde Holthausen dat je de statiegeld ook terug krijgt als je hem weer compleet inleverd.

hansHalberstadt

Citaat van: MO op 12-11-2019  14:21 uHoe wil je tappen vanuit een afgesloten fust? En onder druk kun je de schroefdoppen niet meer verwisselen.
Hoezo dat? Wat is dan de functie van een schroefdop? Ik neem aan niet alleen voor de sier?

hansHalberstadt

Als er maar een paar liter in zo'n fustje gaat dan zie ik niet echt een probleem als je gewoon de dop verwisselt voor een tapdop als je hem op de tap aansluit.


hansHalberstadt

Dat bommen verhaal snap ik ook niet. wat is het verschil tussen een gewoon flesje bottelen me bottelsuiker en zo'n fustje? in beide gevallen komt er gewoon 2,5 BAR op bij kamertemperatuur.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-11-2019  16:41 uHoezo dat? Wat is dan de functie van een schroefdop? Ik neem aan niet alleen voor de sier?

Het gaat hier om kleine vaatjes die ook gebruikt worden als "growler"
Uit wikipedia:
CiteerEen growler is een glazen, keramische, plastic of roestvrijstalen fles die wordt gebruikt om tapbier te vervoeren in de Verenigde Staten, Canada, Australiƫ, Braziliƫ en andere landen. Ze worden gewoonlijk verkocht bij brouwerijen en brouwerijen als een manier om ambachtelijk bier mee te nemen.

Traditioneel was het gebruikelijk om het bier zo uit de growler te schenken. Tegenwoordig zijn er ook growlers met een tapkraan.


Glasnost

Citaat van: Mattijs op 13-11-2019  19:31 uIk heb 10x de 5 liter vaatjes. Bevallen uitstekend.

Ook via Alibaba en de 40 rovers?

De prijzen lijken hierop overal toch boven de 20 uit te komen. Heeft iemand links naar de vaatjes en evt. ook spear ball lock koppen (met overdruk protectie) die hier onder uitkomen?

Broutenaar

Ik ben al even aan het zoeken en lezen, maar kan het nog niet echt vinden ...

Wat ik graag wil is mijn bier in 20 liter vaten doen, zodat ik deze kan aansluiten op mijn tap.
Het is een horeca tapinstallatie die in mijn mancave staat waar nu de vaten Amstel etc. onder gaan.

Ik wil mijn bier afvullen in de "gewone" 20 liter vaten.

De vaten krijg ik open en kan ik dus reinigen.

Mijn vragen:

Hoe carboniseren?
Wel of geen suiker toevoegen?

Iemand daar ervaring mee?

Alvast erg bedankt.

Vandaag een mooie Weizen gebrouwen en die zou ik erg graag van de tap drinken.
Degene met de beste tip mag komen mee proeven !
(Overnachten kan hier ook, dus kan ook als je van ver komt)  :)

Bram86

Citaat van: Broutenaar op 22-08-2021  01:05 uIk ben al even aan het zoeken en lezen, maar kan het nog niet echt vinden ...

Wat ik graag wil is mijn bier in 20 liter vaten doen, zodat ik deze kan aansluiten op mijn tap.
Het is een horeca tapinstallatie die in mijn mancave staat waar nu de vaten Amstel etc. onder gaan.

Ik wil mijn bier afvullen in de "gewone" 20 liter vaten.

De vaten krijg ik open en kan ik dus reinigen.

Mijn vragen:

Hoe carboniseren?
Wel of geen suiker toevoegen?

Iemand daar ervaring mee?

Alvast erg bedankt.

Vandaag een mooie Weizen gebrouwen en die zou ik erg graag van de tap drinken.
Degene met de beste tip mag komen mee proeven !
(Overnachten kan hier ook, dus kan ook als je van ver komt)  :)

Je kunt op 2 manieren carboniseren. Je kunt suiker toevoegen aan het fust en dan even laten staan, of je zet er CO2 op en je zet het koud weg. Apps zoals Brewfather hebben tools die je zeggen hoeveel je moet toevoegen voor beide methodes. Werkt prima.

Broutenaar

Citaat van: Bram86 op 22-08-2021  07:30 uJe kunt op 2 manieren carboniseren. Je kunt suiker toevoegen aan het fust en dan even laten staan, of je zet er CO2 op en je zet het koud weg. Apps zoals Brewfather hebben tools die je zeggen hoeveel je moet toevoegen voor beide methodes. Werkt prima.

Kijk Bram, daar kan ik wat mee  :) Ga ik even nazien, mijn voorkeur gaat uit naar geen suiker toevoegen en er CO2 op zetten. Zal de Brewfather eens raadplegen!

Broutenaar

@Bram => Even nog een vraagje.

Volgens Brewfather moet ik 1,6 bar op zetten bij een temperatuur van 7 graden. En iets van 2 bar bij 15 graden.
Dat red ik.

Maar dan zet ik hem straks onder de tap en daar staat het vat niet gekoeld ...
Laten we zeggen 20 graden omgevingstemperatuur, wat gebeurd er dan?

Blijft de CO2 dan in het bier zitten?

Is in feite ook zo met fusten van de brouwerij, die staan ook niet altijd koud.
Voegen ze in de brouwerij ook gewoon CO2 toe en tegen de tijd dat het onder de tap gaat zit de koolzuur in het bier?

Misschien dat jij (of iemand anders) dat weet?

Alvast bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.