Mijn eerste brouwsel

Gestart door JeroenCV, 13-03-2006 08:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hoi,

Afgelopen zaterdag de meeste benodigheden aangeschaft voor een eerste brouwsel. Daarbij kreeg ik van de brouwer meteen de ingredienten voor 20 liter tripel.

Nou vraag ik mij af om uiteindelijk 20 liter bier te krijgen, hoeveel water moet ik wanneer toevoegen? dus met hoeveel water maak ik beslag? met hoeveel water spoel ik na? etc?

Daarnaast moet ik natuurlijk ook suiker toevoegen. Hoe bepaal ik wanneer ik hoeveel van welke suiker moet toevoegen?

o ja, misschien handig om te zeggen wat ik bij de brouwset heb gehad:
7.0 kg mout
0.5 kg caramelmout
precies afgewogen hoeveelheden hop (2 soorten) maar weet niet uit mijn hoofd welke en hoeveel (ben op mijn werk en logboek ligt thuis)

alvast bedankt
Jeroen

Oscar

Jeroen,

wat staat er bij de beschrijving die bij het bier zit..? ik neem aan dat er een soort werkwijze bij het pakket zit ?.

Als ik het bereken voor 20 liter bier en 7,5 kilo mout :

dan mag je totaal 28,25 liter water gebruiken, dan zou ik 18 liter brouwwater gebruiken en na spoelen met 10 liter water.

De suiker voeg je toe bij het bottelen...(om koolzuur in je flesjes te krijgen).

Groeten en gezondheid
Oscar




Johannes

Citaat van: Oscar op 13-03-2006  09:04 udan mag je totaal 28,25 liter water gebruiken, dan zou ik 18 liter brouwwater gebruiken en na spoelen met 10 liter water.

Per kilo mout blijft er ongeveer 1 liter water achter in de bostel. Als je dan ook nog zo'n 10-15 procent verdampt kom je lager uit dan 20 liter.

Hoe groot is je pan eigenlijk Jeroen?

Oscar

Johannes,

Ik ga er vanuit dat er per kilo mout ongeveer 0,75 liter water achter blijft...Dit komt bij mij altijd goed uit....
verder ga ik ervanuit dat er 5% verlies aan koolzuur sediment e.d , 30 % verdampen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Citaat van: Oscar op 13-03-2006  09:16 uJohannes,

Ik ga er vanuit dat er per kilo mout ongeveer 0,75 liter water achter blijft...Dit komt bij mij altijd goed uit....
verder ga ik ervanuit dat er 5% verlies aan koolzuur sediment e.d , 30 % verdampen.

Groeten en gezondheid
Oscar


Dat zijn heel andere getallen dan meestal worden gehanteerd en die bij mijn installatie gelden. Ook ik heb gemerkt dat er ongeveer een liter water per kilo mout in het bostel achterblijft. 30% verdampen is wel heel erg veel. Zoals Johannes aangeeft is 10 tot 15% verdamping genoeg. Scheelt ook weer gas (of electriciteit).

JeroenCV

Bedankt voor de reacties zover.

Voor de duidelijkheid het is geen brewkit ofzoiets.
Ik ging naar brouwerij de molen in Bodegraven om te infomeren wat hij allemaal had en wat ik zou kunnen bestellen. Hij had op zolder een brouwset van Brewferm, die grote set, de superior.
Ik was inderdaad van plan om met een brewkit te beginen, maar de brouwer vond dat zonde. Ik kocht nl. zo'n complete set, dan begin je toch niet met zo'n klein kitje. Dus ik kreeg van hem de mout, hop en gist die nodig zijn voor het brouwen van een triple.

Dus ik ga binnenkort (waarschijnlijk komend weekend) lekker beginnen met brouwen.

De pan die in deze set zit is 30 liter.

Is het niet zo dat de getallen van rendement etc, afhankelijk zijn van de brouwset, van de effectiviteit van het filter en de kwaliteit van de brouwer?
Ik denk dat ik in eerste instantie de 1 liter per kg mout als richtlijn aan neem, tot ik verder ben met brouwen en verschillende eigenschappen van mijn set weet. Ik verwacht dat dit met ervaring moet komen.

JeroenCV

hier vind je de set die ik heb aangeschaft:

http://www.brewferm.be/nl/uitrusting.htm

Links onder. De superior gas

MO

Dat is een mooi, tamelijk prijzig pakket. Tip: schaf glazen gistflessen aan, die zijn onontbeerlijk voor de lagering. Plastic is in lichte mate zuurstof doorlatend en tijdens de lagering komt er nauwelijks meer koolzuur vrij die dit kan verdrijven. Daarbij is glas, ook een fles met nauwe hals, goed schoonmaakbaar met een grote lange borstel. Verder is de moutmolen niet ideaal maar wel bruikbaar. Het bottelapparaat schijnt een kl*** ding te zijn, ik vermoed dat je binnenkort overstapt op een staand apparaat dat bediend wordt met een hendel.

JeroenCV

dank je Mo voor de tips. Ik zal ze meenemen in het verlooop van mijn brouwcarriere.

Eduard

Bij de bereiding van Tripel hoort vaak ook een suikerstorting van zo rond de 20-30%. Je kunt dus je biertje brouwen zoals boven aangegeven en voor/tijdens de gisting nog iets van 1 kg suiker toevoegen. Verder is vaak de grootste hoeveelheid hop de bitterhop die lang moet meekoken en de kleine hoeveelheid de aromahop die 10-15 minuten meekookt.

Toegevoegd:

Oh ja, die kroonkurker is geen fantastisch ding maar met een beetje beleid doet-ie 't wel aardig. Bestel vast nieuwe kroonkurken want 100 kurken = 4 kratten = iets meer dan 1 brouwsel

Met groet vanuit een zonovergoten en besneeuwd Oslo

Eduard samenvol

Oscar

Citaat van: Adrie op 13-03-2006  09:18 u30% verdampen is wel heel erg veel.

Om eerlijk te zijn kom ik nooit aan 30% verdampen bij het koken...Dus eigenlijk zou ik dan dit getal omlaag moeten bijstellen en de hoeveelheid water dat achterblijft in de mout omhoog...Wellicht dat die elkaar weer compenseren en dat ik zo toch nog op hetzelfde totaal uitkomt....want als ik 25 liter bier maak....kom ik met deze berekening ook uit op 25 liter in de fles......   :brouwen:

P.S. Heeft iemand de wateropname van de mout wel eens nagemeten, oftewel de borstel na het brouwen gewogen ?

groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 13-03-2006  11:35 uP.S. Heeft iemand de wateropname van de mout wel eens nagemeten, oftewel de borstel na het brouwen gewogen ?


Ja dat doe ik regelmatig. Ik kom uit op 1-1,1 liter per kg mout (na uitlekken van bostel en niet uitpersen). Ik weeg dan alle bostel (ik brouw net als Herman ook op kleine schaal) en droog daar een klein deel van bij 120 °C tot constant gewicht (ruikt op 't laatst lekker hoor.

Hans Hans


JeroenCV

ZO beste Brouwers,

Ik ben volgens mij zover om nu echt te beginnen.

Het recept wat ik wil gaan maken is als volgt:
Voor 20L:
7 kg pilsmout 3EBC
0.5 kg caramout 15 EBC
660 g kristalsuiker
20 g Saaz 3,2 EBU
50 g permiant 8,2 EBU
4 g koriander poeder

Het Maischschema wat ik daarbij kon vinden is:
T     52   63  73  78
min  15  35  25  1

het maischwater is 18L
spoelwater is 10L

koken: 80 minuten, waarbij de Saaz meteen erbij gaat en de laatste 10 min het koriander, de suiker en de permiant.

Als gist heb ik Notingham gist gekregen.

Is dit een goed opgebouwd recept?

O ja voor het bottelen wil ik nog 8 g suiker per liter toevoegen.

MO

Wat voor een bier heb je voor ogen? Een tripel?

Wat is permiant?

Twintig gram Saaz is wel heel erg weinig voor 20 liter bier?

Waarom niet volmout (lekker!)?

Eduard

Zo op het eerste gezicht lijkt dit wel een o.k. recept al verbaas ik me er een beetje over dat je koriander gebruikt in een tripel. Maar ach, dat wordt vast ook lekker. Je gaat wel voor een ouderwets maischschema, afhankelijk van de moutsoort die je gebruikt kun je de eerste stap overslaan.

Één ding snap ik nog niet: wat is 'permiant'? Is dat een soort klaringsmiddel zoals Irish Moss?

JeroenCV

Zoals ik al schreef heb ik de ingredienten bij mijn brouwset gekregen van de brouwer.
Hij gaf 2 soorten Hop, de een is Saaz (voor iedereen bekend)  de ander noemde hij "permiant"; het kan zijn dat er wat anders staat, zijn handschrift is een beetje lastig te ontcijferen  ::)

MO

De getallen achter de hoppen, ook achter de mysterieuze hop die perniant heet (waar nog nooit iemand van gehoord heeft), zijn de alfazuur percentages van de hop. Je hebt een aromahop (Saaz) en een bitterhop (de mysterieuze) gekregen. EBU is de bitterheid die het geeft, dat kun je berekenen met A3's onvolprezen BrouwHulp. Een aanrader, die software!
Nogmaals: ik zou voor volmout gaan, die Nottingham is een prima doorvergister die ook nog eens veel eiwitten afbreekt zodat de body van het bier niet al te hoog is. Weg die suiker dus, is mijn advies.
Een alternatief maischschema is (ik kan het niet laten): 60 min op 66 grC en spoelen op 75 grC. Ben je lekker snel klaar.

