Vergisting nu wel of niet goed gegaan?

Gestart door Brouwerij Mennekes, 12-11-2019 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Ik twijfel even. Ik heb 20 liter tripel gebrouwen. SG toen het het vergistingsvat in ging was 1.070. Gemeten op 20 graden met een hydrometer. Het recept gaf 1.071 aan dus daar ben ik tevreden over.

Na 2 dagen hevige vergisting (korrelgist, half uur gehydrateerd in 30 graden water) was het gedaan. Geen bubbels meer. ik heb de temp van 19 nog naar 20 gebracht maar geen effect meer. Alles zit in een Brewbucket dus ik wil niet hevelen.

Huidige SG na 11 dagen is 1.036, oftewel 9 Brix. Gemeten met een refractometer op 20 graden. Nu vul ik in brewersfriend even alles in voor de gecorrigeerde meting. Dus 1.070 als start waarde en 9 brix als eindwaarde. Wort correction factor staat standaard op 1 dus die laat ik staan. Dan krijg ik een eind SG van 1.016. Volgens het recept zou dit 1.011 moeten zijn.

Klopt het wat ik hier allemaal zeg? En volgens het recept zou het alcoholgehalte uiteindelijk 8% moeten zijn maar bovenstaande berekening geeft 7%. Blijft dit 7% omdat het SG nog te hoog is? Of gaat de 7 gram suiker per liter nog een verschil maken? Van mij mag het namelijk dichter bij de 8% dan bij de 7% zitten.

Bedankt!
Brewersfriend link: https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Erwin Warners

Ik ken het probleem zelf ook al eens gehad.
Ik zou persoonlijk hem ook even meten met de hydrometer.
Verder gaat door bottelsuiker het alcohol percentage wel iets omhoog maar niet 1%
Ik ben in zo'n geval ook voorzichtig met de hoeveelheid bottelsuiker het heeft al eens spuiters opgeleverd.

CeesM

Ik zou het toch zeker nog een dag of tien laten staan. Is je bier helderder en heb je minder depot in je flesjes.

middelaersch

Je hebt een eind SG van 1.016, dat zou volgens het recept zou dit 1.011 moeten zijn.

Heb je ook dezelfde gist gebruikt als in het recept stond, en welke is dat?

Bottelsuiker, als je 7 gram/liter toevoegt zal ongeveer een half procent extra alcohol opleveren.

middelaersch

Kleine aanvulling: met een begin brix van 17 en een huidige van 9 kom ik op een begin SG van 1.070 en een huidige SG van 1.014. Dat zit alweer dichter bij 1.011...

Die rekentooltjes gebruiken volgens mij ook niet allemaal dezelfde formules....  :weetniet:

Brouwerij Mennekes

Bedankt allemaal. Gist was een gewone fermentis korrelgist voor tripels. Volgens mij de S33 maar ben niet zeker.

Ik wacht inderdaad nog even. Volgende week zaterdag misschien dan de fles op. Temperatuur nog iets mee doen?

hobbybob


Erwin Warners

Citaat van: hobbybob op 12-11-2019  20:15 uWort correctie factor: 1.04

Is dit een speciaal appje?

middelaersch

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 12-11-2019  19:44 uBedankt allemaal. Gist was een gewone fermentis korrelgist voor tripels. Volgens mij de S33 maar ben niet zeker.

Ik wacht inderdaad nog even. Volgende week zaterdag misschien dan de fles op. Temperatuur nog iets mee doen?

S33 heeft niet zo'n hoge vergistingsgraad, 68 tot 72 %: https://fermentis.com/en/fermentation-solutions/you-create-beer/safale-s-33/
Ik weet niet of dit ook de gist was die in het originele recept stond? Het verbaast mij niet dat s33 vanaf 1.070 niet doorgaat tot 1.011.

Je zou de temperatuur nog een of twee graden hoger kunnen zetten, misschien dat er dan nog een puntje vanaf gaat.

middelaersch

Citaat van: Erwin Warners op 12-11-2019  20:40 uIs dit een speciaal appje?

Brewking. Is een handig tooltje.
Ik had overigens een ander programma gebruikt, maar met hetzelfde resultaat als in het schermafdrukje.

Erwin Warners

Citaat van: middelaersch op 12-11-2019  21:07 uBrewking. Is een handig tooltje.
Ik had overigens een ander programma gebruikt, maar met hetzelfde resultaat als in het schermafdrukje.

Ok bedankt even installeren altijd handig. :)

tdp

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 12-11-2019  16:38 u...Dan krijg ik een eind SG van 1.016. Volgens het recept zou dit 1.011 moeten zijn...

Onze gisten zouden toch eens onze recepten moeten gaan lezen ;).

hansHalberstadt

Met mijn eigen refracto tooltje kom ik op 1070->9 brix=1014
Precies volgens het boekje. (103% van de normaal te verwachten vgb suikers vergist)
Lijkt me nog veel voor de S33.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 12-11-2019  19:41 uDie rekentooltjes gebruiken volgens mij ook niet allemaal dezelfde formules....  :weetniet:

Klopt. Reken maar eens met verschillende refractotools. Dat geeft verschillende uitkomsten.

Ik gebruik de rekentool van Hans Halberstadt en ben daar tevreden over. De uitkomsten komen goed overeen met die van een hydrometer.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 12-11-2019  19:41 uDie rekentooltjes gebruiken volgens mij ook niet allemaal dezelfde formules....  :weetniet:
Klopt. Vaak zijn dat zgn 'fitting formules' dat betekent dat je en formule gaat maken op basis van veel metingen, maar zonder inzicht. dDt gaat via een polynoom y=a1*x^n+a2*x^(n-1) + ... +an-1*x+an.
Maar omdat ik zelf de theorie achter mijn eigen tooltje helemaal tot op de bodem heb uitgezocht weet ik de echte formules die echt bij de fysische achtergrond horen. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.