Hoeveelheid giststarter

Gestart door Lange Möpper, 08-11-2019 17:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lange Möpper

Hallo allemaal...

Hoewel er waarschijnlijk wel weer diehard forumgebruikers zijn die gaan roepen:" er staat al genoeg over in het forum, ga eerst daar eens zoeken!" stel ik mijn vraag hier lekker toch...  :proost:

Ik heb een nieuwe brouwketel van 50 L. Voorheen brouwde ik tussen de 15 en 20 L. Dat redde ik makkelijk met een smack-pack van Wyeast.

Nu heb ik een giststarter gemaakt van 1,5 L. Is dat genoeg voor een batch van ongeveer 40 L?

2 dagen gestaan, en nu koel weggezet. Dinsdag wil ik gaan brouwen, is de starter dan nog goed? Wil hem tijdens het brouwen nog wel oppeppen met een beetje gemaakte wort.

Gist is Wyeast 1335 British Ale II

de Machtige Wil

Het hangt af van hoe sterk je bier gaat worden. Wat is je begin sg. Hoe fit is je gist.

Je kunt dit betekenen via online tools als https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ of MrMalty.


Lange Möpper

Citaat van: de Machtige Wil op 08-11-2019  17:54 uHet hangt af van hoe sterk je bier gaat worden. Wat is je begin sg. Hoe fit is je gist.

Je kunt dit betekenen via online tools als https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ of MrMalty.

Gist is van 14 okt. Start SG 1056 eind 1014

de Machtige Wil

Citaat van: Lange Möpper op 08-11-2019  18:04 uGist is van 14 okt. Start SG 1056 eind 1014

Volgens mr Malty heb je dan al snel 2 packs nodig plus een starter van zo'n 4 liter. Of 4.3 packs zonder starter.

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

brouwerwaldonk

Citaat van: Lange Möpper op 08-11-2019  17:47 uNu heb ik een giststarter gemaakt van 1,5 L. Is dat genoeg voor een batch van ongeveer 40 L?
Veel zal afhangen of je buiten wort nog iets hebt gegeven om cellen bij te maken.
Heb je belucht en hoe?
Heb je gistvoeding gegeven, hoeveel en welke?
Ga je afgieten of integraal gebruiken?
Eigenlijk zegt het uiterlijk al een beetje over hoeveel giscellen nu in de starter zitten. Kan je het hiermee vergelijken.

https://myalbum.com/photo/hNoNdiv2JSce/360.jpg 

Lange Möpper

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-11-2019  22:01 uVeel zal afhangen of je buiten wort nog iets hebt gegeven om cellen bij te maken.
Heb je belucht en hoe?
Heb je gistvoeding gegeven, hoeveel en welke?
Ga je afgieten of integraal gebruiken?
Eigenlijk zegt het uiterlijk al een beetje over hoeveel giscellen nu in de starter zitten. Kan je het hiermee vergelijken.

https://myalbum.com/photo/hNoNdiv2JSce/360.jpg

Ik heb niet belucht en buiten het zakje in de smack-pack niets gegeven. Mijn starter lijkt inderdaad op de foto,  misschien zelfs nog wat witter. Ik ga alles in de batch gieten, omdat ik denk dat ik anders teveel cellen kwijtraak.

brouwerwaldonk

De kleur is ook afhankelijk van het wort wat je hebt toegevoegd.
Als je de gist laat uitzakken heb je dan ook dit.

https://myalbum.com/photo/Dja2IbGg28VQ/1k0.jpg

Lange Möpper

Zo is de mijne nu...



Ga vandaag nog een extra pack halen

hansHalberstadt

Citaat van: Lange Möpper op 09-11-2019  10:46 uZo is de mijne nu...



Ga vandaag nog een extra pack halen
Waarom nog een pack? je kunt gewoon een beetje gist van de bodem gebruiken van wat je al hebt opgekweekt voor een volgende fase op de roerder. 

Lange Möpper

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2019  11:06 uWaarom nog een pack? je kunt gewoon een beetje gist van de bodem gebruiken van wat je al hebt opgekweekt voor een volgende fase op de roerder.

