Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Electra niet geschikt voor brouwketel?  (gelezen 22629 keer)

den_organolept

• Gast
Electra niet geschikt voor brouwketel?
« Gepost op: 01-01-2003 16:55 u »
Beste brouwers,

Samen met een stel vrienden ben ik sinds kort aan het brouwen. Momenteel nog uit blik, maar we willen zeer binnenkort overgaan op het echte werk met mout en hop.

Dit betekent dat we ook een grote brouwketel (minimaal 27 liter, we zijn met 8 man) en een manier om deze te verwarmen nodig hebben (dit gaan onze gasfornuisjes echt niet meer trekken met een brouwsel van zeker 18 liter, door het grote gewicht)

Ik lees overal dat het verwarmen met een gasbrander moet gebeuren ???, maar dit is voor ons beslist geen optie (slepen met gasfles, geen ruimte om de brander veilig te zetten, brouwen is leuk maar het mag niet gevaarlijk worden)

Ik heb in de catalogus van farma ook een inmaakketel (weck) met verwarmingselement (1800 watt) en thermostaat gezien, dit zou voor ons ideaal zijn. :groots:

is deze ketel met thermostaat niet te gebruiken voor het maischen en het koken van het wort? (bijvoorbeeld i.c.m. een goede maischthermometer). het zou voor ons de oplossing zijn, welicht kun je met zo'n thermostaat ook heel goed een bepaalde temperatuur lang vasthouden voor de rustperiodes tijdens het maischen :slaperig:.

Als je een mening hebt, of liever nog ervaring met verwarmen middels electra hoor ik dit graag van jullie!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: electra niet geschikt voor brouwketel?
« Reactie #1 Gepost op: 01-01-2003 19:43 u »
Over dit onderwerp kan ik kort zijn.

Toen ik pas begon met brouwen gebruikte ik een elektrische brouwketel die ik speciaal in Engeland gekocht had (plastic emmer met elektrisch verwarmingselement). Wat was ik blij toen ik later een koperen ketel van 90 l kocht die op het gas kon. Geen verwarmingsproblemen meer en geen aangebrand beslag. Heerlijk.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 01-01-2003 22:06 u »
Die gasbrander hoeft bij een pan van 30 liter niet persé een losse brander te zijn. Althans niet als je een stevig gasfornuis hebt waarvan één van de branders een echt grote is, zeg maar formaat wokbrander, zoals je die op bijna elk modern fornuis ziet tegenwoordig. Die geeft genoeg warmte voor een snelle opwarming en stevig koken van een brouwsel van dat formaat. Ik doe het zelf zo, op een los opzetfornuis, geen probleem.

den_organolept

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2003 09:08 u »
Beste Jacques,

De plastic ketel met "karamel-element" waar je het over hebt ken ik, en ik begrijp dat die veel problemen geeft.

Ik heb het echter over een emaillen pan op een hete plaat met thermostaat, iets anders.

groet,
den organolept

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 02-01-2003 10:03 u »
Hoi d.O.,

De door jouw genoemde brouwketel is zeer populair bij onze oosterburen. Ik heb zelf 2 van zulke ketels (inmaakketels) zonder de verwarming. Op de volgende link zie je een beschrijving van een brouwer die er gebruik van maakt, wellicht interessant voor jou. Ze koken er blijkbaar ook mee. Onze oosterburen gebruiken hem veelal voor het maischen.
http://www.barleys.nl/index.htm?brewzilla

Herman

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #5 Gepost op: 02-01-2003 10:54 u »
Ik gebruik momenteel zo'n ketel zonder element als brouwketel (mijn 'echte' ketel heeft een lekkend rubbertje). Ik heb inderdaad ook een vriend in Duitsland die met zo'n elektrisch geval werkt. Ik geloof echter wel dat hij ontevreden was met de capaciteit van het element, dus hij heeft er zelf nog een extra element bij gemonteerd. Het wordt dan overigens wel oppassen met mogelijk doorslaande stoppen...

JW.

Offline Jaap

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2003 12:58 u »
Ik gebruik ook die 27 ltr "weckpan" zonder elektra en dat gaat heel goed op de grote pit van een gewoon gasfornuis.

:degroeten: Jaap

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2003 13:02 u »
Zo'n elektrische ketel werkt (natuurlijk) met een aan- en afslaande thermostaat, wat bijna per definitie al inhoudt dat hij voor constant doorkoken ongeschikt is. Al helemaal voor de eerste kookfase waarin je om overkoken te voorkomen een lager vermogen moet toevoeren. Dat gaat toch eigenlijk alleen met gas.

JW_den_Hartog

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03-01-2003 15:49 u »
Beste Organolept,

Ik heb ook 2 weckketels met ingebouwd verwarmingselement.
Voor het maischen is dit een prima alternatief,alhoewel ik de temperatuur wel met een handthermometer stuur. Wel goed blijven roeren :weetbeter:
Om te koken vind ik deze pannen een niet zo goed alternatief.
Het geeft een te zwak kookprofiel.Gaat wel maar niet optimaal en kans op aankoken.
Het koken doe ik dan ook in een weckpan maar dan zonder verwarmingselement op de grootste pit van het gasfornuis.
Dit gaat prima,wel tijdens opwarmen regelmatig roeren.
Laat het brouwsel sneller opwarmen en voorkomt eventueel aanbranden.

Hoop hiermee een indicatie te hebben gegeven van de mogelijkheden.
 :degroeten: Jan-Willen d H.

Roel Hoestra

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2003 22:53 u »
Hallo Jan-Willem,

Waarom gebruik je niet zo'n industrie brander?

Ik brouw al jaren met een industrie brander, en ook nog op aardgas. Dus nooit geen gedonder met lege gasflessen, lekker makkelijk.
In eerste instantie zal het op aardgas niet fel genoeg branden maar dan moet je de brander een beetje "opvoeren"
Dit is wel een werkje wat precies komt. Gebruik een boortje van 3,2 mm om het spruitstukje ruimer te boren.(dit zijn die boortjes die ze wel gebruiken om gaatjes te boren voor "popnagels").

Als je dit gedaan hebt kun je aan de gang met roestvrijstalen biervaten waar je de bovenkant met een decoupeerzaagmachine uitzaagd (Wel de goede metaalzaagjes er in doen natuurlijk).
Dan hou je ook nog een beetje bier over van een dagje brouwen.( ca.40 liter)

Misschien iets voor jou?

Roel Hoekstra

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2003 23:27 u »
Citaat
Gebruik een boortje van 3,2 mm om het spruitstukje ruimer te boren.

Is het niet handig om, voordat je zo'n specifiek advies geeft, eerst de capaciteit van de betreffende brander te kennen?

Roel Hoeksrta

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2003 00:10 u »
Hallo Edgar,

Je vraagt of je de capaciteit van de brander moet kennen.

Ik denk dat de gashoeveelheid (warmte) die door het spruitstuk stroomt, met "dezelfde aardgasdruk en energiewaarde per eenheid", in heel Nederland gelijk is.
Dus als ik hier een gaatje van 3,2 mm heb, zal er  ergens anders evenveel energie (warmte) door het spruitstuk stromen. Dit in tegenstelling met flessengas waar er verschillende soorten van zijn, en ieder met zijn eigen energiewaarden.

Ik spreek over een industriebrander en die kan die hoeveelheid energie wel aan. En zoals ik ook al schreef, ik gebruik al jaren  zo'n brander.

Roel Hoekstra

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2003 00:43 u »
Ik snap je verhaal wel, maar de hoeveelheid uitstromend gas moet, naar mijn beste weten, evenredig zijn aan de capaciteit van de venturi. Tenzij het zo is dat elke industriebrander dezelfde capaciteit heeft, kan je toch niet zo'n advies geven?

Roel1

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2003 10:52 u »
Hallo Edgar,

Je doelt denk ik op de "gas-lucht" verhouding, van het te verbranden gas.

Bij mij is het zo (en ik denk dat het op de andere industriebranders precies gelijk is) dat er een soort rond afsluitplaatje om een ronde luchtinlaat zit, die verschoven kan worden en waarmee je de lucht toevoer kunt regelen. Als vuistregel kun je aanhouden: als de vlam een mooie "blauwe kleur" heeft, dan is de verbranding goed. Maar als de vlam een gelige kleur heeft dan moet er met de luchtschuif  geregeld worden tot de vlam een blauwe kleur heeft.

Waar je misschien wel eens gelijk in kan hebben is, dat er van verschillende merken branders, de spruitstukken niet allemaal even groot zijn. In dat geval moet je natuurlijk wel even bekijken tot welke diameter je kan gaan boren, maar een gaatje van 3,2 mm is mooi om zo'n 40 ä 50 liter te brouwen.
De warmte die gegenereerd wordt, moeten die branders wel aan kunnen, omdat ze in de meeste gevallen, voor propaan gas zijn gemaakt (vandaar ook die kleine gaatjes in de spruitstukken) omdat propaan een veel hogere calorische waarde heeft. Met aardgas kom je niet toe aan de zelfde felle vlam als propaan, en alles zal iets langer duren, maar wel erg makkelijk.

Roel Hoekstra

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2003 11:48 u »
We dwalen geloof ik wat af, maar de laatste discussie zorgt bij mij voor gefronste wenkbrauwen.... Waarom koop je gewoon niet een aardgas spruitstuk. Volgens mij zijn er nl ook meerdere capaciteiten verkrijgbaar bij de industriebranders, daar doelt Edgar m.i. ook op.

Ik heb zelf een Mammoet (sp?) en heb daar later nog een aparte aardgas aansluiting bij gekocht.

Herman

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2003 13:49 u »
Klopt Herman. Het ging mij gewoon vooral om veiligheid. De ene industriebrander is de andere niet, de ene venturi is ontworpen voor een ander vermogen (aantal kW's voor een gassoort staan vermeld op een plaatje) dan de andere, en dat hoort afgestemd te zijn op het spruitstuk. Als 3,2 mm werkt op één brander, hoeft dat nog niet, bijv. in de maximale stand, te werken op een andere.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 13-01-2003 16:27 u »
Ik ben ook groot fan van de industriebrander. Ik sluit deze aan op een eenvoudige grote gasfles, butaan denk ik. Dat kan niet echt gevaarlijk zijn want op de meeste campings wordt met zo'n gasfles gekookt. De industriebrander (ca 40x40 cm) staat gewoon op het aanrecht. Als je hem vol open zet, dan komt er toch een stoot warmte uit! Maar hij is ook uitstekend op een laag pitje te gebruiken. Ik moest overigens wel, we hebben net een nieuwe keuken, en toen mijn vrouw zag hoe het gasfornuis inzakte toen ik 22 L aan het hopkoken was, werd ze een beetje boos en moest ik wel wat anders!

BartRoos

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2003 23:51 u »
Als je bijvoorbeeld op Brouwland.com kijkt, zie je dat zelfs de kleinste brander al een capaciteit heeft van 8.5 Kilowatt. Deze brander adviseren ze voor brouwsels tot een liter of 40.

Als je bedenkt dat die elektrische elementen meestal maar tot 2 Kilowatt gaan, begrijp je wel dat een gasbrander de beste oplossing is.

den_organolept

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 20-01-2003 10:42 u »
bart,

Ik begrijp je filosofie maar deze "kleinste" Mammuth-brander heeft met zijn 8,5 kilowatt genoeg vermogen om een gat in je pan te lassen. Je zult deze capaciteit nooit volledig gebruiken. Het opwarmen moet juist langzaam gebeuren (maischen)
Denk maar aan de campinggas-stelletjes  ik schat grofweg dat je met 2,5-3 kw. een grote pit op het fornuis kan evenaren.

Misschien wel interessant, heeft een van jullie deze brander toevallig. Ik ben benieuwd of je hem op een aanrecht kunt zetten zonder hittegevaar en of hij op de gasleiding kan i.p.v. een gasfles

groet van den organolept

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 20-01-2003 12:46 u »

Citaat

Ik begrijp je filosofie maar deze "kleinste" Mammuth-brander heeft met zijn 8,5 kilowatt genoeg vermogen om een gat in je pan te lassen. Je zult deze capaciteit nooit volledig gebruiken. Het opwaren moet juist langzaam gebeuren (maischen)
Denk maar aan de campinggas-stelletjes  ik schat grofweg dat je met 2,5-3 kw. een grote pit op het fornuis kan evenaren.

Je kunt deze industrie-branders gewoon voluit zetten als je wilt. Zolang de ketel niet drooggekookt is zal deze niet warmer worden dan de vloeistof die zich erin bevindt (geen gevaar voor smeltende pannen). Het is net als kleine pannetjes met water op het fornuis, die smelten ook niet als je het gas vol open gooit, het water gaat alleen heftiger koken.

Zelf heb ik een 4kw industrie-brander. Erg goed om mee te maischen (+/- 15 liter water + 5 kg mout), en bij het opwarmen gaat hij gewoon vol open (warmt ongeveer 1 ºC per minuut op). Ik gebruik dezelfde brander ook om te koken. Dit gaat net goed, maar het is eigenlijk niet heftig genoeg voor 20 - 25 liter. Soms moet het deksel op de ketel om de boel weer wat heftiger aan het koken te krijgen. Helaas vindt er dan wel te weinig verdamping plaats.

Dus zoek je een brander voor +/- 20 liter wort mee te koken, dan raad ik je aan om een industriebrander te gebruiken met meer vermogen dan 4kw. Ik denk dat de Mammuth (8,5 kw) echt niet te zwaar voor dit soort werk is.

Grt, Bas H.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 20-01-2003 13:12 u »
Ik heb zo'n brander. Bevalt prima voor de hoeveelheden van 20 liter die ik brouw. Bovendien gebruik ik momenteel een nogal hoge pan, waardoor ik nogal wat warmte aan de zijkanten verlies. Met een wat bredere pan zal het ongetwijfeld mogelijk zijn om een flink grotere hoeveelheid goed aan de kook te houden.

Ik kook zelf buiten op propaan, alhoewel er ook een aardgasadapter schijnt te zijn voor deze brander. Mijn intuitie zegt echter - buiten koken, niet binnen. Maar wij hebben dan ook een keuken zonder actieve afzuiging...

JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 20-01-2003 13:58 u »
Niels, Bas,

Nogmaals: ik heb nu eenmaal een 8.5 KW brander gebruikt. Deze werkt op flessengas en kan volgens mij niet op aardgas, maar ik ben geen loodgieter. De brander werkte uitstekend, hij kan zacht en hard, en je kunt hem gewoon op het aanrecht zetten met de gasfles ernaast (op de grond). Ik kon stukken sneller dan 1 gr/min opwarmen als ik wilde. Overigens, op een normaal gasfornuis gaat het ook prima, zo heb ik al vier keer succesvol gebrouwen. Ik heb overigens een emaillen 25 L pan.

Gr
Martin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 20-01-2003 14:13 u »
Ha die Martin,

Indien je zo'n Mamoet brander gebruikt, is het dus mogelijk om er een aardgas adapter voor aan te schaffen. Indien je echt butaan gebruikt, zou ik je toch wel willen adviseren om dat buiten te doen, of om over te schakelen op aardgas. Ik heb op veel plekken gelezen dat butaan, veel meer nog dan propaan, gevaarlijk is in gesloten ruimtes. Zo is het zwaarder dan lucht, en kan het dus naar de bodem zakken zonder dat je het in eerste instantie ruikt gevaarlijk voor ontploffingsgevaar en kinderen/huisdieren. Daarnaast levert het ook veel meer giftige afvalstoffen op dan aardgas.

:degroeten: Jan Willem.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 20-01-2003 14:31 u »
Butaan is inderdaad zwaarder dan propaan, maar beide zijn zwaarder dan lucht. Beide zijn echter gewone 'doorsnee' koolwaterstoffen, die bij verbranding waterdamp en koolzuurgas vormen, mits er voldoende zuurstof aanwezig is.

Alleen bij zuurstofgebrek wordt het zeer giftige CO, koolmonoxide, gevormd. Aktieve afzuiging dus in in ieder geval een vereiste.

Als er niets lekt (slangklemmen! zeepsop!) en je hebt een aktieve afzuiging en een veilige opstelling (slang volkomen 'uit de loop') zou binnen branden veilig moeten zijn.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 20-01-2003 14:35 u »
Maar je kunt je natuurlijk afvragen of je nooit wat zuurstofgebrek hebt binnen, zeker niet met dit soort zware branders. Ik heb het in ieder geval veel te vaak horen afraden, maar iedereen moet natuurlijk zijn/haar eigen afweging maken.

JW.