En Ed: vele Nederlandse tripels bevatten koriander. Niemand weet waarom maar het is een Nederlandse tic.

Hopmans

Dan zou ik toch maar dringend vragen wat die permiant is.
Anders kan je dit brouwsel nooit meer reproduceren.

Er is geen hopsoort die hier op lijkt.

Perl, Pellets ???  :weetniet:

 :degroeten:

Hopmans


CiteerEn Ed: vele Nederlandse tripels bevatten koriander. Niemand weet waarom maar het is een Nederlandse tic.

In welk soort bieren gooien de Belgen dan koreander Martin?  :weetniet:

Adrie

Witbieren staan vaak stijf van de koriander. Verder de Hoegaarden Grand Cru en in menig winterbier c.q. kerstbier.

JeroenCV

ik heb even gebeld. Het moet premiant zijn: http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/Hopunioninfo.htm#Premiant

Dus geen extra suiker?
En het voorstel om maischschema aan te passen vind ik zeer slim (sneller is beter)

Over BrouwHulp. Die heb ik gedownload en bekeken. Echter een klein probleem. Ik heb Engelse excel, en alle functies zijn voor Nederlands....dus vandaar; maar ik ben bezig om daar een oplossing voor te zoeken.

Adrie

??? de BrouwHulp werkt bij mij zowel op de Nederlandse versie (die ik thuis heb) als op de Engelse versie (die ik op het werk heb). Je moet wel de beveiligingen uitzetten die ervoor zorgen dat macro's niet werken.

JeroenCV

ok, daar kan het inderdaad aanliggen...ik zal het gaan bekijken.

MO

Weer wat geleerd over hoppen. Ik dacht dat ik er heel wat kende...

Die suiker, dat is aan jezelf. Met suiker krijg je meer alcohol en minder body. Mijn ervaringen met nottingham is dat het vrij dunne bieren oplevert.
Je kent de brouwer, en dus ook zijn bieren: ik vermoed dat de bieren van de molen volmout zijn. Vraag het Menno zelf zou ik zo zeggen. De bieren van de molen zijn vol van smaak, stevige jongens.

Bieren als Duvel en Westmalle tripel bevatten een aanzienlijke hoeveelheid suiker in de stort (maar worden gebrouwen met gisten die erg veel extra smaken genereren), dit zijn dus wat dunnere bieren. Veel alcohol, en weinig body.

De keuze is helemaal aan jou, ik adviseer slechts, vandaag weer eens met al mijn stokpaardjes (volmout, eenstapsmaisch).

JeroenCV

Nou zaterdag gebrouwen.

Een klein verslagje:

Uiteindelijk recept zoals boven staat beschreven, met suiker en met een 1-staps maischschema van 60 min op 66 C.

De Schroten: na wat moeite met afstellen van de grootte van de schrootmolen ging dit nog best snel.

Het Maischen: ging eigenlijk met maar 1 probleempje, de temperatuur van het brouwsel was erg lastig om constant te houden. Misschien iets te warm verwarmt.

Het filteren: Volgens mij heb ik hier best veel volume verloren. Moet ik nog eens over na denken hoe ik dat zou kunnen verbeteren.

Het Wort koken: Het duurde best lang voor het wort aan de kook was. Ik vraag me daarom af of de tijd voor deze stap in het recept dan ook pas in gaat als het wort kookt, of dat het verwarmen ook in de tijd zit. Wat mij verder opviel was dat en nauwlijks schuim op de vloeistof kwam. Is dat goed?

Het koelen: in de beschrijving stond dat de eiwitten zouden gaan samenwolken en neerslaan. Het samenwolken gebeurde ook, maar neerslaan niet. Nog even gewacht en toen toch maar overgehevelt in mijn gistvat.

Het gisten: Na 12 uur was er een klein beetje activiteit. Na 28 uur was er meer activiteit, en vanmorgen borrelde het aardig. Dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

De meetwaarden:
Met mijn hydrometer gemeten na het koelen, voor het gist erbij ging. Mijn hydrometer heeft 3 schaalverdelingen. gebruiken jullie ook de suiker- en de alcoholschaalverdeling?
Begin SG 1090
suiker 245
alcohol 12.5 %

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.