Als je me uitlegt hoe...  dan doe ik dat

hansHalberstadt

Citaat van: Lange Möpper op 09-11-2019  16:45 uAls je me uitlegt hoe...  dan doe ik dat
Je hebt nu een laag gist opgekweekt. normaal gesproken die je dat al of niet afgegoten in je hoofdwort. Maar als ik jou goed begrijp wil je nog een keer gist opkweken. Het is mij alleen niet duidelijk wanneer je dat dan toe wilt voegen. Ik neem aan allemaal tegelijk na het koelen van je hoofdwort na het brouwen. Of wil je de 2e partij opkweek er later bijdoen, bv 1 dag later? dat is niet gangbaar omdat de gist als je ide bij de hoofdwort gooit nog door blijft groeien omdat er nog zuurstof en voeding in je hoofdwort zit.  op dag 2 is dat dan op en nog een keer toevoegen van gist betekent dat die gist dan blijft zoals die is. Beter is dus om alles aan het begin toe te voegen. Maar dan zou je de gist die je nu hebt moeten afgieten en dan de slurry in een steriel potje doen (potje daarvoor een kwartiertje in een pan met water koken en af laten koelen en dan is hij min of meer steriel) en met een klein beetje slurry wat je dan achterlaat een volledige nieuwe starter maken op de roerder met verse wort. 24 uur later is die dan ook goed (koffie verkeerd kleur) en dan kun je de 2 opgekweekte porties in je brouwsel doen. Nadeel is dan wel dat je 1e portie een dag langer heeft gestaan en dus wat verder is ingeteerd op zijn reserves.

Beter is dus om in een keer de volledige hoeveelheid starter te maken op de roerder. Daarvoor is niet de beginhoeveelheid gist van belang (die verdubbelt immers bijna elk uur), maar de hoeveelheid wort waar je in opkweekt en de hoeveelheid voeding en bouwstoffen die daarin zit.     

Jacques

Citaat van: Lange Möpper op 08-11-2019  17:47 uHallo allemaal...

Hoewel er waarschijnlijk wel weer diehard forumgebruikers zijn die gaan roepen:" er staat al genoeg over in het forum, ga eerst daar eens zoeken!" stel ik mijn vraag hier lekker toch...  :proost:


Over giststarters en alles wat daarmee te maken heeft is echt heel veel geschreven op dit forum.
Een handige hulp bij het terugvinden van relevante topics zijn de tags.
Zo zijn er de tags giststarter en gistmanagement/gist opkweken
Je vindt dan heel wat antwoorden op vragen over giststarters. Veel meer dan je nu krijgt op jouw vraag...  :D

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-11-2019  22:50 uOver giststarters en alles wat daarmee te maken heeft is echt heel veel geschreven op dit forum.
Een handige hulp bij het terugvinden van relevante topics zijn de tags.
Zo zijn er de tags giststarter en gistmanagement/gist opkweken
Je vindt dan heel wat antwoorden op vragen over giststarters. Veel meer dan je nu krijgt op jouw vraag...  :D

Even naar al die links gekeken, maar dat zijn er zo veel dat je hier weken mee zoet kunt zijn. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de tijd hebben om dat allemaal door te gaan spitten.
Mbt bovenstaande heb ik ook nog wel een vraag:
Stel nu dat je een erlemeyer hebt die te klein is om in 1 keer de benodigde hoeveelheid slurry te maken. Heeft het dan nadelen om eerst de slurry van 1x op de roerder kweken te gebruiken, dan vervolgens nog een keer een starter te maken, laten bezinken en die na bv 3 dagen bij het brouwsel te doen? Het alternatief zou zijn een grotere erlemeyer te gebruiken en alles in 1 keer te doen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat extra gist toevoegen na bv 3 dagen als voordeel heeft dat die gist dan vers is en dus minder lang hoeft te werken, terwijl de eerste portie door blijft werken tot die erbij neer valt.

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2019  09:51 uEven naar al die links gekeken, maar dat zijn er zo veel dat je hier weken mee zoet kunt zijn. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de tijd hebben om dat allemaal door te gaan spitten.

En dat is nu het grote probleem, vooral voor beginners en wat gevorderden die wat dieper in bepaalde materie willen duiken. Je zoekt iets via de zoekfunctie en je krijgt een stortvloed aan links waar niet doorheen te komen is.
Misschien dat iemand of een klein deskundig clubje eens dit soort onderwerpen opnieuw kan editten en een handleiding kan maken met up-to-date informatie en evt. apparatuur om eea overzichtelijk te houden. De informatie op dit (geweldige) forum is intussen zo groot, gedetailleerd en soms tegenstrijdig dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet oftewel door alle glazen je biertje niet meer vindt.
Dit onderwerp leent zich daar m.i. uitstekend voor.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 10-11-2019  10:21 uEn dat is nu het grote probleem, vooral voor beginners en wat gevorderden die wat dieper in bepaalde materie willen duiken. Je zoekt iets via de zoekfunctie en je krijgt een stortvloed aan links waar niet doorheen te komen is.
Misschien dat iemand of een klein deskundig clubje eens dit soort onderwerpen opnieuw kan editten en een handleiding kan maken met up-to-date informatie en evt. apparatuur om eea overzichtelijk te houden. De informatie op dit (geweldige) forum is intussen zo groot, gedetailleerd en soms tegenstrijdig dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet oftewel door alle glazen je biertje niet meer vindt.
Dit onderwerp leent zich daar m.i. uitstekend voor.

Daarvoor hebben we een wiki die bij deze site hoort...
Deze wiki wil ik binnenkort laten werken via andere software.

Bij het schrijven van het boek Bierbrouwen voor dummies heb ik overigens gepoogd een soort wiki van het forrum te schrijven. Daarin komt de hoeveelheid benodigde gist ook aan bod.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2019  09:51 uEven naar al die links gekeken, maar dat zijn er zo veel dat je hier weken mee zoet kunt zijn. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de tijd hebben om dat allemaal door te gaan spitten.

Als iedereen steeds weer dezelfde vragen stelt wordt het forum niet meer interessant om te volgen... Weer de zoveelste keer hoe maak ik een giststarter en hoe groot moet die zijn?
Een beetje onderzoek mag je wel verwachten. De titels van de topics kunnen je helpen het juiste topic te vinden. Daarnaast leer je er altijd van.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2019  09:51 uMbt bovenstaande heb ik ook nog wel een vraag:
Stel nu dat je een erlemeyer hebt die te klein is om in 1 keer de benodigde hoeveelheid slurry te maken. Heeft het dan nadelen om eerst de slurry van 1x op de roerder kweken te gebruiken, dan vervolgens nog een keer een starter te maken, laten bezinken en die na bv 3 dagen bij het brouwsel te doen? Het alternatief zou zijn een grotere erlemeyer te gebruiken en alles in 1 keer te doen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat extra gist toevoegen na bv 3 dagen als voordeel heeft dat die gist dan vers is en dus minder lang hoeft te werken, terwijl de eerste portie door blijft werken tot die erbij neer valt.

Latere gisttoevoegingen is meestal geen goed idee. De gist die je eerder hebt gegeven heeft al veel mineralen, vetzuren en dergelijke al verbruikt.
Daarnaast is het twee keer werk.  En heb je meer autolyse.
Een grotere erlemeyer is vrij kostbaar maar als je er voorzichtig mee omgaat heb je er heel veel jaren plezier van.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-11-2019  11:43 uLatere gisttoevoegingen is meestal geen goed idee. De gist die je eerder hebt gegeven heeft al veel mineralen, vetzuren en dergelijke al verbruikt.
Daarnaast is het twee keer werk.  En heb je meer autolyse.
Een grotere erlemeyer is vrij kostbaar maar als je er voorzichtig mee omgaat heb je er heel veel jaren plezier van.
Dus ookal hoeft de 2e lading gist niet meer te groeien, hij blijft wel mineralen, vetzuren en dergelijke nodig hebben zeg je?
Daarnaast is het denk ik van belang te weten hoeveel wort je nu eigenlijk nodig hebt om een bepaald aantal cellen op te kweken.
De vraag is of het gaat over de hoeveelheid wort of over de hoeveelheid essentiele stoffen die erin zit om de gist te kunnen laten groeien tot het aantal benodigde cellen. Natuurlijk, als je gewoon wort neemt van 1040 dan is de hoeveelheid essentiele stoffen een gegeven, dus ook hoeveel cellen je daarmee kunt maken. maar is het niet zo als je de juiste stoffen extra toevoegt dat je dan met veel minder wort (en dus een kleinere erlemeyer) precies dezelfde hoeveelheid cellen kunt kweken?

De vraag is dus eigenlijk. kunnen we niet gewoon een optimaal groeimengsel samenstellen waarmee je gewoon zoveel celen/ml groeimengsel kunt maken met bv maar een litertje wort van 1040.
   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2019  12:08 uDus ookal hoeft de 2e lading gist niet meer te groeien, hij blijft wel mineralen, vetzuren en dergelijke nodig hebben zeg je?
Daarnaast is het denk ik van belang te weten hoeveel wort je nu eigenlijk nodig hebt om een bepaald aantal cellen op te kweken.
De vraag is of het gaat over de hoeveelheid wort of over de hoeveelheid essentiele stoffen die erin zit om de gist te kunnen laten groeien tot het aantal benodigde cellen. Natuurlijk, als je gewoon wort neemt van 1040 dan is de hoeveelheid essentiele stoffen een gegeven, dus ook hoeveel cellen je daarmee kunt maken. maar is het niet zo als je de juiste stoffen extra toevoegt dat je dan met veel minder wort (en dus een kleinere erlemeyer) precies dezelfde hoeveelheid cellen kunt kweken?

De vraag is dus eigenlijk. kunnen we niet gewoon een optimaal groeimengsel samenstellen waarmee je gewoon zoveel celen/ml groeimengsel kunt maken met bv maar een litertje wort van 1040.
   

Ik baseer mij op het gegeven dat als je bij een gestokte vergisting extra gist ent dit in het merendeel van de gevallen er niet voor zorgt dat je vergisting vlot getrokken wordt.
Overigens zal de gister wel voor zorgen dat er een kleine daling is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.