Sulfiet wel of niet als ontsmettingsmiddel

Gestart door P@sc@l, 06-11-2019 09:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P@sc@l

Hoi allemaal,

ik heb een vraag over het gebruik van sulfiet.
bij wijnmakers wordt dit veelal gebruikt als ontsmettingsmiddel.
tijdens mijn cursus bierbrouwen werd dit hiervoor ook gebruikt.
echter als ik op dit forum ga zoeken op ontsmetten dan wordt er meestal over starsan of chempro e.d. gesproken, maar eigenlijk niet over sulfiet.

wat is jullie mening / ervaring hiermee?

gr.
Pascal

tdp


Gerb

Niet gebruiken. Het ontsmet slecht en de dampen zijn schadelijk en onprettig.

TeVeHa

Ik gebruik het al vanaf mijn eerste brouwdag, opgepikt tijdens een brouwsessie bij enkele anciens, een discussie omtrent het goed of niet goed ontsmetten ga ik niet voeren, de dampen zijn inderdaad heel onprettig, vooral in warm water, daar moet je wel voorzichtig mee zijn. Mvg

EBC

In de wijnmakerij wordt sulfiet vooral gebruikt als anti-oxidant.

P@sc@l

Citaat van: tdp op 06-11-2019  09:35 uGeen ervaring, wel een tag op dit forum

na dit gelezen te hebben, ga ik dit spul toch maar minder gebruiken.
het was mij niet duidelijk dat dit zoveel invloed op de gezondheid kan hebben.

brouwerwaldonk

Sulfiet wordt bij het wijnmaken gebruikt om oxidatie van het sap tegen te gaan, door de zuurstof in het sap onmiddellijk te binden met de zwavel in sulfiet.
EN om wilde gisten die op het fruit altijd aanwezig zijn, lang genoeg lam te leggen zodat de cultuurgist de overhand krijgt en houdt.

Bij het biermaken is het niet van toepassing en totaal overbodig. Wat moet er ontsmet worden bij het brouwen? Alle gereedschappen en recipiënten waar gekoeld wort en bier mee in aanraking komt en daar is sulfiet absoluut niet toereikend zelfs zinloos.

Scorpionrose

Ik gebruik sulfiet enkel bij het bottelen. Dan los ik wat sulfiet op in een bak water waar ik de doppen inleg.
Heeft als bijkomend voordeel dat er een beetje sulfiet in je fles komt bij het bottelen.

Oscar


Johan_vL

Ik gebruik zowel sulfiet in combinatie met citroenzuur of starsan. Werkt allebei prima, met beide methode nog nooit een besmetting gehad. :brouwen:

Serge VL

Citaat van: Oscar op 06-11-2019  19:06 uJA !!! Werkt Prima !!!!!   :brouwen: :brouwen:
En heel de wetenschap deelt dit standpunt, enkel moet de concentratie aan vrije SO2 voldoend hoog zijn en ook blijven.

EBC

Citaat van: Serge VL op 07-11-2019  08:54 uEn heel de wetenschap deelt dit standpunt, enkel moet de concentratie aan vrije SO2 voldoend hoog zijn en ook blijven.

En wat is de benodigde concentratie van sulfiet en zuur, en wat is de inwerktijd? Naspoelen? De pest van sulfiet is dat niemand het weet. En de toepassing in wijn is 180° anders dan voor bier.

hobbybob

Onderwerp: Sulfiet als ontsmettingsmiddel

Nee dus, er zijn betere alternatieve middelen op de markt.

Persoonlijk gebruik ik alleen nod Starsan

Oscar

Ach mensen...een ieder moet gebruiken wat hij of zij prettig vindt... Als je nadenkt en weet waar je mee bezig bent (lees kennis hebt van het proces) dan kun je met vrij eenvoudige middelen toe. Voor mij werk Sulfiet met citroenzuur al Jaaaaren !!!! en ik denk toch echt wel dat ik weet waar ik mee bezig ben... ^-^  Als Ex-keurmeester kan ik mijn bieren prima beoordelen op mogelijke brouwfouten en heb er al zeker 15 jaar geen noemenswaardige ontdekt die zijn te herleiden aan het gebruik van Sulfiet... ;)

dus kunnen we deze suffe discussie nu eens volledig afronden  :brouwen:  Denk na bij wat je doet!!! onderzoek waar je mee bezig bent !!! en gebruik datgene wat voor jou brouwmethode/installatie werkt !!!  Dan maken we allemaal schoon bier op onze eigen manier... :brouwen: :brouwen:

Is dat niet waar het hobbybrouwen om draait ?  :brouwen: :brouwen:

middelaersch

Heb wat in deze tags zitten lezen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=318

Een ding is me duidelijk geworden: sulfiet roept vooral veel emoties op  :duel: :stokpaard: :lessmile: :bijdrage_forum: :neenee:

Volgens mij is alles wat er over te zeggen valt al wel gezegd..... :biersmile:


beermenke

Ik maak alles schoon met oxi pro en zet alles droog weg
Sulfiet gebruik ik alleen bij bottelen. Vlak voor bottelen spoelen met sulfietwater  op flessenboom en naspoelen met schoon water en gelijk bottelen. Nog nooit infecties gehad
Toch switchen naar starsan oid?

Sjoerd

Gebruik ook sulfiet, daarna spoelen. Eerste keer zo gedaan, ging goed, daarom nooit meer veranderd, gaat al jaren prima, vandaar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.