Mo, bedankt voor je verslag en onderstaande stellingen. (een verslag van mijn kant zit er helaas niet meer in)
Ik merk dat je de uitspraken van prof. iets scherper neer zet, leuk want dit roept reacties op.
Toch wil ik enkele enigszins nuanceren.
- Water en brouwzouten is geen onzin, maar voor amateur verwaarloosbaar in tegenstelling tot de proffesionele brouwer die een gestandariseerd produkt wil. Brouwwater beter beschouwen als het 'midden' waarin allerlei processen zich afspelen. pH correctie is zinvol.
- niet na 5 min. maar na 15 min. was een vergistingsgraad van 86 % bereikt bij 63 gr. (schema was lastig te lezen)
-smaakinvloed van kleurmout is belangrijker dan de kleur zelf ivm bitterheid etc... Beter is karamel-kleurstof toevoegen ipv (te)veel kleurmout i.v.m. doordrinkbaarheid.
- zware bieren betekend suiker toevoegen i.v.m. verteerbaarheid
-liever lage alfazuur hop gebruiken dan hoge. Aroma's verdampen snel maar 'background'-smaken blijven
- FWH geeft vrijwel geen isomerisatie, weinig effect
- Koudhoppen betekend geen aroma verlies.
- Zinkchloride 0,1 -0,2 mg /liter is wenselijk, ondersteund enzymwerking (wellicht ook de dextrine-afbrekende
- Gist evolutie, tja wellicht in een laboratorium potje onder gecontroleerde omstandigheden.
"hebt ge de neiging um mij te geleuven...?"