Bier emmer verplaatsen tijdens vergisting

Gestart door yelliebeanz9, 05-11-2019 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yelliebeanz9

Hallo,
Beginnend brouwer hier, ik heb een snelle vraag over de vergisting van mijn eerste bier. Wegens plaatsgebrek heb ik mijn brouwemmer ongeveer een 5 meter moeten verplaatsen. Toen heb ik gemerkt dat de vergisting aan mijn waterslot sterk is verminderd. Is dit normaal of heb ik iets fout gedaan.

Mvg

tdp

De enige fout die je gemaakt hebt, is dat je te weinig ruimte hebt ;)
Niks aan de hand, wanneer het vat gewoon goed dicht is, en je het niet als een dolle hebt lopen schudden, voorzie ik niet direct problemen.

knifeman

Nee hoor. Als het wat laat in de vergisting is zal het bier wat geagiteerd zijn en even kort CO2 loslaten en dan weer even wat uren minder.

Check wel of door de verplaatsing deksel nog wel goed zit want je kan een lek gemaakt hebben

Erik Z

Het is normaal, door de verplaatsing is er veel CO2 uit het vat ontsnapt. De druk moet eerst weer worden opgebouwd.

EBC

Wanneer je een gistvat verplaatst, haal dan even het waterslot eraf. Anders loop je het risico dat het waterslotwater in je bier verdwijnt. Of dat kwaad kan laat ik in het midden, gewenst is het zeker niet.

Jacques

Citaat van: EBC op 07-11-2019  00:26 uWanneer je een gistvat verplaatst, haal dan even het waterslot eraf. Anders loop je het risico dat het waterslotwater in je bier verdwijnt. Of dat kwaad kan laat ik in het midden, gewenst is het zeker niet.

Als het waterslot gevuld is met gedemineraliseerd water en voorzien is van een royaal stuk aluminiumfolie dat over het waterslot is gevouwen maakt het niet uit.

Erwin Warners

Volgens mij moet het geen probleem zijn alleen inderdaad oppassen dat je water uit het waterslot niet in je bier terecht komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.