Recept voor een bockbier

Gestart door Delirium, 07-11-2019 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Delirium

Ik wilde een bockbier gaan brouwen en ben benieuwd of jullie hier tips voor hebben!

Volume: 27 L
Brouwzaalrendement: 75%
Begin SG: 1067
Geschat eind SG: 1019
Alcohol%: 6,2%

Ingrediënten
Pilsmout 3 kg (38,5%)
Münchenermout 3 kg (38,5%)
Cara120 0,6 kg (7,7%)
Special B 0,5 kg (6,4%)
Bruine bastardsuiker 0,7 kg (9%)

Perle bloemen (= Hallertau Perle?) 40 gram @ 60 min
Perle bloemen (= Hallertau Perle?) 10 gram @ 10 min

Gist
Fermentis S-33 Safbrew Ale

Maischschema:
62 graden: 10 min
72 graden: 45 min
78 graden: 5 min

Vergisting
15 graden

Qua hop: Ik wilde restjes hop opmaken en dit is de enige die ik nog had liggen.. er staat een alfazuur vermeld van 4,6%. De hop is ongeveer een half jaar-jaar vacuümverpakt bewaard op kamertemperatuur.

Qua vergisting: Ik zag dat de meeste bockbiertjes ongeveer op deze temperatuur worden vergist. Dat klopt?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

tdp

Kijkend naar je recept lijkt dit eerder op een dubbel dan een bockbier, door de gekozen gist, het gebruik van suiker en Special-B. Bockbier wordt traditioneel met een ondergister gebrouwen. Wil je met een bovengist, dan zou ik voor een neutralere gist gaan.

Zou zelf wat langer op 63 graden maischen, bijv 30 minuten op 63 en 30 minuten op 72.

Wil je en dubbel brouwen: Special B wat minder, en vervangen door de suiker.

Tip:
Bewaar je hop vacuüm in de vriezer, dit is beter voor de kwaliteit ervan.

Delirium

Dank je wel voor je reactie! Ik heb met bijna dezelfde ingrediënten eerder een dubbel gebrouwen. Daarom komt het waarschijnlijk overeen. Maar ik heb ook recepten voor bockbier gezien met special b. Is het enige verschil dan dat er voor bockbier ondergist wordt gebruikt en bij dubbel bier bovengist? Of zijn er nog meer verschillen?

Aangezien ik geen ondergisten heb, zal het een dubbel worden :) ik hou van een dubbel met een lichte koffie/porter smaak. Zou je dan nog steeds minder special b doen? Of misschien meer van een andere mout?

Qua gist heb ik de keuze uit m47, lallemand abbaye, F2 en t58. De eerste doen?

middelaersch

Citaat van: Delirium op 07-11-2019  19:09 uDank je wel voor je reactie! Ik heb met bijna dezelfde ingrediënten eerder een dubbel gebrouwen. Daarom komt het waarschijnlijk overeen. Maar ik heb ook recepten voor bockbier gezien met special b. Is het enige verschil dan dat er voor bockbier ondergist wordt gebruikt en bij dubbel bier bovengist? Of zijn er nog meer verschillen?

Aangezien ik geen ondergisten heb, zal het een dubbel worden :) ik hou van een dubbel met een lichte koffie/porter smaak. Zou je dan nog steeds minder special b doen? Of misschien meer van een andere mout?

Qua gist heb ik de keuze uit m47, lallemand abbaye, F2 en t58. De eerste doen?

Ik zou de M47 kiezen. Maar de abbaye en T58 zouden ook kunnen.
F2 ken ik niet.

hobbybob

Waarom niet een hybride gist?

Nottingham van lallemand en lekker koel

Juindorper

Citaat van: middelaersch op 07-11-2019  19:52 uF2 ken ik niet.
F2 is bottelgist.

Delirium

Citaat van: Juindorper op 07-11-2019  20:20 uF2 is bottelgist.

Ow goed dat je het zegt! Had ik niet door :)

Citaat van: Delirium op 07-11-2019  19:09 uik hou van een dubbel met een lichte koffie/porter smaak. Zou je dan nog steeds minder special b doen? Of misschien meer van een andere mout?

Iemand hier weet van?

hobbybob

Koffie/porter smaak?

Special B vervangen door brownmalt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.