Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier emmer verplaatsen tijdens vergisting  (gelezen 626 keer)

Offline yelliebeanz9

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier emmer verplaatsen tijdens vergisting
« Gepost op: 05-11-2019 12:27 u »
Hallo,
Beginnend brouwer hier, ik heb een snelle vraag over de vergisting van mijn eerste bier. Wegens plaatsgebrek heb ik mijn brouwemmer ongeveer een 5 meter moeten verplaatsen. Toen heb ik gemerkt dat de vergisting aan mijn waterslot sterk is verminderd. Is dit normaal of heb ik iets fout gedaan.

Mvg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Bier emmer verplaatsen tijdens vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 05-11-2019 12:29 u »
De enige fout die je gemaakt hebt, is dat je te weinig ruimte hebt ;)
Niks aan de hand, wanneer het vat gewoon goed dicht is, en je het niet als een dolle hebt lopen schudden, voorzie ik niet direct problemen.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #2 Gepost op: 05-11-2019 12:29 u »
Nee hoor. Als het wat laat in de vergisting is zal het bier wat geagiteerd zijn en even kort CO2 loslaten en dan weer even wat uren minder.

Check wel of door de verplaatsing deksel nog wel goed zit want je kan een lek gemaakt hebben

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2019 21:22 u »
Het is normaal, door de verplaatsing is er veel CO2 uit het vat ontsnapt. De druk moet eerst weer worden opgebouwd.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 07-11-2019 00:26 u »
Wanneer je een gistvat verplaatst, haal dan even het waterslot eraf. Anders loop je het risico dat het waterslotwater in je bier verdwijnt. Of dat kwaad kan laat ik in het midden, gewenst is het zeker niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 07-11-2019 23:51 u »
Wanneer je een gistvat verplaatst, haal dan even het waterslot eraf. Anders loop je het risico dat het waterslotwater in je bier verdwijnt. Of dat kwaad kan laat ik in het midden, gewenst is het zeker niet.

Als het waterslot gevuld is met gedemineraliseerd water en voorzien is van een royaal stuk aluminiumfolie dat over het waterslot is gevouwen maakt het niet uit.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2019 22:32 u »
Volgens mij moet het geen probleem zijn alleen inderdaad oppassen dat je water uit het waterslot niet in je bier terecht komt.

Tags: