Wachten, of toch bottelen

Gestart door Disturbx, 08-11-2019 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Disturbx

Stiekem blijft het lastig. Na mijn eerste bier (welke na een korte periode al aardig goed smaakt) en het tweede bier in het gistingvat zit toch weer twijfels..

Het zit nu 2.5 week in het gistingvat op een redelijk constante 20 graden.
Nu heb ik begin van de week het SG gemeten op 1008, en staat nu op vrijdag nog steeds op 1008. Hoewel het nu dus al 4 dagen gelijk is gebleven borrelt het zo nu en dan nog wel. Zou naar +- 1000 SG moeten gaan. Lijkt mij dat er toch nog wel wat gebeurt 🤔

Wat is het verstandigste om te doen?

GvB84

Tja. Hangt er van af.
Wat was het start SG?
Wat voor gist heb je gebruikt?
Heb je suiker in de stort?

Zo te zien ben je een Saison aan het brouwen. Klopt dat?

de Machtige Wil

En ook,

was je start SG gelijk aan je beoogd start SG of ben je hoger of lager vertrokken?

Als je niet in een klimaatkast of iets dergelijks vergist kunnen kleine temperatuurschommelingen ook blubs in je waterslot veroorzaken.


Disturbx

Start SG was gelijk aan het beoogde. 1044.
Gaat hier inderdaad om een Saison met Super Saison gist. Er is zo'n 500 g suiker toegevoegd aan het mengsel.

Staat inderdaad niet in een klimaat kast of iets dergelijks.

de Machtige Wil

Tja, blijft lastig.

Ook de hoeveelheid en gezondheid van je gist zijn van invloed. Persoonlijk zou ik het nog even 2 a 3 dagen aanzien. Als je dan nog op 1008 staat zou ik gewoon gaan bottelen.

GvB84

Saisongisten doen het vaak goed bij wat hogere temperaturen. Misschien een idee om je vat op een iets warmere plek te zetten.

beun

Saison gisten blijven erg lang doorgaan. ik heb bij mijn saison het waterslot vervangen door een schroefdop en iedere dag de druk eraf gelaten. Pas toen er geen koolzuurdruk meer was heb ik gebotteld. Dit duurde nog ruim 1 maand en het sg is nog 2 punten gezakt.

hobbybob

Welke Saison gist?
1008 voor een Saison gist is te hoog dan krijg je echt bommetjes.

GvB84

Volgens mij is dit de nieuwe gist van Brewferm.

Oscar

Temperatuur opvoeren naar +30°C   :brouwen:

CeesM

Naar een SG van 1.000 gaat nooit lukken, want het wort bevat ook onvergistbare suikers. Aan de hand van de samenstelling van je moutstort kan je jongbier wel uitvergist zijn. Is het ook geklaard?

hobbybob

?? Mijn Saison zit op 0.996

Koen S

Citaat van: hobbybob op 08-11-2019  20:36 uWelke Saison gist?
1008 voor een Saison gist is te hoog dan krijg je echt bommetjes.
Elke Saison-gist heeft een andere vergistingsgraad. Ze gaan niet allemaal onder de 1000. Best de specs van de fabrikant bekijken.

GvB84

De 'nieuwe' korrelgisten van Brewferm zijn nog niet los verkrijgbaar. Ze worden wel al geleverd bij de nieuwe bierkits van Brewferm. Ik kan hier nog geen specs van vinden. Als bij de handleiding van de bierkit staat dan het eind sg 1000 moet zijn, dan is 1008 in mijn beleving te hoog.
Zet je vat op een warme plek en misschien gebeurt er nog wat. Zoals Oscar zegt is 30 graden voor een Saisongist geen gekke temperatuur. Ik zeg doen.
Volgens mij ben je de Belgian Saison van Brewferm aan het brouwen. Klopt dat?

Oscar

Citaat van: CeesM op 09-11-2019  18:54 uNaar een SG van 1.000 gaat nooit lukken,

Jij hebt nog nooit een saison gebrouwen zo te lezen... ;D ;) verdiep je eens in het wel en wee van een saisongist.... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Disturbx op 08-11-2019  19:33 uStart SG was gelijk aan het beoogde. 1044.
Gaat hier inderdaad om een Saison met Super Saison gist. Er is zo'n 500 g suiker toegevoegd aan het mengsel.

Staat inderdaad niet in een klimaat kast of iets dergelijks.

Saisongisten zijn zogenaamde var diastaticus gisten. Deze zijn in staat enzymen aan te maken die dextrines kunnen afbreken. De enzymen worden uitgescheiden en buiten de gistcel doen de enzymen hun werk. Na afbraak van de grote suikers tot kleine suikers (vooral glucose) kan de gist deze verteren. Dit proces kost de nodige tijd. Door de temperatuur te verhogen zoals Oscar ook al schrijft versnel je het gehele proces.

Nu al bottelen is daarom gelet op de gist dat geënt is niet verstandig. Omdat je geen gistkast hebt zul je heel veel geduld moeten hebben. Het kan zijn dat de gist op het eind helemaal is uitgeput. Het gebruik van een bottelgist is in dit geval aan te raden.

Laat het in dit topic weten waarop je uiteindelijk bent uitgekomen. Daar kunnen we met zijn allen van leren omdat er nog niet zo veel bekend is over deze gist.

EBC

Citaat van: Oscar op 09-11-2019  10:32 uTemperatuur opvoeren naar +30°C   :brouwen:
Nee! Nergens voor nodig.

Jacques

Citaat van: EBC op 09-11-2019  23:45 uNee! Nergens voor nodig.

Dat ligt aan de saisongist. Sommige hebben dit niet nodig, andere weer wel...
Zoals ik al schreef kun je het afbraakproces van dextrine versnellen door een hogere temperatuur aan te houden.

CeesM

Citaat van: Oscar op 09-11-2019  22:31 uJij hebt nog nooit een saison gebrouwen zo te lezen... ;D ;) verdiep je eens in het wel en wee van een saisongist.... :brouwen:
Jawel, en smaakte nog heerlijk ook. ;)

Disturbx

Ondertussen zijn we alweer even verder. Ik heb na de laatste berichten de emmer al op een veel warmere plek gezet maar een deken daaromheen.
Het leek erop dat het borrelen was gestopt, maar tot mijn verbazing hoorde ik vanmorgen weer een borreltje..

Ik ga vanavond eens kijken wat de SG heeft gedaan in de tussentijd, en zal het weer laten weten :)

Disturbx

SG is gedaald, maar erg weinig. Nu op 1006 van 1008.
Dus gestart op 1043.

Jacques

Citaat van: Disturbx op 20-11-2019  18:19 uSG is gedaald, maar erg weinig. Nu op 1006 van 1008.
Dus gestart op 1043.

Geduld, geduld en geduld. Saison gisten gaan langzaam maar gestaag...
Afhankelijk van je recept kan je onder de 1000 uitkomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.