Hobbybrouwen > Grondstoffen

Harde tarwe

(1/4) > >>

jan le mercier:
Kameraden,

Ik ga morgen weer een saison brouwen. Normaal is dit zo ongeveer de moutstort die ik gebruik:

0,5 kilo Rogge
1,8 kilo Tarwe
1,4 kilo Maris Otter
1 kilo Munich
0,3 kilo Havervlokken
0,3 kilo Cara 20

Totaal: 5,3 kilo graan

Nu heb ik harde tarwe gekregen van een kameraad van mij die een eigen tarweveld heeft. Dat heeft hij dus helemaal zelf verbouwd en geoogst. Maar het is dus wel géén mout: gewoon graankorrels. Hoeveel percent zou ik daarvan kunnen gebruiken, denken jullie? Als ik nu ipv de gewone 1,8 kilo tarwemout, 0,8 kilo harde tarwe gebruik en 1 kilo tarwemout. Wat denken jullie? Alvast bedankt, Jan.

middelaersch:
Mij lijkt dat dat moet kunnen in die verhouding. Je moet zorgen dat je voldoende mout in je stort hebt zodat je genoeg enzymen hebt.

Heb je niet overwogen om zelf te mouten? Lijkt me een interessant experiment!

Erwin Warners:
Gewoon proberen er komt vast wel een drinkbaar bier uit.
Verder zoveel mogelijk meten en noteren dan kun je het voor een volgende keer eventueel bijstellen.

Succes hoor graag of het is gelukt :)

BrouwMout.nl:

--- Citaat van: Erwin Warners op 12-11-2019  20:39 u ---Gewoon proberen er komt vast wel een drinkbaar bier uit.

--- Einde van citaat ---

Je kunt het ook narekenen.
Het diastatisch vermogen (enzymkracht) van de gebruikte mouten is:

Rogge 105 Lintner
Tarwemout 70 Lintner
Maris Otter 120 Lintner
Munich 70 Lintner
Havervlokken 0 Lintner
Cara 20 0 Lintner
Ongemoute Tarwe 0 Lintner

Hieruit volgt de berekening:

(105*0,5)+(70*1)+(120*1,4)+(70*1)+(0*0,3)+(0*0,3)+(0*0,8) = 360,5 Lintner voor de batch.

360,5 / 5,3 (totaal moutgewicht) = 68,01 Lintner / kg.

Met 35 Lintner / kg is een mout in staat zichzelf volledig om te zetten. Je hebt dus ongeveer genoeg enzymkracht om 2x de hoeveelheid gewenste mout om te zetten. Oftewel je zou straffeloos alle tarwemout kunnen vervangen door harde tarwe.

Veel brouwplezier!

DLB:

--- Citaat van: BrouwMout.nl op 13-11-2019  12:40 u ---
--- Citaat van: Erwin Warners op 12-11-2019  20:39 u ---Gewoon proberen er komt vast wel een drinkbaar bier uit.

--- Einde van citaat ---

Je kunt het ook narekenen.
Het diastatisch vermogen (enzymkracht) van de gebruikte mouten is:

Rogge 105 Lintner
Tarwemout 70 Lintner
Maris Otter 120 Lintner
Munich 70 Lintner
Havervlokken 0 Lintner
Cara 20 0 Lintner
Ongemoute Tarwe 0 Lintner

Hieruit volgt de berekening:

(105*0,5)+(70*1)+(120*1,4)+(70*1)+(0*0,3)+(0*0,3)+(0*0,8) = 360,5 Lintner voor de batch.

360,5 / 5,3 (totaal moutgewicht) = 68,01 Lintner / kg.

Met 35 Lintner / kg is een mout in staat zichzelf volledig om te zetten. Je hebt dus ongeveer genoeg enzymkracht om 2x de hoeveelheid gewenste mout om te zetten. Oftewel je zou straffeloos alle tarwemout kunnen vervangen door harde tarwe.

Veel brouwplezier!
--- Einde van citaat ---

Dit is informatie die ik nog niet kende. Zeer bruikbaar.
Had laatst een laag rendement met 40% pils en de rest vlokken en ongemoute tarwe. Zou op 48 uitkomen volgens mij. Toch net te laag wellicht of had ik langer moeten maischen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie