Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelvraagje  (gelezen 785 keer)

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bottelvraagje
« Gepost op: 11-11-2019 21:49 u »
Korte vraag, normaal staat mijn wort zon 2,5 weken te gisten en bottel ik na 3 weken, nog nooit een probleem mee gehad. Nu heb een gesplitste batch en beiden zijn na 7 dagen volledig uitgegist. Helaas heb ik niet eerder dan zaterdag tijd om te bottelen, dus na totaal 13 dagen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel kwaad kan, maar check het toch maar even hier. Dank voor de reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Bottelvraagje
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2019 22:11 u »
Ik ben ooit eens nadat de hoofdgisting gedaan was en had overgeheveld naar de mandfles met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Ik kon pas bottelen 6 weken later toen ik terug thuis was.
Dat bier was nog prima, niet geoxideerd en heel fris van smaak. Het heeft al die tijd koel gestaan bij 8C en donker onder waterslot.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2019 23:06 u »
Volgens mij kan het geen kwaad zolang er CO2 boven het bier zit. Dus als je hem dicht laat moet het kunnen zou ik zeggen.

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12-11-2019 10:12 u »
Korte vraag, normaal staat mijn wort zon 2,5 weken te gisten en bottel ik na 3 weken, nog nooit een probleem mee gehad. Nu heb een gesplitste batch en beiden zijn na 7 dagen volledig uitgegist. Helaas heb ik niet eerder dan zaterdag tijd om te bottelen, dus na totaal 13 dagen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel kwaad kan, maar check het toch maar even hier. Dank voor de reacties!

Normaal hanteer ik ook ongeveer jouw tijdpad (3 weken), volgens mij is je vraag nu juist of je eerder kunt bottelen? Ik vind 13 dagen wel krap, maar wat leert jouw SG-meting? Is het volledig uitvergist? Ik zou denk ik opteren voor een week langer wachten. Maar he, het is jouw bier :-)

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #4 Gepost op: 12-11-2019 16:57 u »
Meten is weten in deze. Zit je op het juiste SG en verandert hij niet meer dan kun je bottelen naar mijn mening. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 12-11-2019 23:11 u »

Geen probleem. Hoelang de vergisting duurt bepaalt de gist. Als dat eerder is dan gewend bent kun je eerder bottelen. Dat ga je ook doen lees ik. Een week eerder dan je gewend bent. Dat er paar dagen meer zitten tussen einde gisting en bottelen is maakt niet zo veel uit. Zolang je het bier een weken laat staan krijg een vlotte hergisting op de fles. En qua autolyse maken die paar dagen ook niet zo veel uit.

Offline Peach-it

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: za
  • https://www.qurius.org
« Reactie #6 Gepost op: 28-11-2019 18:36 u »
@Jaques e.a. brouwers,

Is het mogelijk om van de geoogste gist van de hoofdvergisting een gedeelte te wassen en te gebruiken samen met een hoeveelheid kristalsuiker om tijdens het bottelen? Ik heb een experimentele batch van 15 liter lagerbier met zelfgekweekte hop. Tot nu toe is het een prachtresultaat en zou die perfectie tot in de fles willen bewaren. SG op dit moment 1004 en op nagistingsvat. Dryhoppen is voorzien voor binnen 10 dagen en zou een 3 tal dagen duren waarna ik graag zou bottelen.

Hoeveel gist raad je aan? Of waar vind ik ergens een leidraad over het toevoegen van bottelgist?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-11-2019 19:47 u »
Als je geen 2 maanden wacht met nagisten heb je nog zat gist in je bier voor het op druk brengen van de fles. Probeer maar, succes verzekerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 28-11-2019 22:29 u »
Is het mogelijk om van de geoogste gist van de hoofdvergisting een gedeelte te wassen en te gebruiken samen met een hoeveelheid kristalsuiker om tijdens het bottelen? Ik heb een experimentele batch van 15 liter lagerbier met zelfgekweekte hop. Tot nu toe is het een prachtresultaat en zou die perfectie tot in de fles willen bewaren. SG op dit moment 1004 en op nagistingsvat. Dryhoppen is voorzien voor binnen 10 dagen en zou een 3 tal dagen duren waarna ik graag zou bottelen.

Hoeveel gist raad je aan? Of waar vind ik ergens een leidraad over het toevoegen van bottelgist?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid.

Je kunt gist die je oogst hebt tijdens de hoofdgisting gebruiken als bottelgist. Echter, omdat deze gist een tijd geen voeding heeft gehad is deze niet erg actief. Maak daarom een starter met deze gist.

Je hebt weinig actieve gist nodig voor de hergisting. Bij gedroogde bottelgist wordt 2 g per 100 liter geadviseerd.
Terugrekend zou je aan een starter van 0,25 liter per 100 liter bier voldoende hebben.

Overigens heb ik weinig persoonlijke ervaring met bottelgist simpel weg omdat ik slechts een keer dit gebruikt heb in de bijna 40 jaar dat ik brouw. Door een bier geen weken te laten staan nadat de vergisting is afgelopen heb je geen bottelgist nodig. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te melden dat er veel hobbybrouwers zijn die wel last hebben van het moeizaam of niet op gang komen van de hergisting als ze geen bottelgist gebruikt hebben.

Houd er overigens rekening mee dat als je gaat koudhoppen je bier een hoger koolzuurgehalte kan gaan krijgen door de zogenaamde hop creep. Gebruik de zoekfunctie van dit forum om daar meer over te lezen.

Tags: