Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste brouwsel  (gelezen 15190 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Mijn eerste brouwsel
« Reactie #50 Gepost op: 22-03-2006 11:31 u »
Ik ben zelf eigenlijk heel benieuwd naar de vraag in hoeverre de berekende bitterheid van hobbybrouwsels nou eigenlijk overeenkomen met de door brouwsoftware berekende bitterheid. Kunnen we daar niet eens een onderzoekje naar opzetten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #51 Gepost op: 22-03-2006 13:33 u »
Nou de eerste gegevens zijn binnen. Er zit veel alcohol in. Om het precentage te berekenen, moeten er nog meer metingen gedaan worden.

Verder geen DMS. 3-methyl-1-butanol, 2-methyl-1-butanol, 2,3 -dibutanediol, glycerol en phenylethylalcohol.

meer volgt. 

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 22-03-2006 22:21 u »
Maar heb je ook exact de detectielimiet van DMS bepaald?

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #53 Gepost op: 23-03-2006 07:57 u »
Jep. 63 ppb.

Gisteren thuis nog even de SG bepaald en die was nu 1030. Samen met de SG van 1092 aan het begin, kom ik op (1092-1030)*0.136= 8,4% alcohol.

Dit komt overeen met de alcohol-schaalverdeling op mijn hydormeter. was 12.5 nu 4; verschil is 8.5%.

Het bier is nu aan het lageren. Dat moet toch ongeveer 10 dagen duren? Tot SG rond de 1010 ligt?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #54 Gepost op: 23-03-2006 08:28 u »
Mijn ervaringen zijn dat de Nottingham niet veel meer doet na een paar dagen. Je mag blij zijn als je de 1020 haalt. Wel vreemd, want de nottingham gist normaliter veel verder door. Misschien dat je eenstaps temperatuur toch wat hoger is geweest dan 66 gr C, daar zul je nooit precies achter komen.
De alcohol verdeling op je SG meter moet je niet gebruiken, alleen de formule met begin en eind SG. Je moet lageren tot je waterslot niet meer blubt (1 per 1-2 minuten is niet meer blubben) en/of als het bier begint te klaren. Dit duurt enkele dagen tot enkele weken.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #55 Gepost op: 23-03-2006 08:30 u »
waarom kan je die alcohol verdeling niet gebruiken? hij komt toch redelijk overeen?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #56 Gepost op: 23-03-2006 09:20 u »
Omdat de dichtheid (en dus de diepte tot waar je hydrometer zakt) wordt bepaald door de concentratie alcohol Ún de concentratie suikers. Bij eenzelfde alcoholgehalte, maar met meer restsuikers zal je hydrometer minder diep zakken en dus een ander alcoholgehalte aangeven dan met minder restsuikers. Je kunt dus eigenlijk alleen maar afgaan op het begin Sg en het eind SG. Dat het in dit geval goed overeenkomt is eerder toeval dan wijsheid.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #57 Gepost op: 23-03-2006 09:27 u »
Ter aanvulling: Die alcoholmaatverdeling is gemaakt voor mensen die van suiker en water een stookbrouwsel maken. De suiker vergist volledig en geeft dus geen restsuikers.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #58 Gepost op: 23-03-2006 09:33 u »
ok, dank jullie voor de uitleg.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #59 Gepost op: 29-03-2006 08:02 u »
Zo gisteren de laatste stap uitgevoerd. Ik heb gebotteld. En nu nog afwachten tot het bier echt bier is. Opbrengst 30,8 flesjes. Dus ik ben niet ontevreden; alleen ik had 20 liter verwacht, 20x3=60 flesjes. Ik heb dus best veel verlies geleden. Het meeste heb ik verloren bij het filteren; maar ik heb nu zoveel gelezen op de forum dat ik dat makkelijk kan verbeteren.

Bij het bottelen had ik een licht probleem; dat kroonkurkapparaat is best lastig. De kruk moet er precies goed inzitten, ander eindig je met een vervrongen stukje metaal. Maar na 3 flesjes had ik het door.

Ik heb gisteren een beetje geproefd natuurlijk. Het smaakte wel lekker; nog weinig koolzuur, maar dat had ik ook verwacht want dat wordt nu in de flesjes gevormd. Ik heb alleen het idee dat er iets te veel koriander in is gegaan. Maar op zich lijkt mijn eindproduct nu op een echt bier. Ik ben best trots op mezelf!!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #60 Gepost op: 29-03-2006 08:23 u »
Je eerste zelfgebrouwen biertje uitschenken die vergeet je nooit weer. :clownsmile: Ik stond met volle verbazing te kijken dat ik echt een goudkleurig biertje, vocht onder schuim boven, had gebrouwen.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 29-03-2006 08:28 u »
...en met die koriander zou het best nog wel eens mee kunnen vallen. Je jongbier is op dit moment natuurlijk nog wat in onbalans. Als er straks koolzuur bij komt en het bier is een paar weken verder met rijpen komt je bier in balans. De Koriander die je nu waarneemt kan dan mooi in het geheel passen. Nog geen zorgen maken.

Verder kan ik me helemaal aansluiten bij Johannes. Het eerste biertje is echt bijzonder: dat JIJ dat gemaakt hebt :elifant:.
Gefeliciteerd!

Edwin

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #62 Gepost op: 06-04-2006 07:59 u »
Ik kon niet wachten...
Ik heb gisteren het eerste flesje geopend om te kijken/proeven hoe het ermee staat.

Bij het openen van de kroonkurk hoorde ik een mooie sissss :hoera:
Dus ik was al erg blij.

Bij het inschenken merkte ik dat er nog niet echt veel koolstofdioxide is gevormd. Maar ik kreeg een klein laagje schuim.

De geur was iets redelijke hoppig, zoet en eh..tja..hoe omschrijven..een beetje chemisch. Wat is dit??
De smaak was lekker. En wat Edwin zei, de koriander smaak is nu beter in balans gekomen. Het is een lekker bier geworden, met een zoetige afdronk en toch zit er een beetje bitterheid aan, maar zeker niet te veel.

Offline Barry

• Junior lid
  • **
  • Studentenvereniging Osiris Leeuwarden
« Reactie #63 Gepost op: 06-04-2006 10:20 u »
gefeliciteerd

Mijn 1e brouwsel spoot met veel geweld uit de fles toen ik die opende  :huilen:

Tags: