Refractometer vraagje

Gestart door Jorgo, 05-11-2019 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorgo

Hi,

Vandaag heb ik na 1,5 week mijn Kwak kloon met de refractometer gemeten. 1042 nog. Omdat ik het niet vertrouwde ook nog even de alcohol refracto gebruikt: 10,5%. Vreemd want het begin Sg was 1090. Op basis van het % zou ik dus een Sg in de buurt van 1010 verwachten. Toch maar weer even de hydrometer gepakt: 1014! Hmm, de Sg-refractometer is dus van slag.

Enfin, schroevendraaiertje erbij en opnieuw instellen. Helaas lukt het me niet om de gemeten 1042 terug te schroeven naar 1014; het kan simpelweg niet verder. Vervolgens nog even gekeken wat er gebeurde als ik gewoon water zou meten: veel lager dan 1000. Weer teruggedraaid naar 1000 en daarna het wort weer gemeten: gewoon weer 1042!

Ik weet het even niet meer!

Graag jullie advies.

Groet

Jorgo

Erny

Het enige wat ik kan bedenken is dat het wort niet op de juiste temperatuur is gemeten voor wat de   refractormeter  vraagt.
Maar dat kan ik mij haast niet voorstellen

middelaersch


Martijn0172

Heb je omgerekend? Wanneer je tijdens de vergisting een refractometer gebruikt kun je het SG alleen in relatie met je start brix uitrekenen. Als ik de calculator op brewersfriend invul met een start brix van 21.6 en een gemeten brix van 10.5 kom ik op sg 1.015 uit

https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Martijn0172

Citaat van: Erny op 05-11-2019  22:35 uHet enige wat ik kan bedenken is dat het wort niet op de juiste temperatuur is gemeten voor wat de   refractormeter  vraagt.
Maar dat kan ik mij haast niet voorstellen

Volgens mij hebben ze allemaal ATC (Automatic Temperature Compensation) en zou dit dus niet uit moeten maken. De chinese versies hebben dit allemaal wel volgens mij

middelaersch

Citaat van: Martijn0172 op 05-11-2019  23:03 uVolgens mij hebben ze allemaal ATC (Automatic Temperature Compensation) en zou dit dus niet uit moeten maken. De chinese versies hebben dit allemaal wel volgens mij

Probleem zit hem niet in de temperatuur. Vergistend wort kun je niet rechtstreeks meten met een refractometer.
De gemeten waarde moet je eerst omrekenen.

Als je dat niet wilt kun je een hydrometer gebruiken. Daarmee hoef je niet om te rekenen. (Met hydrometer wel op de temperatuur letten uiteraard.)

Martijn0172

Ja dat weet ik, ik reageerde op de opmerking van Erny

hansHalberstadt

Citaat van: Jorgo op 05-11-2019  22:21 uHi,

Vandaag heb ik na 1,5 week mijn Kwak kloon met de refractometer gemeten. 1042 nog. Omdat ik het niet vertrouwde ook nog even de alcohol refracto gebruikt: 10,5%. Vreemd want het begin Sg was 1090. Op basis van het % zou ik dus een Sg in de buurt van 1010 verwachten. Toch maar weer even de hydrometer gepakt: 1014! Hmm, de Sg-refractometer is dus van slag.

Enfin, schroevendraaiertje erbij en opnieuw instellen. Helaas lukt het me niet om de gemeten 1042 terug te schroeven naar 1014; het kan simpelweg niet verder. Vervolgens nog even gekeken wat er gebeurde als ik gewoon water zou meten: veel lager dan 1000. Weer teruggedraaid naar 1000 en daarna het wort weer gemeten: gewoon weer 1042!

Ik weet het even niet meer!

Graag jullie advies.

Groet

Jorgo
Inderdaad omrekenen omdat een brix refractometer verstoord wordt door de alcohol. En een alcoholrefractometer kun je alleen gebruiken voor een mengsel van alcohol en water, dus niet voor bier of gistende wort want dan verstoort de suiker de meting. IJken op 0 heeft alleen zin met water.

brouwerwaldonk

Een meting van een mengsel waar alcohol in aanwezig is geeft een vertekend beeld met onze gewone refractometer, omdat alcohol een heel andere brekingsindex heeft. Tijdens of na de gisting altijd meten met een hydrometer.

Jorgo

Allen bedankt voor de opmerkingen!

Wat een ongelooflijke NOOB vraag zeg!
Ik was het gewoon glad vergeten na 4 maanden niet brouwen.....

Eind brix is 10,4 --> dus geen eind SG van 1042 maar zoals de hydrometer aangaf 1016 --> en daarmee een % van 9,36%
Mss nog wel even de alcohol refracto calibreren!

Bedankt nogmaals,

groet,

Jorgo

brouwerwaldonk

Een alcohol refractometer is bedoeld om een alcohol verdunning te meten waar totaal geen suikers of eiwitten in zitten. Een alcohol refractometer kan je niet gebruiken bij het brouwen van bier, die is bedoeld voor afstoken, daar bestaan ook hydrometers voor en die hebben een schaal van volume% en gewicht% beiden van 0 tot 100%.

hansHalberstadt

Citaat van: Jorgo op 06-11-2019  13:08 uen daarmee een % van 9,36%
Mss nog wel even de alcohol refracto calibreren!

Maar ook met een gekalibreerde alcoholrefractometer ga je met een druppeltje bier geen 9.36% alcohol meten.
Je moet beseffen dat een refractometer eigenlijk maar 1 ding kan en dat is brekingsindex meten. Brekingsindex veroorzaakt de overgang van blauw naar wit en waar die overgang precies ligt ergens tussen bovenin het scherm en onderin het scherm (zuiver water=brekingsindex 1.333).

Het doel waarvoor hij is gemaakt bepaalt wat voor schaal er aan die brekingsindex wordt gekoppeld.
bv een suikeroplossing van 10 Brix (= 10 gram suiker/100 g oplossing) geeft een brekingsindex van 1.34768.
Maar een oplossing van alcohol in water en 26 vol% geeft ook een brekingsindex van 1.34768

Dus als je met een alcohol refractometer een 10 brix suikeroplossing gaat meten dat meet het ding gewoon 26 vol% alcohol.
 
En een mengsel van suiker en alcohol met 5 g suiker en 11.2 g alcohol per 100 g oplossing geeft ook een brekingsindex van 1.34768. dus met een brix refractometer meet je dan 10 brix en met een alcoholrefractometer meet je dan 26 vol% alcohol. Geen van beide klopt dan om dat er 5 Brix aan suiker inzit en 11.2 gew% alcohol (=14.2 vol% alcohol)

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-11-2019  09:02 uEen meting van een mengsel waar alcohol in aanwezig is geeft een vertekend beeld met onze gewone refractometer, omdat alcohol een heel andere brekingsindex heeft. Tijdens of na de gisting altijd meten met een hydrometer.

Of een rekentool gebruiken die rekening houdt met brekingindex van mengsel van water, suikers (en eiwitten) en alcohol.

Heel wat hobbybrouwers gebruiken een refractometer tijdens en na de gisting. Wel is het van belang dat de vloeistof helder is omdat zwevende gist de meting kan vertroebelen.

Rinus

Citaat van: Jacques op 06-11-2019  22:15 uOf een rekentool gebruiken die rekening houdt met brekingindex van mengsel van water, suikers (en eiwitten) en alcohol.

Heel wat hobbybrouwers gebruiken een refractometer tijdens en na de gisting. Wel is het van belang dat de vloeistof helder is omdat zwevende gist de meting kan vertroebelen.

Geeft troebelheid / zwevende gist een verhoogde Brix meting of juist lager? of is daar niets over bekend?

Ik meet ook altijd begin Brix (wegen @70C) en eind Brix met refractometer dit vul ik in een correctie formule en die berekend het juiste alcohol percentage. Of het klopt? geen idee maar volgens recepten en ervaringen van andere brouwers lijkt het overeen te komen...

hansHalberstadt

Troebel bier geeft een vage streep op je refractometer ipv scherpe overgang. Het is dan lastig om daaruit de juiste waarde af te lezen.
 

Jacques

Citaat van: Rinus op 06-11-2019  22:35 uGeeft troebelheid / zwevende gist een verhoogde Brix meting of juist lager? of is daar niets over bekend?

Bij mijn elektronische refractometer heb ik geen last van een wazige streep. Laatst een vergelijking gedaan en gezien dat de ongefilterde gemeten waarde lager was (9,8 Brix) dan de gefilterde waarde (10.6 Brix).

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-11-2019  22:44 uBij mijn elektronische refractometer heb ik geen last van een wazige streep. Laatst een vergelijking gedaan en gezien dat de ongefilterde gemeten waarde lager was (9,8 Brix) dan de gefilterde waarde (10.6 Brix).
Die vage streep is er wel en de detector detecteert dan waarschijnlijk de onderkant ervan, dus geeft dan een lager getal.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-11-2019  23:25 uDie vage streep is er wel en de detector detecteert dan waarschijnlijk de onderkant ervan, dus geeft dan een lager getal.

Het is duidelijk dat het meten tijdens de vergisting zonder te filteren niet betrouwbaar is.
Vanavond heb ik weer een meting gedaan. Het monster was veel minder troebel dan bij de vorige meting. Ongefilterd was de uitkomt 10,7 Brix, gefilterd 10,6 (nog steeds...).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.