Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Experimenteren met zure bieren, doen of niet doen? Besmettingsgevaar  (gelezen 253 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Ik heb laatst met een brett geŽxperimenteerd en wil nu eens wat zure bieren brouwen. Sommige hobbybrouwers zeggen het niet te willen doen wegens contaminatiegevaar van hun materiaal.

Moet ik me hier ongerust over maken, ook al ontsmet ik alles zeer goed?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: experimenteren met zure bieren, doen of niet doen? besmettingsgevaar
« Reactie #1 Gepost op: 07-11-2019 16:38 u »
Moet ik me hier ongerust over maken, ook al ontsmet ik alles zeer goed?

De veilige methode is de zgn 'kettle sour', het wort verzuren en daarna koken zodat de bacteriŽn niet verder je brouwerij in komen. Het is m.i. ook de meest saaie methode.

Bij een goed sanitair regime hoef je geen angst te hebben voor contaminatie, maar een moment van onachtzaamheid en de misser is zo gemaakt.

Ingo

Offline SVB

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 07-11-2019 17:43 u »
Vooral doen!
Eventueel dat je een extra hevel haalt en/of extra gistvat... maar goed schrobben is het antwoord na gebruik. (Ik zelf doe het in een houtenvaatje en glazen gistflessen)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 07-11-2019 18:01 u »
Alles wat bij mij in contact komt met de zure bieren gaat in de chloor.
En ik heb nog nooit problemen gehad.
Maar inderdaad je moet heel voorzichtig zijn.

Tags: