Hobbybrouwen > Apparatuur

Electra niet geschikt voor brouwketel?

<< < (2/7) > >>

JWVG:
Ik gebruik momenteel zo'n ketel zonder element als brouwketel (mijn 'echte' ketel heeft een lekkend rubbertje). Ik heb inderdaad ook een vriend in Duitsland die met zo'n elektrisch geval werkt. Ik geloof echter wel dat hij ontevreden was met de capaciteit van het element, dus hij heeft er zelf nog een extra element bij gemonteerd. Het wordt dan overigens wel oppassen met mogelijk doorslaande stoppen...

JW.

Jaap:
Ik gebruik ook die 27 ltr "weckpan" zonder elektra en dat gaat heel goed op de grote pit van een gewoon gasfornuis.

:degroeten: Jaap

Edgar:
Zo'n elektrische ketel werkt (natuurlijk) met een aan- en afslaande thermostaat, wat bijna per definitie al inhoudt dat hij voor constant doorkoken ongeschikt is. Al helemaal voor de eerste kookfase waarin je om overkoken te voorkomen een lager vermogen moet toevoeren. Dat gaat toch eigenlijk alleen met gas.

JW_den_Hartog:
Beste Organolept,

Ik heb ook 2 weckketels met ingebouwd verwarmingselement.
Voor het maischen is dit een prima alternatief,alhoewel ik de temperatuur wel met een handthermometer stuur. Wel goed blijven roeren :weetbeter:
Om te koken vind ik deze pannen een niet zo goed alternatief.
Het geeft een te zwak kookprofiel.Gaat wel maar niet optimaal en kans op aankoken.
Het koken doe ik dan ook in een weckpan maar dan zonder verwarmingselement op de grootste pit van het gasfornuis.
Dit gaat prima,wel tijdens opwarmen regelmatig roeren.
Laat het brouwsel sneller opwarmen en voorkomt eventueel aanbranden.

Hoop hiermee een indicatie te hebben gegeven van de mogelijkheden.
 :degroeten: Jan-Willen d H.

Roel Hoestra:
Hallo Jan-Willem,

Waarom gebruik je niet zo'n industrie brander?

Ik brouw al jaren met een industrie brander, en ook nog op aardgas. Dus nooit geen gedonder met lege gasflessen, lekker makkelijk.
In eerste instantie zal het op aardgas niet fel genoeg branden maar dan moet je de brander een beetje "opvoeren"
Dit is wel een werkje wat precies komt. Gebruik een boortje van 3,2 mm om het spruitstukje ruimer te boren.(dit zijn die boortjes die ze wel gebruiken om gaatjes te boren voor "popnagels").

Als je dit gedaan hebt kun je aan de gang met roestvrijstalen biervaten waar je de bovenkant met een decoupeerzaagmachine uitzaagd (Wel de goede metaalzaagjes er in doen natuurlijk).
Dan hou je ook nog een beetje bier over van een dagje brouwen.( ca.40 liter)

Misschien iets voor jou?

Roel Hoekstra

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie